Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Tackar.. Är helnöjd med honom. Tror han kommer få ett riktigt vackert huvud!! :love: Ska dock bli spännande och se vilken färg han kommer och få.. mammans riktiga mörkbruna eller pappas, en aningens ljusare!!??

Håller ett par tummar för att det inte är så många dagar kvar tills hon fölar:)

Många går fram med slangen och börjar dutta på benen. Vilket gör att hästen försöker komma undan och vill smita undan i sidled.
Fel tänkt.
En häst är ju inte rädd för vatten för då skulle alla regniga dagar bli en katastrof.
Så när vi badar ettåringarna första gången så har jag duschmunstycke och börjar uppifrån. Precis som om det skulle regna. Mitt på ryggen och benen allra sist. Ha en borste samtidigt och borsta där vattnet kommer.

Brukar fungera galant. Helst bör man ha tillgång till varm vatten.

AM

Superbra tips, Naffa! Man ska inte krångla till det. :)

Nytagna bilder på herr´n... Det är mest full rulle hela tiden:D och ibland så hinner de där långa benen inte alltid med så då blir det väldigt svajjigt!! Lyckades dock få ett par när han var lite stilla...

En fundering, hans högra bakben är mer vinklat utåt än det vänstra.. (se bild) och så trampar han igenom mer. Är det ngt och oroa sig för ännu? Eller kommer det att stabilisera sig den närmaste tiden? Är bara 3 dagar än så länge.

32441013.jpg

32441012.jpg

32441015.jpg

32441014.jpg

Det hade jag kollat med vet. har dåliga erfarenheter av utåtvridna ben. Går oftast bra om man gör något åt det tidigt - det gjorde inte jag och hästen finns tyvärr inte med oss mer. Bättre att kolla en extra gång än att grubbla :)

Jag har haft en unge som sett ut så i benen, efter en 10 dagar var det borta och idag märks ingenting.

dum fråga här nu..men om det står att härstamningen på en häst är typ:
handy-mold-star-love...alltså 4 namn man inte kan se om det är sto eller hingst namn..så vad är det då? är det far-mor-farfar-morfar eller vilka är det som rabblas upp??:o

Eftersom man förutsätter att hingstarna är välkända för den som är insatt i rasen skriver man pappa - morfar - mormorsfar - mormorsmorfar o s v.
Mitt föl är t ex Lambourgini - Ceylon - Columbus - Lusty - Abglanz-Sohn - Gobert

tack!
så man förutsätter då oxo att pappans släkt skall vara känd för alla.jag tycker man kunde klämma in farfar nånstans;)

Den stora av min (e.Bellagio) var 122-123cm när hon var 1 månad (född 110cm), den andra (e.Connaisseur) är mer normal i storlek enligt oss och var då 115cm har jag för mig (född 105cm). På 3 veckor har hon vuxit 6-7cm till.
Bellagio'n komemr med stor säkerhet bli 173+, inte bara vi som tror det, vänner som kommer o kollar säger spontant detsamma.
Connaisseuren tror jag kommer landa runt en lagom 165cm :)

Ponteveccio: Visst är dom!! :love: man blir alldeles kär av att de dom springa omkring i hagen och busa ihop, sova ihop, promenera hit och dit ihop, kliar varandra... Dom är som ler och långhalm!

Precis som Görel säger, känner man till pappan så antingen vet man farfarn, eller så är det lätt att kolla upp via ex google eller hingstkatalogen. :)
Ibland kan jag dock skriva med farfar ex. sto e.Topaasch(e.Jazz) - Don Primero. Dock pga att Jazz i sig är världskänd medan Topaasch inte är särskilt känd pga att han dog ung för många år sen.

Att bara skriva pappa + mamman är helt värdelöst :p - mammans namn säger ingenting och är mkt svårare att hitta stam på på egen hand. Att skriva med om stoet tillhör en stofamilj är ett plus, sånt är intressant (ex mina tillhör stofamilj 36).

Siken piggelin, mycket fin!

*KL*

Igår släppte vi ihop sto + föl med våra två unghästar, gick väldigt lugnt och fint.
e. Haydn - Feliciano
Bildbomb...
Lite bilder från idag, 8 dagar gammal
Sotnos_3.jpg

50440_1307094352.jpg

:love:
50480_1307094360.jpg

Flocken
89158_1307094364.jpg

Bonusbild på två år gamla helsystern
Storasyster_Nightwish.jpg

Vilka fina bebisar alla har! :love: I väntan på min egen har jag varit iväg och suktat lite efter en väninnas två bebisar. Stofölet är väldigt framåt och ser redan ut som en liten broiler. Rör sig fantastiskt bra! Hingsten är lite blygare och gömmer sig helst bakom mamma, har dock inte sett den röra sig riktigt, men han har att brås på!

Sto f. 2011-04-30, e. Don Romantic - Briar - Bellini
32447377.jpg

32447378.jpg

Hingst född 17/5 e. Sir Oldenburg - Don Primero - Gigolo
32447373.jpg

32447374.jpg

32447375.jpg

32447376.jpg

Ett sto har hon kvar som ska föla inom ett par veckor, hon skymtar på en av bilderna, den ungen hoppas de nog lite på, märren blev höjd till Elit 2010 och har tre tidigare avkommor, samtliga med gångartsdiplom. Hon är även mormor till hingstfölet här ovan.

Senast ändrad:

Idag fick vi då till sist se vad som gömde sig i Articas mage och precis som önskat blev det ett stoföl e.Damsey-Chapman-Abbe-Caracas-Corso. Det blev en brun med bläs och vita bakfötter. Ska försöka låna en kamera så att jag kan ta några kort på den lilla.

Jo, det är det nog, kan inte exakta reglerna för det där... :angel: Men hon har gått medelsvår själv också så det kanske spelar in lite också! Slutade tävla för att verka helt i avelsboxen förra året, så hädanefter blir det väl bebisar varje år! :)

Uppdaterar mig själv lite, märren som är kvar att föla är alltså mormor till hingstfölet och mormors syster till stofölet, så himla kul att kunna följa hela stammen sådär! Lilla hingsten för i år är ju dock en liten outiser, en brun kille mitt ibland alla fuxston! :D

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka