Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Så fin!

Nu kan jag också ta och gå med i den här tråden. Vi fick ett litet stoföl hos oss i morse. Hon föddes kl 04.50, på dygn 344. Mamman var jätteduktig och klarade det hela själv:love:

e Haydn - Feliciano

Bild på underverket, en timme gammal
Nu_ar_hon_har_I_morse_kl_04_50_foddes_den_har_underbara_tjejen_pa_dygn_344_Flisan_var_superduktig.jpg

Så vacker hon e.. bara längtar tills nästa år när min tjeja ska på date med Haydn.. Han e sååå fin å lämnar så sjukt trevliga avkommor =)

I morgon blir Nitro 3 veckor! Tiden går väldigt fort...
Mätte honom i fredags, då han var två veckor, och då var han 100 cm! Han kan redan ha det täcke som förra fölis hade när han var 2 månader, så jag tror jag kommer få en jättenordsvensk!!!

DSCN0023.jpg

DSC_0147.jpg

I morgon blir Nitro 3 veckor! Tiden går väldigt fort...
Mätte honom i fredags, då han var två veckor, och då var han 100 cm! Han kan redan ha det täcke som förra fölis hade när han var 2 månader, så jag tror jag kommer få en jättenordsvensk!!!

DSCN0023.jpg

DSC_0147.jpg

Hur söt får man va? :love:Han är ju bedårande!!:love::love:

Tycker det är himla svårt att fånga en bra exteriör bild, han står ju inte still en sekund:crazy: Men här lyckades jag något iaf, även om benen är kapade och bakgrunden rörig:o:D

Nu ser man iaf tydligt hur den mörkare färgen kommer under fölpälsen.. (Charlotte som bara haft bruna hästar tidigare och tycker det är hysteriskt spännande med en fux som kan få så många olika nyanser!:D:banana:)

5 veckor
246850_10150184641671344_563156343_7068456_5332310_n.jpg

Här kommer lite nya bilder på min ponny föl efter Little Robin (welsh C) och undan: Pia-Moni e: Madison (tysk Ridponny D-ponny)

Hon är döpt till Nelly La Belle ( betyder Nelly den vackra på franska )

Hon är som en hund, och har faktiskt aldrig sparkat eller bitits , inte ens naffsat, bara vill ha händerna i munnen så hon kan tugga försiktigt på dom :)

Hon är en och en halv månad nu, På bilderna är hon ungefär en månad. Men hon har börjar föl pälsen nu och hon ser ut att bli väldigt mörk ut under, Ser svart ut, men de kan de väl inte bli om hon är fux när hon föds? för blir väl mörk fux trodligen, men de är så väldigt mörkt så blir ju lite tveksam ;)

När hon föddes vad hon ungefär 90 cm, nu är hon 103 cm

230384_102057619885715_100002444318540_16801_8047265_n.jpg

225554_102057586552385_100002444318540_16800_2062838_n.jpg

225364_102056096552534_100002444318540_16767_668074_n.jpg

226414_102056976552446_100002444318540_16781_4646276_n.jpg

230329_153534041379107_100001675375849_311252_545341_n.jpg

227733_153534064712438_100001675375849_311253_7492213_n.jpg

SER NI SVERIGE KARTAN ? :P

Då skall jag vara tråkig och berätta att i stort sett alla fuxföl blir riktigt mörka under fölpälsen många ser närstan svarta ut runt ögon o dyl när de börjar släppa av ullpälsen och ser ut som svettfuxar mer regel än undantag tyvärr blir de sen i slutänden ändå vanlig fuxfärg.

Då skall jag vara tråkig och berätta att i stort sett alla fuxföl blir riktigt mörka under fölpälsen många ser närstan svarta ut runt ögon o dyl när de börjar släppa av ullpälsen och ser ut som svettfuxar mer regel än undantag tyvärr blir de sen i slutänden ändå vanlig fuxfärg.

Fast gäller det även om de får svart tagel? Finns ett par uppfödningar svettfux hos oss och samtliga har svart tagel i man och svans blandat med fuxfärg :) Min följer samma mönster som de..

Vi om några har väl sett fuxarnas olika färgutveckling från föl till vuxen :)
De som varit så pass mörka som Charlottees blir mörkare som vuxna.
mörka runt ögona blir alla men mörka på rumpan och i taglet indikerar på en mörk färg.

Ja det är jätte svår, har hundratalsbilder men de flesta är i fullfart lite framifrån eller bakifrån. Vad kul med den mörka fuxfärgen! jag undrar hur min blir hon är ju superljus nu, mamma har väl normal fuxfärg och pappan är ju riktigt mörk fux.

:D Jag har också hundratals bilder men de flesta är som du beskriver.. antar att jag behöver en bra mkt bättre kamera som kan fånga ögonblicksbilder.. för hästar hör inte till den lättare skaran djurslag att fotografera minsann!:devil::D:D

Jag är lite sugen på att visa den här fölungen då han rör sig riktigt trevligt.. men är lite kluven. Hur tänker ni andra göra?:)

Här är mitt stora föl! ;) föddes 25/5 och 2 timmar gammal hoppade hon över mammsen i boxen ;) e.Bravour ue Mio´d bagey

HOn är bara några timmar gammal på bilderna =)

Jag funderar på att visa men är lite kluven. Min fölis har jag nästan aldrig sett trava det är stillastående eller galopp medelst rätt mycket krumsprång som gäller. Jag kan ingenting om det här med föl så jag kommer ha svårt att bedöma själv om min fölis räknas som bra eller inte. Hon blir min framtida dressyrhäst hur som helst:) Jag ska i alla fall stambokföra mitt sto och då är frågan om jag ska göra det pappersvägen eller göra det på en visning och visa både sto och föl. Jag tycker mitt sto var väldigt outvecklad som 4 åring när hon gick kvaliten och tänkte att hon kanske kunde få bättre bedömning nu, å andra sidan är hon 19 år nu och ibland lite stel.

Stort grattis! Jätte söt. Ja det var inte dåligt att klara det 2 timmar gammal. Min kom väl på att hon kunde hoppa över en rätt hög stalltröskel dag 3 och 4 sedan kom hon återigen på att man går över som mamma gör.

Slänger in min fråga ingen som ingen svarat på:
Hur gamla tycker ni fölen ska vara för att klara att gå på dygnet runt bete utan vindskydd? Hur många timmar om dagen går era föl ute nu? Min har gått ute 6-8 timmar om dagen när det varit fint väder, vid regn bara ett par timmar då det varit uppehåll.

En annan fråga: Ni som har ston som rids/körs när börjar ni med det igen? Jag lät min 2 veckor gamla fölis vara själv i boxen en kvart medans jag tömkörde stoet. Fölet var ganska lugn hade krafsat lite och smågnäggat och snackat med boxgrannen. Jag hade ju en tjej som vaktade fölis och snabbt kunde ringa mig om vi bheövde komma tillbaka. Stoet var väldigt pigg och glad och verkade uppskatta jobbet, hon är så stolt när man tömkör:) Hon riktigt dansade i skänkelvikningarna. Tidigare har fölis stått själv i kanske 10 min när jag borstat stoet utanför stallet.

Det beror helt på vädret. Min sex dagar gamla fölunge går ute från morgon tills myggen kommer på kvällen om vädret tillåter. Är det regnigt och kallt tar jag ut och in några gånger per dag. När det blir lite stabilare väder släpper jag ut dygnet runt. Förra årets fölungar var runt tre veckor när de fick gå ut på dygnet runt bete. Tar in dem några timmar om det är busväder även när de går på bete på riktigt för att de ska få torka.

Jag rider inte mina avelsston utan låter de få vara mamma helt den första tiden.

Jättesnygg!! :love:

Ditt Flemmingh-sto får verkligen vackra barn! Förra årets var ju riktigt tjusig också. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka