11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Wow, vilka snygga åringar!
Å va häftiga foton?
Hur tar ni dom? *nyf*

Det är inte bara trötta åringar som sover mycket.
Shettisen brukar passa på att vila samtidigt :D
De busade visserligen ganska mycket i förmiddags, då blir man ju trött ;)

228475_259513217485238_1092911486_n.jpg

grymt snygga bilder på snygga hästar. Sådana bilder vill jag ha på mina med :d

På lördag ska jag traska ner med Rebel (och Ove) till Hästens Dag som hålls på byn. De ska vara med i deras rasparad.) Blir första gången för de bägge som de möter stora hästar :p

33235107.jpg

33235110.jpg

film från idag när han fick springa lite i volten, är lite skakig då jag fick vifta febrilt med spö med påse på för att få honom att springa. Minsta lilla jag slutade vifta kom ville han komma in till mig :p

http://www.youtube.com/watch?v=jq6VJoX7cFw&feature=share&list=ULjq6VJoX7cFw

*KL*

Vimsan: Walle verkar vara en riktig cooling. Fin är han också! Var det Warsteiner han var efter? Just det här med lastning är jag så glad har funkat med min skrutt, vi har ju inte övat alls och ändå har han i princip gått rakt på när vi skjutsade till och hämtade från kiniken.

Maja_Kandi: Skönt att han är pigg och busig! Har han varit stor hela tiden eller har han satt in en växtspurt nu det sista?

via: De ser verkligen färdig och välvuxna ut! Verkligen fina!

urkella: Jag tycker bilderna du tagit är jättefina!

Min skrutt är inte vinglig längre, men däremot jättehalt. Det tyckte vi iofs redan när vi lastade ur honom i måndags, men det blir bara tydligare och tydligare att det inte är vingligt utan en "regelbunden oregelbundenhet" när han rör sig. Pratade med vet som tyckte att vi ökar upp Metacam till normaldos över helgen och så ny kontakt på måndag och utvärdering om vi ska köra upp honom för ny undersökning. Börjar dock känna en skepsis mot behandlande veterinär och det är ju aldrig bra, det är lite för många saker jag fått rätta honom på (typ enkla saker som att man inte behöver söva för att ta ryggmärgsprov för att kolla om hästen är infekterad med abortvirus...).

Ja det stämmer, han är e: Warsteiner ue: Highlight.
Han är en pigg och vaken kille men ingen "panik" häst. Händer det något så blir det en snabb reaktion men han lugnar sig direkt och nyfikenheten tar över. Han var lite, lite stimmigare som hingst och precis i början när han flyttade hit. Men som jag hoppats på så tar han efter min väldigt coola gamla valack :love:
De går i en hage precis brevid 15 köttkor med kalvar plus 1 gigantisk tjur.
Bondens drängar kör in med traktro till korna minst en gång i veckan och det är ingenting som skrämmer hästarna.
Inte ens när grannarna sköt lerduvor i kohagen blev de stimmiga.
De reagerar och tittar men "flyr" inte.

urkella: Han är ju så häftig!!
Va kul, Då ses vi på lördag :D Jag ska rida dressyr :angel:

via:
Häftigt! Kommer det andra dit eller är det bara era egna ni fotar?

*Kl*

Gud vad alla är aktiva med sina åringar.. min går mest bara & skrotar i hagen :angel:

Har några frågor: När kastrerar ni? Klinik eller hemma?

Min har kliat bort en del av manen (nordsvensk brukshäst), eksem? Skulle ni reagera som att det vore eksem & köra med eksemtäcke & hela skiten? (inga sår)?

Annars mår min Enar bra, han är ett busmonster just nu! Jag försöker få tag på ngt yngre sällskap till honom, det går dock trögt! Har tillochmed börjat fundera på att köpa in en ponny som sällskap..eller stalla upp honom någon annanstans. Har ett stuteri 3km längre bort som jag kan stalla upp på men det är ju lite surt när man har egen lösdrift som man renoverat & nyanlagd ridbana.. :grin:

Har några frågor: När kastrerar ni? Klinik eller hemma?

Min kastrerades stående hemma den 5 maj.
Fick tyvärr lite komplikationer så det blev ett nytt veterinärbesök och en penicilinkur på det.
Men jag har haft en väldigt snäll och sammarbetsvillig valack att jobba med i sommar, istället för en vild hingst :D
(fast han var inte så vild innan heller ;))

Min tanke är att kastrera hemma i slutet av september.. Förhoppningsvis är väl rötmånaden över då?

Vill också ha en snäll & samarbetsvillig valack just nu ;)

Min kastrerades stående hemma den 5 maj.
Fick tyvärr lite komplikationer så det blev ett nytt veterinärbesök och en penicilinkur på det.
Men jag har haft en väldigt snäll och sammarbetsvillig valack att jobba med i sommar, istället för en vild hingst :D
(fast han var inte så vild innan heller ;))

jag kastrerade min hemma"stående" i våras och det gick relativt bra men han fick en kur penicillin då han fick lite hög temp,men annars gick det jättebra

Jag har en 4 årig shettisvalack som leksällskap till min (och den äldre som håller ordning på dom) Han kastrerades samtidigt som Walle.
En busig ponny borde du kunna hitta, låna om inte annat.

Zolero är fortfarande hingst men kommer skära honom senare i höst på klinik.

KL.
Man kan ju inte klandra honom för att vara mager direkt,,,,:angel:
305235_10151028320081344_83660494_n.jpg

.. han är åkt på en smäll eller nåt vb kota svullen som synes. Det är bättre dock så avvaktar.

Han pendlar lite i sin fuxfärg.. föddes mörk och var väldigt mörk länge men denna sommar ser han ljusare ut om än lite udda färg. Nu börjar det mörka komma under igen.. så tippar på någon form av mörkfux.

Maja_Kandi: Skönt att han är pigg och busig! Har han varit stor hela tiden eller har han satt in en växtspurt nu det sista?

Min skrutt är inte vinglig längre, men däremot jättehalt. Det tyckte vi iofs redan när vi lastade ur honom i måndags, men det blir bara tydligare och tydligare att det inte är vingligt utan en "regelbunden oregelbundenhet" när han rör sig. Pratade med vet som tyckte att vi ökar upp Metacam till normaldos över helgen och så ny kontakt på måndag och utvärdering om vi ska köra upp honom för ny undersökning. Börjar dock känna en skepsis mot behandlande veterinär och det är ju aldrig bra, det är lite för många saker jag fått rätta honom på (typ enkla saker som att man inte behöver söva för att ta ryggmärgsprov för att kolla om hästen är infekterad med abortvirus...).

Han har varit ganska liten, alldeles lagom och lugn växttakt, men typ direkt efter att han fyllde ett år drog han iväg och har mest bara sovit hela sommaren. :p Han var 143 i manken på sin ettårsdag, men nu börjar han närma sig storebror som är 155... Hoppas verkligen han lugnar sig snart!

SKÖNT att din kille är bättre på ena fronten iaf! Men inte kul att han är halt. :( Hoppas det repar sig snabbt nu ändå! Låter lite konstigt att vetten säger att han ska få ökat smärtstillande men inte kolla? Men tja, jag vet ju inte vad det är för så. :)

JÄTTEFINA bilder på lika fina hästar! :laugh: Vad häftigt att kunna ta så bra kort på pållarna! :laugh: En annan får försöka hitta en någorlunda plan plätt och hoppas att hästen står i någorlunda bra ljus. :D

Misstänker att det är varmblodstravare du har? :) Jag som inte alls är så insatt i trav, har ni börjat köra dem än? Jag ska köra in min i vinter (det har jag bestämt! :D).

Igår fick mina hästar spana lite på en stor plast/presenning! :D Jag trodde nog att det skulle bli lite upprörda miner, men lilleman var stencool och kom direkt fram och skulle smaka och dra och gräva och hålla på. När jag drog den efter mig sprang han efter och klev på den så jag tappade den. :D Storebror var desto mer skeptisk (han är lite fegare öht) men nordisen kom efter ett tag (han stod i bortre änden av hagen i början) och sällskapade Koronn på plasten. De stod på varsin ände. :D

Lite bilder blev det!

DSC_0022.jpg

DSC_0035.jpg

DSC_0045-1.jpg

DSC_0257.jpg

Min fina fina cooling! :love: Jag är så kär i honom, och SÅ glad i hans underbara färg! :love:

Tack så mycket. Det är mycket riktigt varmblodstravare. De är tömkörda, men på grund av tidsbrist inte satta i vagn ännu. Planen är dock att det ska ske relativt snart.

*kl*
hemkommen från Hästens Dag som hölls av klubben här i byn. Rebel skötte sig helt otroligt :love: På ditvägen fick vi gå längst trafikerade vägar, han skiter fullständigt i trafiken. Gick även förbi ett hus där de sågade ner träd, inte heller det brydde han sig om. Väl på plats var det väl nästan ständigt 10-15 ungar runt dom som ville klappa + att det var ett 20 tal hundar där på lika många hästar. Inget av det bekom honom alls. På hemvägen mötte vi först en tant på runt 60 år som kom fram och klappade dom. Hon sa att ho är väldigt hästrädd så detta var första gången i sitt liv som hon klappade en häst :) Nästan hemma mötte vi en bekant ute med sin hund, hon vek av illa kvickt är hon såg oss så ropade på henne. Då kom hon fram igen och sa att hon trodde det var någon som var ute md 2 stora hundar så därför vågade hon inte gå förbi XD När hon såg att det var hästar om hon fram och hälsade :p

IMG_1843.jpg

IMG_1845.jpg

Vad roligt! Uppdatera gärna om vad ni gör och hur det går! :laugh:

urkella: Kul att han skötte sig så bra! Hihi, kan mycket väl förstå att de misstas för vovvar ibland. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?