11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Så roligt med ännu fler körhästar i tråden! Hemskt söta bilder också. Roligt att det finns selar för småttingarna, bröstan ser smaaaaaal ut! :p

...men nu vill jag börja skicka in dem och så småningom kunna stänga bakom själv, och då vill jag ha en krubba där framme som de kan smaska i! :D

Det ska vi också börja träna på så snart de kommer hem! De är väldigt lättlastade (och matglada!), så jag tror inte det kommer vara några problem. Velar dock hur jag ska göra med betet. Hovslagaren kommer 13 sep, så då måste de hem. Egentligen skulle jag velat köra tillbaks dem till betet efter det så deras betessäsong blev lååång, men jag såg idag att det inte finns så himla mycket att äta för dem. Inte för att de är dåliga i hull, men de kan ju snabbt bli, som synes.

Dessutom har jag ingen häst hemma att pyssla med nu och jag längtar efter att få sätta igång med dem igen. *ego* :cool:

Ska passa på att fråga er som har erfarenhet, Maja_Kandi tex, hur fungerar det att ha icke jämnåriga (ung)hästar tillsammans? Främst av hankön tänker jag på. Jag har mina två hingst-11:or och har också en 12:a som är hingst. Jag förstår ju att det inte är optimalt, men tänker att det kanske har mer med personlighet än med ålder att göra?

Tubbe är en mjuk och snäll individ, medan Kaxe är rätt tuff. 12:an är också av det mjukare slaget, så min tanke var att han och Tubbe kanske kunde bilda ett lagom lekpar när det är dags för avvänjning. Kaxe är planen att kastrera, sen kan han gott få lite pisk av sin mamma. :devil:

ja de bröstorna är inte precis som de vanliga som man är van vid sedan innan, samma med däcklen den har ingen kanal. Nu är detta en tävlings/showsele, och då e det lätt vagn + kusk och plant underlag som de ska dra :p Tack och lov så har man inte groom på deras tävingar :)

såååå söööööööt!!!!! Och häftig färg minst sagt!:d

KL.
Det börjar bli lite action i tråden igen, kul!:laugh:
Är så roligt att se hur stora alla 11:0r börjar bli!

Har just lagt ut bild på Zolero, men tog lite nya idag så ni får stå ut att se honom igen så snart:angel:
523331_10151037501096344_2053806328_n.jpg

542306_10151037855061344_430898140_n.jpg

.. som vanligt brister kvaliten på bilderna.. om man får pengar över någon gång vill jag helt klart ha en systemkamera!

Roligt att se bilder på honom! Det är så intressant att titta i den här tråden och se hur dom utvecklas.

11orna här som du såg i sommar har helt plötsligt blivit jättejättefina, eller ja så fina ettåringar nu kan vara.

Roligt att se bilder på honom! Det är så intressant att titta i den här tråden och se hur dom utvecklas.

11orna här som du såg i sommar har helt plötsligt blivit jättejättefina, eller ja så fina ettåringar nu kan vara.

Vad roligt! Får komma ut och titta igen! Jag minns att dom var små.. eller så är det våra som är giganter.. ja gissar på det senare:D

Det har hänt något med Zolero denna sommar också, är nöjd över hans typ! Och då pratar jag inte bara om helheten utan halsansättning, bogbladen haserna benen osv osv.

Har ni fått se någon riktig gång på era elvor? Vet att våra kan röra sig men sedan de började bo ute småjoggar dom bara omkring i någon sorts struttig trav:grin:

Den minsta (Som nu är runt 150+, den är större än Stella i alla fall.) visade upp snuttar av riktigt fin trav för någon
vecka sedan. Den andra vet jag inte om hon kan trava, men hon är urtjusig att titta på. Tydligen snyggare än vad
helsystern var vid samma ålder. Den fick ju ändå 48/48p på treårs.

Den som var störst är stooor nu. Hon kommer säkert bli över 170. :eek:

Två åringar i förgrunden!
baronessa_by_eldfuxen-d5cvr18.jpg

*KL*

Flyttar tillbaka in. Nessi blir kvar. Hon är svullen vid ett sår på baksidan så jag la ner försäljningen för nu.

Ska passa på att fråga er som har erfarenhet, Maja_Kandi tex, hur fungerar det att ha icke jämnåriga (ung)hästar tillsammans? Främst av hankön tänker jag på. Jag har mina två hingst-11:or och har också en 12:a som är hingst. Jag förstår ju att det inte är optimalt, men tänker att det kanske har mer med personlighet än med ålder att göra?

Tubbe är en mjuk och snäll individ, medan Kaxe är rätt tuff. 12:an är också av det mjukare slaget, så min tanke var att han och Tubbe kanske kunde bilda ett lagom lekpar när det är dags för avvänjning. Kaxe är planen att kastrera, sen kan han gott få lite pisk av sin mamma. :devil:

Här har det funkat hur bra som helst! Mina har lekt från dag ett, mamma häst blev väldigt glad i höstas när lillen kunde hoppa och banka på storebror istället för på henne (de släpptes ihop när 10an blivit kastrerad). :grin: De har lekt som galningar hela vintern, tagit paus över sommaren när båda vuxit som satan (framför allt Koronn) och nu har de börjat leka lite igen. Här är det dock den yngre som är tuffare, men det är lika mycket initiativtagande från båda håll. Det är roligt att se nu när de är mera jämlika i storlek, det blir plötsligt hårdare lek, bara igår stod de på bakbenen rätt upp mot varandra och fäktades, för att sedan slänga sig ner på knä och bitas, för att sedan dra iväg i jordens bock-galopp runda.

För två år sen hade jag storebror (då fölis) med äldsta storebror som då var två år och det kan jag tycka blev för stor skillnad. Då hade jag inga andra möjligheter så det fick bli som det blev, men när storebror rejsade runt försökte lillen mestadels gömma sig bakom höhäcken... Så jag tror nog att det är en bra idé att ha dem lite jämna, alltså ingen som kör över den andra, och då hellre ha en tuffare yngre som antingen kan säga ifrån eller hänga med. :laugh:

Va fint huvud han har! Har inget emot at se honom så snart igen ;)

Ironwill: Jisses va snygg den närmste är!! Vet du vad det är för stam på den?

Har ni fått se någon riktig gång på era elvor? Vet att våra kan röra sig men sedan de började bo ute småjoggar dom bara omkring i någon sorts struttig trav:grin:

Min plutt har knappt rört sig alls i sommar. :D Han har bara skrittat runt eller legat och sovit. :grin: Men nu har han visat att han har kvar sin härliga trav, även om den brister lite mot för i våras. Den är dock fortfarande väldigt taktmässig! Galoppen som nästan var hans bästa gångart har han tappat bakom en vägg och galopperar nu med frambenen som stela pinnar. :cool: Dessutom har jag märkt att han släpar bakbenen i skritten, som om han inte orkar lyfta dem för att ta sig framåt. Det syns tom på hovarna att det är lite märken fram på tån. Suck. När det är nåt spännande i närheten så drar han upp sig och blir lite aktiv igen, men vanlig förflytta-sig-skritt är jättetrist att titta på. :p

Det är förresten bara KUL att se bilder på alla hästar, du får gärna lägga in två gånger om dagen för min skull! :D

Min går helst inte alls haha.. kan puffa och knuffa, daska rumpa, smacka.. händer ingenting :D Rena Ferdinand ;)

Maja_Kandi: Härliga bilder med presseningen! Diggar fuxens initiativ till att köra täckesträning på lillen ;)!

Haha ja, men det var det enda fuxen i fråga tordes göra också. ;) Annars spratt han till mest varje gång den stora hemska plasten rörde sig! :D

Dina tjejer är ju preciiiis lika fina som vanligt! :love: Och jag är fortsatt kär i din fina Viol! De ser så jämna ut i kroppen, de har verkligen vuxit sig stora! Hur höga är dem ungefär? :)

IW: OJ vad stora dom såg ut! Men jämna och fina i kroppen, den närmaste var ju en riktig läckerbit! :d

Vet inte riktigt :( Ser inte ut riktigt som sparksår för är kanske 1½ dm långt. Börjar undra om hon fastnat i en tråd eller dragit sig mot en gren. Så det är rent nu och väl smort för slippa flugorna. Men lite svullen blev hon. Först var det ingenting, läkte fint men nu svullet. Vet tror det är rötmånaden som spökar :( Så håller koll ifall hon blir febrig, slö (ehm SLÖARE :P)

Åh vad jobbigt! Här uppe tror jag att rötmånaden precis flugit förbi, min nordis hade ett riktigt äckligt sår mitt på mulen (det började som ett bromsbett men blev lika stort som en femkrona) som bara blev större och större (INTE det lättaste stället att tvätta och smörja kan jag lova!!), men nu har det bara på ett par dagar gått ner till halva storleken och läker jättefint! :laugh: Blev alldeles handfallen när jag testat allt jag kunde komma på och ingenting hjälpte, han skrapade ju ändå bara av allting... Så när jag pratat med vet fick jag tips om en salva som skulle vara så himla bra, och då insåg jag att vafan, den har jag ju haft hemma hela tiden! Bara det att jag visste att den var så stark så jag hade inte tordats använda den. :grin: Men sen jag började med den har det som sagt gått ner till hälften på bara några dagar! Den heter typ Socatil, har aldrig lärt mig det riktigt. :o

Hoppas hon blir bra snart :)

Håller för övring med här inne, Dahlia o Maui har varit väldigt slöa med, någon enstaka gång har de farit iväg o busat lite, men inte alls som i våras när Dahlia visade upp sin fina spänstiga trav:crazy: Hoppas det kommer tillbaka i höst när det blir kallare :)

*KL*

Här händer typ ingenting, vi väntar ut en förkylning. Fast vi har hunnit med ha sadel på, bett i munnen och sådär. Knatten är stencool med allt och fortfarande en klippa i temperamentet.

Ang frågan om trav, så han är fortfarande bakhög så det förslår, och rör sig rätt trist i hagen och när man springer med honom. Men när jag smackade i traven då jäklar, note to self - gör INTE det med gummistövlar på fötterna nästa gång ;) Så, han KAN röra sig kanonfint.. om han vill. Än är viljan frånvarande dock..

Vi har dock lite besvär med hullet, åt 'andra hållet' jämfört med er andra :crazy:

Lite bilder från imorse, skulle eg mest ta på ett täcke men det blev ju några extra. Ni får ursäkta den röriga bakgrunden, det grävs och dras in vatten och donas. Men enda sättet fota honom vettigt är att binda upp honom, annars är han mest i knäet eller vänder sig bort eller något.

551642_322743297821650_1609672447_n.jpg

Jag älskar hans öron, de har curlade toppar :love:
574544_322743277821652_674592721_n.jpg

Bajsfläck ingår. Den här bilden är snäll iom att han står med ena bak så långt bakom sig. Nästa är mer ärlig ang hur bakhög han är...
553956_322743244488322_1029494017_n.jpg

Bakhög som sagt.
552098_322743164488330_1735378428_n.jpg

Sällskapsmässigt går han ju med två äldre shetlandsvalacker (min äldre welshvalack vill äta upp honom till frukost tyvärr..), som fungerar som mentorer/uppfostrare/bussällskap/klikompis.
430975_321651267930853_1093772042_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård