11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

KL

Nu ikväll har Koronn fått vara helt själv hemma för allra första gången! Alltså coolare häst har jag aldrig stött på... :D I sommarhagen är det ju inget bete kvar, såklart gräs så de kan gå och plocka men inte för att bli mätta. Däremot i vinterhagen har det ju vuxit upp lite i. Så jag började med att flytta över liten till vinterhagen, det är dessutom det enda staketet som jag verkligen litar på, och sen tog jag in de andra två. Han typ tittade upp och ropade nån gång och sen bara åt han. :p

Jag fixade i stallet kanske en kvart och sen red jag iväg med de andra två och var borta kanske en halvtimma. Under tiden hade sambon koll på Koronn - som hade ställt sig att beta så fort vi försvann utom synhåll. :grin: :love:

Så himla glad jag är över min kille! Han är så underbar! :love:

jag förstår att du är glad över honom! Han är himla fin också:love:
..hoppas hans hovproblem upphör så har du en toppen häst där.

Är hans storebror lika cool? Hollie är supercool, har börjat skritta ut mammahäst och då lämnar vi henne inne med en xtramamma i boxen brevid.. hon bryr sig knappt!!:p

Zolero fick komma in en sväng idag för lite TLC.
Han är ju tuffare än sin lillasyster men skötte sig utmärkt. Tog två halvdassiga bilder på hur han ser ut idag;)
558203_10151032518811344_479693109_n.jpg

558556_10151032522446344_1676359416_n.jpg

Vad fin han är! :laugh: Men vad är TLC för nåt? :o

Tack, jag är jätteglad i honom, hoppas bara som du säger att hans hovproblem får vara över nu... Men jag är tyvärr inte så jätteoptimistisk på det planet. :grin:

Ang hans storebror så: NEJ, han är absolut inte lika cool. :D Mycket mer nerver i honom! Jag skulle nog säga att han är en ren kopia av sin mamma på det planet, de reagerar precis lika i alla olika situationer. :p Koronn är väldigt mycket coolare och tar det mesta med ro, han har blivit så nu i sommar, tidigare var det ju lite läskigt att bara ta på grimman. Men det är skönt att det går åt det hållet och inte tvärt om. :angel:

TLC= tender love care ;)

Hollie var iofs vild när jag tog in idag.. men det var regnets fel.. hon var såå sur på regnet:D Stod och stampa vid grinden när jag kom och sedan skutt skutt stegra och bockade in.. haha! Men vanligtvis jättecool.

Zolero är fin i kroppen nu, dessa bilder gör honom inte rättvisa:o men ja man får ju en uppfattning iaf.

Håller verkligen tummarna för att koronns hovar slutar strula!

Det är verkligen svårt att fota en ettåring så de ser ut som de verkligen gör.
Tycker bara det blir en lång hals, stor mage och revben.... men tittar man på dom utan kamera emellan så ser de inte alls ut så :p

Tänkte att Walle skulle få äta sitt kraftfoder i hästtransporten ikväll så jag riggade släp och mathink. Gick genom hagen för att hämta honom men man behöver inte gå långt innan han kommer springande :D
Han följde till och med helt frivilligt bort till grinden. Det brukar alltid komma något stopp. Han ville hellre äta gräsmatta först men när jag gick in före och visade hinken så hängde han med så snällt.
Åt en stund medans de andra två i hagen rörde sig lite oroligt i hagen utanför.
Sen gick vi ut och gick ett varv runt bilen å så in igen.
Upprepade detta 3 gånger! Han var så duktig och fast än den gamle ropade på honom och det bankade och smällde i släpet när han åt lite våldsamt så blev han inte orolig! Duktig liten grå :love:

Men vad kul! Det är ju så jag vill göra med mina också! Vi var och kikade på krubbor idag med det blev ingen köpt, men det är ju G iaf! Hoppas det går lika bra för mig när det är dags. :D

Charlottee: Haha, ja det borde jag ju listat ut! :D Jag tycker ändå det syns att din grabb är jämn och fin nu! Och du, Hollie är ju en hon så klart det är lite vilja med! ;)

KL
Här har det pissregnat heeeeela dagen så hästarna ville verkligen IN! Gick ut och pysslade i ordning ganska tidigt och tog sedan in dem en och en och drog av vatten och kollade igenom dem.

Koronn fick gå in först för tränings skull. Jisses, han var ganska billig där en stund. :cool: Jättesnäll att ta på grimma och leda in, men när jag dragit av vatten och skulle kolla fötterna blev han plötsligt vild och skulle stå på två ben. Jag ville gärna raspa bort lite där det börjat bli yttepyttesmå sprickor, och det tyckte herrn var jätteonödigt och försökte rycka åt sig fötterna några gånger. Han hade lite hål också i bärranden på två fötter som jag fixade rent och spolade med jodopax såhär i förebyggande. När det rinner jodopax över hoven och kommer på kronranden tycker han att jag är jättedum och visar vilken SJUKT bra balans han har. Alltså jag skojar inte om han stod helt stilla på bakbenen i minst tio sekunder mitt på gången utan stöd nånstans! :cool: Jag är ju så envis så jag bara höll i foten tills han segade sig ner på framfoten igen. Han tog bara mark och lyfte direkt igen och stod minst lika länge en gång till. Jäkla yngling! :mad: :devil: Jag släppte aldrig foten men till slut lyckades han veva loss den, varpå jag blev ganska så förbannad och röt till ordentligt.
Hela hästen frös :grin: och sen stod han som en ängel. Jag var egentligen klar med foten för länge sen men jag tog upp den igen och höll den uppe nån minut helt stilla bara för att göra klart att så beter man sig inte. Efter det var han samma ängel som alltid. :devil:

In i boxen och bråka med grimman så jag gjorde om två gånger innan han gjorde rätt. Efter det hade han rodeo i boxen medan jag hämtade storebror och när jag kom in i stallet visade han fortsatt upp sin otroliga balans på bakbenen... Suck. Han avslutade dock bra när jag kunde mocka där inne utan att han lyfte ett öra.

Unghingstar alltså!

Det är verkligen svårt att fota en ettåring så de ser ut som de verkligen gör.
Tycker bara det blir en lång hals, stor mage och revben.... men tittar man på dom utan kamera emellan så ser de inte alls ut så :p

Jag är superdålig på att fota hästar över huvud taget, de får alltid taxben och stora huvuden hur jag än försöker byta vinkel.. :crazy: Men åringar är ju i princip omöjligt, inte nog med att man själv inte kan få till det, man ska samarbeta med någon som inte alls är intresserad av att ställa upp sig som matte vill :grin:

Gjorde lite försök i veckan, mest för att dokumentera utvecklingen av hull på min plutt. Helt omöjligt att ta kort i det ögonblicket hästen tittade åt mitt håll eller stog stilla...

Abbe är ju dessvärre mer som en vinthund i kroppen just nu:
7FE598A2-A2B1-4A02-B953-3AD4AD71B50F-721-000001CCF8D57657.jpg

...men känns rätt stor när han reser upp sig:
312B8DAC-95DB-4EE3-9CF4-623599D5770F-721-000001CCFEFF9767.jpg

01639812-C14B-4DAE-A340-FA0A5ABB0AD8-721-000001CC34A725DB.jpg

Charlottee: Han ser jättefin ut! Ser ut att vara i en jämn (och rund ;)) fas just nu?

Maja_Kandi: Det där med billiga unghästar kan jag skriva under på.

Abbe är ju en snäll kille men han blir bara piggare och piggare och vildare och vildare. I helgen fick han för sig att det är farligt att gå ut genom stalldörren och tycker således att hoppa ut är en bra idé... Dessutom är han så himla glad när han får komma ut att det nu börjar bli dags för kedja och spö när man leder honom, det krumbuktas och grejas. Och så ska man såklart visa upp sig lite extra för stona på gården vilket gör att han helt plötsligt känns väldigt stor och stark. Han rättar sig visserligen när man säger åt honom, men det är precis som att det bara bubblar i kroppen på honom så alldeles strax har han glömt att man skulle gå snällt bredvid.

*delvis KL*
Veterinär har ju sagt att han måste hålla sig lugn och att han inte får krumbukta sig men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas? Han går i liten hage på gräs och där håller han sig hyfsat lugn (igår körde han dock ett race som fick mig att sätta andan i halsen... liten hage, hög fart, snäva svängar, blött gräs... :crazy:). Så det är med lite blandade känslor jag ser på mitt lilla yrväder, å ena sidan är det härligt att se att han är så glad och pigg, å andra sidan blir jag superorolig för att han rör sig för mycket. Och så vill man ju dessutom ha en väluppfostrad häst som beter sig! Om/när vi är igenom det här så blir det kastering för unge herrn, han börjar visa alldeles för mycket intresse av ston och att visa upp sig.

:D jamen så är det verkligen! Kameran fångar verkligen allt det fula med en åring..som du säger.. magen, revben, en tunn och rak överlinje.. tjusigt värre!:grin:

fia_lisa Tack! Han har alltid varit åt det lättfödda hållet:o den där magen tror jag vi kommer få rida bort..

Kul med bilder på din kille! Hua så skranglig han ser ut stackaren:( hoppas verkligen han blir frisk snart så ni kan komma på fötter med hullet också. Han är tjusig med sina färg och vita tecken dock!:d

Zolero visar inga hormoner öht ännu.. skulle kunna tro han var valack redan, bellagioungen däremot har börjat visa ett intresse.

Skönt med lättfödda hästar!

Det hemska är att Abbe ändå har tagit sig rejält sedan vi fick hem honom. De där bilderna (i förra inlägget) är från i onsdags förra veckan så nu är han ytterligare lite rundare (även om han i jämförelse med normal-hästen fortfarande är rysligt smal).

Det är knappt så jag kan med och visa hur fruktansvärd han såg ut när vi körde upp honom till klinik (dvs. för nästan 2 veckor sedan), håll för ögonen om knotigt gör ont att titta på:

abbe_smal-1.jpg

Senast ändrad:

ja fy så han såg ut:(

Var det dåligt med gräs på betet? Eller tar han sig inte? Måste ju börjat tunna ut innan han blev sjuk som han såg ut menar jag.

Verkar inte ha varit något vidare bra unghästbete han var på lillkillen.. hur kunde de som ansvarade för betet inte se att han var mager:confused:

Förstår att du måste fått en chock när du kom dit!

Ja, jag kan ju bara spekulera i efterhand och banna mig själv för att jag inte åkte upp oftare. Jag var och hälsade på i början av juli och då var han fin i hullet. Han bör ju ha börjat tappat innan han blev skadad (eller om han varit skadad längre och att blev akut dåligt för två veckor sedan) men gissningen är att eftersom det har regnat så in i bomben så har TS i gräset varit minimal och han har helt enkelt inte orkat/hunnit äta tillräckligt mycket. Det i kombination med bete som kanske var i magraste laget redan innan för en svårfödd häst blev för mycket. De andra hästarna i hagen var runda, men man kunde se revben på i princip alla så jag gissar på att proteinhalten inte varit jättehög. Vet inte om man blivit hemmablind av att se hästarna varje dag och därför inte sett att Abbe föll ur?

Jag fick mycket riktigt en chock när jag såg honom, stortjöt tom. Men så såg han ju så eländig ut att jag faktiskt inte trodde han skulle klara sig. Jättevinglig och så trött att han knappt orkade hålla ögonen öppna. :cry:

Vi var och kikade på krubbor idag med det blev ingen köpt, men det är ju G iaf!

Jag höll i min hink. Tänkte det var bäst så till en början så han inte fastnar eller nått :p Unghästar har ju en förmåga att vara lite klumpiga!

fia-lisa Din kille är fin trots att han är tunn för tillfället.
De faller ju ur så fort! Klandra inte dig själv för att du inte uppmärksammade det tidigare utan fokusera på att få upp honom i vikt istället.
Min är ju rund om rumpa hals och mage, men man ser hela tiden revbenen. Tycker det räcker att det regnar två dagar så ser han tunn ut över ryggen :crazy:

Han har blivit mycket finare på den här korta tiden, det har du gjort bra. :)

Säger som Vimsan, klandra dig inte, de faller ur väldigt fort, särskilt som han ju inte mått bra.

Ja, jag kan ju bara spekulera i efterhand och banna mig själv för att jag inte åkte upp oftare. Jag var och hälsade på i början av juli och då var han fin i hullet. Han bör ju ha börjat tappat innan han blev skadad (eller om han varit skadad längre och att blev akut dåligt för två veckor sedan) men gissningen är att eftersom det har regnat så in i bomben så har TS i gräset varit minimal och han har helt enkelt inte orkat/hunnit äta tillräckligt mycket. Det i kombination med bete som kanske var i magraste laget redan innan för en svårfödd häst blev för mycket. De andra hästarna i hagen var runda, men man kunde se revben på i princip alla så jag gissar på att proteinhalten inte varit jättehög. Vet inte om man blivit hemmablind av att se hästarna varje dag och därför inte sett att Abbe föll ur?

Jag fick mycket riktigt en chock när jag såg honom, stortjöt tom. Men så såg han ju så eländig ut att jag faktiskt inte trodde han skulle klara sig. Jättevinglig och så trött att han knappt orkade hålla ögonen öppna. :cry:

Jag förstår dig verkligen och nu är han ju i rätta händer igen (dvs hos dig), och säger också som övriga att du gjort ett bra jobb att få upp hullet på den korta tid.

Jag reagerar mot de som ansvarade för betet att dom det låtit honom bli så tunn! De borde ha informerat dig tidigare om hans hull.. och stödfodrat om det var dåligt bete. för som jag förstod det så hörde de av sig när han blev sjuk?

klandra inte dig själv!

*kl*
Rebel har fått testa ha på sig sele :) Inte en reaktion varken när jag spände gjorden eller satte dit svanskappan.
Undrar om dessa reagerar på något egentligen :p (Om någon undrar så sitter grimskaftet i nosgrimman)

IMG_1876.jpg

IMG_1881.jpg

IMG_1891.jpg

Men herre guuud så gulligt :love::love: det var nog den sötaste körhäst jag någonsin sett och vilken skitsnygg sele, den skulle min gamla nordis vilja ha, storleken är nog dessvärre lagom som utsmyckning till ett ben eller så :D! Har du specialbeställt sele och huvudlag eller görs dom i sådär små storlekar? Dom är så fina dina små miniatyrer så man blir alldeles till sig.

*kl*
Idag har jag lasttränat mina unghästar och Chille var så himla duktig. Han gick rakt in i släpet och närapå rakt över mig när jag inte han flytta på mig i tid, stoppade ner snoken i foderhinken och stod i godan ro och käkade, sedan gick han lugn och försiktigt ner för framrampen som om han hade gjort det hundra gången förut. Dyyyr idag och alla andra dagar också för den delen för han är så himla lugn och trevlig.

Senast ändrad:

Huuuua! Förstår att du blev chockad. :crazy: Vilka oansvariga betesägare som inte såg det hända! Med tanke på det du skrev nu kanske han dessutom hade lite näringsbrist när han var så vinglig? Vem blir inte trött och yr av det liksom? Han har ju hur som helst lagt på sig jättebra på BARA två veckor, så du ska nog se att han blommar ut till nånting jättefint senare! :love:

Vimsan: Jo så har jag också gjort, men nu vill jag börja skicka in dem och så småningom kunna stänga bakom själv, och då vill jag ha en krubba där framme som de kan smaska i! :D

urkella: Lika söt som alltid! :)

KL
Imorrn kväll får jag förhoppningsvis mitt hö äntligen! Lillen har börjat tunna ur nu, hoppas det tar sig fort igen. Har inte fått tag i fodret för vintern men ska försöka med det också...

Selen är en speciellt gjort för miniatyrhästar :p Tror med han kommer bli en snygg liten körhäst sedan, har hittat en sk*t snygg vagn som ska beställas hem till våren med. Enda jobbiga är att jag vet inte om jag kan ha den till han och Ove då den görs efter hästen och enligt sidan så blir vagnen för stor för lilla Ove.

Kul att det görs så fina specalgrejjor till småttingarna, ser fram emot att se bilder på vagnen sedan. Hade ju varit optimalt om Ove kunde ha den också.

Nej men gud så söööt :love:!

Maja_Kandi: Härliga bilder med presseningen! Diggar fuxens initiativ till att köra täckesträning på lillen ;)!

*kl*
Fjärilsviol och Flora Linnéa från häromdagen ute i sin stora hage
Som vanligt betar de gärna på samma tuva :D (Älskar Viols öron!)
539497_10150986740190951_604308810_n.jpg

293087_10150986748920951_1656354460_n.jpg

409572_10150986753075951_707374309_n.jpg

394505_10150986757675951_118817644_n.jpg

(Fjärilsviol(36) e.Connaisseur - Tip Top)
(Flora Linnéa(36) e.Bellagio - Topaasch)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård