11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Tråkigt med Nessi, hoppas det blir bra snart igen.

Maja_Kandi: Tack :love:! Ja de har vuxit riktigt fint, mkt nöjd med! De är knappt 160 bägge två tror jag, ska se om jag kan få en närmare angivelse snart :)
Tycker också jättemkt om henne! Om jag måste välja mellan att behålla henne eller årets föl Flora Isadora så vette tusan vem det blir. Våndas redan trots jag har flera år kvar tills dess ;).

Charlottee: Mina har vid ett par sällsynta tillfällen i sommar visat bra gång, men tillfällena har också varit just det - sällsynta :D

Haha, först när jag såg övre bilden på hela hästen tänkte jag att "det ser väl inte så farligt ut", och sen läste jag och bläddrade vidare. :D Men fasligt söt är han! Och måste ju säga att jag gillade shettiskompisarna! :d

Kul att han redan fått testa på lite utrustning! Det är ju bra när man kan ta ett litet lugnt steg i taget. :)

Du jag förstår ditt dilemma! Har sett bilderna på dina vackra tolvor också, helt underbar är hon! :love: Följer ju din blogg också men den har ju stått ganska still ett tag. ;) :angel: Du får helt enkelt ha kvar båda två! :D

Haha, först när jag såg övre bilden på hela hästen tänkte jag att "det ser väl inte så farligt ut", och sen läste jag och bläddrade vidare. :D Men fasligt söt är han! Och måste ju säga att jag gillade shettiskompisarna! :d

Kul att han redan fått testa på lite utrustning! Det är ju bra när man kan ta ett litet lugnt steg i taget. :)

haha, ja får man ta partiella bilder ser han hur fin som helst ut. Det är den där 'bakdelen' som förstör :devil:

Hullet är heller inte så farligt än, men man får trycka för att känna revbenen. Inte hårt, och inte mycket. Men det är en åring av naturponnyras som är fångbenägen, så...

Men känns lite ironiskt, jag begränsar hans mat och han ser ut sådär på 10 kg silage (TS 50%) - och andra sliter med att få UPP sina i hull trots bete osv, tänk om man kunde genpoolsblanda lite ang hull ;P

Söt som socker ja, och extremt okomplicerad, hovslagaren är alldeles kollrig av förtjusning och vet inte till sig över superlativen. Jag klagar inte heller, alls. Men det står väl inte på förrän han kommer på att han är ju hiiingst, och då kanske jag inte öser riktigt lika många superlativ över honom ;)

Senast ändrad:

Haha, ja jag vet, riktigt illa, sorry :D. Ska försöka komma igång med den igen, glömmer den titt som tätt :angel:. Tar sån tid att skriva :p !

Jag får ta tjänstledigt/sluta jobba ett par år och satsa på hästarna? ;) Känns så spännande att inom ett antal år komma ut på tävlingsbanorna med både Forsythias lillasyster och barnbarn! :banana:

Tack vimsan, sassiball, Charlottee och Maja_Kandi. Alltid skönt att höra från andra att det går åt rätt håll för själv blir jag snart tokig på allt analyserande över hull (och rörelsemönster...)

Vad gäller beteshållaren är det ju samma ställe han har gått på ända sedan i vintras och jag har ju varit nöjd så vet inte vad som gick fel i sommar. Han såg dessutom helt förskräcklig ut i hovarna och hade en spricka/hål efter vad hovis sa var en hovböld som gått ut. Har haft kontakt med stället Abbe stog på varje vecka för att lugna hönsig matte så jag kan ju bara spekulera i varför man inte sett att han föll ur. Min gissning är ju att de blivit hemmablinda och inte sett förändringen dag för dag, han har ju aldrig varit en tjockis.

Vicotive: De är ursnygga dina tjejer! Så välvuxna och fina i kroppen!

IronWill: Jösses vad vacker den första hästen var. Också nyfiken på stam.

Alexandra_W: Vilken supersöt liten runding! Vi kan ta lite hull åt vårt håll om du delar ut ;). Det är egentligen rätt fantastiskt vad olika det kan vara, min går på gödslad vall som såddes om förra året och som putsades i julì (= borde vara super-duper laddat gräs) och får på nätterna komma in och på fri tillgång med riktigt bra unghäst-hö (äter väl ca 4-5 kg) +2 kg lucernhack +0,5kg krafft muskel. Vågar knappt tänka på hur mycket jag ska lägga till när han inte äter gräs på dagarna längre...

Min coola, snälla kille har blivit en vilding. Supersnäll att ställa upp, ge medicin, hantera etc. men har väldigt bråttom att få komma ut på morgnarna och ett stort intresse för att visa upp sig när han skymtar andra hästar ute. Körde ett rodeorace i sin lilla sjukhage häromdagen så att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta. Igår fick han lite större hage och visade således upp lite nya hopp och skutt blandat med balanstrav med svansen i vädret och racergalopp med snäva stopp. ...och han som skulle ta det lugnt... :angel:

Nästa vecka ska vi på ny klinik för att titta på hans rörelsestörning. Nuvarande/Behandlande klinik tyckte det var för lång sträcka att köra honom och föreslog distriktsveterinär men det vet jag inte vad det skulle ge när jag vill undersöka varför han tar ett kortare steg med ena bak. Så då tar vi kliniken som ligger närmst och som har en veterinär jag bara hört lovord om.
Har ni någon erfarenhet av att byta/växla/mixa kliniker?

Ja, tänk om man kunde mixa och blanda i genpoolen ang hull. Min går INTE på gräs och står på 9 kg silage, 50% TS och 5,6 MJ/kg foder. Det är för INTE fri tillgång, låååångt ifrån. På fri tillgång skulle han käka 25 kg+ :crazy:

Och det syns ju hur han ser ut, det är inte direkt så det är i underkant. Har dragit ner en aning och om bara förkylningen ger sig så ska han börja få gå som löshäst med.

Iofs passar han hemskt bra in i 'lättföddkollektivet', men ändå - man vill ju de små ska få äääta.

tror det var den närmsta efter DP som jag gillade så mkt när vi var och hälsade på dom? Trevlig och snygg:love:

victovie Tack! Tur att det är fint när han inte har ett endaste vitt hårstrå där:D
Hans mamma ser ut så här, större huvud än vad han kommer att få tror jag men vackert. Visst kan man se en likhet i uttrycket?:p
424633_10151026625316344_1138284207_n.jpg

Dina töser är jättefina! Kan Fjärlisviol ärvt öronen från sin far tro?;)

yttikTrist med skadad Nessi :( men kul att vi kommer få se mer av henne i tråden!;)

..Låter verkligen som flera 11:0r härinne följer samma mönster vad gäller gångarterna. Men jag har nog inte ens sett glimtar från våra sedan i våras.. tycker inte heller att dom leker lika vilt längre. Dom känns bara vääääääldigt trötta:angel:

*kl*
Rebel har fått testa ha på sig sele :) Inte en reaktion varken när jag spände gjorden eller satte dit svanskappan.
Undrar om dessa reagerar på något egentligen :p (Om någon undrar så sitter grimskaftet i nosgrimman)

Men gud så söööt, både ponny och sele! Hur stor (liten =)) är Rebel?

Jo vi får se positivt att jag kan plåga er med henne en stund till ;)

Försökte fota henne idag.. i alla fall en bild från sidan så man får se hur hon såg ut.. hon höjde inte ens huvudet från gräset :rofl:

Välkommen tillbaka även om skador aldrig är roliga.

Här kommer en rad bilder ur vår vardag.

2932569580059748183S600x600Q85.jpg

2300622070059748183S600x600Q85.jpg

En vääääldigt trött liten åring.
Jag fick gå ända fram och prata med honom för att han skulle vakna :D

Shettisens flughuva envisas med att åka av hela tiden, jag har ju länge misstänkt Walle men inte tagit honom "på bar gärning"
Idag fick jag se hur han gör....

2782199320059748183S600x600Q85.jpg

2932072140059748183S600x600Q85.jpg

Rädda mig matte!!

2899188390059748183S600x600Q85.jpg

Jag tog av flughuvan och Walle funderade på vad han kunde hitta på härnäst!

2908496950059748183S600x600Q85.jpg

fortsättning följer....

Jaaaa! Bita i Latins svans, det är en kul lek :p

2296877230059748183S600x600Q85.jpg

Å då ville shettisen helt plötsligt vara med och leka igen ;)

Föresten, vill ni se hur dom rör sig?
Gör som jag (kanske inte att rekomendera på stora beten med många unghingstar) ta en gammal valack, sätt på träns och hjälm. Sen rider du runt i hagen. Ha gärna ett dressyrspö med dig så du kan skydda er mot galna unghästar och eventuella bitande shettisar :angel:
Jag red en stund i hagen och tänkte att det nog skulle gå bra att ha de yngre där. Men de visade ALLA gångarter i alla hastigheter. Blandade småhopp och skutt på stället blev det också :rofl:
Men oj vilken trevlig trav Walle visade upp :love:

Har fortsatt lastträningen idag. Han gick med efter mig två gånger och sista gången satte jag mellanväggen i mitten och gick in i den högra sidan så fick han gå in i den vänstra. Inga problem!
Han backade dessutom ut RAKT varje gång :bump:

Men vad roligt med så mycket bilder! :laugh: Kul idé att rida i hagen, jag var faktiskt på väg att göra det idag, men farbror var nöjd efter vår tur och ville in i stallet. :D

Kul att det går så bra med lastträningen! :laugh:

I mankhöjd vet jag inte riktigt men på utställningen var han ca 76½ (29,75") vid sista manstrået. Så gissar att han är runt 79-80 cm i mkh. Han är ganska mycket större än Ove iaf :p

Din lilla tycker ser ut som en baby kopia utav din stora grå :D

Jisses, huuuur liten är Ove då? =) Men Rebel har så himla fin färg, och sen tycker jag miniatyrerna (för visst är det en sån? Så jag inte gjorde bort mig nu) är så finna för de verkligen är mini-hästar (och inte små-små ponnyer) i kroppen.

Jo, det finns en del likheter mellan 'Stora Grå' och 'Lilla Grå' - även till sättet. Lika ska de ju vara, de är ju samma ras (även om de kommer stanna på heeelt olika storleksklasser), men de är ändå otroligt lika. Kaan ev ha något att göra med vilken typ jag faller för/tilltalas av =) Just nu försöker jag febrilt räkna ut hur jag ska få baby-Grå att bli lika stor som Lillen. Det lär ju inte lyckas, tyvärr men jag är fasligt förtjust i lilla W. Jag vill inte sälja, jag vill ha som ridponny ju :devil:

Tack! :bump:

IronWill: Aha, va kul! Fin pappa ;)

Charlottee: Ja man kan helt klart se likheterna :), vackert huvud hon har!
Haha, kanske hon har gjort ^^. Tack!

Vimsan: Hihi, va söta dom är!

Ove är nog runt 75-76 i mkh :p Räknar att han kommer hamna runt 77 cm som vuxen och Rebel 83-84 :p Det är därför det heter miniatyrhästar med :D
Nu kommer visst Ove i fel tråd men här ser man hur liten han e :D Enligt uträkning så väger hunden ca 10 kg mer oxå.

IMG_1848.jpg

Åter till Rebel, här är ett litet klipp som jag filmade när jag lät honom springa lite på volten :).... tror att jag inte lagt upp det redan XD
http://youtu.be/jq6VJoX7cFw

Åh så söt han är!!

kl
Igår släppte vi ihop alla hästarna på åkern :) Bilder kommer senare, men ett smakprov kommer här:

Lilla kissen levde farligt..
11jslc8.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård