11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Din häst är så fin :D Men jag är svag för hästar med mycket vitt med så en bonus där ;)

Hon flyttar väl en 30 mil eller vad det kan vara ner tid. Helgullig ägare dock. Fick sms både i går kväll när de var framme att allt gått bra och hon stod lugnt i boxen och åt. Sen bilder idag från hagen när hon stod nöjt och åt gräs :) Så tror hon får det toppenfint! Hon har även lovat höra av sig inför 3års mm så jag får följa min donna :)

Vad skönt att ha hittat en så bra köpare! Hoppas vi får uppdateringar här också senare. :)

fia-lisa: Han är så SNYGG! Lite hull på den där så! :d Håller med om att det ser lite lustigt ut med hingstnacke på tanig kropp. :D

KL
Idag var det inte svullet eller varmt nånstans, men nu är han sådär allmänt jätteseg, framför allt i bakkärran, så jag misstänker att han växer igen... :cool: Han skulle ju SLUTA växa! Antingen det eller så har han rejsat och vurpat, vore ju inte helt otänkbart det heller. :cool:

Tack Yttik och Maja_Kandi! :) Jag är ju inte helt objektiv när jag studerar min lilla älskling men tycker nog att han börjar komma ihop sig i kroppen igen. Och jag tror såklart också att han blir jättefin när han bara får lite hull på den där taniga kroppen. Hans teckning är ju såklart en bonus!

Yttik: Vad skönt med en bra köpare. Jag håller med Maja_Kandi och hoppas på att vi får någon uppdatering då och då här också.

Maja_Kandi: Skönt att svullnaden gått ner. Och att de är slöa till och från verkar vara mer regel än undantag.

Skönt att svullnaden gått ner :)

Jag får kika in här när jag hör något om henne och skvallra ;) Eller tipsa henne om buke haha.

*KL*

Veterinärbesöket idag gav Abbe en nattsvart prognos. Vi testar med cortison i 2 veckor, men jag vet inte om det var mest för att trösta mig med lite extra hopp för i nästa andetag sa vet att om jag ville ge upp inom 1-2 veckor så kunde hon skriva under papper till försäkringsbolaget över ett telefonsamtal.

Min lille prins var så fin och skötte sig naturligtvis som en klocka. Ställde upp på alla tester och försök som han utsattes för utan att protestera. Fick beröm för hans typ och temperament, men det känns nästan bara värre när han samtidigt mer eller mindre fick sin dödsdom.

Tårarna vill inte sluta rinna och hjärtat blöder. Vill inte riktigt ta in det som hände idag. Kan inte ens tänka på att min fina, snälla, pigga, glada, och numer också lite busiga kille ska tas bort - ser man honom i hagen ser man ju inte att det är något konstigt utan det är HB som tar ett kort/spänt steg ibland, framförallt när han spänner sig.:cry:

Men så tråkigt!!! Hoppas verkligen han svara på behandlingen så du kan behålla din fina gosse. Stor tröstekram till dig

har jag missat nåt? Vad har hänt med din fina kille?

Själv försöker jag ju att sälja conny, hade en jättebra köpare som drog sig ut i sista stund då hennes dotter var allergisk mot allt möjligt. Men nu är det en som ska komma ut o titta, o det kommer lite mail då o då. Så jag hoppas verkligen att jag kan hitta ett bra hem åt honom innan vintern. Han är fantastisk o bra på alla sätt o vis, hanteringsmässigt är han en pärla, så trygg o stabil. Han rör sig bara bättre o bättre, börjar få till en superdupergalopp o bakbenen börjar påminna mer o mer om sin mors. Tyvärr är han ingen häst för mig, då han är för stor, har för mkt talang, o dessutom är en han :P

Nu har han även fått en ny hagkompis, en kwpn valack som ska agera som herre på täppan. Conny föltuggar :P Men hans kompis, shettistyrannen, han har minsann smakat ordentligt på deras nya kompis.. Det är nåt med de dära envetna shettisarna :P Hans pappa är likadan o hans mor är också väldigt envis men inte fullt på den nivån. hon är mest tjurig på sin matte som har idiotsäkrat hennes hage :P hahah

Håller tummarna så hårt jag kan! Hoppas att det sker ett mirakel och att han blir bra under behandlingen! För mirakel kan ske.

Styrkekram!

nej men gud så tråkigt!!:cry:

Det där lät ju inte hoppfullt alls men jag håller ändå tummarna för att din fina kille svarar på behandlingen.
Har ni kommit fram till exakt vad som är orsaken? (kan ha missat om du har skrivit det tidigare)

Ja ser ju med skräckblandad förtjusning fram emot att Zolero ska röntgas i höst.. är väl medveten om att jag kan behöva låta honom gå också om det ser trist ut över skadan.

styrkekram!

fia-lisa: Usch, håller alla tummar och tår att han trots allt kan bli en mirakelhäst..!

*kl*
Min lilla vilding har nu kommit hem från hingstbetet, inte en dag för tidigt utan snarare ett par veckor för sent.. Lite väl tunn i hullet. Nu har han fått kraftfoder, fri tillgång till hö och gräs sedan i fredags och börjar redan se bättre ut :)

Listan med skavanker är gott och gott: bitmärken (som väntat), ett litet överben höger bak, lite mugg, tunn, snuvig och sist men inte minst en sprucken relativt gammal hovböld. Vi tipsar på att hovbölden sprack för ca 2 månader sedan om man tittar på hovväxten. Han har alltså gått och antagligen varit halt utan att någon (?) har sett det.. Lite tråkigt, men nu ser det "bra" ut i alla fall.

Utöver detta har jag fått hem en mycket mognare kille, det märks att han har växt i psyket, vilket var precis vad han behövde.. :)

Han har inte växt särskilt på höjden i alla fall, han är nu 13 1/2 månad gammal och 147 cm i manken. Liten kille?! :p

643976_10151190243297122_96458059_n.jpg
Walle ute på tur med matte ;) Hinner inte alltid få bort grimskaftet, han är snabb som attan! :crazy:

281945_10151190244287122_1178971292_n.jpg
Hälsar på hästätande monster :grin:

217109_10151190244777122_881325949_n.jpg
Spanar in omgivningen

Så otroligt jobbigt, men jag håller också tummarna för att det ordnar sig med Abbe.

Styrkekram!

Oj va han har vuxit!
Kanske inte jättemycket på höjden men hela han ser mer "vuxen" ut :D

Jag fortsätter att lastträna min Walle.
Än så länge går allt lysande, han fick till o med vara med när jag fällde ner lämmen innan han gick in å inte ens det fick honom att backa :love:

539051_262418477194712_2127401739_n.jpg

När man varit duktig får man smaka lite på gräsmattan.
Benen är fortfarande lite för långa, eller är det halsen som är för kort?

534206_262419613861265_103138212_n.jpg

Senast ändrad:

Nej men fyyy! :cry: Fina fina Abbe! Jag håller verkligen tummarna att han svarar på behandlingen och blir bra! Vad är det egentligen som är "fel"? Alltså vad är det som gör att han inte skulle klara sig? :(

*KL*

Tack för alla styrketårar och hållna tummar! Det värmer!

Abbe har troligtvis gjort en kullerbytta i hagen och tiltat en kota i nacken då det är en liten trappstegsbildning mellan C7 och C6. Detta trycker på nerven på vänster sida vilket således gör att han inte riktigt har koll på höger bakben. Detta märker man ffa när han spänner sig och reser upp nacken (på kliniken var han såklart spänd hela tiden...) och tar då ett kortare kliv med höger bak.

Han lider inte av det själv enligt veterinär och har heller inte ont av det (ingen skillnad när han går på smärtlindring) men prognosen för att han ska bli bra är tydligen väldigt liten, sannolikheten är 1 på 1000, och det finns en risk för att han blir sämre och får så dålig balans att han ramlar omkull.

Jag tycker det är så fruktansvärt svårt att veta hur jag ska ta det här till mig och pendlar i huvudet mellan 2 tankar:
1) Jag vill verkligen ge Abbe alla chanser som finns för att fungera på hans villkor, även om det "bara" är som promenadhäst. Finns det en möjlighet att jag kan ge honom ett värdigt och bra liv vill jag verkligen ge honom det.
2) Jag vill inte vara en djurägare som inte kan ta sitt ansvar för det svåraste av besluten, dvs. att ta bort sin vän när det är dags.

Nu har ju 2 veterinärer sagt att de kan döma ut honom direkt och att jag måste vara beredd på att snabbt lösa nödslakt om han börjar ramla runt. Det talar ju för att jag bör ta bort honom. Samtidigt har jag så svårt att acceptera att jag ska ta bort Abbe när han inte mår dåligt utan faktiskt verkar piggare och gladare än på länge! Han har ju faktiskt hittills visat på stadig förbättring sedan vi hämtade hem en vinglig, uttorkad, smal och nedsatt häst för snart 3 veckor sedan. Och han visar än så länge inte på några balansproblem utan busar som vilken annan unghäst som helst i hagen. Vet varken ut eller in...

Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Jag ber om ett mirakel och hoppas att kortison-kuren hjälper så jag slipper våndas och fundera på vad som är rätt och fel.

Jag lider verkligen med dig :( Hoppas det ska gå bra.. och OM dagen kommer tror jag du tar rätt beslut för er båda.

Håller tummarna.

Hej, har inte skrivit i tråden på länge, men väl läst nästan varje dag. Usch vad jobbigt med Abbe. Jag håller tummar och tår för ett mirakel.

Delvis OT

Men min 2006 har en nervskada i halskotpelaren som gör att han har spontan ataxi båda fram samt att de reflexer som talar om var hans ben/hovar är i förhållande till marken fungerar inte som de ska. (Det är samma reflexer som gör vi människor kan blunda och sätta pekfingret på näsan, och för den delen gå framåt och titta i skyltfönster, på kamraten etc - vi behöver inte titta hur långt det är till marken så att säga utan vi vet det automatiskt - sålänge inte marken plötsligt ändras).

Ataxin är mer uttalad om han spänner sig, den är dock inget man egentligen tänker på dagligdags om man inte vet det. Men tittar man efter det ser man att han plötsligt tex tar ett längre/kortare steg med ena fram, eller att han kliver 'utanför ramen' med ena fram. Han självkorrigerar heller inte om man t ex ställer frambenen i kors på honom, utan det märker han först när han ska börja gå och märker benen är 'hoptrasslade'.

Han kompenserar likt de flesta hästar otroligt väl med synen. Då syns 'bara' den spontana ataxin lite nu och då. Om man tar bort synen för honom blir det tydligt att de där reflexerna är kajko. Han vet inte ens var han har slätt betonggolv och 'letar' efter det, och kan kliva komplett ikors med frambenen eller toksnett ut i periferin.

I vardagslag så om jag kikar efter det ser jag det, han kan ställa upp sig helt kajko med diverse spännande benställningar utan att rätta) och sådär. Han busar och brallar i hagen (utan att slå ihjäl sig). Han rids som vanligt och är säker på foten som en bergsget. Han är lyckligare ju oländligare terrängen är. Enligt vet inte så konstigt, det är inte svårare för honom med oländlig terräng - han vet ju ändå inte var han har slät mark ;) Han har EN gång på alla år gjort en 'halv ataxivurpa' med mig, han snubblade och gick ner på knä på plan mark när han blev lite för intresserad av att titta på nåt. Samtidigt så har han både brallat, busat, skyggat och tittat på diverse utan att snubbla minsta ett antal gånger före/efter.

Jag tänker inte på hans problem annat än när han träffar någon ny vet eller liknande, när jag talar om det - samt att jag själv valt att inte hoppa honom direkt (han hoppar hjärtans gärna och stensäkert diken, jag låter honom bestämma själv ang det. Eg enda gången i 'vardagslag' det märks är att hans underlagsskepsism i vissa fall fått en förklaring. Han kan vara ganska tittig och hellre klättra på en snövall än gå på en framtöad bit väg. Inte alls konstigt nu när jag vet - han försöker med synen att bedömma underlaget och det går inte för honom att avgöra om det är ett bottenlöst hååål eller om det är framtöad väg.

Så, nu går det ju inte jämföra rakt av med din, men utefter det du skriver att han har såpass små problem, och du verkar vilja behålla tycker jag du ska prata ordentligt med veterinärerna, och iom att han blivit bättre ge det tid.

Ang försämring så risken finns även för min han blir sämre. Han KOMMER bli sämre - men det kan ta 2 månader eller 15 år. Han kan bli en aning sämre - eller han kan bli så illa däran att han blir farlig att rida eller i värsta fall inte kan ens gå i hagen utan att ramla. Men det BEHÖVER inte bli så, men man kan liksom inte lova varken det ena eller det andra.

I början kändes det som en skitjobbig diagnos, idag tänker jag inte ens på den förutom typ i sådana här fall (när det kommer på tal) eller när folk frågar varför jag inte hoppar in honom te x.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård