11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Vilken härlig fuxfärg han får!

fia-lisa: Kul att få följa utvecklingen! Håller alla tummar o tår!

*kl*
Fjärilsviol (med mkt vitt) och Flora Linnéa häromveckan, som ler o långhalm dom två!
255408_10151009945800951_1687394112_n.jpg

523435_10151010858190951_538754750_n.jpg

421739_10151009940715951_1525301581_n.jpg

(Fjärilsviol (36) e.Connaisseur - Tip Top)
(Flora Linnéa (36) e.Bellagio - Topaasch - Don Primero - Tip Top)

Tack!! :love: Haha, Flora Linnéa är Lancets och åker härifrån först om ett år för inridning, och Fjärilsviol är min blivande påläggskalv ;) så oddsen att de åker ngn annanstans är inte så höga :D.

ingen dålig påläggskalv inte!:love:;)

Som dom har vuxit!! båda två är jättefina! Fjärilsviol är verkligen fint tecknad.

Min räka börjar bli lite större, han har numera växt i -10:ans vintertäcke som hon hade som 8 månaders.. Och han är nu 1.5 år! Snacka om kontraster på pållar...
Hoppas att mitt racerhösilage kan få fart på honom, kvoten ligger på 11.9 så nu rackarns ;) eftersom han äter och äter men ingenting stannar kvar på kroppen.

Själv har min åring hade en skillnad på 7cm mellan kors och manke i mer än en månad nu, suck. Hon ser då inte särskilt vacker ut ;)

Har börjat tömköra Nangijala så smått i grimma och longergjord. Lärde in styrning och broms på ridbanan några gånger, fast hon var väldigt förbryllad och upprörd över att hon plötsligt fick och skulle gå före mig. Men det släppte efter några gånger och nu går vi ut och tömkör i skogen ensamma utan problem någon gång i veckan :D Beställde hem en rockard som kom idag så jag längtar tills våren när jag kan köra in henne!

dsc08874_504cdbabddf2b37bb8004a40.jpg

dsc08886_504a4f79ddf2b37b640014fa.jpg

Duktig liten tös!!
Hoppas hon "växer i" rumpan snart :D

delvis knapplån

Har era små börjat sätta vinterpäls?
Det har min :eek:
Han fäller enormt mycket och har blivit alldeles luddig på magen ;)

Victovie: Ååh, Fjärilsviol är så himla fin! Flora Linnéa också, men det är något visst med mörka hästar med mycket vitt :love:

Vimsan: Walle har börjat släppa sommarpälsen, men har inte fått någon ersättningspäls än ;)

Kl*

Igår blev Walleman en "det". Han lyckades få smak på testosteronet i max fem sekunder. Mamma har tagit hem sitt fjordsto med föl och Walle har inte träffat ett sto sedan hans mamma flyttade. Tjena mors, en decimeter högre och spänd som en fiolsträng, ett skrik + spark med frambenet innan veterinären gav honom sprutan och han somnade på fem röda. Underbart är kort? haha

Den ena kulan var stor som ett ägg och den andra knappt som en valnöt så det var skönt att få det gjort och framför allt att båda kulorna var nere med tanke på storleken.. Vi diskuterar om det kan vara det genetiska som spelar in eftersom vi i efterhand fått reda på att Walles mormor var riktigt svår att få dräktig (fick bara ett föl). Walles mamma ska vi inte prata om... Så det var skönt att få en hingst/valack så att man inte för vidare de generna... :crazy: :)

222181_10151205203752122_554765426_n.jpg

Delvis KL:

Min ska också knipsas snart.. Max en månad till har han på sig att frodas i sina hingsthormoner. Men han sköter sig strålande bra än så länge!

Vi har påbörjat löshoppning med honom. Första gången visade han ju ingen vidare naturbegåvning, men redan nu igår, på andra passet, så hoppade han upp sig riktigt fint. :D Sedan ska jag inte döma ut honom heller, för han är hinderklok och bedömer avstånd och höjd på hindren jätteklokt.:love: Inga tendenser till att vilja vägra, men första gången önskade jag att han hade hoppat upp sig lite mer än vad han bjöd på..

Annars tömkör vi fortfarande, nu med träns, och det fungerar superbra.

Pälsmässigt så har han inte begåvats med ngr mängder päls än iaf.. Men med tanke på hur han såg ut förra året så lär han snart se ut som ett långhårsmarsvin igen.. :angel:

Har era små börjat sätta vinterpäls?
Det har min :eek:
Han fäller enormt mycket och har blivit alldeles luddig på magen ;)

Våra har ännu sommarkappan på.. men är nog bara en tidsfråga då dom fortfarande går ute;)

Idag kör vi dom till det andra betet så hoppas kunna bjuda på lite bilder och möjligen någon film sedan.

Även om det är tok mkt grönt gräs är väl näringsvärdet sådär nu på hösten så vi lär få stödfodra dom ändå, men jättefin hage med skogsskydd så dom kan gott få ett par veckor där innan dom stallas in för vintern.

:)

Vimsan
Pälsen har blivit väldigt lång denna veckan och det sista av den solblekta pälsen håller på att fällas så nu är min snart helsvart igen.

Quimero
Vad kul att han att han gillar det. Min lilla har fått hoppa lite men även om hon har draghjälp av annan häst tycker hon det är dötrist och det är bara minihinder man kan få över henne på... hon hoppar fint när hon väl gör det så jag hoppas hon fattar att det är kul så småningom ;)

Min skrutt har äntligen fått en fin blank päls - han har ju fällt någon slags ull ända sedan jag tog hem honom. Får se hur länge det dröjer innan han sätter ny ullig päls. Brås han på sin mor sätter han päls snart och en rejäl sådan också.

Victovie: Tackar för hållna tummar och tår. Dina tjejer är så otroligt fina!

Gazque: Är det samma mamma på din 10:a och 11:a?

Sandra1989: Skönt att ha kasteringen gjord. Jag hade tänkt att spara lite på det för att Abbe ska hinna komma ikapp sig själv lite till, men det verkar som om vi får ändra på planen lite eftersom han börjar bli ganska hingstig...

Quimero + Exotizc: Åh vad avundsjuk jag blir på er som håller på med roliga saker med era hästar. Jag hoppas så att jag kommer dit jag också, även om jag nog får ge mig till tåls ett tag till.

*KL*

Abbe blir bara piggare och piggare. I veckan beslutade vi oss för att strunta helt i veterinärens råd om att gå ensam i liten hage eftersom han sprang och trånade efter de andra hästarna hela dagarna. Så i onsdags släpptes han ihop med en äldre valack för lite tuktning och en jämngammal hingst. Jag var såklart jättenervös för att Abbe inte skulle hinna undan, att de skulle gå på honom eftersom han är ny och inte helt ok. Men så mycket tuktande blev det inte av eftersom Abbe har fått för sig att han är kung på gården och lever rövare med de två andra stackarna. Man tycker att han inte borde kunna stå på bakbenen eller slänga sig runt i snäva utfall om han nu inte har full kontroll på ett bakben, men det kan han visst det. Bus och lek mest hela tiden tycker Abbe är lagom schema.

Även om jag hade önskat att hingsten i honom blivit lite nertryckt av de andra så värmer det matte-hjärtat att se honom så pigg och levnadsglad! :love: Det börjar dock närma sig kastrering med stormsteg, för Abbe börjar bli rejält hingstig. Slår med framben och krumbuktar sig. Dock väldigt snäll att hantera inne i stallet. Ute börjar han bli alldeles för upptagen av att visa upp sig och eftersom han faktiskt är ganska stor känns det lite lagom kul. Hjälm, spö och kedja är det som gäller när man ska leda honom. Något lugnare att leda sedan han fått flytta in till de andra såklart, men det glimmar bus i ögonen på honom hela tiden så det är inte så man chansar utan säkerhetspådrag ;).

*KL*

Här sätts det vinterpäls för fullt. På samtliga (unga som gamla). Det gör sig ju så bra ihop med höstens andra tell tale sign - regn och lera :devil:

Unge herrn här har kulorna i behåll och än har jag inte minsta plan på att knipsa dem, men jag behöver bara EN anledning. Sålänge jag inte har någon så fine, men ger han mig en enda så knips knips..
Jag är glad om den där anledningen inte kommer nu-nu dock, eftersom kulorna fortfarande åker hiss en del..

härligt att han går åt rätt håll och blir piggare Abbe!:bump:

..våra (speciellt min) visar inte alls att dom är hingstar ännu, men kan ju vända över en dag.

Idag åkte dom små (eller ska vi säga stooora) gossarna till nya hagen. Zolero skötte sig kanon även om han var lite orolig till en början.

Nu hoppas jag att ligisterna håller sig inom staketet och skadefria *pepparpeppar*

Filmen blev inget att visa då dom inte bjöd på något sevärt utan bara åt:grin:

btw så mätte jag honom äntligen innan vi åkte och 153 cm blev resultatet!

Några bilder blev det dock :)

539389_10151060025746344_1976190120_n.jpg

557529_10151060065761344_490362356_n.jpg

ingen vidare bild på hästarna men ni ser en del av hagen.. såå mysig att jag skulle kunna bo där själv... sommartid :D
394285_10151060097181344_864957802_n.jpg

Jag har pga diverse skäl möblerat om lite i hagarna temporärt under eftermiddagen. Så W (min 2011:a) och ena shettisen fick kampera ihop i en liten hage på eftermiddagen (typ sjukhage). Där finns dock vissa "faciliteter"..

Och det här hittade jag när jag var ut för en stund sen, hur söta är de inte ♥

557253_329062850523028_638356477_n.jpg

Så söta!! :love:

Charlottee: Vilken hage!! Å så mycket grönt gräs. Här är allt bara gult :( Vi har ju fått väldigt lite regn i sommar.
Va rund och fin han är din fux!

Jag behöver ju inte fundera på när min ska skäras :angel:
Däremot funderar jag på när man ska kapa den långa yviga föl/åring-manen.
Är det någon som redan har friserat sin?
Kan tänka mig att de ser mer "vuxna" ut med kort man men samtidigt tycker jag att de kan få vara vilda bäbisar :D
Däremot har jag märkt att den är i vägen hela tiden :p

Men ååh vilken härlig hage! Här är det inget gräs nånstans, bara gult och höstigt.

fia-lisa: Men vad SKÖNT att han är så pass bra! Jag tror faktiskt att hans krumbukter kan vara bra för honom, då får han ju verkligen träna på att använda sin kropp på riktigt. :laugh:

Vimsan: Min får spara på manen till våren, i vinter behövs den ju för isolering. ;) Koronn har inte satt nån vinterpäls alls än, men har börjat tappa lite hår iaf. Han går säkert i sina bröders fotspår och sätter mindre och mindre päls ju äldre han blir...

Victovie: De är ju helt underbara dina tjejer! :love: Särskilt Viol!

Ang kastrering, min är fortfarande väldigt snäll och lätthanterlig. Vi har dessutom inga andra hästar i närheten så det är ingen fara på det viset heller. Men jag hade gärna skurit honom nu och hade det lugnt. ;) Men jag låter ekonomin styra nu och därför får han spara på nötterna ett par månader till. Men under vintern ryker dem definitivt!

Så söta!! :love:

Charlottee: Vilken hage!! Å så mycket grönt gräs. Här är allt bara gult :( Vi har ju fått väldigt lite regn i sommar.
Va rund och fin han är din fux!

Jag behöver ju inte fundera på när min ska skäras :angel:
Däremot funderar jag på när man ska kapa den långa yviga föl/åring-manen.
Är det någon som redan har friserat sin?
Kan tänka mig att de ser mer "vuxna" ut med kort man men samtidigt tycker jag att de kan få vara vilda bäbisar :D
Däremot har jag märkt att den är i vägen hela tiden :p

ja han är verkligen rund som en boll haha :D

Det är en kanon hage verkligen! Första natten där nu.. lite nervig är man ju.. med hästar vet man aldrig vad dom hittar på men det ska nog går bra hoppas jag.

Jag behåller manen på min dels som skydd (håller med maja_kandi där) och sedan tycker att det halva nöjet att frisera när de ska ridas in och bli "vuxna";)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?