Sv: 11-orna version 2.0
Tack för ditt svar! Det inger hopp!
Mer OT, sen ska jag sluta.
Det sägs att extra E-vitamin kan hjälpa i vissa fall. Det finns inga vetenskapliga, stensäkra bevis för det. Men jag har valt att ge extra E-vitamin, då det ju sålänge man håller koll på totalmängden så man inte överskrider maxtoleransen (som är höög men ändock) inte är farligt.
Frågade vet innan och hon sa ungefär 'det finns inga bevis, men hjälpt vissa, vill du så prova vill du inte så låt bli'.
Jag kan ju dock inte säga om det gjort varken från eller till på min eftersom jag inte provat att sluta och se om han ev blir sämre då, så risken finns det är pengar i sjön, men jag är lite generellt av typen 'better safe than sorry' så att säga.
Nu skiljer sig ju din och min lite åt, dels har de sina skador belägna på lite olika ställe i halskotpelaren, och min har inga röntgenförändringar (vilket inte betyder så mycket egentligen, enda en rtgförändring kunnat ge för min hade varit vetskapen om EXAKT var skadan sitter. Nu vet vi bara att den är någonstans mellan T2 och C6.)
Sen fick min aldrig de akuta problemen som din fick. Min har med största sannolikhet stått på öronen i hagen som unghingst, men symptomen upptäcktes av en slump under en hältutredning, när vet tyckte 'men hur går han egentligen, han är ju ataktisk?' och gjorde en serie neurologiska tester.
Diagnosen gav som sagt dock svar på en del saker som 'alltid funnits' (jag har haft honom sen han var åring) så det har ju funnits där länge, men en liten försämring där när han var 5 år som gjorde att man 'såg symptomen tydligare'.
Han har dock alltid kunnat ställa sig helt kajko, jag och hovis har mer än en gång kommenterat det hur obrydd han är med hur hovarna hamnar, han har alltid varit 'fjantig' (trodde jag då) med det där med underlag/töfläckar/etc.
Jag hade nog lite medvind i att jag glatt ovetandes hunnit rida in honom och rida honom i alla gångarter och på nästan alla underlag innan vi fick diagnosen. Det tog någon vecka att landa men sen insåg jag ju att det är precis samma häst - enda skillnaden är att jag VET nu, och innan visste jag inte.
Min vet har NOGA påpekat samma som din vet sagt btw - hästen lider INTE ett dugg av det, och som min vet sa "Han har ingen aning om att han är annorlunda på minsta vis!"
Du kan PM:a om du vill veta mer så slipper vi kidnappa tråden