11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Tack för ditt svar! Det inger hopp! :)

Mer OT, sen ska jag sluta.

Det sägs att extra E-vitamin kan hjälpa i vissa fall. Det finns inga vetenskapliga, stensäkra bevis för det. Men jag har valt att ge extra E-vitamin, då det ju sålänge man håller koll på totalmängden så man inte överskrider maxtoleransen (som är höög men ändock) inte är farligt.

Frågade vet innan och hon sa ungefär 'det finns inga bevis, men hjälpt vissa, vill du så prova vill du inte så låt bli'.

Jag kan ju dock inte säga om det gjort varken från eller till på min eftersom jag inte provat att sluta och se om han ev blir sämre då, så risken finns det är pengar i sjön, men jag är lite generellt av typen 'better safe than sorry' så att säga.

Nu skiljer sig ju din och min lite åt, dels har de sina skador belägna på lite olika ställe i halskotpelaren, och min har inga röntgenförändringar (vilket inte betyder så mycket egentligen, enda en rtgförändring kunnat ge för min hade varit vetskapen om EXAKT var skadan sitter. Nu vet vi bara att den är någonstans mellan T2 och C6.)

Sen fick min aldrig de akuta problemen som din fick. Min har med största sannolikhet stått på öronen i hagen som unghingst, men symptomen upptäcktes av en slump under en hältutredning, när vet tyckte 'men hur går han egentligen, han är ju ataktisk?' och gjorde en serie neurologiska tester.
Diagnosen gav som sagt dock svar på en del saker som 'alltid funnits' (jag har haft honom sen han var åring) så det har ju funnits där länge, men en liten försämring där när han var 5 år som gjorde att man 'såg symptomen tydligare'.

Han har dock alltid kunnat ställa sig helt kajko, jag och hovis har mer än en gång kommenterat det hur obrydd han är med hur hovarna hamnar, han har alltid varit 'fjantig' (trodde jag då) med det där med underlag/töfläckar/etc.

Jag hade nog lite medvind i att jag glatt ovetandes hunnit rida in honom och rida honom i alla gångarter och på nästan alla underlag innan vi fick diagnosen. Det tog någon vecka att landa men sen insåg jag ju att det är precis samma häst - enda skillnaden är att jag VET nu, och innan visste jag inte.

Min vet har NOGA påpekat samma som din vet sagt btw - hästen lider INTE ett dugg av det, och som min vet sa "Han har ingen aning om att han är annorlunda på minsta vis!"

Du kan PM:a om du vill veta mer så slipper vi kidnappa tråden ;)

Jag tycker du ska lyssna på Alexandra! Likaså drar jag återigen paralleller till vår lilla ponnybusa, som visserligen heller inte hade några direkta röntgenfynd men som det ändå "bestämdes" berodde på yttre våld, förmodligen hade hon brakat in i nånting och fått en svullnad runt nerverna som satte sig på hela systemet (som jag ju tidigare berättat för dig :)). Ge inte upp! Han lider ju inte av det, han vet inte ens om att han är annorlunda. Han blir ju stadigt bättre och gladare och piggare, jag skulle ge honom en chans att verkligen läka ut. Kanske har också han en liten svullnad som går ner och gör honom bättre? Inte alls så otänkbart om man tänker på hur bebisarna kan flyga runt... :)

KL
Här kom jag hem och hittade en halt bebis. Ovanligt? Nej. Jag är så sjukligt trött på detta nu. Tog in honom och kikade och jodå, det är nästan garanterat en hovböld, och nästan garanterat två. Återigen på båda fram, men mest på höger. Det tar ju aldrig slut! Nu när hovis kommer hit ska det diskuteras riktigt kan jag säga. Snart ställer jag honom på anhalt på en hovslagarskola eller nåt så har de ett riktigt projekt att bita i. USCH! Jag karvade ur ett djuuuupt hål och spolade och stoppade i tjärdrev genomdränkt med jodopax. Får väl se om det hjälper nånting alls.

Han var iaf jätteduktig lillen, stoppade snällt huvudet i sin grimma (som blivit alldeles för liten i sommar!) och stod helt stilla på gången och lät matte dona med fötterna. Han hade ett fint bitmärke på halsen också, det är mer skavanker än hel häst!

Kom på att jag måste berätta att han var himla cool när han skulle ut i hagen igen. Det ligger en presenning över ett par pallar precis vid grinden, och här har det stormat och blåst som satan ett par dagar. Självklart skulle den blåsa upp när vi gick ut ur stallet och lade sig precis mitt i vägen för att vi skulle kunna gå förbi. Det var en smal passage bredvid bara. Jag gick runt och vände mig och tittade på Koronn, som helt utan tvekan stoppade nosen i presenningen, lyfte upp den, och klev sedan över den fram till grinden! :love: Varför krångla till det liksom!? :D

Idag tog jag mig ut i hagen för att fota mina unghästar, tyvärr pajjade nedladdningsprogrammet mitt i alltihop så de bästa bilderna försvann :devil:

Här kommer i alla fall ett par bilder på lille chille. På nedersta bilden ser han jätteliten ut men han är nästan lika stor som sin ett år äldre polare i verkligheten, polaren är 167cm så Chille börjar bli stoooor!

Chill Out HW e: Chirlon-Napoleon-Pajazzo
chille-2.jpg

chille1-3.jpg

astroochille1-1.jpg

astroochille-1.jpg

Fina Chille! :love:

KL
Nu har hovis varit här. Lilleman skötte sig med den äran, han var hur snäll som helst!
En böld på höger fram punkterades, sen slipades alla fötterna till och inga fler bölder upptäcktes. Man kan ju hoppas att han slipper fler... :grin:

Han fick beröm för både uppförande och utseende, kul! Glad matte! :D

Vilken sötis! Vad är det för stam? :)

KL
Idag fick mina småkillar morgonhö i transporten! :laugh: Det har aldrig gått så otroligt bra att lasta som idag, båda grabbarna knallade rakt in på allra första försöket, käkade morot, upptäckte höet och ställde sig att äta! :love:

För första gången band jag fast dem och fällde upp rampen, och sen fick de stå där inne själva ca fem-tio minuter. Det var helt lugnt hela tiden, lite tramp i början bara men sen stod de och tuggade hö som ingenting! Lastade ur storebror först och liten stod bara och tittade efter honom, rörde inte en fena!

Alltså jag är så megastolt så jag vet inte vart jag ska ta vägen! :banana:

Bildbevis!
lasta002.jpg

Vad duktiga dina pojkar är förstår att du är stolt! Dom är inte så lika i huvudet nu när man ser dom tydligt brevid varandra, min syskon är inte heller lika.. finns drag från mamman i båda men dom är inte så lika varandra.

Men min Hollie är väldigt lik kaptenen! Deras far lyser igenom starkt ;)

Kl.
Idag har vi varit och fixat staket runt en jättestor och obetad hage med massor av grönt gräs där grabbarna ska få gå innan den riktiga kylan kommer och de flyttar hem igen.
Den är verkligen stor och fin med lite skogsparti som skydd. Känns lite udda att släppa på nytt bete i september men finns det mat så finns det haha:D

Förhoppningsvis flyttar de nästa helg.

Några bilder på Zolero och mig från idag när han testa sin nya grimma! Visst passade färgen honom? (Vanligtvis har han INTE grimma på i hagen.)
552012_10151052265131344_202528483_n.jpg

422610_10151052265221344_745296307_n.jpg

429913_10151052264011344_679911727_n.jpg

Supersnygg grimma!!
Han passar verkligen i den färgen :love:

Maja_Kandi: Åh så duktiga!!! Klart du ska vara stolt!!

Har inte hunnit göra något utöver det vanliga med min i helgen.
Men det blir ju alltid lite hantering i och med att jag flyttar hästarna till vinterhagen/logen varje kväll och sen tillbaka till gräshagen på morgonen.
Det bästa med ynglingen är att han ALLTID är så positiv!!
Han kommer så fort han ser mig och vill verkligen vara med :D

398980_263655687070991_1859480200_n.jpg

Fina Zolero! Jag tyckte absolut att han passade i den färgen! Jag fegar och köper allt svart med silverspännen så blir det lika. ;)

Vimsan: Vad fin han är! :laugh: Det är så roligt när de är sådär härligt positiva!

Mettan: Ja alltså jag höll verkligen på att spricka där ett tag! Världens fånigaste leende hela förmiddagen. :D

KL
Förresten är inte Koronn så speciellt besvärad av sin punkterade böld längre. Han är så typiskt manlig! Ont i lilltån, stickan tas bort och allt är bra. :grin: Hovis har sagt flera gånger att det är lite lustigt att han blir så fruktansvärt halt av ingenting, men det är ju visserligen bra att det inte blir stora bölder varje gång...

och till Vimsan..

Tack!:) grimmans färg passade honom bättre än jag vågat hoppas på!

Maja, jag har det mesta läder i svart pga mammahäst mörkbruna färg.. men eftersom hon nu envisats med att lämna två fuxbarn måste jag införskaffa lite brunt läder också:p

..nog för att man kan ha svart på fuxar också men beror helt på vilken nyans det är.. och mina verkar nu båda gå åt det mörkare hållet så brunt läder på dom får det bli:p

trist med koronns återkommande besvär med fossingarna:cool: hans bröder har väl inte haft samma problem?

Maja_Kandi: Vilka duktiga killar! Och häftigt att Koronn är så cool och obrydd att han bara trampar över presenningen!

sorbisen: Vad fin han är!

JustInCase: Kul med fler 11:or i tråden. Vad har hon för stam?

Vimsan: Han är jättefin! Det är så härligt med positiva hästar!

Charlottee: Vilket vackert huvud han har Zolero! Han passade fin-fint i grimman!

Appropå färg, jag har både svart och brunt läder till min fuxdam men har verkligen sett fram emot att få köpa schabrak, lindor etc. till en mörk häst. Jag har känt mig lite begränsad i färgval till min rödtott. ;)

*KL*
Abbe blir faktiskt liiite, liiite bättre för varje dag som går (vågar knappt skriva det av rädsla för att jinxa till det... :crazy:). Igårkväll flyttade en ny 11:a in på gården och förhoppningen är att Abbe och denna kille ska gå ihop i vinter.

En liten film på Abbe och hur han rör sig:
http://youtu.be/F-xHW85x1J4

Och en bild på hur hullet utvecklar sig såklart:
1B282843-5F85-4174-9B25-78D9B669C8B9-1426-0000020B4D0E69EB.jpg

Oj jisses vad fin han är! Det är ju inte samma häst som för bara tre veckor sen! Ger dig en STOR eloge för det! :bow:

Sen är det ju himla kul att se honom så lycklig och busig. Man ser ju såklart att det är nånting i bakkärran men det är ju inte så farligt, eller? Lite långt bort på filmen så syns ju inte jättebra, och jag är verkligen inte veterinär. :D Men om han får lite mer tid ändå kommer han säkert kunna bli ännu bättre! :laugh: Håller tummarna stenhårt!

Jaså, kan man inte ha svart läder på en röding? :o Min får då faktiskt klara sig ändå. :devil:

Koronn är den enda som haft såna sjukliga besvär med tassarna. Kaptenen hade ju lite spröda hovar förra året och de både sprack och liksom föll isär och fick lite bockhovstendenser, hans fötter såg rent bedrövliga ut en period. Men sen fick han tåstkor också var problemet ur världen, vinterns kur med steel-joint har gjort underverk med hans fötter!
Men hur dåliga hans fötter än såg ut fick han aldrig nån hovböld. Koronn kan ha hela fina fötter ena dagen och nästa är det små små små knappt märkbara sprickor i kanten på nån, och dagen efter är han blockhalt... Det går så himla fort och kommer av i princip ingenting så jag fattar verkligen inte hur han lyckas... Hovis förstår inte heller, men han trodde inte att skor skulle hjälpa. Jag är lite sådär kring det, för det är oftast de där minimala sprickorna i kanterna som startar det, och det borde ju bli bättre med skor? Jag bävar inför hösten med frusen mark och hårda kanter... :crazy: Vill ha vinter på stört!

Haha Jo självklart funkar det med svart på fux:o men nyansen på åtminstonde zolero tycker jag gör sig bättre med brunt läder:) fia_lisa abbe ser ut att må mkt bättre! tjusig kille! :) ska kolla videon sedan när jag inte skriver från smartphonen;)

*KL*

Min 2011 fick i princip en gratis verkning idag. Hovis är ofantligt förtjust i honom, och när jag skulle betala (4 hästar, 2 skodda och 2 verkade) pekade han på ena raden för verkning och tyckte 'det där är den lille grå, du fick rabatt för han är så fantastiskt väluppfostrad och duktig, han är liten och hingst och han beter sig bättre än de flesta vuxna jag har att göra med!" Och på raden stod en struntsumma som mest var symbolisk för att det ska finnas dokumentation på att han är verkad det datumet osv.

Värmer mattehjärtat <3

Nu är alla mina snälla att sko/verka, men han ÄR en pärla lillknatten. Han står där, pinstill, lyfter själv och beter sig just som en gammal rutinerad häst.

Sen raidar han 'leksakslådan' (hovslagarlådan med verktyg och grejer) efteråt, plockar förtjust ut så många grejer han hinner på golvet innan vi tycker det räcker, tuggar på hovis förkläde och har stenkul. Det är honom väl unt tycker både jag och hovis. Ge och ta liksom - du sköta dig perfekt, du får leka med leksakslådan efteråt även om det innebär att hovis får sortera om alla verktyg. Jag har en BRA hovis! :love:

Hon är e. Capriano. Mamman är okänd härst, men med fullblodspappa.

Hon har en bror efter Looping. Stoet är finare på många sätt och har mycket bättre trav och är ädlare. Däremot tror jag att hon kan bli riktigt stor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar