Sv: 11-orna version 2.0
Frågan är ju om det så att säga berodde på att han var ovan med släpet - eller om han gjort precis likadant första gången det började rulla oavsett om han tränat på lastning, stå i släpet osv massa innan. Är ju dock omöjligt veta.
Jag är lite 'elak' med bomhöjd och så i början dock, just för hopprisk. De behöver inte få den iden om man kan undvika det - det är verkligen min mardröm få en häst över bommen (har aldrig hänt mig, men ändå det jag är mest rädd för).
Men, bra att notera att INGET sätt är universellt och funkar för alla (tyvärr...)
Min 11 är jag inte riktigt säker på hur han skulle vara att lasta. Han var inga jätteproblem alls hit, tvärtom. Dock krävdes lite 'puttning' bakifrån. Åkte gjorde han super.
Dock så han är generellt lite 'mot-stretig' vid ledning när han inte är så sugen på vad det nu är. Och han är envis som en liten gris (märkte jag direkt efter hemkomst med honom när han inte alls tänkte gå upp för en kant in i stallet. Jag undrade seriöst om jag övht skulle få in honom - alls.. ). Så han skulle kunna få för sig att han ska kolla på blommorna hellre än gå in.
Så det ska jag ta tag i. Dock handlar inte grundproblemet alls om släpet, utan om det som går igen rakt av i hanteringen, att han inte är helt hundra på det här med att ge efter för tryck, och inte hundraprocentig i ledning rakt av. Det är det som är problemet, och inte släpet. Så vi ska träna på det, så kommer lastning gå som en dans. URlastning kommer vi behöva träna dock. Men jag behöver bygga om släpet alt han växa. Han kommer nämligen under bakbommen. Märkte jag när jag lastade av härhemma efter köp. han skulle ut direkt - och bommen var nada hjälp. (Han lyckades inte kasta sig ur då jag höll emot i linan i grimman, men han slogs rätt bra mot den - dvs grundproblemet igen, han ger efter för tryck för dåligt.
Nu har han inte hostat på några dagar (var väl för jag bad vet komma ut, han vägrade hosta när vet var här och har i rena skräcken inte vågat hosta sen dess, trots att han hackat i tre veckor och höll på att hosta upp lungorna lät det som dan innan vet kom. Skrällen..
) - så nu ska vi ta tag i träningen här med tonvikt på det här med ge efter för tryck.
(Han är noll problem leda, han leds ju dagligen, men om man ärligt skärskådar det så finns småbristerna där även då, fast jag ser genom fingrarna med att det går lååångsamt ut, att det tar några steg innan stopp osv.. Fy mig..)