11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Fia-lisa, näe. 10:an är min lilla suprice. Mamman är kollad med ultraljud tidigt utan att vara dräktig men när det väl gällde så ändrade det sig :o men vi är lika glada för det! Mysigare 2åring får man leta efter.
Däremot är 11:an (e. Shooting Star) och 12:an (e. Clever Hill) efter samma mamma. Iår är det viloår och med tanke på hur illa det är ställt med hobbyaveln så lär hon fortsätta gå tom :( Men min önskan är att fortsätta med avel, hade gärna sett att jag haft ett sto efter henne och spara för eget bruk!!

Visar väl den förmodligen sista sommarbilden för året på min beeebiiis :love:

version-e36f6569126a56491ad074f142c1032f

Längtar redan till nästa sommar.. Må den bli mindre regning än denna..

Länge sen vi var här! Här kommer bilder på vårt lilla troll, Macadam korsning PRE-halvblod. Mamman undan Bernstein.

CIMG0555.jpg

ca 10 mån

CIMG1356.jpg

ca 11 mån

Jag har ju en dröm om att min ska få en tjock och fin man som jag kan behålla som lång, så att han blir lik sin pappa.. I hårfagerhet iaf.. ;)

version-0f23d7c99573d76ff80bdb5677a097ce

Bonusbild på önskemanen..
version-7461bd94587b00a0953224985919901c

Han har blivit så fin din Quimero! Verkligen vuxit till sig:)

Vår lilla dam har begåvats med lika mycket man på båda sidorna, en riktig kalufs!

Haha, ja, min har inte riktigt lika mkt att stoltsera med, men mer än sin mamma iaf. Dessutom har hingstarna på lösdriften bitit av en del, så den återhämtar sig kanske? :)

Åh vilken härlig bild!! :love:
Han är sååååå fin!
Men tyvärr så tror jag inte han får lika mycket kalufs som hans far :o

Lena J: Men vilken läcker färg :love::love:
Får hon behålla den eller blir hon skimmel?

Nu när det är mörkt och kallt om kvällarna har jag börjat ge mina pojkar kraftfoder igen. Walle har visserligen fått kraftfoder ett par gånger i veckan hela sommaren.
Han är så rolig när han står brevid den gamle, iaktar honom och gör alltid likadant!
Skrapar Latin med hoven, ja då gör Walle det också :angel:

401038_265402860229607_1969649605_n.jpg

När det fortfarande var ljust ute så passade jag på att lastträna.
Han har fått gå in och äta sin mat där med öppen baklemm, idag struntade jag i hinken och tog bara några godisar i fickan.
Han gick in först men tyckte inte alls det var lika kul när det inte fanns någon mat där.
Vi backade ut och in osv... men även om han fick lite snacks när han kom in så blev han mer och mer motvillig.
Jag vill ju få in honom och få honom att stå still där innan jag stänger, men hur ska det gå till när han snart inte vill gå in :crazy: Några tips?
När jag var nöjd stängde jag lemmen och gick bort till logen med ynglingen.
Det är ju inte bara in i släpet han protesterar mot,
han skulle inte hänga med ner till logen heller!! :p
Får helt enkelt hantera honom mer ensam, låååångt ifrån de andra hästarna så han blir mer självständig.

Hon är skimmel som är född isabell, eller palomino kanske det heter nu? Hingsten är kritvit och stoet palomino, vi får väl se vad det blir av henne! Hon är väldigt social och trevlig, lite ponny över henne fast hon är rätt stor.

Hihi, så söt bild! :D

Lena J: Så otroligt fin!

Quimero: Åh vilka härliga bilder!

KL
Här var hovis ute ikväll igen, men den här gången för att kika på nordis och bror, första gången han inte är här för lillemans skull. :D Jag plockade ändå ut Koronn på gången och han fick sig en snabbgenomgång. Tror ni inte på satan att där fanns en illasinnad prick som skulle blivit en böld om vi inte upptäckt den!? :cool: Helt hopplöst! Han verkar ha väldigt lätt för att få bärrandsröta, nåt tips på hur man förebygger det? Han var iaf jättesnäll och stod helt stilla hela tiden, fick massor med beröm! :laugh:

Efteråt stod han och hovis och gosade över boxdörren, alltså jag bara älskar min hovis, han är så fantastisk med hästarna så det är inte klokt! :love:

Vad skönt men en hovslagare som tar sig tid och har ett trevligt sätt gentemot hästen :bow: Jag är nöjd över min nuvarande men har snubblat över en del knäppskallar genom häståren...

Lena J otroligt läcker färg och vilken man!

Quimero superduperfina bilder på din pojke!!

KL.
Zolero verkar må som en prins i sin nya hage.. min tjocka påååånniii :D
529977_10151061270611344_530508520_n.jpg

När det fortfarande var ljust ute så passade jag på att lastträna.
Han har fått gå in och äta sin mat där med öppen baklemm, idag struntade jag i hinken och tog bara några godisar i fickan.
Han gick in först men tyckte inte alls det var lika kul när det inte fanns någon mat där.
Vi backade ut och in osv... men även om han fick lite snacks när han kom in så blev han mer och mer motvillig.
Jag vill ju få in honom och få honom att stå still där innan jag stänger, men hur ska det gå till när han snart inte vill gå in :crazy: Några tips?

Det där är anledningen att jag inte lasttränar faktiskt. Naturligtvis så om en häst skulle uppvisa nervositet eller liknande skulle jag träna. Men jag rutintränar inte unghästar på lastning.

Utan jag lastar, stänger och åker med dem. Brukar aldrig vara problem. Och det brukar dröja tills de är sådär 3-4 år och åkt ganska mycket innan de funderar på om man möjligen kan prova tycka 'nä' och vad som händer då? De brukar vara ganska lättövertalade då, då de eg inte protesterar mot släpet utan bara känner sig så varma i kläderna att de vill se vad de kan göra och inte.

Så, jag skulle sluta lastträna jag, är de välhanterade i övrigt så är det inte svårare lasta dem än leda dem någon annanstans =) Men att gå in och sen ut utan att åka gör att de vänjer sig vid att det är så det ska vara, och börjar 'föregå' själva urklivandet. Alt som din då, ser det som att 'dit går man och äter', och tycka att 'va, min mat? Nej då är det ju ingen poäng'

Sen, många lasttränar och får bra resultat med, men jag har valt att avstå. Och jag lastar mina själv och åker med, och de jag fått sätta klorna i som små (föl - åringar) har aldrig varit eller blivit något annat än lättlastade. Trots total 'brist' på lastträning =)

Vi tänkte och gjorde likadant med våra häromdagen när de transporterades till nya hagen. För Zolero gick det som jag skrev ovan bra men för den andra höll det på att gå åt skogen (ville inte ta upp det första då det ej handlar om min häst).. men när vi började rulla hoppa han över bommen och ner igenom sadelskåpet med frambenen:crazy: lyckligtvis var han cool och vi kunde faktiskt relativt odramatiskt få bort frambommen och ner hästen igen som klarade sig utan en skråma. Men det var hemskt obehagligt.. dom är så viga dessa åringar.
Iväg kom vi som sagt iaf och resan slutade med en bra upplevelse men sadelskåpet ska monteras ner och vi kommer åka dit och lastträna dom.

:)

Frågan är ju om det så att säga berodde på att han var ovan med släpet - eller om han gjort precis likadant första gången det började rulla oavsett om han tränat på lastning, stå i släpet osv massa innan. Är ju dock omöjligt veta.

Jag är lite 'elak' med bomhöjd och så i början dock, just för hopprisk. De behöver inte få den iden om man kan undvika det - det är verkligen min mardröm få en häst över bommen (har aldrig hänt mig, men ändå det jag är mest rädd för).

Men, bra att notera att INGET sätt är universellt och funkar för alla (tyvärr...)

Min 11 är jag inte riktigt säker på hur han skulle vara att lasta. Han var inga jätteproblem alls hit, tvärtom. Dock krävdes lite 'puttning' bakifrån. Åkte gjorde han super.

Dock så han är generellt lite 'mot-stretig' vid ledning när han inte är så sugen på vad det nu är. Och han är envis som en liten gris (märkte jag direkt efter hemkomst med honom när han inte alls tänkte gå upp för en kant in i stallet. Jag undrade seriöst om jag övht skulle få in honom - alls.. ). Så han skulle kunna få för sig att han ska kolla på blommorna hellre än gå in.

Så det ska jag ta tag i. Dock handlar inte grundproblemet alls om släpet, utan om det som går igen rakt av i hanteringen, att han inte är helt hundra på det här med att ge efter för tryck, och inte hundraprocentig i ledning rakt av. Det är det som är problemet, och inte släpet. Så vi ska träna på det, så kommer lastning gå som en dans. URlastning kommer vi behöva träna dock. Men jag behöver bygga om släpet alt han växa. Han kommer nämligen under bakbommen. Märkte jag när jag lastade av härhemma efter köp. han skulle ut direkt - och bommen var nada hjälp. (Han lyckades inte kasta sig ur då jag höll emot i linan i grimman, men han slogs rätt bra mot den - dvs grundproblemet igen, han ger efter för tryck för dåligt.

Nu har han inte hostat på några dagar (var väl för jag bad vet komma ut, han vägrade hosta när vet var här och har i rena skräcken inte vågat hosta sen dess, trots att han hackat i tre veckor och höll på att hosta upp lungorna lät det som dan innan vet kom. Skrällen.. ;)) - så nu ska vi ta tag i träningen här med tonvikt på det här med ge efter för tryck.

(Han är noll problem leda, han leds ju dagligen, men om man ärligt skärskådar det så finns småbristerna där även då, fast jag ser genom fingrarna med att det går lååångsamt ut, att det tar några steg innan stopp osv.. Fy mig..)

KL

Det är skönt med en ras där man inte ens behöver fundera på frisering. :p Jag jämnade till svansarna på dem inför premieringen i somras bara, i övrigt är de helt vildvuxna som det ska vara. Kaxe kommer få huuur mycket tagel som helst som vuxen, jag ser redan nu samma tendens som hans far har; nämligen att det är omöjligt att få nackstycket på tränset att ligga på plats pga all man/pannlugg. :crazy: Han har alltså mer man nu som 1-åring än vad hans mor har som 6-åring, och då är hon inte dåligt taglad!

Pappa Troll:

06-614.jpg

Nu har jag tagit hem grabbarna från betet eftersom hovslagaren var här i veckan. Har sett så mycket fram mot att ta tag i inkörningen lite här innan all energi går åt till att mocka, hålla vattnet isfritt och andra mer eller mindre inspirerande vintersysslor. Än är mina övriga hästar på bete nämligen, så jag har bara mina 11:or att fokusera på.

Igår tömkörde jag Kaxe för första gången sen i april/maj och dessutom för första gången själv. Skulle egentligen bara ställa in en loksele åt honom, men han följde gärna med ut på en tur också. Det gick lite vingligt (han ville gärna ha många matpauser), men han har ändå en härlig framåtbjudning samtidigt som han är helt orädd både för att vara ensam och för föremål. :love:

Tyvärr hade jag ingen som fotograferade oss, så det fick bli kassa mobilbilder...

01-1300.jpg

02-1301.jpg

Han har sin mammas sele på sig, den var bara lite för stor... :eek:

Intressant tanke!
Jag har funderat ganska mycket på det här med lastträning under helgen.
Tidigare hade jag garanterat gjort som du, lastat-stängt-åkt.
Men med åren och speciellt efter jag fick barn har jag blivit "mesig" och tänker mer på vad som kan gå fel än att det kommer att gå bra! Det är ju ingen bra tanke när man ska jobba med en unghäst, oavsett om man lasttränar eller gör något annat.
Jag får liksom "ta mig i kragen" för att släppa dom tankarna och hittills har det mesta gått vägen, tex longering, promenader och äta kraftfoder i släpet.

Tanken med att lastträna är just att han ska vänja sig att vara inne i släpet innan jag stänger. Han har bara åkt släp en gång och det var när han flyttade de 18 milen från uppfödaren. Vi skulle ha kört honom själv men vi fick inte in honom i släpet och ville inte bråka med honom.
Hade inte tiden att vänta ut honom heller så jag fick ta med hans mamma också. Då gick han in och resan gick jättebra.
Nu har han varit där så pass många gånger att jag nog avvaktar med att lastträna honom ett tag. Nästa steg får bli att köra honom.
Jag tror också som du skriver att han "lär sig" backa ut om man står där och tragglar tills allt är tråkigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar