11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Vad tråkigt att det strular så mycket med hans fötter. :( Jag pratade lite med min hovis om det här med hovbölder och han sa att det var högst ovanligt på unghästar eftersom de är så lätta i kroppen. Han hade ett fullblod som reds som kund, och den fick hela tiden hovbölder och de hade löst det med heltäckande sula. Även om hovis definitivt inte gillade det så fungerade det för den hästen med ordentlig behandling i samband med skoningen.

Annars, som någon annan föreslog, boots?

Hmm! Det lät väldigt intressant! Du råkar inte ha någon bild på det? :)

Nej, tyvärr inte... :( Vet att hon och hovslagaren tog kort på hovarna några gånger, men då utan sulan för att se förändringen.

Men det var precis som Alexandra_W beskrev det, en vanlig skoning där metallsulan skruvades fast med brodd - täcksko :) Då vet jag vad det heter också ;)

Supertack för tipset! Jag ska absolut kolla med hovis! Jagar honom per telefon nu. Stackaren sa i söndags att "nu åker jag till Sthlm på kurs hela veckan så nu får han hålla sig ett tag!". Hehe, så bra gick det...

Aha! Så det är alltså en sula som sätta utanpå skon? Hmm!!! Låter än mer intressant, då kan man ju ta av den på kvällen och låta fötterna torka upp ordentligt och på igen på morgonen. Det ska jag kolla med min hovis!

Japp. INgen aning om det löser ditt problem. Men en av mina förr hade det en period. Han trampade in en pinne på sämsta ställe i hoven och fick alla tänkbara komplikationer. Och en sula extremt uppverkad och hål ända in till benet. Först gipsades hela hoven. Men sen när de läkt lite fick han gips i hålet, och så en täcksko över. Så gipset skulle sitta (och han kunde vara i sjukhage vid torrt). Han gick sen med täcksula tills det var läkt, men gipset försvann.

Varje dag skruvade jag av plåtsulan, pillade bort gipset (sålänge det fanns), gjorde rent, torkade, gipsade om och på med plåten.

Han var skodd med en vanlig sko, men med broddhål. Sen var det en hel sula i plåt, 'uppvikt' i trakten så den gick upp i höjd med kanten på ballarna.

Det var hål i sulan motsvarande broddhålen på skon, och sulan skruvades fast mellan sko och brodd (blindbrodd den period det inte var halt, isbrodd när det var halt). Motstående framhov (det här var en framhov) broddades också för han inte skulle bli 'låghalt'

Själva plåtsulan gjordes individuellt av hovslagaren.

Inga bilder tyvärr, många många år sen =/

jag har inte riktigt förstått varför man ska träna dem.
Vi tränar inte dem på att gå in i släp eller stå på gång. man ställer de där och så får de stå där.

jag tror snarare man ska undvika att trötta ut dem eller göra långtråkiga saker, det är då de börjar busa.

Ang unghästarna som står där Stella står är de flesta ditkörda.
Varför träna på nåt de redan klarat galant som föl/yngre unghästar?

men vad får han dem av?
har ni väldigt stenig hage, väldigt lerig hage?
nånting skapar bölderna, kanske är en idé att söka anledningen?

Ja, nånting måste det komma av, men det är det som är så konstigt. I höstas förstår jag, det var i början av räta pga mycket lera. Sen av knölig mark som han klev sönder sig på. Han hade galet tunna hovväggar och är hyperkänslig mot att få sprickor. Minsta minimala knappt synbara lilla hack gav honom bölder. Jag lovar, vi får alltid leta NOGA för att hitta anledningen varje gång.

I våras blev det ju lika, lera och knöligt. I somras fick han ett helt normalt tydligt tramp så det var ingen tvekan. Men nu har jag låtit dem gå kvar i stora sommarhagen för att försöka ha honom på så bra mark som möjligt. Varje dag får de hö två-tre gånger i stora mål som alltid läggs ut på olika ställen för att det inte ska bli nertrampat. Lite lera är det på några ställen, men inget anmärkningsvärt. Hovväggarna har blivit tjockare av bättre kvalitet, så jag har inte sett några sprickor, antagligen är det anledningen till att hovis inte vill sko honom.

Nu funderar jag hela tiden fram och tillbaka om det här, och det måste ju nästan vara leran som orsakat dessa också. Men det känns helt otroligt att han inte ska tåla så pass lite som det är utan att få böld efter böld efter böld... jag hade mer än gärna ställt honom i en grushage, men jag har ingen...

Så nu ska jag försöka kämpa mot rötan. Har fått tips om virkon som införskaffades igår. Spolade hans ben, tvättade fötterna i vatten och sen skrubbade jag med virkon. Han var jätteduktig! Jag hade egentligen tänkt låta dom gå ute längre men nu får de komma in på nätterna så att han kan äta mineraler och torka fötterna ordentligt. Jag fick dessutom tips om tjära som jag ska diskutera med hovis. I övrigt tar jag gärna emot alla tänkbara förslag som finns...

Imorrn bär det av med transport till hovis. Hoppas att han har några bra förslag...

kl

Tittar in lite snabbt och säger att CC blivit bra i sitt ben och har fått åka tillbaka till sin kompis på betet för ca en månad sedan! Nu hoppas vi att det inte blir komplikationer i framtiden...

KL

Tog några bilder på mitt sto f-11 e. Cosmeo-Flemmingh-Shogun** . Jag är så nöjd med henne men tyvärr lär hon bli lite för stor för att behålla. Kan man ge bebisarna "stopp och väx" :grin:.;)

134816559555131000_resized.jpg

134816576110399900_resized.jpg

134816582428739900_resized.jpg

134816606137401000_resized.jpg

134816610160121300_resized.jpg

134816604210822000_resized.jpg

134816608078972700_resized.jpg

RebeccaJoli Kul att höra från dig och skönt att han är bättre! Många skadad 11:0r i tråden.. ingen bra årgång?

om du uppfinner ett hokuspokus medel som gör att de stannar i växten så let me know! Kan behöva det på min stora 12:a :o;) :rofl:

För övrigt så gillar jag din häst! verkligen fiiin!:d

Istället för att hitta på ett hokuspokus-medel som får dem att stanna i växten kan du väl hitta på något som kan fördela höjden till andra, mindre lyckligt lottade? ;)

Walleman är nu 14 månader och 147 cm i manken, 148 bak... :crazy: Verkar bli en liten kille, har ju aldrig haft ett halvblodsföl förut men...

Maja_Kandi: Vircon kan ju vara en bra idé att testa! Mamma använder det på hennes ena fjording just nu. Hon tvättar och skrubbar med vircon och lägger sedan i en tjärsalva i alla fyra hovar. Står han på torv? Annars kanske det kan vara en idé också?

DSC_3873.JPG

jag ska jobba på det;)

vilken fin kille du har!

Min 11.a Zolero är nu 153 cm och 17 månader. Han blir nog runt 168 cm hoppas jag och lagom enligt mig.

.. det är lillasyster som skulle behöva "stopp och väx" :D

Låter som en väldigt lagom sluthöjd :)! haha, hur stor är lillasystern nu?

Sandra1989: Lät ganska liten ja, vad är det för stam på Walleman? Va söt han är :)

Retzina: Snygg din ser ut i kroppen!

*kl*
De 2 åringarna hemma på gården har utvecklats mkt i sommar upptäcker man först när man tittar tillbaka på bilderna från försommaren
Så här såg dom ut vid utsläppet på betet, fortfarande så mkt bebis <3
318132_10150796159760951_915194094_n.jpg

Flora Linnéa
198580_10151022173355951_1445545834_n.jpg

541204_10151022182530951_1126350123_n.jpg

Fjärilsviol
387431_10151022181960951_6474739_n.jpg

229317_10151022173120951_2032959032_n.jpg

29-åriga nannyn Chanja, Linnéa och Viol spanar in familjens schäfer Kola som väntar på att jag ska bli klar så vi kan leka vidare ;)
564333_10151022175945951_931948533_n.jpg

Nej det verkar onekligen vara så:-( men tycker att 2012 varit ett otursår över lag! Massa motgångar för både mig och många jag känner:-( hoppas 2013 blir bättre! :-)

Retzina: kul med Cosmeo! Ccs mamma är betäckt med honom iår. Din är verkligen superfin!! :love:

Lillasyster är inte mätt (vågar man?:D) glömmer bort det hela tiden men ska försöka i helgen! Men ingen tvekan om att hon är en stor unge med långa ben. Hon rör sig stort också.

Tjusiga brudar!
Hur stora är dina åringar nu? Syns verkligen skillnad på bilderna att det har hänt saker i sommar.. så är det med våra grabbar också, vi släppte ut två rangliga ungar i maj och nu ser dom betydligt vuxnare ut.

Bara ett år kvar tills vi får påbörja inridningen! Läääängtar! :bump:

kl
Mina killar trivs fortfarande bra på hingstbetet, dock börjar det bli kyligt på nätterna så funderar på att ta hem snart.

Två Bilder från igår, det var dock bara den lilla som fastnade på bild
pic_505c405eddf2b35665002118.jpg

pic_505c405fe087c33ef270e1c1.jpg

Han är allt en goding :D

Åh så fin hon ser ut! :laugh:

Victovie: Jättefina tjejer, visst är det skönt att ta mycket kort så man kan jämföra? Så himla kul att se utvecklingen!

Sandra1989: Vad fin kille! Jag tycker det låter som lagom storlek jag, men det kanske är för att jag vill ha små hästar. :D Ska mäta Koronn på söndag, då är han 15 månader!
Många säger just tjära, men hovis sa att det är så svårt att få fast? :o

KL
Jag provade ju med virkon i onsdags kväll, och idag var han väldigt mycket bättre och nästan inte alls halt. Antingen hjälpte det eller så sprack bölden av sig själv... Hur som helst åkte vi ändå till hovis.

Och idag var Koronn först dyyyyyyyyyr, sen jävligt billig, och sen dyyyyyyyr igen!

Jag fixade i ordning transporten, lastade storebror på första försöket, sen knallade även Koronn in på första försöket. :laugh: De stod som ljus hela vägen, lastades ur utan problem. Sen fick de boxar på varsin sida stallgången, och lillebror höll på att ta sig genom väggen i ren panik för att han inte hade Kaptenen bredvid sig... Han reste sig mot dörren, backade in i väggen och sparkade, sprang sjutton varv runt runt och började om, allt skrikandes som en galen höna. :cool:

Så småningom lugnade han ner sig, så plockade vi ut Kaptenen på gången och Koronn började genast om med sina konster. När hovis fixade storebrorsans sko var det en maskin som levde om och sprutade gnistor, och Koronn höll på att krypa ur skinnet. Jäkla spoling. Under tiden stod storebror och vilade ett bakben en meter bort och brydde sig inte ett skit. :cool: så var det Koronns tur och först var han ett riktigt :devil: och skulle buffla och rycka undan foten och ha sig. Sen ramlade kronan ner och han stod jättesnällt igen. Hovis punkterade bölden och fixade klart, sen skulle vi hemåt igen...

Ledde ut båda två, Koronn gjorde stooooora ögon åt allt, lastade in storebror på första försöket igen, tog över Koronn som också knallade direkt in, och sen stängde vi och åkte! :love: De stod jättesnällt hela vägen, klev ut lugnt och försiktigt och fick gå ut i hagen igen. Summa sumarum är han nog mest dyr idag. ;)

Kl

Nu måste jag ta mig i kragen och faktiskt skriva nått om mina småttingar. Jag sitter och läser vad som händer med er andras nästan dagligen men då jag sitter och läser i telefonen och inte kan lägga in bilder därifrån som jag tänkt göra så länge så har det inte blivit av.
Här är en bild på min ettårshingst (e: Verdi RP 144 u: Witzi RP1288) från idag när han lekte med shettisen i hagen
298566_3552431461953_342397449_n.jpg

Han är väldigt enkel att ha att göra med även om han är medveten om att han är hingst :) Leds bara i grimma och vanligt grimskaft även om man går förbi stona som brunstar. Han kan gnägga lite åt dom och göra sig tjusig men han drar inte och gör inga dumheter :)

Tar och lägger in bilder på mina igen, skrev precis efter dom kom i maj och har sedan bara läst dagligen.

Genova är riktigt envis och gillar inte alls när hon inte får bestämma, även om hon blivit mycket bättre med det. Har provat bett några gånger men ingenting hon är speciellt förtjust i. Är jätteduktig på start och stop och tycker det är jättekul att gå på äventyr.

89344_1346857877.jpg

97393_1346857800.jpg

Dussi är mycket mera försiktig inte så självsäker. Hon är super mysig och jättesnäll. Är rätt cool med de mesta förutom kossorna som bor 300m bort, de är det värsta som finns. Bett har hon accepterat fullt ut och har även lagt på selen utan problem.

_3.jpg

88317_1346857651.jpg

Sandra1989: Lät ganska liten ja, vad är det för stam på Walleman? Va söt han är :)

Han är e: Warsteiner, ue: Cortez uue: Partisan. I våras funderade jag på om alla "förstå-sig-påare" hade rätt när de sa att man måste vara galen som kombinerar Warsteiner med Cortez... Men nu efter hingstbetet är han en ängel i all hantering :) Att det blev Warsteiner var väl mest en slump, stoet togs sig aldrig alternativt kastade så när Warsteiner blev "billig" gav vi henne en sista chans och då helt plötsligt funkade det ;) Warsteiner verkade dessutom vara en bra hingst till stoet utseende- och rörelsemässigt.

Va fina dina är, har som sagt en förkärlek till mörka hästar med mycket vitt :d och det är så kul att se hur vuxna alla börjar bli!

Maja_Kandi: Ja, hur mycket av tjäran som faktiskt är kvar när vi släppt in lillen i boxen igen vet jag inte ;) Walle hade en utläkt hovböld när han kom hem från hingstbetet och på honom la jag in tjäran i hålet vid kronranden (nu är den mitt på hoven ungefär). Vet inte hur effektivt det är då, men jag tänkte "det skadar väl inte i alla fall.." :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar