11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Ooh så fin! :laugh:

Liionnea: Jättesöt!

Sandra1989: Haha, nä så brukar jag tänka också ibland, det skadar väl inte... :grin:

KL
Igår hade jag veterinär ute av annan anledning och passade på att fråga henne om Koronns fötter. Hon tyckte absolut att jag skulle sko honom. När jag sa att hovis var tveksam sa hon typ att "ja men så här kan det ju inte vara". Det kan jag ju skriva under på... :grin: Hon sa att hon haft en shettis som haft mycket problem med röta som blev bölder, det löste sig när den var skodd och kom upp lite från backen, då trampades det inte in en massa skit i bärranden. Jag känner ändå att det nog kan komma in smuts mellan sko och hov, så jag tänker undersöka om det inte går att ha nåt medel mellan, fick tips om nån form av silikon eller plast som jag ska ta upp med hovis. Isf drar jag in lilleman till kliniken så får hovis sko honom där när han jobbar. Då har han ju allt han behöver och lite till. :grin:

För övrigt är det fullt ös i hagen idag! Småkillarna har busat och busat och busat hela förmiddan. :D Så himla roligt att se! Hade varit kul att fånga på bild men det är så svårt att få till. Varje gång man visar sig slutar de ju busa och kommer fram istället. :p

Silikon och plast är rena döden bär du har rötproblem, stänger man in bakterierna blir det jättegojsigt för dem :S

Så skulle prova med "bara" sko, och noggrann rengöring av hovarna.

Sen kan man ju ha kopparsulfat, Thrush buster etc på hoven innan skon slås på, absolut. Men silikona eller plasta skulle jag inte göra

Ojdå! Tur man får många svar! Lär mig nåt nytt för varje dag! :)

Har läst på lite och hittade väldigt spännande saker som jag inte hade en aning om ens fanns! Bland annat nåt medel (Sanogene, tycker det låter väldigt lika virkon?) som man kunde använda som hovbad ca en gång/vecka som skulle ta bort röta och sånt... Men frågan är ju om det är effektivt även när skor sitter på? Det känns som om man ändå måste ha nånting i hålen, annars blir det ju lera och annan smuts som packas in där, och det lär ju vara mycket svårt att få bort med en sko ivägen...

557253_329062850523028_638356477_n.jpg

Jösses vilken sockerchock! Supersöt bild! :)

*kl*
Har tagit mig an stallets 11:a så hon kan ju få vara med här :)
Här sover hon :D
20120922_194353_zps2c12b728.jpg

Hon heter Great Expectation, kallas Greta och är efter Zuidenwind 1187 och undan ett PRE-sto som jag red mycket förra året. Greta är ett embryotransferföl, Lussan kunde pga en tdigare förlossningsskada inte bära fram föl, så hon är född av ett halvblodssto.
Nu har jag börjat göra mer saker med henne, igår gick jag lös med man och svans-spray i båda man och svans och fröken brydde sig inte alls :love: I dag ska vi ta en promenad i stallet i grimma, hon är bara ledd en gång och damen har en hel del humör. Så vi garderar oss med att vara i stallet.

Skönt att Koronn är ohalt igen, men förstår att du blir trött och ledsen på hovbölderna. Håller tummarna för att du hittar på en lösning som fungerar för dig och Koronn.

Mitt sto har haft helt eländigt dålig hovkvalitet, slet ner fötterna på bete (dvs bara gräsunderlag) på bara några dagar om hon tappade en sko. Min hovis tipsade om enzion och för oss har det fungerat helt otroligt bra. Gick helt oskodd sista tiden av dräktigheten och ända fram till det var dags att börja rida utan några bekymmer - hade varit helt omöjligt innan enzion. Även hovis har kommenterat vid flertalet tillfällen vilken skillnad det är i hovkvalitet. Har testat även steel-joint (efter idel lovord från andra) men utan resultat på min dam.

*KL*
Helt otroligt vad man missar mycket när man inte uppdaterar sig på en vecka. Kul att det är så mycket aktivitet i tråden om våra 11: or. :)

Abbe har lugnat ner sig betydligt sedan han fick rasa av sig lite med kompisar på dagarna, så vi har kunnat skjuta upp kastreringen ett litet tag till. Förhoppningen är att vi kan ta båda hingstarna samtidigt om någon vecka.

Och vad gäller frisering så har vi klippt av Abbes man. Han har jättetjock man och den var dessutom lång och trasslig när han kom hem, så för att underlätta när han sprutades varje dag rök manen av.

Åh kul med en till ZW unge i tråden!! Även om jag sett henne tidigare;) har du flera bilder?:)

hoppas du fortsätter att uppdatera om henne här!

Kl.
Zolero mår bra och försökte mig på att fånga han på bild idag. Men att få bra bilder på en åring verkar vara mission impossible :cool:

578625_10151070159921344_208701074_n.jpg

264044_10151070159176344_768670527_n.jpg

Jag har inga bra bilder på henne :( Ska se om jag kan fixa. Idag tog vi en promenad i stallet och efter ett tag släppte damen sin skeptism och knatade med. Men hon är inte helt lätt!
Du får väl masa dig norrut och komma och titta på både ZW-ungen och Highcruiser-ungen ;)

Hur sitter hålen? Om de sitter direkt under skoarmen brukar det räcka med ha på något, eller ha i tjärpasta/etc. Om de sitter delvis utanför skon kan man ju spola rent, tex med väteperoxid.

Nu vet jag inte hur stora hål/problem ni har - men jag hade förr en som fick grym bärrandsröta oskodd. Men där löste sig det med skor. Fick medel mellan sko och hov, och lite var uppverkat så det delvis låg utanför skon, det spolade jag rent med vatten och sprutade sen in väteperoxidlösning tills det slutade bubbla och sen kopparsulfatlösning. Det är ett tag sen så kan säkert finnas modernare bättre medel idag :)

Det är i kanten precis där skon kommer ligga emot i bärranden. Jag kan försöka ta kort på det nån dag! Vore ändå kul att se om det blir nån skillnad nu när jag börjat använda virkon. Varje kväll kratsar jag ordentligt och sen borstar jag ur med en rotborste. Sen tar jag en söm och "gräver" ur hålen och lite längs bärranden vid rötan. Ikväll hittade jag två små hål som jag kunde gräva ur lite smuts, spolade med extra jodopax där. Sen sprayar jag i virkonlösning och skrubbar fötterna med en diskborste. Han är jätteduktig lillkillen och står så snällt! :)

fia-lisa: Jo mina får ju steel-joint och jag har sett enorm skillnad på storebrors fötter på det här året! Förut ramlade de i princip sönder när hovis drog med raspen, men nu är han skodd och har jättefina fötter! Lilleman har fått bättre hovväggar sen förra året, men om det beror på mineralerna eller på att han blivit äldre är ju svårt att säga... Vart köper du det där enzion? Hur stor förpackning är det och hur mycket ger du? Skicka gärna pm, det kanske blir lite mycket trådkap. ;)

Måste bara tacka alla som ger mig tips om fötterna! Jag är så himla tacksam! :bow: :bow:

KL
Idag är Koronn 15 månader, hade tänkt mäta honom ikväll men glömde bort det. :o Han och storebror har inte gjort annat än sprungit som vildar hela dagen. Varje gång man tittat ut har det varit fullt race. :D Så himla kul att se!

]Äntligen har jag lite nytagna bilder på min 11:a e. Shooting Star

IMG_5770-001.JPG

IMG_5872-001.JPG

Samt en bonus bild på "lillebror" e. Clever Hill Q född 2012

IMG_5805-001.JPG

Va söta bröderna är!

*kl*
Är helt slut efter lång dag och däckad av dryg förkylning, lovar att läsa igenom inläggen senare och kommentera!

Fångade 11orna på bild vid hagbytet idag
185243_10151026281730951_1895901198_n.jpg

581387_10151026282240951_1350195572_n.jpg

Det kliade skönt!
408711_10151026283705951_1046599218_n.jpg

Hela gänget - Linnéa, Viol och nannyn Chanja :love:
546438_10151026284790951_188184336_n.jpg

I den här tråden passar min lilla pojk in:)
Milton Tail`r, fbl/vbl, u: Elisabeth Tail`r ue: Richard of york
Har tyvärr inga bilder att visa på han än, återkommer med det när jag har lärt mig att lägga in utan pixbox som tyvärr inte verkar funka..
Född i februari-11. Kastrerades i somras bara några dagar efter att jag köpt honom. Köpte honom i princip helt ohanterad, inte van vid mycket. Vi jobbar på sakta men säkert:)

Välkommen!
Är det en blivande skimmel?

Tog lite nya kort på min långbenta. Tyvärr så har digitalkameran dött så det är mobilen som fått knäppa korten = mindre bra kvallité :(

2862850830059748183S600x600Q85.jpg

2753553300059748183S600x600Q85.jpg

2756651750059748183S600x600Q85.jpg

Jag funderar på om han är dräktig!? :eek:
Kolla in kalaskulan!! Är det normalt att se ut så?
Har han käkat en ballong eller svalt shettisen?

2954625870059748183S600x600Q85.jpg

Senast ändrad:

Idag var jag och Greta återigen ute på en promenad i stallgången. Hon var mycket mer framåt i dag, men det är lite konstigt tycker hon. Tyvärr får jag inte gå ut med henne utanför stallet, så ni får gärna tipsa på hur jag kan jobba med henne i stallet då?

Tack!
Ja han kmr bli skimmel enligt uppfödaren=) Lite ljusare har han blivit sen jag köpte honom för drygt 3 månader sen.

Fin kula din pålle har;) min har en liknande nu, tjock mage o så syns revbenen an anings.

Min byter färg med årstiden men så småningom blir han också skimmel.
Är det så en typiskt 1,5 åring ser ut? Kula och revben?

Hur ser resten av 11: orna ut?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar