11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Ja han är en riktig goding den gossen! Har ju haft förmånen att kunna se honom ganska ofta innan då ägaren ju bara bor 1mil härifrån..

Mamman är efter en ej godk. hingst som är E: Cortus-Landprintz1
UE: Roderik-Maraton

Får jag fråga vad tanken är med att lägga en utpräglad gångartshingst på ett sto med hoppinriktad stam?

Då jag ville ha en avkomma som förhoppningsvis skulle röra sig bättre än stoet(även om hon har bra gångarter) och som skulle kunna tänkas bli "lagom" stor till mig.
Samt att jag gillar Rubin och hans avkommor så var inte valet så svårt!
Att sedan avkomman även besitter bra hoppförmåga gör ju inte ont!;)
Har en 2åring med dressyrpappa (Donelli) med även han rör sig och hoppar riktigt bra så kombon med stoet och dressyrstammat slår igenom bra..;)

Vad fin hon ser ut! :laugh:

fjordfreja; Söthäst! :love:

KL
Bjuder på ett par bilder på min alien. ;)
DSC_0977.jpg

DSC_0989.jpg

Jag köpte egentligen två huvor till de äldre killarna, men det visade sig att de var jättesmå i storleken så jag åkte och köpte en x-full också fick lillen ta cob:en. :D Han ville inte riktigt först, det var helt okej att äta på den och kasta runt den, men när matte ville dra den över öronen var han tvungen att försöka gå undan lite. Men han gav sig snabbt. :p Observera hans tjocka fina pannlugg! :love:

Vi har fått börja stödfodra nu, jäkla skitsommar, inget bete alls kvar... :( Just nu får de morgon och kväll från en fjolårsbal och går fortfarande kvar ute dygnet runt. Hoppas att mitt nya hö kommer till veckan! Blir väl till att köpa lite tillskottsfoder också kanske... Suck!

Senast ändrad:

Kl:

Det börjar att bli glesare med bete här med, men som synes på bilden under så verkar det ännu inte gå ngn nöd på min kille... ;)

33225040.jpg

Vi hade en jättefin kväll igår, och det verkar inte som om han kommer att bli lik sin mamma, dvs bli dödligt rädd för vatten..

*KL*

Vad härligt det är att se alla runda och fina 1-åringar i tråden! Och jag blir inte lite avundsjuk på er som är igång och tömkör, promenerar, har med som handhäst och övar på läskiga banor etc. Imponerande duktiga hästar (och ägare såklart ;))

För egen del är fokus lite annat; Lillskrutten står kvar i Skara och är pigg och med nu, men enligt vet fortsatt ostadig. Han röntgades i fredags och de kan tycka sig ana en förskjutning på C6 men det är inte solklart. En svag tiltning framåt på kotan som ger en trappstegseffekt Efersom de inte hittat något annat som solklart skulle kunna förklara misstänker de att det är det som ger honom bekymmer. För att vara säker skulle man behöva söva och spruta in kontrastvätska och det tycker både vet och vi är ett litet för stort ingrepp på min tunnis.

Känns som om alla prover har varit nja... Blodprov visar ingen infektion mer än hög fibronogen-halt, träckprov visar lite blodmask-ägg men inget i sådan utsträckning som borde ge honom dessa symtom.

Veterinären är väldigt negativ och har gett honom en avvaktande dålig prognos. Vi hämtar hem honom på måndag (Skara vill ha kvar honom för övervakning under helgen för att säkerställa att han äter och dricker som han ska med hänsyn till det skick han kom in i) och då ska han gå på anti-inflammatoriskt och ha begränsat med rörelse och sedan ny röntgen om 6 veckor för att se om man kan se någon förändring.

Jag börjar väl förbereda mig på det värsta tänkbara scenariot, men tänker göra allt för att ge mitt lilla hjärta chansen iaf (utan att han lider av det såklart).

åhh jag förstår verkligen vad du går igenom! :(

Jag kommer så väl ihåg känslan av tveksamma veterinärer med tråkig prognos men att samtidigt inte veta till 100% vad som är fel. Och så unga hästar.. i mitt fall ett 5 veckor gammalt föl. Att börja förbereda sig på det värsta.. att kanske tvingas ta det tunga beslutet att avsluta en så ung individs liv.
Och om jag inte minns helt tokigt nu så har ni ju haft er dos av otur redan när din pojke var föl. Tycker verkligen synd om dig.

Nu vet jag ju inte om min historia blir någon solskenshistoria ännu, men ge inte upp hoppet! Om hästen blir bättre och inte lider så avvakta och ge den hjälp du kan, som du ju redan gör.

håller fortsatt tummarna för att det ska gå vägen för er! styrkekram!!

Tack för hållna tummar!

Ja, min lille skrutt har ju varit en riktigt oturskorp så man tycker det kunde få räcka nu.

Det är ju ändå så fantastiskt roligt att läsa om Zolero som ju faktiskt verkar må himla bra! Vi håller såklart tummarna för att det fortsätter vara en solskenshistoria och att du få lyxproblemet att välja vilken av dina fina unghästar du ska satsa på själv (eller kanske båda? ;)).

Idag hämtade vi hem min skrutt. Mycket piggare häst som är nyfiken och med! Har tom rundat till sig lite. Fick en kanonfin sjukhage på gödslad vall så nu ska han väl ta sig i hullet. Skönt att ha honom nära igen, även om det är av helt fel anledning jag fick ta hem honom. Tyckte att han såg mer halt än vinglig ut ikväll, men har stirrat och analyserat hans rörelser så mycket nu att jag knappt vet vad som är fram och bak.

Åh, jag vet hur det känns... Till slut ser man inget annat än fel och vågar inte tro att det är bra... Men du ska se att allt ordnar sig!

Han verkar inte må alltför dåligt ändå för han blev helt förälskad i gårdens lilla shettis. Har slickat boxväggen blöt, flemmat och luftat snabeln och skvätt så det luktar mumma i hans box. Och appropå kastrering och hitta kulor... Abbes är rätt rejält tilltagna... man ser dem dingla på lååångt håll... ;)

Åh va skönt att läsa att han är bättre. Att han blir kär måste ju vara ett gott friskhetstecken :D

Idag tog jag äntligen tag i det här med lastträningen!
Man får passa på när man har hjälp hemma.
Backade in släpet i hagen och tog Walle och shettisen i grimma.
Min gamle valack (till väster på bilden) var med och coachade de yngre.
Det gick alldeles lysande, hade bara tänkt att de skulle gå över rampen ett par gånger men det tog inte lång tid förren båda varit inne ett par gånger var! Vi stängde aldrig eller flyttade mellanväggen men de var i alla fall inte rädda för släpet.

555509_259086914194535_126963642_n.jpg

Vad kul att det gick så bra! :laugh:

Idag har jag besiktat mitt släp och det gick igenom helt utan problem! :laugh: Så nu kan jag äntligen börja åka med dom! :bump: Ska införskaffa två krubbor att permanent sätta upp i transporten för att kunna ge småttingarna kraftfoder i den i höst. Förhoppningsvis kan jag så småningom skicka in dem så att jag kan lasta själv!

KL
Ikväll fick Koronn öva på att vara själv igen. Satte in honom i boxen när jag tog ut nordis och storebror på tur. Han blev inte alls glad och stampade runt ganska ordentligt ett tag. Vi var borta kanske 45 minuter max och sen lämnade jag alla tre inne för natten. Det var mycket uppskattat! De slängde sig över höet och njöt verkligen av rykten. Koronn stod helt stilla och lät mig till och med borsta ut manen utan trams! Jag blir dock lite rädd när jag ser hur stor han blivit. :p

Apropå att jag tycker liten blivit stor... Stod precis och tittade på tok-bröderna när de for runt i hagen som riktiga vettvillingar. Det var ett bra tag sen sist så det var riktigt kul att se! Förhoppningsvis betyder väl det att Koronn kommit ur den värsta växtperioden. Men det skrämmande i sammanhanget var ju att Koronn snart är lika stor som storebror. :crazy: Måste mäta honom nån dag igen.

Snor sista knappen.

Här kommer lite färska bilder på våra 11-or.

Alfas Game Boy
gameboystudio.jpg

gameboystudio2-1.jpg

Alfas Genie
geniestudio.jpg

geniestudio2.jpg

Alfas Gold
goldstudio_2.jpg

goldstudio2.jpg

Alfas Gazpacho
soppanstudio.jpg

soppanstudio2.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII