11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Kl:

Vi har övat lite med presenningar och bommar sista två dagarna vi. Igår med tömkörning, idag enkelt ledd med en sadel på.
version-3c849801ebcb36645eb21e6790069427

Länk till videoklippet från igår, fast, det är fler hästar än min med i filmen. En 11, en 10 och en 9:a. :)
http://www.youtube.com/watch?v=yJ22mzo6umA&feature=youtu.be

Det är roligt när man är några stycken med unghästar i stallet, man sporrar varandra att jobba på och testa nya saker. I morgon kommer det ytterligare en ettåring till stallet, och det är jag jätteglad för. En ny kompis till Q att växa upp med! :D

Åh va skoj att vara många unghästar på samma ställe!
Din kille är ju så positiv och härlig :love:

Jag tog med Walle som handhäst idag när jag ändå bara skulle skritta den gamle. Gjorde iordning hästarna i hagen, öppnade grinden och satt upp inne i hagen. Sen red jag ett varv runt hagen bara för att se så han hängde med snällt. Vill ju inte dra med honom ut utan att han ska "gå själv".
Det gick lysande så sen fortsatte vi ut en runda i skogen på ca 15-20 minuter. Det var precis lagomt länge att vara ute, hade vi gått längre så hade han hunnit tröttna :p

Jag mätte henne för en månad sen, då var hon 156 fram o 161cm bak, nu har både hon och Maui haft en växtperiod då hon blev lite tunn, men en vecka me lusern så blev det bättre igen:-)

Flughuvan var borta i morse, har ni något tips vad jag kan göra för att hålla flugorna borta? Vill inte ha grimma då jag e rädd att hon fastnar i nått:-(

Jag är inne på min 4:e flugluva nu.. :crazy: Man kan ju bli galen på att de bara försvinner/går sönder.. Men den här har han faktiskt behållt på. Köpte den på en grossist som ligger i city, så att säga. Vänder du på vad jag just skrev lite så får du fram vart jag fann den jag nu har, för priset 59:-. (Om du har en sådan gross nära dig.) Annars är det väl bara tjärsalva som håller dem borta, men jag tycker inte att man får tillräckligt bra resultat med det..

*KL*

Jag som precis slutat oroa mig för min lille skrutt fick tyvärr ta tillbaka allt igår. Fick ett samtal igårkväll om att Abbe tyvärr var dålig, vinglig och ville inte lyfta huvudet. Temp strax över 38 grader.

Idag på morgonen var han bättre, dvs vinglade inte lika mycket och hade lägre temp. När vi kom upp vid 9-tiden (tar ca 1,5 h att köra) så blev jag helt bedrövad... Alla hästarna utan skrutten ligger ner och sover, han står och balanserar och ser helt slut ut i blicken, orkar knappt titta. Öronen slokar. Han hängde huvudet tungt mot axeln och vilade så en lång stund, brydde sig inte om att de andra hästarna trampade iväg en sväng.

Handmatade honom lite och tillslut kom han igång och piggnade till (kanske kom vi och störde mitt i sömnen). Hade ut honom ur hagen och visst var han med och försökte vara lite nyfiken, studsade undan lite för en otäck traktor som skramlade förbi, men man ser på ögonen att han inte är OK. Han är loj och inte alls med i blick och reaktioner som han brukar. Vinglar inte jättemycket, om man inte detaljstuderar honom märker man inget, men han rör sig som om han vore full/drogad. Eller hela hästen är lite som drogad i allt beteende. Hänger dock med de andra grabbarna i hagen när de smyger fram försiktigt. Det är en så lugn och snäll hingstgrupp så man knappt tror det är sant! De ser till att Abbe hela tiden är med, men busar inte hårdhänt med honom utan kliar sig bara lite på/med honom. :love:

Nu väntar vi på blodprov och vidare utredning. Veterinären säger anaplasma (men det tror de inte så mycket på eftersom han inte har hög feber), abortvirus (EHV-1) eller slinger/förträngning i halskotpelaren. Det är väl det sistnämnda de tror mest på just pga att han inte har någon feber men det vill jag ju såklart helst inte ta till mig. Hade han inte varit så ostadig hade jag kört honom till klinik bums, men nu vet jag inte hur jag ska få dit honom.

Har gråtit hinkvis med tårar, är så trött, ledsen och framförallt orolig för min lilla skatt. Det är ju skit med djuren att det inte bara är tid och pengar man investerar utan också så mycket känslor.:cry:

Åh stackars liten :cry:
Hoppas att det inte är allt för allvarligt.
Anaplasmos går ju förhoppningsvis att bota.
Är det slinger eller något annat knas med halskotpelaren är det inte lika roligt.
Jag håller alla tummar att han blir bra igen så du slipper oroa dig mer.

Här hade vi veterinären ute också men som tur väl bara till vaccinering.
Walle fick den sista grundsprutan och är därmed färdigvaccinerad. Skönt!
Jag var lite orolig att han skulle reagera nu efter penicilinkuren, men han var lika lugn och medgörlig som vanligt :love:
Veterinären tycker verkligen om honom och sa ännu än gång att han är en väldigt snygg åring och att jag skulle få många tusenlappar för honom när han blir stor!! Men det kvittar! Han ska inte säljas för några pengar i världen :p
Han ska leva och förhoppningsvis må bra i mina ägor resten av hans liv :love:

Nej men usch vad tråkigt! :( Jag har tyvärr erfarenheter av ganska precis samma sak, men vår ponny var nog betydligt sämre än vad du beskriver, och hon blev skjutsad till klinik. Det var aldrig frågan om nåt annat, hon klarade resan bra, trots att det tog närmare sex timmar. Det hittades aldrig vad felet var, deras teorier var till en början ormbett, förgiftning, fästing och sen även halskotpelare, slinger osv. Men som sagt, total genomsökning av hela hästen visade ingenting. Hon blev dock bra och nu ett år senare är hon frisk och kry och det märks inte att hon nånsin varit sjuk! Jag hoppas verkligen att din blir det också...

En sak jag tänkte på, kollade du/ni hans slemhinnor eller gjorde "nyptestet"? Dvs kollade ni så att han inte var uttorkad? Vår tjej var extremt uttorkad och blev otroligt mycket sämre på väldigt kort tid. Jag skojar inte om jag säger att hon hann få femtio liter dropp hemma och minst lika mycket på kliniken (och där fick hon även med antiinflammatoriskt). Vi satte in dropp tidigt vilket förmodligen blev hennes räddning.

Jag är såklart säker på att ni gör allt för honom, inte alls negativt menat, bara en tanke. :)

Vad roligt! :laugh: Alltid lika kul att få beröm för de små liven! Som visserligen inte är så små längre. ;)

KL
Koronn växer och växer och växer... Går det att ge dom stoppmedel av nåt slag? :p Här kommer ett par suddiga kvällsbilder på honom. Syns ju iaf lite hur han ser ut! :)

020-1.jpg

019.jpg

Jag skulle vilja gå lite promenader med honom, men det vette tusan om jag törs. Om han kliver på nåt är det väl kört... Dessa jäkla hovbölder! :mad:

men titta!! en till med mage!:D Han är jättefin btw;)

Såhär ser min mkt välmående 1½ åring ut idag..
574630_10151006161921344_1870413715_n.jpg

fia_lisa
men nej vad bedrövligt! Stackars er!:(

Min hund fick anaplasma förra året.. hon svullnade i leder, vinglig, darrade och väldigt trötta ögon. Men hon fick även feber. Jag har inte märkt av några biverkningar av sjukdomen ännu...

Håller tummarna!

Ja visst blir man en väldigt stolt matte av beröm! :love:

Åh va jobbigt, men samtidigt måste det väl bra att han "härdar" hovarna lite, hör vad hovis säger om det. Om du undviker vägar/stigar med stenar och väljer slät mark borde det väl inte vara värre än att gå i hagen.

Här är en suddig bild från vår promenad i söndags :D

482143_257572854345941_1475199437_n.jpg

Hihi! Jodu, mage har han allt! ;) Lite klent med överlinje och rumpa bara, men det borde väl komma ikapp sig när han nån gång kommer ur denna enorma växtperiod. :grin:
Zolero är också fin, som alltid! :laugh:

Vimsan: Jo jag tycker precis som du, att härda hovarna borde ju vara bra! Problemet är bara att det finns bara steniga vägar här omkring, annars får jag smyga runt på lägdorna och det vet jag inte riktigt om jag får för bönderna. Vill verkligen inte stöta mig med nån nu när vi precis bott in oss ordentligt! :o Kanske törs jag gå med honom längs vår infart fram och tillbaka, den är ju ändå 300 m och inte fullt så stenig som en vanlig grusväg... I vinter blir det ju annat, då ska han få följa med som handhäst med nordisen när jag kör, också ska han köras in, det har jag lovat mig själv! :devil:

KL

Hur har ni andra tänkt göra med kastrering? Vet att frågan varit uppe förut, men det har visst smitit ut ur min lilla hjärna. ;)

Koronn hade jag egentligen tänkt spara tills han inte längre kan hålla sig i skinnet, men har hört från många håll att det ur ren kastreringssynpunkt är bäst att ta dem nu innan paketet vuxit till sig. Så jag åker med honom till veterinären när det frusit på och snön kommit! Då passar vi på att ta vargtänderna samtidigt så är det gjort. Vet kände efter när hon var här och vaccinerade och joodå, såklart fanns där två stycken. :grin:

Koronn är för övrigt väldigt "välhängd" med stora välutvecklade juveler. Intressant att det kan skilja sig så mycket! Han som är yngst i brödraskaran (alltså född senast på året) är betydligt längre fram i den utvecklingen än vad båda storebröderna var! Man kan till och med SE att han är hingst! :D Han är dock precis lika snäll fortfarande.

Zolero växer faktiskt fint och jämnt nu, är nöjd över hur han utvecklas. Han var ju precis som sin syster är nu, en riktig överbyggd lurvig broiler som föl:angel:
Tror båda blir riktigt snygga som vuxna om än olika. Förhoppningen är att kunna behålla båda, åtminstonde tills dom är 3åringar.
Mammahäst är ute på annons nu (utlånas till avel) så får se om någon bra nappar. Det är ju inte direkt säsong för avel.

Zolero kommer att skäras i höst/vinter, tänker som du, när det är kallt och rent ute med mindre infektionsrisk. Han är inte alls välhängd och hade inte en veterinär passat på att känna efter bollarna när han var sederad som ca 5 mån, så hade jag varit orolig för klapphingst. Men det finns två! Dock små.. men dom finns där dom ska:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?