Sv: 11-orna version 2.0
*KL*
Jag som precis slutat oroa mig för min lille skrutt fick tyvärr ta tillbaka allt igår. Fick ett samtal igårkväll om att Abbe tyvärr var dålig, vinglig och ville inte lyfta huvudet. Temp strax över 38 grader.
Idag på morgonen var han bättre, dvs vinglade inte lika mycket och hade lägre temp. När vi kom upp vid 9-tiden (tar ca 1,5 h att köra) så blev jag helt bedrövad... Alla hästarna utan skrutten ligger ner och sover, han står och balanserar och ser helt slut ut i blicken, orkar knappt titta. Öronen slokar. Han hängde huvudet tungt mot axeln och vilade så en lång stund, brydde sig inte om att de andra hästarna trampade iväg en sväng.
Handmatade honom lite och tillslut kom han igång och piggnade till (kanske kom vi och störde mitt i sömnen). Hade ut honom ur hagen och visst var han med och försökte vara lite nyfiken, studsade undan lite för en otäck traktor som skramlade förbi, men man ser på ögonen att han inte är OK. Han är loj och inte alls med i blick och reaktioner som han brukar. Vinglar inte jättemycket, om man inte detaljstuderar honom märker man inget, men han rör sig som om han vore full/drogad. Eller hela hästen är lite som drogad i allt beteende. Hänger dock med de andra grabbarna i hagen när de smyger fram försiktigt. Det är en så lugn och snäll hingstgrupp så man knappt tror det är sant! De ser till att Abbe hela tiden är med, men busar inte hårdhänt med honom utan kliar sig bara lite på/med honom.
Nu väntar vi på blodprov och vidare utredning. Veterinären säger anaplasma (men det tror de inte så mycket på eftersom han inte har hög feber), abortvirus (EHV-1) eller slinger/förträngning i halskotpelaren. Det är väl det sistnämnda de tror mest på just pga att han inte har någon feber men det vill jag ju såklart helst inte ta till mig. Hade han inte varit så ostadig hade jag kört honom till klinik bums, men nu vet jag inte hur jag ska få dit honom.
Har gråtit hinkvis med tårar, är så trött, ledsen och framförallt orolig för min lilla skatt. Det är ju skit med djuren att det inte bara är tid och pengar man investerar utan också så mycket känslor.