Sv: 11-orna version 2.0
kl
Hallååå jag måste bara få skryta med min fining!
Åkte in till klinik igår för att kolla upp hans hovar/benställning som jag varit lite nojig över.
Han föddes med senkontraktur fram, som rättade till sig efter ca två veckor, men har hela tiden varit ganska rak i frambenen och därmed slitit mer på sina tår. Senaste tiden har han varit lite "knackig" och tjock i benen till och från. Han växer så det knakar, men jag kunde inte utesluta att han kanske var öm i fötterna och behövde någon liten sko eller annan förstärkning. Hemma-hovis tyckte det kunde vara värt att åka in iaf och få hjälp där de har utrustning.
Sagt och gjort! Det tar ca en timme till klinik och jag räknade med minst 45 min till lastning för säkerhets skull. Första gången han skulle lastas och åka ensam.
Skrutten går ut ur stallet (lämnar kompisar osv utan ett knyst), fram till trailern, fnyser två ggr, jag puttar/stöttar lite i baken, han går lugnt in och får godis, står fortfarande lugnt medan jag stänger allt=lastad på ungefär 1½ minut!
Står som ett ljus hela vägen. Vi är (såklart) en timme för tidiga, så han får gå in i en box på kliniken där han slänger sig ner i spånet flera ggr och har rull-party.
Hälsar glatt på alla hästar som går förbi men hela tiden hur cool som helst!
Hovis kommer och klämmer och känner lite och sen får vi runt till smedjan där han verkas lite. Han får jättemkt beröm och vi försäkrar att han inte fått lugnande.
Hovis tyckte iaf hans ben och hovar såg helt ok ut och att jag inte behövde oroa mig (hönsig vem jag?), så där föll en sten kan jag säga! Så
GLAD! Troligen är det "bara" växtvärk (han får inget kraftfoder).
Lastningen hem gick lika bra, tom. fortare, och resan lika så.
Jag har världens finaste bebi!!!