11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

De flesta härinne verkar ha väldigt snälla och duktiga småhingstar att hantera, är det bara jag som har en ligist??:o

Min är ju ute 24/7 med sina kompisar, så han tar nog ut det mesta på dem. När de hade stått inne i en vecka på boxvila var han lite busig:D

De flesta härinne verkar ha väldigt snälla och duktiga småhingstar att hantera, är det bara jag som har en ligist??:o

Min kommer att skäras tidigast till hösten eller nästa vår. Dvs under förutsättning att det funkar med hanteringen.

Min unghingst är också en liten ligist, och eftersom han går med stoföl också så ska jag knipsa honom nu snart, mars/april tror jag.. Han har kulorna nere så..

Hrm, ja, min unghingst BRUKAR ju vara en riktig ligist, men idag var han världens keligaste, kom fram, stoppade huvudet i famnen, stängde ögonen och vilade så på 3 ben i 20 min.. Min bebis.. :D

Chille kommer att kastreras så fort kulorna växt till sig lite, han har båda nere men den ena är inte riktigt mogen än (eller hur nu vet sa när hon kände på honom idag).

Han har fått sin första spruta idag. Var tvungen att ge den i hagen men det var inga som helst problem. Stod som ett tänt ljus och sniffade mig i håret medan vetten gav sprutan.

Jag leder honom i grimma och långt grimskaft, han har ännu inte haft något ohyfs för sig men den dagen kommer väl så småningom.

Tyvärr inte. Vi har haft så fruktansvärt dåligt väder så han har mest sett ut som en dränkt katt, inte mycket att visa upp. Han är dessutom en riktig lortgris, det spelar ingen roll hur mycket jag borstar på honom han ser ändå ut som en vandrande dynghög efter 2 sekunder, förstår inte varför han tycker att det är så skönt att sova där de andra skiter :devil:

Ska försöka ta med kameran när han ska släppas ihop med de andra herrarna för då kan det nog bli lite hålligång :D måste vänta ett par dagar bara för 2-åringen är nykastrerad så han måste få lite tid att läka sina sår.

*kl*
Ny i denna tråd :D Idag kommer jag få kontrakt på min blivadande 11:a som anländer i sommar. Kallae honom för stunden Lilla Gul då jag inte vet vad han heter ännu XD Men han är en Amerikansk Miniatyrhäst, och kommer bli runt 80 cm hög som vuxen.

Så här såg han ut som föl :love:

och fick en nyare bild på honom med :D
IMG_5080.jpg

Förstår dig!

KL
Här kommer en liten film på mina busungar från i måndags. När det ska ut hö i hagen blir det alltid tograce, och för en gångs skull var filmkameran fulladdad! Koronn växer dock så det knakar så han var allmänt stel, det är mest fullt ös eller skritt som gäller, mellanregistret är som bortblåst. :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=oaDhvo6jW2I

...Dina hästar är jättefina! Speciellt visade kaptenen upp sig i denna video :love: hoppas jag får en lika fin HC avkomma i maj..

Sorbisen Jamen hoppas du fångar han på bild sedan då, skulle vara kul att se honom!:d

Urkella Bedårande söt!!:love: Är det inte du som har den berömde Ove i 10:0rnas tråd?

Jo Kaptenen visade ÄNTLIGEN upp sin trav framför filmkameran! :d Det har blivit en del bra kort, men ingen film förrän nu! Lilleman växer som sagt så det nästan syns så han är stel och "tråkig" för tillfället. Han har liksom ingen koll på sina bakben alls, vilket typ syns iom hans halvt onödiga vurpa där på slutet. :grin:

Jomen det är samma här, min har pendlat lite men just nu är han inne i en bra period!:p

KL.
Han bara ääälskar sin nya polare:love: Dom har verkligen funnit varandra, riktiga bästisar! Äter i samma krubba, höhög och sover i princip på varandra. När man leder dom så går dom tätt ihop, så söta!

Dock kommer lilleman flytta till ett superfint unghingstbete i slutet av april och förhoppningsvis få nya bästisar:laugh:

Men kommer kännas konstigt att inte ha honom hemma..

Hihi vad roligt att dom blivit så tajta! :laugh: Och härligt med bus-bete! Mina får sällskap av varandra i sommar och går hemma på bete. :)

Kl
I morse upptäckte jag att liten har mask. Kanske ytterligare en punkt som gjort honom lite stel och slö... Han bajsar alltid direkt utanför stalldörren på morgnarna, och idag hängde det kvar nånting som jag först slog bort som hö, men senare fattade att det kan ju inte komma hela höstrån med träcket... :crazy: Hittade en liten äckligt vidrig sak där hans kvarlämnade hög legat (jag hann både mocka och ta bort den innan poletten trillade ner, tur man är vaken på morgonen... :cool:) som jag av en händelse fick syn på och dessutom hann ta upp innan min tröga hjärna fattade vad det var... Growse säger jag bara!!!!!!!!! Jag och veterinären misstänker två olika sorter, så imorrn hämtas medel så ska han förhoppningsvis bli av med äcklet!
Man känner sig så dum som inte anat nåt tidigare, jag har tyckt att han varit lite tunn men inte precis allvarligt... Han är ju fin i pälsen och pigg också så det har ju inte varit några speciella symptom heller... Men Usch och fy!!! :crazy:

Jag har varit och spanat in unghingsthagen nu! Eller ja, hagarna, de ska släppas i en mindre kuperad hage först
och sedan så skulle den öppnas upp till en annan större men mer kuperad del. Blir nog jättebra tror jag.

10 stycken småpojkar och en gammal valack skulle de bli om jag förstod det rätt. :)

kl

Hallååå jag måste bara få skryta med min fining!
Åkte in till klinik igår för att kolla upp hans hovar/benställning som jag varit lite nojig över.
Han föddes med senkontraktur fram, som rättade till sig efter ca två veckor, men har hela tiden varit ganska rak i frambenen och därmed slitit mer på sina tår. Senaste tiden har han varit lite "knackig" och tjock i benen till och från. Han växer så det knakar, men jag kunde inte utesluta att han kanske var öm i fötterna och behövde någon liten sko eller annan förstärkning. Hemma-hovis tyckte det kunde vara värt att åka in iaf och få hjälp där de har utrustning.

Sagt och gjort! Det tar ca en timme till klinik och jag räknade med minst 45 min till lastning för säkerhets skull. Första gången han skulle lastas och åka ensam.
Skrutten går ut ur stallet (lämnar kompisar osv utan ett knyst), fram till trailern, fnyser två ggr, jag puttar/stöttar lite i baken, han går lugnt in och får godis, står fortfarande lugnt medan jag stänger allt=lastad på ungefär 1½ minut! :love:
Står som ett ljus hela vägen. Vi är (såklart) en timme för tidiga, så han får gå in i en box på kliniken där han slänger sig ner i spånet flera ggr och har rull-party. :D
figgerull.jpg

Hälsar glatt på alla hästar som går förbi men hela tiden hur cool som helst!
Hovis kommer och klämmer och känner lite och sen får vi runt till smedjan där han verkas lite. Han får jättemkt beröm och vi försäkrar att han inte fått lugnande. :rofl:
figgeultuna1.jpg

Hovis tyckte iaf hans ben och hovar såg helt ok ut och att jag inte behövde oroa mig (hönsig vem jag?), så där föll en sten kan jag säga! Så GLAD! Troligen är det "bara" växtvärk (han får inget kraftfoder).
Lastningen hem gick lika bra, tom. fortare, och resan lika så.
Jag har världens finaste bebi!!!:love:
figgeultuna.jpg

Vilken duktig kille!! Vad är det för stam på han?

kl
Jag ska göra mask-koll på alla mina nu, för säkerhets skull, i höstas var de helt rena, men man vet ju aldrig... Dahlia och hennes kompis har växt en del nu, och inte riktigt hunnit med i hullet, inte så de är magra, men liiite mer hull gör inget, men det ska bli skönt att kolla så det inte är mask åxå:)

Jag har varit och spanat in unghingsthagen nu! Eller ja, hagarna, de ska släppas i en mindre kuperad hage först
och sedan så skulle den öppnas upp till en annan större men mer kuperad del. Blir nog jättebra tror jag.

10 stycken småpojkar och en gammal valack skulle de bli om jag förstod det rätt. :)

Tack för info! Jag pratade med T igår och hon sa samma sak, tycker det låter jättebra! Bra att dom får lära känna varandra på mer plan mark först innan dom släpps ut i den stora mer kuperade:)

Det skulle visst komma några små 11:0r till bla hennes egna som jag förstod det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V