11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Vilken duktig liten kille!!:love: Det är guld värt när dom är så medgörliga.

Också nyfiken på stammen? Avelsnörd som man är.

KL.
Idag när jag mockade fick jag se en spolmask inne hos unghingstarna (de delar stooor utebox) så dags att avmaska dom, vilket vi ändå tänkt göra nu.

Ja hon har en egen liten 11:a och sedan så finns det två stycken "hingst-11: or" till som bor här nu. Så de lär flytta ut dit också. :)

Toppen! Bra med några jämnåriga också. Två stycken av 2åringarna som går i flocken nu föddes ju här hos oss, så lite kul att Zolero ska gå med dom:p

Vilken duktig liten kille!!:love: Det är guld värt när dom är så medgörliga.

Också nyfiken på stammen? Avelsnörd som man är.

Stammen är Fidertanz-Tip Top-Hertigen-Gaspari.
Jag har stora förhoppningar på honom och planen är att (om han är i fas) visa på rådgivande i höst.
Han går med jämnåriga på dagarna och är uppstallad på nätterna, vilket passar honom utmärkt då han behöver mkt vila. I höst blir det troligen lösdrift. Han får gå som hingst så länge det är möjligt, åtminstone till nästa vår.
Han blir stoor, är ca 155 cm nu.

Här är en film från december om man vill kika.

*funderar högt'

Jag funderar på om jag ska kastrera min nu om någon månad och låta honom gå på bete med mitt sto istället för hingstbete. Det känns inte som att tillsynen är som den ska där han är nu och jag vill ju att han får bästa möjliga förutsättningar, vilket han får växtmässigt om han går på "mitt" bete. Men han blir av med sina jämngamla kompisar... Förhoppningsvis löser det sig så att han får gå med en annan jämnårig hingst på bete, men det är inte säkert.

Frågan är väl då om det skadar att kastrera nu på våren istället för i höst..?

Att ordna bästa möjliga förutsättningar för en unghingst är att låta honom få gå med minst en jämnårig så om det stället du tänkt ha honom på inte är det du söker skulle jag letat efter något annat istället för att släppa ihop honom med mamma.

Det är inte mamman. Kruxet är väl att de hingstbetena jag hittar är superstora, dvs massor med unghingstar och jag är lite skraj för det. Men självklart ska jag göra mitt bästa för att han ska få gå med en annan hingst, vilket jag hoppas ha på G.
Men hittar jag inget så känns det bättre att han får gå i en bra miljö, dvs där han faktiskt får äta, men med en äldre häst..?

Jag har en gång släppt en ettårshingst med äldre hingstar. Han fick inte äta och tunnade ur så jag flyttade honom till ett ställe där han gick med två jämnåriga vilket var perfekt. Han växte till sig och mådde ypperligt.

Han går ju med jämnåriga nu, men jag är inte hundra nöjd, därav att jag tänker flytta honom. Men min reservplan blir ju då att han får gå med mitt sto. Vilket jag förstår inte dödar honom, men inte heller är optimalt.

Alla hingstar vill inte gå på hingstbeten.
När min valack var liten hingst släppte jag honom på det perfekta hingstbetet med ett par jämnåriga och någon som var ett år äldre. Stor härlig hage med kuperad terräng.
Han ville inte alls busa och leka med de andra utan hoppade ut ur hagen trots högt staket. Sen stannade han utanför och åt. När han gjort det 4 gånger på 2 dagar fick han flytta in till en 3 årig valack istället och stortrivdes där hela sommaren.

Har alla pojkar i tråden fått ner båda sina kulor ???

Är min kille ensammen om att den ena kulan bara är nere ;)

Av alla mina 3 hingstföl har ingen av dom haft kulorna nere innan 6 månader ? Men nu verkar min kille vara väldigt ovanlig och klapphingst ...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1140698

så så hur står det till med kulorna ?

Mia

Min var seg och länge kände jag bara en liten kula. När han skadade ögat för ett par veckor (?) sedan och sederades passade veterinären på att känna efter. Då fanns där TVÅ små:banana:

Han är idag 10½ månad.

KL.
Liten bildbomb på snyggve

426646_10150584295136344_563156343_9102879_1257245604_n.jpg

430148_10150584286731344_563156343_9102850_545354607_n.jpg

Som sagt, bästisarna sitter ihop!:D
422378_10150584255756344_563156343_9102709_306715956_n.jpg

Angående detta med hingstbeten..
Det finns mängder med oseriösa anordnare osv (som med allt annat) så man bör kolla upp det ordentligt. Och visst är det en risk, men det kan hända närsomhelst varsomhelst och spelar inte roll hur många dom är. Förra året bröt ettårshingsten hos oss benet, nödslakt. Han gick med en 2åring här hemma i relativt okuperad hage.

Dit min skickas är välkänt med bra referenser. Jag litar fullkomligt på de. Visst kan olyckan vara framme.. men det kan den lika gärna vara här hemma också. Jag tycker han får bästa förutsättningar att hålla i framtiden genom att få röra sig på stora ytor i även kuperad terräng;)

Min med sin skadehistorik.. håller han inte för detta så pjaa.. då håller han inte för att ridas senare i livet.

Så tänker jag men respekterar alla andras beslut. Men detta är min personliga åsikt:)

Kul att se bilder på din lerinpackade snygging! :D

Jag resonerar som dig angående beten. Mina två kommer gå på bete här hemma, en inte speciellt kuperad hage (mest lägda), men jag ska försöka hägna in så att de får en del skog och sånt. Det blir bara Koronn och hans ett år äldre bror som är vallack och de får sällskap av nordisen, det blir lugnt och bra och jag kan ha bra koll här hemma om det skulle behövas tillskottsfodring och så.

KL
Koronn fick avmaskningsmedel idag, jag tror jag håller för näsan imorrn när jag mockar... :crazy: Hittade dock ingenting när jag kollade igenom en hög när jag mockade. Hoppas det inte är så mycket.

Här har vi snart is i hagen, inte kul! Hela hagen lutar ju lite också så det kommer inte bli speciellt roligt, hoppas det tinar undan snabbt. Nästa år blir det en extra vinterhage som man kan slussa över dem i den här perioden. :cool:

*kl*

Min har kulorna nere, han blev 10 månader igår. Jag har precis fixat så att han får en jämnårig lekkamrat att gå med här i sommar i kuperade fantastiska hagar med översyn av morfar (som han går med även nu). Morfar är jätteschysst och leker som en unghingst med honom men han behöver nog lite rast från slyngeln emellanåt..

Åh va fin han är!! :love:

kl

Har tagit lite kort på min buse idag, har inte sett honom sedan jag lämnade honom och det var ett kärt återseende måste jag säga! Han sprang och mötte mig när jag kom! :love:

Han är just nu hyffsat jömn i kroppen måste jag säga, men huvudet har inte hunnit med, det är pyttelitet!! Fortfarande fölhuvud lixom, men han är så söt, och mamma upp i dagen, vilket säkert gör Anna glad eftersom hon egentligen ville haft min tanta. :)

img_4148_192097617.jpg

img_4205_192097811.jpg

img_4209_192097878.jpg

img_4196_192098105.jpg

img_4218_192098195.jpg

img_4224_192098383.jpg

haha javisst är han tjusig i sin lerinpackning?:D Han har kommit underfund med detta att rulla sig i lera till mattes stora fasa:eek:;)

Himla roligt att se din algot unge igen!! Fortfarande lika fin!:love:

Några fina galopp bilder fick du också:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar