11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Vad fin, ser ut att ha en lååång hals?:) Stam?

Maja_Kandi
Tycker du tänker helt rätt, och att spara på hästar brukar sällan löna sig i slutändan..
Jag måste också ta beslut vilka jag ska spara osv framöver.. ffa om mammahäst ska få vandra vidare efter avvänjning av kommande föl:cry: Tuffaste beslutet..

Även om jag tycker han är väldigt fin din koronn så har du ju en snygging till i ditt stall;)

KL.
En lerig och lurvig sötnos!
424825_10150589667446344_563156343_9124792_979928378_n.jpg

Vad aktiva ni är! Både här på forumet och i verkligenheten, stört kul! :laugh:

Här så har lilla Hiba precis fått flytta in i en ponny grimma :grin: trotts hon inte har galet typat huvud.
Promenerar lite då och då (max en gång i veckan pga mattes tidsbrist), är numera en baggis att lyfta hovar och taffsa överallt på kroppen.
Har provat att slänga ut henne på volt när vi varit ute och gått, det har vist varit kul :)
420916_10150567083441461_717351460_9131583_100175068_n.jpg

420727_10150567084041461_717351460_9131588_554883884_n.jpg

Ni som säljer era fölingar/åringar, vad fokuserar ni på i annonseringen, vad letar man efter hos en köpare? Menar, det går ju inte att visa vad hästen kommer att kunna prestera i framtiden så väl och det kan ju vara lite kul om man lyckas bedömma att köparen är seriös och man slipper se hästen ute på annons om ett år igen. Klurigt som bara den.

KL

I helgen var vi och hälsade på vårt föl som bor hemma hos Grandezza. Hon charmade oss totalt. Var så himla kelig och gosig.:love:

108303.jpg

Ser ut som en busig ponny men ska förhoppningsvis bli ett ståtligt halvblod. Är efter King Louie - Napoleon.

108304.jpg

Ni som säljer era fölingar/åringar, vad fokuserar ni på i annonseringen, vad letar man efter hos en köpare? Menar, det går ju inte att visa vad hästen kommer att kunna prestera i framtiden så väl och det kan ju vara lite kul om man lyckas bedömma att köparen är seriös och man slipper se hästen ute på annons om ett år igen. Klurigt som bara den.

Nu har jag absolut noll vana, jag har aldrig sålt en häst, men tvingats inse att jag får sälja min åring. Hade jag vetat att jag skulle få sälja hade jag aldrig tillverkat honom, men man kan ju inte förutspå allt.

Jag har iaf försökt vara totalt ärlig, både i annons, prissättning och vid kontakt med spekulanter. Sagt att jag helst ser att han kommer till någon som vill satsa på honom osv. Sen folk som bara mailar och frågar "hur stor blir han?" (trots att förväntad höjd står i annonsen) struntar jag i... Jag försöker väl vara en sådan säljare som jag själv skulle vilja ta kontakt med helt enkelt. Fördelen känner jag är att det inte finns något att dölja direkt med en sådan ung häst, om du förstår vad jag menar, utbildningen är ju inte påbörjad och de är ganska formbara.

Hon är så himla söt o go, din lilla:love: Följer efter en som en hund så snart man tar ett steg in i hagen eller boxen:D

kl
Igår ställde jag Dahlia på gången, och band upp på båda sidor, hon var kol-lugn, passade även på att mäta henne:laugh: Gjorde likadant med Maui, fast band bara på ena sidan denna gång! Lika lugn var hon!!

sxhjwi.jpg

Hur stora blev de?
Maui har stått uppbunden på gången hemma, (men det var ett tag sedan). Hon har aldrig försökt kasta sig eller nåt annat dumt utan bara stått still.:)

Okey så bra, jag har bara glömt att fråga om hon varit uppbunden:)

Maui var 137cm fram och 138cm bak, Dahlia var 152cm fram och 155cm bak.

Maja_Kandi
Tycker du tänker helt rätt, och att spara på hästar brukar sällan löna sig i slutändan..
Jag måste också ta beslut vilka jag ska spara osv framöver.. ffa om mammahäst ska få vandra vidare efter avvänjning av kommande föl:cry: Tuffaste beslutet..

Även om jag tycker han är väldigt fin din koronn så har du ju en snygging till i ditt stall;)

Jo jag tycker också att han riktig fin, även om jag kanske är liiiite partisk. ;) Han är iaf bäst i brödraskaran på alla punkter (utom temperamentet, där ligger dom alla lika), vilket ännu mera gör att jag väldigt gärna ser honom under nån duktig ryttare i framtiden! :) Men har ju som sagt hans storebror kvar, och honom vill jag ha kvar om någon. Vill så gärna komma igång med mera ridning, och med honom är det ju iaf ett år närmare än med Koronn... ;) Även om E (som kikade på lillen häromdagen) sa sig vara intresserad av Kaptenen först, men då sa jag tvärnej (rolig kuriosa var att samma E hade "bokat" Kaptenen, alltså tian, redan när han låg i magen och sedan ångrade sig innan fölningen - hon har visst ångrat sig igen nu! :D).

Men skulle hon tacka nej till Koronn så blir han kvar här som det känns nu. Ska han säljas är det inte via annons utan om någon duktig hör av sig och faktiskt är intresserad. Och han åker inte iväg till vem-som-helst. :)

Varför funderar du på att låta henne somna? Det är det värsta beslutet som finns... :(

KL
Idag såg jag att liten hade brutit av en liten kant på ena framhoven, så jag plockade in honom för lite puts. Han är så himla himla snäll, det går bättre och bättre med grimman också (att få den över öronen är fortfarande lite jobbigt tycker han). Ställde upp honom på gången och kratsade ur och raspade till kanterna på hoven. Det är den som hade värst problem efter hovbölderna, så jag hoppas att hovis kan komma hit och klippa till det riktigt snart - vill inte ha nåt nytt sånt skit. På andra fram raspade jag lite också, där kom ju bölden ut av sig själv, och det har nu vuxit ner till hålrummet som blev, vilket ju också gör att hovväggen där blir lite skörare... Suck! Hoppas det blir mjukt i backen fort så han inte behöver bryta loss ännu mer. :crazy:

Shit vad STOR! :eek: Min 10a är ju lika stor som din 11a! :p Fick för ett par dagar sen höra att Koronns gamla fölkompis sen i somras också var runt 153 i manken. Vilka höghus ni verkar få!
Fint stall du har förresten!

busigdemon: Vilken sötis hon är! Kul att du redan kunnat prova på lite "longering". :) Och vad härligt att ni har barmark redan, vi har hård skarsnö eller blankis... :crazy: Svårt att göra nåt alls.
Apropå vad man skulle skriva i en annons så är jag inne på helt samma spår som lady_vip. Att vara ärlig rakt igenom. Alla köpare som kontaktade mig via annons skulle väl lägga på luren direkt när jag radade upp alla hans olyckor... :angel: :D

Maui: Vad lika våra ser ut att vara! :laugh: Så söt hon är! Och den där lilla shettisen i bakgrunden... :d

Haha, ja hon är stor, men Dezzas avkommor föds stora, och växer klart fort, så egentligen har hon nog inte vuxit så mkt mer än de mindre! Dynamite ex föddes 117cm, och vid 1,5år var han 168cm, 172 vid 2,5år:) Han blir inte mkt större!

Stallet är en rishög, du skulle ha sett det när vi flyttade hit:eek: Rivningsobjekt...
Men nu ska jag få eget stall när vi flyttar om 1,5månad:banana::banana: Underbart att få göra som man vill ha det, utan att en hyresvärd lägger sig i:bump:

Visst är shettisen söt:love: Jag kallar henne för Blondie:angel:

Jag har ju fått visat intresse för min lille också, men inget jätte seriöst och dessutom är han inte till salu ( om inget inträffar som gör att jag måste). Iom hans skada vill jag ffa behålla honom själv för att kunna ge honom bästa förutsättningar att hålla.. och skulle jag sälja måste jag gå ner i pris rejält pga av hans osäkra framtid.

Sedan var han ju tänkt att behålla till mig själv redan när han tillverkades:idea: och jag tycker om honom så mkt min lilla olycksfågel:love:

Därför har jag redan mentalt ställt in mig på att sälja 12:an. Men om det kommer ett stoföl nu... hm jadå måste jag tänka ett steg längre.

Mammahäst har en skada och håller endast till avel eller som promenadhäst. Under ett par år var hon min träningskompis (lite starter hann vi med) men sedan kom skadan och efter många försök att få henne helt hundra igen blev vi tvungna att inse att det inte går.
Blir inga mer föl hos mig på ett tag nu och alternativet är att låna ut henne till avel. Men hur många avelsston (dessutom bättre krasst tänkt) finns det inte att låna/köpa?

Tyvärr har jag inte plånboken för att hålla henne inackorderad till att bara stå där.. hur hemskt det än låter. Och hur lycklig blir hon av det? Men ännu är det inte dags att ta beslutet och kanske finner jag en annan lösning..:(

Mammahäst har en skada och håller endast till avel eller som promenadhäst. Under ett par år var hon min träningskompis (lite starter hann vi med) men sedan kom skadan och efter många försök att få henne helt hundra igen blev vi tvungna att inse att det inte går.
Blir inga mer föl hos mig på ett tag nu och alternativet är att låna ut henne till avel. Men hur många avelsston (dessutom bättre krasst tänkt) finns det inte att låna/köpa?

Tyvärr har jag inte plånboken för att hålla henne inackorderad till att bara stå där.. hur hemskt det än låter. Och hur lycklig blir hon av det? Men ännu är det inte dags att ta beslutet och kanske finner jag en annan lösning..:(

Lite samma historia som mitt sto. Henne tog jag ju då bort för snart 2 veckor sedan, just för att det fanns noll intresse för henne, även om jag så skänkte bort henne (vilket jag inte ville skriva i någon annons iofs). Gamla dängan att en död häst lider inte stämmer ändå så väl och jag var jätterädd för att hon skulle hamna fel eftersom hon inte hade något större värde.

Hmm... Jag har en spekulant på min åring som verkar seriös, men bor en bra bit upp i landet. Det verkar som hon vill köpa honom osedd, bara genom filmer och bilder, hur gör ni då..? Han är min bebis ju, vill inte att han ska hamna fel.

Hmm... Jag skulle aldrig sälja en häst osedd, men det är ju jag det. Vart i landet bor h*n? Hur långt ifrån alltså? Det finns ju tåg, bara å slänga sig iväg liksom.

Hmm... Jag skulle aldrig sälja en häst osedd, men det är ju jag det. Vart i landet bor h*n? Hur långt ifrån alltså? Det finns ju tåg, bara å slänga sig iväg liksom.

100 mil handlade det om i detta fallet. Men jag avskrev spekulanten, jag begär ett lågt pris för hästen redan och personen hade varken pengar på mobil eller kunde betala hela köpesumman på en gång.

Eeh. Vill bara förtydliga :p 10 MIL, inte 10 min som jag skrev...

Charlottee; Han är rätt kort i kroppen, så visst är halsen ganska lång i jämförelse :)
Stammen är Bellagio - Troon xx

Senast ändrad:

Ja det är guda skönt! Ändå så bor vi i Uppsala o det är ju ändå inte längst ner.

lady_vip:Ja det var min tanke oxå att behålla henne ett tag, men nu kommer min gratis stallplats försvinna då mina föräldrar (där hästarna står gratis) flyttar in till stan och då kommer det knappt finnas pengar till att hålla unghästen och avelsmärren, ännu mindre för en unghäst som man inte kommer ha tid med sen ändå. Så nu är det bara att börja annonsera så man kanske kan känna sig mindre stressad med att hitta en ägare (stallplatsen försvinner i november). För att ta första bästa är inget som jag vill göra, man får helt enkelt hoppas att folk är lika ärliga som en själv är.

Oj, nej då skulle jag nog inte skicka min häst. Har man inte råd att betala sina moilräkningar, har man då råd med en häst?

Eeh. Vill bara förtydliga :p 10 MIL, inte 10 min som jag skrev...

Charlottee; Han är rätt kort i kroppen, så visst är halsen ganska lång i jämförelse :)
Stammen är Bellagio - Troon xx

ahh Bellagio- därav den långa halsen! De ungar jag sett efter honom har alla haft en lång och fin hals.
Jag hajade till men förstod ganska snabbt att du måste ha menat 10 mil..:D mer rimligt med vad du skrev.

lady_vip Jag tycker inte det låter som en seriös köpare för fem öre.. Trist att du måste sälja!

lady_vip Jag tycker inte det låter som en seriös köpare för fem öre.. Trist att du måste sälja!

Hon verkade först seriös, hur mycket man nu kan utvinna ur mailkonversationer, men sedan spårade det ur rätt fort... :o Jo, det är väldigt trist, men efter flytten i höstas får jag ha dem inackorderade i storstadsregion och det är allt annat än billigt. Trist också att man ska behöva sälja i vad som verkar vara den största hästinflationen genom tiderna.

*kl*

Mina småpojkar blev utvisade från lösdriften en stund när gammelhästen hade besök av massören.
De fick behålla grimmorna på och det tyckte Walle var superskoj.
Han tog tag shettisens grimma och ville inte släppa.
Oj så sur den lille blev när fölsing för en gång skull fick övertaget :D

64058_190377157732178_100002796869229_219626_1016818815_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar