11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Sötnosar :love:

Kl.
Jahapp, jag ägnade torsdagskvällen åt att stå på Ultuna med Troobell :(

Han gick omkull i hagen när de busade, och fick ett rejält sår på höger bakknä, troligen skar han sig på en isbit.
Jag dammade upp till stallet, och mötte upp distriktsveterinären, som direkt remitterade oss till Ultuna.
Bara att koppla släp och försöka få in den lille blockhalte gossen. Det gick åtminstone riktigt bra, vi höll bara på och förhandlade om att gå in i ca 5 minuter.
På Ultuna blev det först röntgen ur diverse vinklar, men som tur var så verkade inget av (de kommer läsa av plåtarna med expert nu på morgonen).
Sedan var det tvätt och känna på såret. Han rakades och tvättades, de kände in i såret (och då mådde såklart kräsmagade jag riktigt illa, och svimmade nästan, bara för att spä på allt elände :crazy:).
Här började veterinärerna låta lite hoppfulla, de kunde inte känna/se något som tydde på att såret gått in i leden.
De provtröck leden, och ingen vätska kom ur såret (:banana:).
Så förhoppningsvis är det bara ett fult sår!

Nu på morgonen kommer de att kolla med ultraljud.
Som tur är så har telefonen varit tyst inatt, vilket betyder att de inte behövt söva honom och spola leden, alltså tyckte kirurgen som kom in inatt inte att det var nödvändigt. =Positivt!

Fy vad jobbigt detta var, det här är den första riktiga skadan, som har behövt kollas såhär akut och sett så illa ut, jag någonsin haft på en egen häst, och då har jag ändå haft egna kusar hela livet. Jag har verkligen varit skonad.

länkar till bild på såret (mobilbild, och glömde såklart att ta bild när det var rakat och rengjort)
Länk till bild

*kl*

Oborstad med leriga ben.... men väldigt snygg ändå :love:
Jag blir mer och mer förälskad i min "lilla" Walle (som strax blir 10 månader)

427161_190811087688785_100002796869229_220468_79235440_n.jpg

delvis knapplån
Jag har pratat med Ultuna idag, och Troobell mår bra, han rörde sig bättre och leden såg fin ut på UL. Det är bara en rejäl sårskada (Första gången man blir glad för ett sådant besked ;)) De behåller honom under helgen för observation + att de vill ge honom antibiotika intravenöst. Om allt ser bra ut på måndag så får vi hämta honom då :)
Mamma var där med eget foder till honom idag, och han mådde bra då, men var lite lessen. :love:

Det blir väl antagligen några dagar i boxen när han kommer hem oxå, men det ska vi väl klara av!

*kl*
Blir ingen Lilla Gul för som flyttar hem till mig i sommar. Efter lite velande valde jag an annan så kommer skriva om Rebel här sedan iaf :D
På sätt och vis kanske det blir lite om "Lilla Gul" men det blir om en annan liten guling då syrran var och köpte sig ett liten isabell shettis hingst på 10 månader igår som ska flytta till mina pållar sedan :p

Men här ha ni en bild på Rebel iaf :love: Han är oxå en Amerikansk Miniatyr.

32904189.jpg

Var får man tag på såna där så minisar och vad ligger dom på prismässigt .

Kanske bäst att Pm :)? Tack Mia

Senast ändrad:

Han är silver dapple (silversvart) :) Han köper jag från ett stuteri i Danmark, men finns i Sverige med :p Kan skicka föreningens hemsida i PM.

Usch vad mina hästar fäller!
Mitt lilla sto har snart fält färdigt, hon hade inte så tjock vinterpäls som min lille hingst. Men han fäller som sjutton nu! Ett drag med borsten och det far päls överallt. För mej som är päälsdjursallergiker så är det mindre roligt, men men, vad gör man inte för att va nära sina älskade hästar? :)
Dom har verkligen vårkänslor nu också, springer runt som galningar, rullar sej i jorden, som nu äntligen är helt torr! Stängt av en del av hagen nu också så att gräset får växa till sej lite där.. Växer så det knakar här hos mej :)
Längtar så tills dom har fällt klart så man får se vad som gömer sej under pälsen, köpte dom fullt påpälsade :P

Står lite i valet och kvalet att köpa en till liten 11:a.. En korsning connemara/irish cob, sotig isabella skäck, gudomligt söt! Men den står i frankrike, och så bökigt med tullar och sånt för att ta hit hästar.. Finns en kvot som man får ta in varje år, när den är passerad måste man vänta till nästa år. Sen måste man betala 10-20% av hästens värde i tullavgift.. Så får kolla upp detta ordentligt, vore ju surt att behöva vänta till nästa år, och uppfödaren är kanske inte ok med det heller..

För några dagar sen blev jag ägare till en till liten 11:a =)
Jag kallar han Magnus och han är e. Guido ue Island Reef xx Han är inte så snygg just nu då han fäller som en galning + att han har åkt nästan 50 mil så han är lite uppdragen. Men här kommer det lite bilder på han och min andra 11:a Roxi

Lilla Magnus

Roxi sover nästan alltid på stora systers bak, bra kudde ;)

Roxi fungerar som matbord!

Jag har pratat med Ultuna för en liten stund sedan :)
Trubbel mår bra, ingen feber under helgen och bara 0,5 halt. Vi får hämta hem honom idag, gör det ikväll!
Och ingen vidare penicillinkur, utan det blir bara några dagar i boxen med promenader, till såret är så pass bra att det inte riskerar bli värre av att han springer.
Känns så bra!

Har ni hittat något unghästbete?
Jag letar (började redan i dec) som en tok, men har inte hittat något. Jag vill ju ha det så pass nära att vi kan åka ut och hälsa på nångång i veckan åtminstone. Verkar hopplöst :mad:
Funderar på om vi ska ta in någon lekkompis själva istället, vi har inte superroliga hagar (ganska platta, inte skog, men lite vindskydd och skugga) med betet räcket åtminstone.

För mig är det tvärt om, jag har både stoflock och valack/hingstflock på kanonfina beten men inga unghästar utom mina egna (har iofs inte annonserat något vidare men det brukar inte behövas) så min åring får troligtvis gå ensam tillsammans med min 2-åring och en gammal valack som är en superbra fostrare. Inte optimalt eftersom jag gärna skulle vilja ha lite jämnåriga till honom att leka med men det får duga.

*kl*
Chille har idag fått bli stor pojke då han flyttade ifrån mamma i morse. Han är lite ledsen men leker fint mellan varven med 2-åringen och har både sovit en stund i ensilagebalen och ätit ordentligt så han glömmer nog mamma snart. Mamma däremot är helgalen och springer som en furie i hagen och skriker på gossen. Hon har alltid skiljt av sina föl väldigt fint vid 8 månaders ålder men denna gång är hon inte dräktig så det måste vara det som gör att hon regerar så annorlunda. Jag låter Chille och Astro gå ensamma i några dagar så de hinner lära känna varandra ordentligt innan jag släpper ihop dom med gammelman.

hejsan.. så fina alla bebisar blivït =) tiden går så ruskigt fort...

hur ska ni göra i sommar??

vi har hittat kanon fin hage som e kuperad me både skog å ängar. nu e de så att här e 3 killar på vår lösdrift nu å dom funkar bra ihop dock så blirde ju alltid en som blir utanfr när dom andra 2 leker.. ska man försöka få hit en hingst till eller e de ok med 3 st. hagen e såpas stor att den lätt skulle kunna ta 8 hästar men vill ha en liten harmonisk flock =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar