11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Vilken söööt liten grabb!:love:

kl. Min fäller litegrann men har MASSOR av päls kvar:grin: Hans yngre polare börjar redan bli korthårig på vissa partier.

Idag fick jag en bild på min något rangliga åring:D men förhållandesvis ganska jämn för tillfället..

Zolero
429253_10150608218086344_563156343_9183589_1807749183_n.jpg

Ja dom är verkligen snygga i sina perioder. ;)

KL
Har nu släppt ut hästarna igen, något förvånade småkillar som låg och snusade när matte kom ut. Jag kände mig ganska taskig just då, men de klev ut med raska steg och glada miner så de är nog rätt nöjda ändå. :grin: Ute har de ju hösilgaebalen att gå lös på så det går ju inte direkt någon nöd på dem! Och ätit upp i krubborna hade de hunnit göra också. :laugh:

En fråga som inte hör till tråden men passar på och fråga när du iaf pratar utgång av hästarna.

När är det man får ha dom ute dygnet runt utan ligghall/vindskydd??

Så härliga dom är!!
Blanka å fina i pälsen :love: (med tanke på alla lurvtroll som fäller som tokar!)

Lika fina som alltid! :love:

kl
Hittade en halt Koronn i hagen imorse, det fick man för att låta dom sova ute i friska luften. :cool: Han har ju väldigt mycket hålväggar i alla fötterna nu efter bölderna i höstas, och det var en av dom som brutits av... Jag tog med hovkrats och rasp ut i hagen och kikade. Han stod så snällt så. Jag filade till kanterna så att det inte skulle brytas av mer, sen fanns det inte så mycket mer att göra. Det var en liten kant kvar som säkert också skulle brutits av annars. Nu hoppas jag att det bara gjort ont efter det där så det inte blivit en till böld...

Eftersom han har så mycket hålväggar nu, och det är så hårt i backen, dvs stor risk att bryta loss fler bitar, så funderar jag på om han kanske skulle få skor tills det är bättre i marken igen... Men då är ju haken att han klättrar så mycket på storebror, så den stackaren lär väl bli alldeles sönderslagen... Jag känner mig alldeles rådvill. Det känns som om vad jag än väljer kommer det bli fel. Går han som nu kommer det säkert brytas av mer och ge en halt bebis, men skor jag så riskerar jag skador på tian. Vad skulle ni ha gjort!? Jag kan ju inte blanksko för då har han ju noll fäste och kommer halka som bambi på hal is...

.. men lilla koronn då:( Det finns väl någon sorts plastsko man kan limma fast? (för att slippa spika i en liten hov). kan ju bli halt för honom, jag vet inte riktigt hur dom är konstruerade men min hovis prata om det när min lilla blev jätteöm på allt knögel. Kanske din hovslagare kan hitta en smart lösning som skyddar hans hovar men att han ändå slippa riktiga skor så tidigt.

Förstår ditt dilemma..

Victovie alltid lika kul att se dina fina hästar:love:

Har du mätt dom på sistonde? Nyfiken på Bellagioungen.. stallägarens här hemma mäter nu hela 151 cm snart 10 månader:angel:

Vi provade plastskor om det var i höstas eller om det var när tian var liten, och jag vet att det skulle blivit samma effekt som med sommarskor, dvs inget fäste alls på nuvarande underlag. Suck! Finns det några lätta skor med nån form av mindre brodd? Så man slipper dom här stora vanliga... Har den lägre varianten på nordisen, men det känns ändå farligt att ha det på lillen. Riktig sko har han ju redan haft en gång, men det var ju utan halka. Jag blir så less!!!!!! Måste väl kanske slå en signal till specialhovis igen...

Okej, ja det är ju jättesvårt men låter verkligen som han behöver något skydd mot hoven som du säger. Kom på sedan att ni redan haft vanlig sko iom hans hovbölder.
Jag tycker du ska höra dig för hos hovslagare med specialkompetens:)

Om ingen annan härinne är duktig på området och har något tips?

Man tycker ju att du har haft nog med otur med fina lilla koronn nu..:(

KL.

Skulle inte alls fota idag men kunde inte låta bli när grabbarna busade loss!
Lägger bara in en bild så ni inte blir trötta på att se den lilla mörkfuxen..:angel:
428277_10150610209761344_563156343_9187880_301724981_n.jpg

Man kan väl aldrig tröttna på en snygg mörkfux :D

Min har fått andra vaccinationssprutan idag.
Han var lika duktig som förra gången :love:

bjuder på lite bilder fårn idag, min är inte heller direkt glänsande av all puts.. :P Han fäller som en tok, o ju mer jag borstar, desstu gråare blir han :P Han var duktig idag när vi tog ut hans kompis ur hagen o övade inför utställningen på söndag. Han blev inte det minsta hysterisk, dutti :)

426948_10150625532920748_747485747_9269318_1739209921_n.jpg

430517_10150625533230748_747485747_9269321_1623706369_n.jpg

han vet hur de stora hästarna gör

427766_10150625534255748_370322015_n.jpg

418997_10150625535675748_747485747_9269346_366718071_n.jpg

422583_10150625532500748_747485747_9269313_1118390212_n.jpg

418396_10150625537450748_747485747_9269356_1199114452_n.jpg

+ Vimsan & MajaKandi: Tack!! :love:

Nej har inte mätt dom på ett tag, dom är så himla stora tycker vi! Det första folk säger när de kommer hit är "Jisses va långbenta!" och i nästa andetag "Och va stora!" :p. Fjärilsviol hoppas jag stannar på 165cm, mer behövs inte! Flora LInnéa får gärna bli en sådär 175cm hög med tanke på hur lite som är kropp och hur mkt som är ben på henne och att hennes ägare själv är lång :).

Ska se om jag inte hinner mäta dom i dagarna här :)
Instämmer med Vimsan, man blir aldrig trött på din fux!

Senast ändrad:

Vilka härliga bilder! Kul att se likheterna mellan våra två Connaisseur:er! Båda två har lika naturligt för att gå på tygeln ;), en bra galopp, bakben och mjuka ryggar!
Ser så roligt ut att han ställer sig på shettisens höjd när de reser sig ^^ haha

Idag hade vi hovslageren ute. Och oj vad beröm vi fick :) Stod jätte fint och gjorde ingenting :)
Nöjd nöjd!

Nu har bebis skor på framfötterna!

Ringde hovis i fm och blev alldeles jättepaff när han sa att han skulle komma "om en timme", och döm om min absoluta förvåning när han faktiskt gjorde det! :D

Jag plockade in lilla halta hästen och ställde honom på gången. Hovis började med att bara raspa lite på onda foten och kika lite. Sen hämtade han alla grejer. På vänster fram hade det ju alltså gått av en kanske 1x1 cm stor kvadrat av yttre hornväggen där det såklart samlats lite skräp. Men hovis tyckte inte att han var varm eller hade puls nog för att det skulle vara hovböld, så nu HOPPAS jag att han bara haft ont av själva brytningen.
Han fick en sko på vänster fram till att börja med, men var fortfarande väldigt öm när jag gick med honom på stallgången. Det gick hyfsat att gå rakt men när han skulle svänga var det ajajaj... Hovis kommenterade (rakt citat!): "Han är rent onaturligt snäll!" :love:

Sen skulle han kika på motsatta hoven (höger fram), vilket ju då var mycket jobbigare. Först skrapade han lite där också och konstaterade att det skulle dit en sko också så att det inte blir fler brytningar av hålväggarna på den foten. Men det var såklart jättejobbigt för Koronn att stå på onda foten så då blev det lite mera balansövningar. Hovis är så klockren, alltid alldeles lugn och helt fantastisk med hästarna! Han höll helt enkelt kvar och slog på skon tills den satt fast. :p Koronn såg då bara allmänt sur ut!

Efter det knallade vi stallgången en sväng till, fortfarande riktigt halt i svängarna. Hovis klämde ORDENTLIGT med visitertången överallt på hoven, och klämde ihop trakterna och ja - överallt. Men ingen reaktion. Så tog han och böjde benet i alla leder och "bröt" foten åt alla håll för att försöka få fram nån form av reaktion, men ingenting. Så fick han gå ut i hagen, blev lite bättre tyckte jag när han gick lite mer på foten och rakt fram syns bara "vanlig" hälta, inget alarmerande.

Hovis började återigen mumla om att det kunde ju sitta i skelettet i hoven, och isf måste jag ju åka in och kolla på kliniken igen. Men så länge det inte blir sämre så ska jag avvakta. I höstas hade de ju som förklaring på den sämsta foten att han hade så ont eftersom att han just brutit loss en del av hornväggen och därmed säkert slitit loss lite in i kötthoven också - vilket ju såklart gör jätteont! Men det läker ju isf av sig själv och behöver inte alls utvecklas till nånting värre. Så nu håller jag verkligen tummarna för att det är samma sak nu igen. Han står då iaf upp på alla fyra nu! :grin:

Det komiska var ju att min spekulant skulle komma och kika på honom, men vi gjorde tvärt om så jag följde med henne och kollade på när hon tränade istället, jag säger bara: :love: :love: Vi skojade lite om att jag genast skulle åka hem och fixa fram ett kontrakt som jag sen skulle TVINGA henne att skriva på! :D Haha! Hon är så bra, hon kommer förbi ikväll ändå och kollar på honom igen. Hon ska dessutom hjälpa mig att köra ungarna till ridhus senare när Koronn är hel igen så att de får springa lite så att hon bättre kan se hur han rör sig. Suuuuuper! :laugh:

KL

Grabbarna hos oss fick flytta till egen hage igår och det var high life kan man säga. Min var hur lugn som helst, men de andra 2 är inte särskilt mycket hanterade och har väl inte varit utan mamma någon lång stund så de tyckte livet var otroligt orättvist (kan väl iofs jag också tycka..) och sprängde staket och höll liv. Idag var det betydligt lugnare, min lillskit riktar in sig på maten, sen står han där:D

KL

Här kommer ett par bilder från idag på min kille. Har inte lyckats knäppa några när han rör sig men men... :)
wpid-20120318_152740.jpg

wpid-20120318_1523371.jpg

wpid-20120318_1526171.jpg

wpid-20120318_152722.jpg

Lite lagom gänglig :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar