Sv: 11-orna version 2.0
Nu har bebis skor på framfötterna!
Ringde hovis i fm och blev alldeles jättepaff när han sa att han skulle komma "om en timme", och döm om min absoluta förvåning när han faktiskt gjorde det!
Jag plockade in lilla halta hästen och ställde honom på gången. Hovis började med att bara raspa lite på onda foten och kika lite. Sen hämtade han alla grejer. På vänster fram hade det ju alltså gått av en kanske 1x1 cm stor kvadrat av yttre hornväggen där det såklart samlats lite skräp. Men hovis tyckte inte att han var varm eller hade puls nog för att det skulle vara hovböld, så nu HOPPAS jag att han bara haft ont av själva brytningen.
Han fick en sko på vänster fram till att börja med, men var fortfarande väldigt öm när jag gick med honom på stallgången. Det gick hyfsat att gå rakt men när han skulle svänga var det ajajaj... Hovis kommenterade (rakt citat!): "Han är rent onaturligt snäll!"
Sen skulle han kika på motsatta hoven (höger fram), vilket ju då var mycket jobbigare. Först skrapade han lite där också och konstaterade att det skulle dit en sko också så att det inte blir fler brytningar av hålväggarna på den foten. Men det var såklart jättejobbigt för Koronn att stå på onda foten så då blev det lite mera balansövningar. Hovis är så klockren, alltid alldeles lugn och helt fantastisk med hästarna! Han höll helt enkelt kvar och slog på skon tills den satt fast.
Koronn såg då bara allmänt sur ut!
Efter det knallade vi stallgången en sväng till, fortfarande riktigt halt i svängarna. Hovis klämde ORDENTLIGT med visitertången överallt på hoven, och klämde ihop trakterna och ja - överallt. Men ingen reaktion. Så tog han och böjde benet i alla leder och "bröt" foten åt alla håll för att försöka få fram nån form av reaktion, men ingenting. Så fick han gå ut i hagen, blev lite bättre tyckte jag när han gick lite mer på foten och rakt fram syns bara "vanlig" hälta, inget alarmerande.
Hovis började återigen mumla om att det kunde ju sitta i skelettet i hoven, och isf måste jag ju åka in och kolla på kliniken igen. Men så länge det inte blir sämre så ska jag avvakta. I höstas hade de ju som förklaring på den sämsta foten att han hade så ont eftersom att han just brutit loss en del av hornväggen och därmed säkert slitit loss lite in i kötthoven också - vilket ju såklart gör jätteont! Men det läker ju isf av sig själv och behöver inte alls utvecklas till nånting värre. Så nu håller jag verkligen tummarna för att det är samma sak nu igen. Han står då iaf upp på alla fyra nu!
Det komiska var ju att min spekulant skulle komma och kika på honom, men vi gjorde tvärt om så jag följde med henne och kollade på när hon tränade istället, jag säger bara:
Vi skojade lite om att jag genast skulle åka hem och fixa fram ett kontrakt som jag sen skulle TVINGA henne att skriva på!
Haha! Hon är så bra, hon kommer förbi ikväll ändå och kollar på honom igen. Hon ska dessutom hjälpa mig att köra ungarna till ridhus senare när Koronn är hel igen så att de får springa lite så att hon bättre kan se hur han rör sig. Suuuuuper!