11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Så ledsamt att höra :(, men skönt att veta att det rätta beslutet är taget även om det är mkt jobbigt...
*Styrkekramar*

Charlottee: Måste säga att bägge två rör sig mkt bra för den åldern! :bump:

Ååh vad härligt! :love: De ser helt jämnstora ut, är de lika gamla också? :) Gillar slutet på andra filmen: "Leka leka leka, oj, ett staket!" :D Säger som alla andra, vad fiiiin han är! :love:

Ååh vad härligt! :love: De ser helt jämnstora ut, är de lika gamla också? :) Gillar slutet på andra filmen: "Leka leka leka, oj, ett staket!" :D Säger som alla andra, vad fiiiin han är! :love:

Tack!!:love:

haha ja hingstungar säger jag bara.. det kom visst ett staket ivägen! Hoppsan!:angel::D

Den bruna är ganska exakt en månad YNGRE men är större faktiskt, men min börjar nog knappa in..

Haha ja, vadå liksom, det tog stopp, jaha!? Haha! :D

KL
Idag är jag sådär jättekär i min plutt igen! :laugh: Han var lika gosmysig som han var som liten! :love: Såhär stod han jättelänge och hade säkert fortfarande gjort om inte sambon tappat kameran i marken så vi blivit tvungna att springa in med den. :p

Pussunge102.jpg

En väldigt oskarp bild på hans tänder också, det syns ju iaf att det fattas två tänder, så himla synd att det blev oskarpt, hade jättemånga bilder som blivit hur bra som helst om inte kameran tagit helt fel fokus. :cool:

Pussunge124.jpg

Tack!!:love:

haha ja hingstungar säger jag bara.. det kom visst ett staket ivägen! Hoppsan!:angel::D

Den bruna är ganska exakt en månad YNGRE men är större faktiskt, men min börjar nog knappa in..

Tänk så fin din kille e å han som blev utdömd av vet å allt för inte allt för länge sen.... Ett perfekt exemplar på att man inte ska ge upp i förtid...
Lycka till med din fining..

Javisst är det fantastiskt!:laugh:

Visst kan skadan visa sig senare vid mer belastning men även om den gör det så kommer jag inte ångra en sekund att jag behöll honom och gav han en ärlig chans.

Han kommer röntgas i samband med kastreringen, men sålänge han är ohalt och mår bra så behandlas han som vanligt och kommer ridas in osv när den dagen kommer. Första steget är nu att busa runt i stora hagar med jämnåringen.

Tackvare att jag kollade runt med andra (betydligt kunnigare) veterinärer som övertygade mig om att behålla honom, så finns han i liv idag. Föl har ju en bra läkningsförmåga.:)

Snart kommer hans syskon som kom till i.o.m hans skada kan man säga..och jag hoppas den blir minst lika fin och håller sig frisk nu! *pepparpeppar*

Kul att du tycker han är fin misen!

Han är så fin din gosplutt! Verkar så snäll!!:love:

Som sagt oskarp bild på munnen men jag tycker det ser ut att läkt fint ändå?

Åh vilka härliga pojkar!! :love:
Dom har verkligen stenkoll på både staket och isfläckar.

Igår fick jag med min gråa älgkalv ut ur hagen och kunde gå en sväng med honom helt själv. När han sen upptäckte att han var långt ifrån de andra så fick han väldigt bråttom hem.

Vad leder ni era åring i? Grimma, repgrimma, träns, lina eller grimskaft?

Ja jag är så himla glad att han är så go! Det var ju ingenting på den fronten ett tag när han plötsligt tyckte att huvudet och nacken var hans privata område som man absolut inte fick röra. :grin: Men nu får jag faktiskt klappa på öronen ibland också! Det är ett stort steg för bestämde herr fånig! ;) Det blir fortfarande lite tjafs när grimman ska på, då vill han gärna slänga med huvudet - men det blir bättre och bättre! När den ska av igen får jag hålla runt nosryggen, annars kan man få en känga...
Det läker faktiskt som det ska i munnen! det har börjat komma lite ny slemhinna också så det ser inte lika äckligt ut längre. :laugh: Fastnar inte lika mycket mat heller, så det känns skönt!

Min blir inte ledd så mycket eftersom dom har en sluss från stallet ut i hagen så man bara öppnar så går dom in och ut själva. Jättesmidigt! Men dom gångerna han tas in och kanske tar en promenad så är det bara enkelt grimma och grimskaft. :)

Min blir inte heller ledd särskilt mycket, men när jag leder honom är det grimma och lite längre grimskaft bara. Han är väldigt känslig för tryck och har inget större trams för sig, skulle han tex vara viftig med frambenen hade jag nog använt något skarpare, men det är han inte:)

Min 1 åring har varit ute på bus med sina lösdriftskompisar. Vaknade kl 6 och tittade ut genom fönstret och såg 5 hästar istället för 3. Då hade 2 äldre hästar tagit sig in i hagen och dom hade jättekul :p Inga skador som tur var och det var inte så svårt att få tag på alla. Snart är jag också ägare till en till 11:a som jag kan presentera i tråden! =D

Min leds i vanlig grimma & grimskaft, men har dock kedjan på under. Den går att koppla loss enkelt och används vid behov. Han är mkt bättre nu men har inte alltid varit så enkel att leda utan kan fäktas osv därav kedjan är en säkerhetsåtgärd :)

kl.
En liten bild på unghingstarna (aka terroristerna) i en härlig galopp!
395868_10150576692826344_563156343_9078865_2025181843_n.jpg

Min hingst unge å hans lek kompis (trav hingst) är bägge gudomliga =)
offtast har vi grimma å grimskaft när vi leder men händer ibland när matte e lat att de blir ett snöre runt halsen =) fast d kommer la den dage jag får ångra att man e lat =) men änn så länge e dom cool lugna å helt gudomliga..

Själv leder jag min i grimma och logerlina. Testade repgrimma men tyckte inte alls den satt bra. Någon gång har jag bara tagit grimskaft men skuttar han iväg så blir det plötsligt väldigt kort :p

Grimma och ledrep är det här. (Eller långt grimskaft om man nu vill säga det. ;) )

Tycker att vanliga grimskaft är för korta, och longerlinan för lång. Och än så länge så går det bra. (Ett par gånger så var vi två som ledde, när han hade lite bensprattel för sig, så att vi lätt kunde plocka ner honom på marken när han gick på två ben, men sista två månaderna har vi kunnat leda honom "som vanligt". Men man får väl räkna med att han kommer att testa läget igen, så småningom. )

Tänkte knipsa min i november/december i år. Hur ser det ut för er andra med hingstungar? Hur många ska spara, och hur många knipsar tidigt?
(Min korsning ska ju aldrig in i ngn avel, så han behöver inte gå en dag längre än nödvändigt. ;) )

De flesta härinne verkar ha väldigt snälla och duktiga småhingstar att hantera, är det bara jag som har en ligist??:o

Min kommer att skäras tidigast till hösten eller nästa vår. Dvs under förutsättning att det funkar med hanteringen.

Min är så himla trevlig så så länge han fortsätter vara nallebjörn får han ha kvar kulorna. ;) Men dom ryker så fort han börjar ha för mycket åsikter om uppförande. :p

Gissa vem som tog en tugga på min arm igår när jag var snäll och gosade med dem? :devil:

Tänk på att få leder sina småttingar så långt som vi varje dag, för varje meter ökar busrisken. Håller med om att de har riktigt bra balans, vissa år har vi haft småttingar som drattat på ändan men dessa två går som ingenting på isen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V