11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Lady_vip: Oftast är det stona som är mer bekymrade än fölen så är det dags så är det dags..

Jag har bokat tid nu. Det blir den 24 feb, känns lättande, men på kvällarna kommer såklart tankarna om det verkligen är rätt. Men det blir bra, det vet jag innerst inne.

Men fy far satan vad jag vet hur det känns! :cry: Nu kommer ju alla mina minnen tillbaka... Usch, jag vet vad du går igenom, och jag har tänkt på dig massor sen du skrev om det första gången. Styrkekramar!

KL
Här är lilleman pigg och glad, äter och dricker och busar som den huligan han är. Igår gick jag ut i hagen med ett gammalt schabrak och tänkte "träna" lite på skrämmande saker. Småkillarna kom såklart först fram och försökte slita schabraket mitt itu... :grin: Sen började jag fladdra med det, vika upp det hastigt och slänga runt med det, för att sedan när de blev nyfikna och kom framåt sluta fladdra och räcka fram det stilla. Koronn lärde sig direkt att det var ju faktiskt fortfarande samma tygbit som fladdrade runt, så han sprang efter mig i hagen när jag kastade runt det och fånade mig. :D Storebror var betydligt tveksammare... :grin: Farbror nordis kom också fram och tittade på mig som om han tyckte att jag nog var dummast i hela världen. Men Koronn hade skitkul och lärde sig som sagt leken direkt: Matte fladdrar - jag springer efter - matte slutar fladdra - jag får tugga! :D Haha! Cooling!

Sen kunde jag lägga på schabraket både på rygg, över hals och rumpa utan att han brydde sig också! (Vilket även 10an gick med på, hellre det än att det fladdrade runt. :D)

Han har blivit mycket mycket bättre runt öronen också, nu får man klappa nästan hela vägen upp, i pannan längst upp och så. Men det är en bit kvar tills jag får pilla på öronen... :grin:

Haha, jag har också tränat lite lätt med schabrak, mitt sto är en riktig liten clown, hon tar tag i allt löst hon ser och slänger runt med. Så när jag kom med schabraket tog hon snabbt tag i det, kastade det i luften så det landade på hennes huvud och hon inte såg nåt. En normal häst hade nog blivit panikslagen, men inte min lilla Linka, hon stod där och försökte kika ut under schabrakkanten och såg jättenöjd ut! Synd jag ite hade kameran med mej :P

Hahaha! :rofl: Man ser det framför sig! :D
Jag lade det över huvudet på 10an (vill inte göra det på Koronn än för han är så rädd om öronen), och han lyfte mest huvudet och försökte tippa av det. :D

Smidigt att träna båda två samtidigt :D
Jag har haft med mig en badhandduk ut och lagt både över hals och kropp.
Sen blir det ju påsträning varje dag med IKEA-påsarna. Fast det finns väl knappt en enda häst kvar i sverige om är rädd för dom längre :p

Idag har min fått sin första vaccinationspruta. Han märkte knappt att veterinären stack honom. Duktig pojk!!
Han fick mycket beröm för att han var så lugn.
-"Är det verkligen ett halvblod" sa han innan han gick vidare och stack shettisen. :love:
Han tyckte det var "ett bra huvud" på honom och det får man väl ta som positiv kritik av en hästveterinär som säkert har vaccinerat många föl och åringar.

Vilken duktig buse! :laugh:

Fast det där med ikeakassar tycker min 10a är farligt än... ;) Mina har ju som bal i hagen så det blir aldrig att de ser dom där kassarna. Nån gång i höstas fick de hö i dem och det var FARLIGT! Fast efter lite trug kunde jag åtminstone lägga den mot honom utan att han fick spunk. :grin:

Promenerar ni med era små? Jag tar ut mina en åt gången på stallplanen och kikar lite för att vänja sej. Har inte tillgång till ridhus, och paddocken dom har här har ett 50cm högt staket runt bara, så där vågar jag inte släppa dom, och inga direkt bra bilfria småvägar häromkring. Dom är hyffsat lugna, men vill inte riskera något.. Hur gör ni? Längtar tills jag kan börja ta på träns och tömköra och sånt.. Känns låååångt dit, samtidigt som tiden går fort! Snart börjar träning för 3-årstestet 2014, haha..

Min har promenerat lite grann bara. Men så har vi en bra gård att promenera på! ;) Antingen en minirunda runt en skogsdunge, eller längs infartsvägen som är 300 meter lång. Men jag har planer på att ha honom som handhäst med herr nordis så han får komma ut och se lite bilar också. Nordisen blinkar inte ens när han möter bilar så det är en kanonbra läromästare!
Funderar på att antingen rida med sele på eller kanske tömköra. Men är lite osäker på hur man fäster lillhästen i storhästen? Nån som har tips?

Jag tar en promenad med min lite då och då men har då med min gamle valack i andra handen. Försöker ta ut honom själv men han vill inte riktigt följa med då. Har lurat ut honom några gånger när de får sitt kraftfoder, har bara gått ut och gått ett varv runt gårdsplanen och sen tillbaka in till hinken. Det är bra att passa på då för då gnäggar inte de andra efter honom.

Tänker på dig och förstår hur tufft det måste vara.:cry:

kl.
Min lillhingst är snart 10 månader!
Tycker han har blivit mkt coolare att hantera nu.

Han verkar inte få mkt till pannlugg:D
430796_10150541478966344_563156343_8971378_1592889657_n.jpg

Jag har promenerat henne 1 gång utan mamma häst. Hon har varit med massor av gånger fastbunden i morsan när jag tömkört. Hon har gått med som handhäst 2 ggr när jag ridit mamman. I kväll har jag faktiskt tömkört henne i grimma!:laugh:

Vi går ut o går ibland med våra pojkar, de har lärtsig att ledas två o två om de ska in eller ut ur stallet av nån anledning. Ibland går vi kortare promenader genom skog eller skogsvägar. Både conny o ferro är rätt lugna. Ferro (shettisen) är jävligt tjurskallig o kan ibland tvärnita o glömt hur man gör när man går. Medan Conny kan spänna till lite o få en svanhals får nåt ögonblick. Men han litar alltid på sin ledare o följer en som en hund trots det. Tror det är en bra miljöträning att gå lite kortare promenader då o då.

Jag har endast gått korta svängar som ex. upp till ridbanan osv. Sedan har vi en bit till de större hagarna vilket är bra då de måste ledas dagligen.
Tycker inte han har varit någon större hit att promenara med tidigare men nu är han som sagt betydligt mer hanterbar och uppmärksam på mig.

Hoppas ni tänker på er utrustning när ni promenerar:)

Jag försöker tänka på säkerheten och ffa använda hjälm och bra handskar. Igår vid insläppet av stallets övriga hästar hjälpte det dock inte mig (hade iofs inte hjälm då) utan fick en rejäl smocka av en treåring:crazy: blodflöde och svullen näsa blev det.. hästar har stenhårda huvuden för den som inte visste!;)AJ.

Mina två småpojkar leds tillsammans ut och in från hagen och det sköter de alldeles galant. De har också börjat få följa med när jag hämtar posten (500-600 m enkel väg) en i taget, men det fungerar bara så länge det är hyfsat halkfritt eftersom det är brant backe hela vägen. Kaxe sköter det mycket bra, det har varit några små tendenser till pip och bocksprång, men han skärper sig om man säger till honom. Pigg, glad och samarbetsvillig, jag tror han kommer bli jätterolig att börja tömköra här snart. Tubbe är lite försiktigare, men väldigt lugn och snäll. Han kommer nog ha nytta av lite mer självständigt arbete så att han får större självförtroende.

Lite bilder på mina pojkar med:

10-1105.jpg

Tubbe

12-1107.jpg

Kaxe

09-1104.jpg

Kompisarna

11-1106.jpg

Busiga

05-1100.jpg

Kaxe med huggtänderna

Min promeneras ngn gång i veckan, mellan lösdriftsområdet och stallet där jag har stoet. (Två grannliggande stall, med ca 1 km emellan, 1,5 om man går den långa vägen.) Han sköter sig bra, och är pigg och glad både dit och hem. Hoppas på att kunna ha honom som handhäst så småningom. :)

*kl*

Idag har vi varit ute på promenad.
Nu fungerar "bromsen" riktigt bra och vi har övat på att stå still.
Jag har otroligt stor hjälp av min gamle valack!!
Han håller liksom ordning på den lille ;)

403160_181885498581344_100002796869229_204600_1394467621_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025