11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Idag var det 3 st i boxen, Imbra, stoet och en jätte äcklig spolmask:( Imbra är avmaskad med Axilur vid 8 och 16 veckor och sedan med ivermectin preparat senare på hösten. Mitt sto har varit helt ren alla kolla masken de senaste 6 åren och även inackorderingarna har sett bra ut, så jag är lite förvånad nu. Googlade lite och tydligen ska unghästar gärna avmaskas mot spolmask i februari. Jag hittade ett recept på Axilur här hemma och har varit och hämtat ut en spruta så i kväll blir det avmaskning. Undra hur mycket hon kan väga hon är knappt 140 hög?

kl.
Viftade med en morot framför näsa på Zolero idag.. då såg han genast vääääldigt söt ut!:grin: Undrar om det funkar lika bra på framtida treårstest? Om han lyfter på benen lite extra tjusigt?:rofl:

400197_10150541955151344_563156343_8972769_51233608_n.jpg

Woho! :D

Charlottee: Lika söt som alltid! :love:

bright_sara: Han är superfin! Påminde om min på huvudbilden! :)

KL
Min kille är fortfarande pigg och glad, leker i hagen som vanligt, äter och dricker. Lite rött är det ju såklart kring såret i munnen men det är inte så illa som det kunde vara... Så jag hoppas det fortsätter åt rätt håll! :laugh:

Svårt att säga exakt, men jag avmaskade min för en vecka sedan med axilur, och han är ngt större än din ( ca 145 i manken nu). Veterinären rådde mig att ge för 300 kg. Vid ett års ålder ska de ju ha uppnått 60% av sin slutliga vikt, och en 6 månaders ska ligga på 46% (ca) av den slutliga vikten.

(;)Onyttiga fakta: Min kille är nu 8 månader, och hans mamma väger 600 kg, och pappan är större och kraftigare, så han väger nog mer. Vilket understödjer veterinärens råd om att ge för 300 kg.)

Jamen klockren video! Målet till treårs såklart!:D
Dags att börja bygga upp ett förråd av morötter..:rofl:

kl.
Maja_Kandi vad härligt att lillkillen är pigg och det går åt rätt håll! Håller tummarna:)

Min gissning var också 300 kg morsan väger ca 560 kg. När jag stod där med avmaskningssprutan bestämde jag mig ändå för 400 kg.... Idag när jag mockade ur boxen hittade jag 10 st maskar så troligen var hon inte så hårt infekterad. I går såg jag framför mig hur hon skulle få förstoppningskolik pga maskarna så jag var verkligen angelägen att snabbt få henne avmaskad.

Hur ofta verkar/raspar ni hovarna på era små? Varje gång hovslagaren varit hos mej har han sagt att de inte behöver verkas, bara raspas.. Första gången jag har så ung häst, så inte så jätteinsatt, får ju förlita mej på hovslagaren att han vet vad han gör, men vill ändå höra era åsikter. Mina går på lösdrift..

Det är ju så himla olika från häst till häst, hur de sliter fötterna och så. Mina gick nu senast åtta veckor och då klipptes det lite i kanterna, men annars har de gått på fem-sex veckor och bara behövt raspats. :)

KL
Idag har vi underbart väder! Så jag släpade ut kameran i hagen på fm. :laugh: Hästarna solade och hade det superskönt, och Koronn har tom börjat fälla lite. :D

Solpojkar056.jpg

Solpojkar080.jpg

En bild på den hoven vars hovböld tog sig en egen väg ut, det lilla hålet är påväg neråt och hovis sa att det var bra att den spruckit framåt istället för åt sidan, det har jag ingen aning om, men jag hoppas hon har rätt!
Solpojkar015.jpg

I övrigt är lillkillen pigg och glad (som synes :D) och äter och dricker som han ska. Det är fortfarande lite rött med matrester, men det verkar inte göra lika ont nu som det gjorde förut, jag får hellre titta nu och han backar inte undan lika mycket när jag försöker. Han är lika mycket matte-gris nu som förut vilket är grymt skönt!!!

Vad kul att han är bättre! Ser jättefin ut med!!

kl
Här var med fint väder, så jag tog med lite kort!!

Ungarna åkte pulka jämte hagen, och hästarna stog som stelfrusna o glodde:D

Dahlia
2r2qano.jpg

Maya
x2s8x4.jpg

Maui
rbmzqd.jpg

Alla 3!!
1416sfo.jpg

Jag skor mitt sto var 6-7 vecka så då verkas fölis också förutom nu sist för då var prognosen att det skulle komma snö och då ville både jag och hovis att den braiga kanten på hoven skulle få vara kvar och ge bättre grepp i snön. Hon var då helt jämn/bra vinklar i hovarna. Jag fick nogranna order om att hålla koll och instruktioner om att ta lite med raspen om hon skulle bli sned. Men som han så hon kommer inte att bli sned om det är snö bara om hon går på blött grus. Nu har det varit snö ända sen dess och det är ett par veckor till hovis kommer igen.

perfekt tillfälle att fota hästar när dom tittar på något som i deras värld är läskigt:D Vakenheten finns samt så står dom still!;)

Jättefina bilder!

kl.
Här har vi också helt fantastiskt väder idag! Mammahäst fick passa på att sola magen. Kolla in lillemans rumpa!! Krallig är bara förnamnet..:crazy:

395480_10150543936376344_563156343_8979502_1393159313_n.jpg

Härligt väder. Nu ser man vilken härlig färg din har :love:

Min har bara hunnit med ett hovslagarbesök sen jag tog hem honom, men det var inte alls mycket att ta på hovarna. Likadant med den äldre valacken.
Hästarna går på lösdrift och hösten/vinterns lera har slitit på hovarna. Det blir nog skillnad nu när det är snö för snön sliter ingenting.

Idag har jag varit ute med min långbente grå.
När jag väl får honom att följa med frivilligt ut ur hagen, ja då finns det inget stopp!! Plötsligt känns min ohanterade shettishingst riktigt lättlärd!! :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?