11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Ja färgen är läcker men vinterpälsen är betydligt ljusare.. ska bli kul att se honom i sommar:) Hoppas han förblir mörkfux.

Angående detta med hovslagare..
Min verkas efter behov men brukar vara lagom när hovis kommer ut till stoet. Dvs 7-8 veckor. Vi har varit noga med att inte verka honom onödigt mycket i vinter innan snön kom och marken var hård, han blev otroligt ömfot.

När han var yngre kom hovis ofta men då handlade det om korrigering (föddes med veka bakkotor).

Kl:

version-2daac2f4630442916947e8e531ac1a9e

måste skriva ut stam!!! :D blir ju så nyfiken

Han är en PRE-korsning efter Galope P. Första årskullen och den enda icke renrasiga avkomman.. En chansning, och i mina ögon hade jag inte kunnat få bättre. Min vän i många långa år framöver, om allt går som jag vill och han håller sig frisk. :)

Hur ofta verkar/raspar ni hovarna på era små?

Det blir när hovis är ute, dvs 6-8 vecka. Nu senast raspade vi bara lite eftersom han hade slitit rätt bra och vi ville inte ta för mycket inför frysgrader i hagen. Nu är det dags igen, men jag tror inte det blir så mycket mer denna gången. Men jag är noga med att hovis lyfter alla hovarna och pillar med dem.

Usch, jag har en tuff fundering. När kan jag avliva stoet, med hänsyn till fölet? Han är strax över 7 månader nu och de går ihop med en flock fölston och andra åringar. Jag vill inte att det ska bli för tidigt för honom, men samtidigt inte dra ut på det för länge. Han är inte avvand med box, dock tar jag in stoet varje dag för fodring utan honom och det bryr han sig inte om. Ett par dagar i veckan kommer han också in och skulle man då ta ut stoet blir han väldigt orolig, men stallet är ju inte hans hemmiljö på det viset... Han ska få gå kvar i sin flock såklart. Finns det någon rätt tidpunkt?

*KL*

Nu var det ett tag sedan jag var inne i tråden. Får hålla min undan lite eftersom jag blir så sjuk av längtan efter min skrutt när jag ser alla härliga bilder och läser om era fina bebisar.

Imorgon ska jag dock åter upp och titta till lilleman. Dessvärre är han återigen lite hämmad av något... Han är väldigt försiktig när han går (mer framåt i den mjuka halmade boxen) och hänger inte med de andra killarna på race runt i hagen. Äter bra och är fortsatt den som bestämmer i gruppen.

Först trodde vi det var att han var ömfotad men efter veterinärbesök och div klämmande hittades det ingen öm punkt i hovarna. Däremot är han väldigt öppen i tillväxtzonerna, ffa vid karpalleden. Han har växt en hel del den senaste tiden, men någonstans fick jag för mig att tilväxtzonerna vid knän sluts redan vid 6 månader? Har för mig att det var så hovis sa när vi korrigerade för x-benthet. Någon som kan det här med tillväxtzoner och hur det sluts?

Blodprov tagna för att utesluta så det inte är något annat och så blir det en kur med metacam för att han inte ska behöva gå och spänna sig och få någon muskelinflammation edyl. som ett brev på posten.

Någon som har erfarenhet av hästar som är väldigt öppna i sina leder?

Just nu känns det extra jobbigt att inte ha honom nära... :cry:

Vilken oturskorp du har! Är det din och min som tar hand om allt elände så de andra ska slippa? ;)

Han verkar dock ha ett underbart temperament som inte låter lite utslagna tänder stoppa honom!

Hur ofta verkar/raspar ni hovarna på era små? Varje gång hovslagaren varit hos mej har han sagt att de inte behöver verkas, bara raspas.. Första gången jag har så ung häst, så inte så jätteinsatt, får ju förlita mej på hovslagaren att han vet vad han gör, men vill ändå höra era åsikter. Mina går på lösdrift..

Hovslagaren har hittills gjort bedömning från gång till gång om det är verkning eller bara raspning som behövs. I vinter har han slitit ner fötterna själv och således bara raspats lite lätt.

Haha! Ja du det verkar så... :D Fast nu räcker det tycker jag. :grin:
Och ja, min plutt har kanonhärligt temperamet! Det är jag så glad för! :laugh:

lady_vip: Min mamma häst somnade in när Koronn var strax över fem månader gammal. Det har funkat bra för honom men var nog lite tidigt ändå tycker jag. Så med tanke på fölis går det väl nu... Usch, jag vet precis hur det känns! :cry: Styrkekram!!

lady_vip: Min mamma häst somnade in när Koronn var strax över fem månader gammal. Det har funkat bra för honom men var nog lite tidigt ändå tycker jag. Så med tanke på fölis går det väl nu... Usch, jag vet precis hur det känns! :cry: Styrkekram!!

Det är så svårt... Jag märker ju skröplig hon har blivit nu bara de senaste veckorna så det känns inte rätt att dra ut på det, samtidigt är hon inte akut sjuk eller så. Det är så mycket som talar för att det är rätt tid nu för henne, men för honom vill jag ju inte att det ska bli ett trauma. Men han är ju trygg med sin flock och sina kompisar. Väntar jag några veckor till hinner han bli 8 månader och iaf lite större.

Jag tror inte att du längre behöver tänka så mkt på fölet. Låt honom vänja sig vid att stå i box i nån vecka eller nåt sånt så att inte allt blir nytt bara så kan du ta ditt tunga beslut när det känns rätt

Han kan stå i box själv, det har väl mest varit när han stått i en box och jag har tagit ut stoet som han har blivit stressad. Men jag kan ta ut henne ur hagen och ta in henne långa stunder utan att han bryr sig. Men jag tränar lite mer i box, får väl ändå vänta någon vecka till så vänjer han sig ännu mer.

Min fölis stod kvar med sin flock den första veckan vid avvänjningen. Stoet promenerade jag över med till vårat ordinarie stall, och där fíck hon gå i hagen dagtid. Han gnäggade ngn gång efter oss när vi gick på morgonen, men i övrigt så mådde han bra med sin flock. Han har ju trots allt gått där sedan han föddes. Han blir 9 månader i slutet på februari, och vi tog isär dem strax innan jul, för att stoet började att tappa vikt.

Nu har han och de andra "slynglarna" (;)) gått över till unghingstdriften, och där lever de som kungar nu. :)

Stoet var nog den som led mest under avvänjningen, hon vandrade av sig kilo efter kilo, hon som behövde gå upp i vikt.. Men, nu är hon fin igen!

Tycker inte du behöver oroa dig över fölis han klarar ju det galant nu när du tar in mamman och han går kvar i sin flock .

Är det dags för mamman att få vandra vidare så låt henne göra det nu . Din fölis låter det som att han är redo att sklijas av och ditt sto mår inte bra .

Jag är ledsen för din skull för det är så otroligt jobbiga beslut .

Mia

Tack för er omtanke, beslutet har växt fram så det känns rätt nu. Pratade med en vän igår som nyligen tagit bort sin häst och det är skönt att ventilera. Hennes häst var också frisk, precis som min är för andra, men med en del krämpor. Det är väl det, när de inte är till synes sjuka eller dåliga som man tänker många rundor på om det är rätt eller ej, som gör att det blir svårt. Ringer och bokar en tid idag, så är det gjort iaf.

Senast ändrad:

Idag var de mina på lite bushumör, och dom vill gärna busa nära mej, så var svårt att få hela hästar på bild :P
Ungefär såhär ser 70 % av alla bilder ut idag...
Foto-AHYJXIQ7.jpg

Foto-6APY6MXI.jpg

Foto-JLBQCUEC.jpg

Fast det blev några bilder som blev någorlunda bra också!
Foto-LKYEDMGY.jpg

Foto-YSFAZBOU.jpg

Foto-N6IELSWC.jpg

Foto-ECEPF4HD.jpg

Linka, det lilla stoet, är hur go som helst nu, kommer fram hela tiden och stoppar huvudet i famnen och hummar och njuter! Lyckan är ju gjord när man får en kelstund med sin lilla goding! Everest, den store bumlingen blir allt mer och mer trotsig, snart blir det snipp snipp! Kände på kulorna idag, de var båda väl nere, så ska bara vänta tills veterinären kan komma ut och skära honom..

Dom är ju för härliga!!
Fina foton trots att det ser ut som zoomen har hakat upp sig ;)

Min "älgkalv" har inte visat någon trots än.
Han busar av sig med shettisen varje dag.
Igår var det full rulle i sommarhagen så när de var dags att gå tillbaka till vinterhagen stod de till o med å väntade vid grinden :D Duktiga små pojkar!!

396241_179572282145999_100002796869229_200861_359564719_n.jpg

Tack! Haha, ja, mina hästar är så satans nyfikna så så fort kameran kommer fram är dom där och nosar!
Min har massor med ston runt omkring sej, en annan unghingst i hagen, och två avelshingstar på samma gård, så han känner nog att det är dags att börja visa upp sej! Och då känner jag att det är dags för kastrering ;)

Tycker din älgkalv är väldigt söt! Ser stoooor ut :)

Oj, ja då förstår jag att det är många hormoner i omlopp!

Ja min ÄR stor, fast det beror ju på vem man jämför med :D

427737_179946685441892_100002796869229_201495_1624078549_n.jpg

Tack för era snälla kommentarer om vår plutt. Det är svårt att fotografera svart mot vitt.. Mätte honom häromdagen, inte konstigt att han har svårt att röra sig - han är 7 cm högre bak!

Lady_vip: Oftast är det stona som är mer bekymrade än fölen så är det dags så är det dags..

Börjar bli dags att vänja av här också. Han har en alldeles för snäll mamma som låter honom dia trots att han är 9½ månad och hon är beräknad till 5 maj med nästa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?