11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Det hände en riktigt läskig grej med Imbra i går. Jag hade varit ute och ridit och haft med henne som handhäst, vilket gick super. Hon gjorde det för första gången men betedde sig som om det var 100:e gången. Vi kunde tom galoppera ihop:) Men när vi kom tillbaka så band jag henne i en uppbindningsstång vi har utanför stallet, mamma häst stod lös och jag skulle bara sätta på mamma häst sitt täcke. Då ser jag att Imbra har panik, hon har trätt in änden på järnröret som är uppbindningsstången in i nosgrimman och hon sitter ju tvärfast. Jag lugnar henne lite och lyckas dra hennes huvud åt sidan. Usch vilken adrenalin känning jag fick, hon hade ju kunnat bryta nacken. Jag som alltid pratat illa om nylongrimmor har nu själv sådana när jag leder hästarna. Väck ska nu dessa grimmor som inte går sönder när de borde, kapa änden på stången måste också göras, men vi har haft den där stången i dryga 20 år och ingen häst har ens varit nära att lyckas få in änden i grimman, men föl är ju föl. Tack och lov gick det bra, hon är lite skeptisk till grimman nu, men känns inte svullen i nacken, hoppas kotorna inte tagit skada.

Den tanken slog mig också... Men eftersom han varit inne en timma utan täcke så kan det inte vara det heller. Nästan så jag önskade att det var så. Men han var helt normal när jag tog in dom. Trädde på honom grimman och han var som vanligt först fram och så... Men ja, alltså jag kan ju måla upp vilka scener som helst. Jag var till alldeles nyss helt säker på att han var som vanligt, men nu börjar jag undra om han inte drog sig undan när grimman kom fram? Men då borde jag ju ha sett blodet? Det rann ju riktigt ur munnen på honom, inte kunde jag väl missa det!? Och när jag plockade av alla täcken inne borde jag väl sett nåt?

Imorrn blir det jätteinspektion av täcken. Hittar jag nåt slänger jag allihop i kaminen sönderklippta i miniatyrformat.

Apropå att kastrera. Min är supertrevlig att hantera (eller har iaf varit tills detta hände...) och här finns inga hästar i närheten så jag tänkte spara kulorna tills han blir bråkig. Alternativt till vintern som 2,5-3åring. Vet inte hur kul det är att åka med hingst på olika platser för löshoppning och ridning. Så det är mest herrn själv som får värna om sina juveler!

Men Maja Kandi du ska inte gå och ha dåligt samvete om det skulle varit täcket eller va det må vara som har hänt olyckor händer och vi gör vad vi kan för att dom inte ska hända .

Min lilla fick vi sy i helgen för han hade skärt upp sig på en grindisolator på skruvarna ...... Hur kan detta hända ? Helt otroligt och nu har jag täcke på honom på grund av kylan och såret ,ska jag nu oroa mig för att han kan göra sig illa i munnen om han biter på täcket eller som jag har fobi för att han ska skada sig på bensnörena (som jag har fobi för efter en häst som skärt av sig tåsträckarsenorna på elstaketet )

Vi gör vad vi kan för hästarna och oavset om han skadat de permanenta framtänderna så kan han klara sig utmärk utan dom ,men det skär verkligen i människo hjärtat .

Mia

Det var inte täcket som tur var... Men nej du har helt rätt. Men det är så lätt att ta på sig för allt de råkar ut för. Himla otur för dig också! Hur är det med honom nu?

KL
Koronn är fortsatt pigg. Jag hade hjälp av en kompis idag när han skulle sprutas och det gick faktiskt hyfsat. Jag trodde aldrig att vi skulle kunna fånga honom i hagen men det gick faktiskt riktigt bra. Sen inne i stallet pysslade vi lite först innan han fick gå in i en box och få spruta. Han tryckte upp oss båda två mot väggen ett antal gånger för att komma undan, men jag lyckades till slut. Stackars plutt...
Sen pysslade vi ännu mer och han fick en massa havre och annat gott. Ute i hagen igen stannade jag där och pratade och pussade och jag blev så glad när han var precis lika sällskaplig och mysig som vanligt ute! :love: Han är lika busig som alltid och han klättrade på brorsan och sprang omkring som en studsboll så det verkar inte vara så farligt! :laugh: Såret såg lite bättre ut också, inte lika rött som igår, men fortfarande matrester såklart...

Det syns jätteväl att han kommer få den tredje framtanden innanför - snacka om glugg! Men som sagt alldeles för tidigt för att kunna säga nåt om ifall han kommer få sina permanenta, det kommer vi inte se förrän de är på nedgång, dvs om ett par år.

Tror ni att han kommer kunna beta normalt? Eller kanske kommer behöva fodras på sommaren för att hänga med? Höet är ju en sak, det plockar han ju upp med läpparna, men att beta gräs?

Tror inte du behöver oroa dig över att han inte kommer att kunna beta gräs ;) Han kanske får problem med att beta en golfgreen utan får gå på lite längre gräs .

Är du orolig ring Torbjörn och fråga .

Lilla Mezzo mår bra :love: han går i ett för litet täcke och vi kallar honom Lilla Blå här hemma:love: Såret har inte vätskat någonting , inget svullet och imorgon ska han få gå naken i hagen och tyvärr täcke på natten så han inte förfryser såret men på dagen ska det ju vara endast ett par minus mot -15 på natten så då åker pyjamasen på igen ;)

Mia

Haha nej, ingen golfgreen. :D

Är det ett stort sår han lyckats få? Har du inga nya bilder på snyggingen? :laugh:

kl
Då var det min tur att få lite skador...
Dahlia kom in med ett hack i nederkanten runt ögat, men ögat i sig ser ok ut, sen har hennes kompis fått ett sår mellan munnen och näsborren som varar sig lite, hon har troligen stuckit sig på en gren i hagen :crazy:

Nejmen usch då! :crazy: Hoppas det läker snabbt!

KL
Nu har Koronn fått sista penicillinsprutan. "I alla fall för den här gången" slängde sambon ur sig när jag sa det till hästen. :grin: Man kan ju hoppas att det dröjer till nästa gång då... Det gick bättre idag än vad det gjort förut, stod kvar och kelade lite med honom i boxen efteråt också och han pussades tom lite! :) Så nu hoppas jag att det fortsätter se bra ut i munnen. Veterinären tyckte inte att hon behövde komma ut såvida det inte började se värre ut eller om han blev slö/fick feber.

tack! han har verkligen utvecklats! Innan hade han en super galopp men travade mest med frambenen. Även idag har han en bra galopp, men han travar hellre så det blev inte så mkt galopp på filmen. Men framförallt har han börjat o använda bakbenen lite mer :)

Han ser jättetrevlig ut!! Roligt att se vad alla 11:0r har vuxit!:)

Tänkte filma min när han släpps ihop med sin nya polare.. hoppas fånga lite gångarter.

jag har windows movie maker. Det är inte helst självklart hur man gör, men när jag kom på det jag behövde komma på så var det sen ett väldigt lätt o smidigt program o jobba i.

Tack gör era fina kommentarer :)

Han är en riktig liten läckerbit :love:
Eller liten och liten, han verkar inte vara så liten längre ;)

Min vill nog inte bli dressyrhäst :crazy:
Två gånger när hästarna fått busa av sig i sommarhagen, har han HOPPAT över stenmuren som är i mitten. Full fart och så tar han ett jätteskutt!!
Shettisen springer runt och den gamle står bara still och tittar på :p

det e bara o öppna plånkan ;) Om tal om det, ALLA mina spekulanter jag haft på honom har varit från utlandet, mestadels från Usa. Tyvärr har jag inte haft nån bra film förrän nu :(

Conny tackar o gnäggar ;)

*kl*

Vi får också bjuda på lite nya bilder i det underbara vädret. Ett stycke understimulerad unghingst och ett stycke understimulerad ungtik är en ganska bra kombination, de rastar sig själva väldigt lätt.

406424_297591626967423_135064879886766_818193_602261211_n.jpg

426148_297592146967371_135064879886766_818202_715246101_n.jpg

406408_297592353634017_135064879886766_818206_635484645_n.jpg

416855_297592590300660_135064879886766_818210_101931125_n.jpg

420458_297592756967310_135064879886766_818213_1903789359_n.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix