11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Mina rycker inte, men dom springer runt och snurrar som attan när jag binder upp dom, har inget som helst intresse av att stå stilla.. Är prio 1 hos mej nu, att lära dom stå stilla. Dom är inte rädda eller nåt, vill bara inte stå stilla! Blir galen på dom ibland, särskilt när hovslagaren är där, och det behövs 3 personer för att hålla stilla dom...

Jag ställde min bråkstake i gången, sedan fick hon snällt stå där tills hon lugnade ner sig. Ju mer uppmärksamhet hon får desto mer konstrar hon...

Jag håller med dig men han är ju inte så liten längre och var ju inte det när han kom heller. En av de gångerna han har "slitit sig" så var det inte hösnöret som gick sönder utan haken på grimskaftet.
Ska man sätta på regäla grejer som garanterat håller och låta honom dra sig trött? Eller skrämmer man upp honom så det aldrig mer går att binda honom istället. Visst hade det varit bättre att lära honom som jätteliten men nu var han 6 månader när han kom och bara haft grimma på sig en vecka.
Hovslagaren tyckte att han skulle sitta fast och att man skulle stoppa honom om han började backa genom att "daska" honom i rumpan.
Men han höll med om att jag kunde vänta tills han blir mer hanterad och mer hemmavan så jag inte skrämmer livet ur honom.

Jag har hästarna på lösdrift och har tyvärr inget stall med stallgång än.
När jag har bundit honom så står min äldre valack brevid. Jag lämnar honom inte så utan är hela tiden i närheten.

379984_150211375082090_100002796869229_144365_1700169068_n.jpg

*kl*
Min erfarenhet är att det blivit väldigt bra med att vara uppbunden om man binder dem i mamman i början när man leder, kör eller rider. På något sätt verkar det verkar det kännas tryggt att få känslan att sitta fast om man sitter fast i mamma.

Idag när jag hämtade in mina hästar fick jag en otrevlig överraskning tillmötes..

Zolero hade ett rejält svullet öga och det rann var.. suck.. bara att ringa ut vet. för att kolla hornhinnan som jag befarade var skadad MEN det visade sig att den hade klarat sig!!!:bow: Jippi ibland ska man ha tur också!

Antagligen har han fått en spark.

Haft sådan otur med skador så jag tycker det får räcka nu?

Passade på att känna efter hans kulor när han var sederad.. och NU finns det TVÅ nere minsann! små dock men dom finns där dom ska:D AMEN.

Min står alltid uppbunden utan balsnören. Jag ser till att ha rejäla saker på, för att han aldrig ska komma på att han kan komma loss per egen maskin, men jag binder alltid upp med säkerhetsknutar som jag enkelt kan lossa utan att vara för nära honom om olyckan skulle vara framme.

Han står snällt i gången nu, 8 månader gammal, och jag började att binda upp honom riktigt tidigt. Vid 2 tillfällen testade han repet och grimman, men inte mer än att han satte sig och drog i en sekund eller två, innan han snällt ställde sig och tuggade igen.

Min hovslagare var ju ut i förra veckan, och hon var glatt överraskad över att han stod så snällt, trots att han inte varit i stallet mer än 3 gånger de sista 3 månaderna. (Och jag blev såååå stolt över hårbollen min!)

KL.
Svullnaden runt ögat har lagt sig och nu får min vara med på bild igen;)

Hos oss pendlar det mellan -10 och -17 för tillfället och är riktigt kallt.. men idag strålande vackert när solen visade sig!

Lilleman passade på att pressa:D

419547_10150525520251344_563156343_8928600_1584212828_n.jpg

Fin han är! Här hade vi -29 i morse så hästarna fick täcken på sig. :D Ångrade mig sen på dagen då det bara var -20 runt 10, ännu senare var det bara -14. Men jaja, då var ju täcket redan på! :grin:

KL
Men just nu är dom inne. Här har vi nämligen otur igen. Jag verkar ha fått den mest otursdrabbade fölungen av oss i år iaf.

Hovslagaren skulle komma, så jag tog in hästarna för att låta fötterna tina upp lite. Allt helt normalt och som det brukar. Lillen var först fram i hagen och skulle nypas och knuffas som vanligt. In med dom, stänga och vänta på hovis. När hon kom låg Koronn ner och vilade, inget onormalt med det heller. Sen ställde han sig upp och tittade ut - och målade boxdörren röd. Öööhm... Vi tänkte att jaja, han har väl bitit sig! Men tja, sen lyfte jag på överläppen...

Han hade bokstavligt talat brutit av halva överkäken längst fram och de två vänstra framtänderna pekade rakt fram. Massor med levrat blod i en stor bula och fulla underläppen... Jaha, vi stod som fallna från skyarna först, sen bah: "Eh, du skojar!? Det här händer inte!"
Happ, ringde veterinären och fixade under tiden fötterna på alla tre. Lillen var jätteduktig, lite dålig balans när det var dags för bakfötterna men annars kanon. Han har superfina fötter nu! Lite svag hovvägg från en av bölderna men det försvinner på nästa verkning. Skönt!

Ja, så kom då veterinären precis efter att vi var klara. Vi skojade lite och sa att jag nog aldrig låtit så samlad i telefon nån gång förut. När jag sa "Hej, hästen har brutit käken, jag tror du måste komma..." trodde hon inte på mig för att jag lät så lugn. ;) Tillochmed hennes sambo hade sagt att jag nog var den mest otursdrabbade människan i distriktet... :grin:
De två tänderna satt bara kvar i slemhinnorna så det var ingenting att göra annat än att skära loss det. Det är ju käkbenet också, men inte så mycket som det såg ut att vara först. Så nu har vi ingen aning om ifall han kommer kunna få några nya tänder där fram... Men vet sa att det läker snabbt i munnen vilket ju lät bra... Innan hon kom drack han vatten två omgångar och tuggade tillochmed i sig lite hö, men jag hoppas att han kan äta ikväll... Så nu är det penicillinkur som gäller.

Min stackars plutt! :cry:

Har tagit massor med kort, men vet inte hur känsliga folk är så vet inte om jag törs lägga ut..? Om nån ens vill se?

Men OJ!!!:eek::eek:

Stackars lillen och stackars dig.. ibland skulle man vilja linda in dom i bomull. Jag har ju som du vet haft väldig otur med min i början, men du kanske tar första platsen ändå tyvärr?:(

Jag förstår din frustration och håller alla tummar för att han läker fint!

Jo jag vet att många haft otur med sjukdomar och dylikt, men jag tycker det börjar räcke för min lilleman nu...

Inatt har han haft mer hö än vanligt, plus vanliga fodergivan, och i morse var boxen helt rensopad! Ååååååh vad skönt! Inte för att jag begriper hur stackarn kan använda munnen öht, men tydligen går det ju. Han fick penicillin efter lite stök och bråk. Sen skulle det spolas... Han hatar mig för tillfället. Jag var tvungen att peta (med handske såklart, tur man har lite grejer hemma nu) för att få bort hörester som fastnat, men han vevade såklart med huvudet som en propeller så det var näst intill omöjligt. Jag är helt emot bremsning, men tillslut blev jag tvungen att nypa åt runt läppen på honom för att kunna spola med vatten ens en gång. Lyckades ändå spola hyfsat mycket, men det var helt hopplöst att få bort allting. Har varit i kontakt med vet och gjort henne beredd på att jag kommer behöva hjälp att få riktigt rent.
Jag blev så himla ledsen av allt, han bara hatar mig... Han som precis blivit så mycket bättre när man fipplar kring öron och nacke, men efter detta kommer jag väl inte ens få peta på huvudet öht... :cry:

Men stackare!!!! Hur har han lyckats med det?? Men man vet ju att man har otur/sjuka hästar när veterinärerna aldrig behöver fråga om vägbeskrivning, typ...

Några jättetrevliga spekulanter har hört av sig om min Lilleman, kommer och tittar nästa helg, så jag håller alla mina tummar för att de är så bra som de verkar. Och är skitnervös:crazy: Jag har aldrig sålt en häst, kommer väl bli superledsen när han väl har åkt:cry: Planerar samtidigt för avlivning av mamman, så det är väldigt mycket känslor just nu...

åh stackars er!! :cry:
Hoppas att han blir bra snarast.
Det är så jobbigt när man bara ska hjälpa dom men de tror att man ska ha ihjäl dom :(

Åh usch! Jag känner så väl igen den där känslostormen... :( Vet hur tungt det är.

kl
Ingen vet hur han lyckats. Det finns ingenting att fastna i och det syns heller inte på något i boxen. Inga ledtrådar alls... Veterinärens enda möjliga förklaring var saltstenshållaren, men hur ska han ha fastnat då!?

Jag mår hur som helst pyton. Koronn som alltid varit så go och slåss om uppmärksamhet går nu iväg när jag kommer, hälsar inte på morgnarna som han alltid gjort, och när jag öppnar boxen kryper han ihop i ett hörn och gömmer huvudet så gott han kan. :( :cry: Det syns så väl hur han förknippar mig med smärta. :( Och det gör så ont i mamma-hjärtat!
Han har iaf ingen feber och äter och dricker normalt... Vet tyckte att jag skulle låta bli att spola om han blir så rädd och stressad, så det har jag inte gjort. Hon menade på att det ändå bara packas dit nytt hela tiden. Så hon kommer senare i veckan för att sedera och göra rent ordentligt istället.
Kikade lite imorse, ganska rött och med hörester i hålet, men ändå ganska bra tyckte jag. Två sprutor penicillin kvar, sen hoppas jag att vi slipper mer skit.

Idag är min Everest billig!! Går ju på lösdrift med flera andra unghästar, men stora delar av hagen är avstängda pga skridskobana. Så mycket överskottsenergi! Utöver det går boxdörren inte att öppna, tjäle i marken så marken utanför boxdörren är så hög att det inte går att öppna dörren. Så fick gå in genom hagen, och kunde inte ta ut dom för att borsta. Så fick borsta i boxen. Ja grattis, med hästar med massa energi på litet utrymme vart det många hovar som vevade, knuffar och naffsande.. Så vart ingen lång vistelse i stallet idag..

Dom brukar vara "förlåtande" även om det kan ta ett tag innan dom är sig själva igen. Hoppas verkligen att ni slipper mer elände efter detta.

När hade ni tänkt kastrera era unghästar som ska bli valacker? Min unghingst börjar bli hemskt hingstig och hoppar på de andra unghästarna. Han är stor, 145cm och nästan 400kg, så vill inte ha en bjässe med hingstfasoner! Så när kan man som tidigast kastrera dom? Han blir 1 år 9 april..

När hade ni tänkt kastrera era unghästar som ska bli valacker? Min unghingst börjar bli hemskt hingstig och hoppar på de andra unghästarna. Han är stor, 145cm och nästan 400kg, så vill inte ha en bjässe med hingstfasoner! Så när kan man som tidigast kastrera dom? Han blir 1 år 9 april..

Min kommer nog skäras till hösten alternativt nästa vår (alltså vid 1½ - 2 år)
Han är inte så hingstig ännu och kommer att gå med annan hingstunge.

Om kulorna trillat ned kan du kastrera din nu.

OBS!
Maja_kandi han hade inte täcke på sig vid skade tillfället? Dom kan ju fastna med munnen när de biter i bogen i spänne osv .. har sett det hända (dock ingen skada skedd då)

Bara en tanke, hoppas han blir bra snart och att ni slipper mer otur nu!!:(

Jag tänkte kastrera min i höst.
Än så länge är han inte hingstig men så har han inga ston här hemma, en grannhäst brukar passera utan att han har brytt sig.

conny är så lam så jag nästan tror att han föddes som en "det" ;) han gnäggar inte ens när han får komma in från lösdriften o blir omgiven av brudar. Mina planer är att sälja honom, men om han inte säljs så är han hingst så länge han förtjänar det så att säga :)

Min går med en annan unghingst samt mitt åringssto.. I hagarna bredvid går det avelsston.. Så han har ston runt omkring sej hela tiden som han springer efter och stajlar sej för.. Så får nog kastrera honom nu i vår då, innan det blir för varmt ute..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?