Sv: 11-orna version 2.0
Fin han är! Här hade vi -29 i morse så hästarna fick täcken på sig.
Ångrade mig sen på dagen då det bara var -20 runt 10, ännu senare var det bara -14. Men jaja, då var ju täcket redan på!
KL
Men just nu är dom inne. Här har vi nämligen otur igen. Jag verkar ha fått den mest otursdrabbade fölungen av oss i år iaf.
Hovslagaren skulle komma, så jag tog in hästarna för att låta fötterna tina upp lite. Allt helt normalt och som det brukar. Lillen var först fram i hagen och skulle nypas och knuffas som vanligt. In med dom, stänga och vänta på hovis. När hon kom låg Koronn ner och vilade, inget onormalt med det heller. Sen ställde han sig upp och tittade ut - och målade boxdörren röd. Öööhm... Vi tänkte att jaja, han har väl bitit sig! Men tja, sen lyfte jag på överläppen...
Han hade bokstavligt talat brutit av halva överkäken längst fram och de två vänstra framtänderna pekade rakt fram. Massor med levrat blod i en stor bula och fulla underläppen... Jaha, vi stod som fallna från skyarna först, sen bah: "Eh, du skojar!? Det här händer inte!"
Happ, ringde veterinären och fixade under tiden fötterna på alla tre. Lillen var jätteduktig, lite dålig balans när det var dags för bakfötterna men annars kanon. Han har superfina fötter nu! Lite svag hovvägg från en av bölderna men det försvinner på nästa verkning. Skönt!
Ja, så kom då veterinären precis efter att vi var klara. Vi skojade lite och sa att jag nog aldrig låtit så samlad i telefon nån gång förut. När jag sa "Hej, hästen har brutit käken, jag tror du måste komma..." trodde hon inte på mig för att jag lät så lugn.
Tillochmed hennes sambo hade sagt att jag nog var den mest otursdrabbade människan i distriktet...
De två tänderna satt bara kvar i slemhinnorna så det var ingenting att göra annat än att skära loss det. Det är ju käkbenet också, men inte så mycket som det såg ut att vara först. Så nu har vi ingen aning om ifall han kommer kunna få några nya tänder där fram... Men vet sa att det läker snabbt i munnen vilket ju lät bra... Innan hon kom drack han vatten två omgångar och tuggade tillochmed i sig lite hö, men jag hoppas att han kan äta ikväll... Så nu är det penicillinkur som gäller.
Min stackars plutt!
Har tagit massor med kort, men vet inte hur känsliga folk är så vet inte om jag törs lägga ut..? Om nån ens vill se?