11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Säger som Fiorano! Vad stooor hon såg ut! Men lika fin som alltid! :love:

KL
Här kommer ett par bilder på MIN huligan! :devil: Han är som en riktig gangster på storebror för tillfället!

042.jpg

076-1.jpg

081.jpg

088.jpg

099.jpg

139.jpg

Han klättrar jättemycket på honom! Kommer från ingenstans i full galopp, studsar två gånger på bakbenen och slänger upp framhovarna på ryggen! Sen står han där och bankar eller "övar" ända tills rödingen flyttar på sig... :grin:

Vilken liten ligist minsann!:devil::love:

KL.
Och sedan min lille sparvel då.. låt oss säga att han är billig idag IGEN.

Och vad gjorde han? tjaaa.. han hoppade över staketet till ridbanan och for till skogs!:eek::eek::eek: Stillastående!!
Lyckligtvis kom han åter ganska snabbt och kunde fångas in.

Jag lyckades iaf hinna se att han fortfarande rör sig ua så nu blir det inga mer besök på ridbanan utan sällskap.

:crazy:

Bilden togs efteråt när han självbelåtet mumsade hö.. mkt nöjd över dagens utflykt!
405878_10150499881921344_563156343_8857082_978967002_n.jpg

Kl:

Haft hovis hos min igen nu ikväll. Han skötte sig strålande. :)
Sedan blev det lite avmaskning, och en promenad tillbaka till lösdriften. (Tar ca 20 min att gå, så vi fick lite motion idag. ;) )

Han gör mig så glad min stora lilla kille! :love:

KL

Min fick komma ut idag på lösdriften igen efter att han och mamma haft boxvila/sjukhage och han upptäckte då att det finns något som heter is:D Jag höll andan, men kunde inte låta bli att skratta åt honom när han travade över en isfläck och körde en Bambi-dans. Precis efter isfläcken stannade han, vände sig om och tittade på isen väldigt frågande :rofl: Jag skulle ha filmat honom!!

Funderar.

Jag har ev. en mycket vettig spekulant på min lille. Men han är inte avvand, snart 7 månader gammal. De går på lösdrift, i flock och jag har inte någon möjlighet att stalla in i olika boxar nattetid, har dock gjort det dagtid. Men så fort han inte se mamma blir han mycket orolig och stökig, vilket har gjort att jag känt att det får ta sin tid. Det kan det ju får göra ändå, men det känns inte så lämpligt ändå med hingstarna hos stona för länge.

Ett av de andra fölen ska flytta feb/mars, de har inte heller kommit någon vart med avvänjning. Hur gör vi för att det ska bli bra..?

version-b8b4b6827e076ac12e9fd5f6573e91a0

Vilket fantastiskt väder det blev idag hos oss! Först en ridtur på mammahäst, och sedan en visit vid lösdriften hos bebisen. Hovslagaren tyckte att det syntes på hans päls att han går på lösdrift, jag förstår inte vad hon syftar på?!?!?! ;)

Hihi ja han kan vara en riktig gangster! :D Våra delade visst liga där ett tag. ;)

KL
Idag var dock inte min så kaxig längre. Han gick ut som vanligt och sen på fm när jag skulle ge dem vatten kom han fram, drack och lade sig sedan rakt på stället... Jahapp. Det var väldigt tydliga kolikkänningar så det var bara å trä på grimman och traska iväg! Gick runt med honom ett tag och tittade på läskiga grejer och försökte få honom att springa lite men han var så ledsen och trög... Stackars snutt! Tog in honom i stallet en sväng för att kratsa ur hovarna och då släppte han en alldeles normal hög på gången. PUST tänkte jag! Men sen gick han ut i hagen och visade klockrena buksmärtor igen...
Ringde vet som sa åt mig att traska vidare ett tag till så skulle hon ringa upp senare när hon hade tid. Så jag traskade väl på då! Efter ett tag kom jag på att jag lika gärna kunde spara mina egna ben så jag fick lite hjälp av sambon och hämtade ut farbror nordis och hade helt enkelt liten som handhäst. Det gick superbra, förutom att farbror var jättepigg och liten seg.
Sen kom jag på att det troligen skulle bli mer fart om jag gjorde tvärt om, så jag bytte bror och lämnade Koronn kvar i hagen helt själv för första gången. Japp! Då blev det fart!

Var bara borta kanske tio minuter med dom andra två (och hade självklart vakt på liten kvar hemma) och lät sedan storebror gå tillbaka ut igen. Blev lite mera spring när jag red runt utanför hagen, och sen dess verkar han vara som vanligt igen.
Var ut och pussade på dom ett bra tag och då kom han fram lika pussgalen som alltid och ville smaka på hela mig och pussas och gosas. :love: Det finns ingen bättre tröst än übermysiga hästnäsor!

Nu hoppas jag att han fortsätter se pigg och glad ut. :)

min är då inte så kaxig, börjar snart fundera på om han är bög.... ;) Lite bilder då det var så fint väder idag :)

428171_10150521629470748_747485747_8968266_1576353881_n.jpg

428171_10150521629520748_747485747_8968268_1399845746_n.jpg

421290_10150521639465748_747485747_8968293_1793682827_n.jpg

Detta var ett tag sen :) o snart är det dags igen! :)

223329_10150186028565748_747485747_7049403_1266060_n.jpg

Ja, jag hade ju bara önskat att han hade haft ngt litet vitt tecken på sin bruna kropp ;) Han är totalt teckenlös! Så jag hoppas att han mörknar lite mer iaf, det blir lite mer effektfullt då. (Eller så får jag skaffa ännu fler vita benlindor än vad jag redan har i mina gömmor, eftersom hans mamma bara har vita ballar på ena bak.. ) :D

Min har ju tecken nu men de kommer istället att försvinna med åren ;)

Idag var han helt vild och terrade de andra i hagen hela tiden :devil:

431294_172007536235807_100002796869229_188042_352830972_n.jpg

Min är ju nästan teckenlös.. endast en vit bakkota och den kunde jag varit utan.
Nu är han ju svettfux och verkar bli mörkare så han är förlåten..:love::D

*kl*

Idag har Hovis varit på besök.
Lillehäst var duktig och lyfte fint på fötterna.
Sista benet var klart och han tog ett kliv bakåt.
Grimskaftet lossnade och jag band fast honom direkt igen.
Tror knappt han ens märkte att han var lös.
Jag binder fast honom med ett hösnöre i bindringen så han lätt lossnar utan att få panik.
Vi diskuterade om det var "rätt metod" och kom fram till att det får vara så ett tag till, tills han blir mer van att vara uppbunden.
Han har "slitit sig" 3 gången av ca 60 gånger sen han kom.

Hur gör ni? Hur hade ni gjort i mitt fall?

Jag har precis börjat binda upp min och det har gått jättebra. Men, hans mor är uppbunden med balaband sedan start och hon är skitjobbig med att dra sig loss, vet inte hur många grimskaft och grimmor hon har dragit i sönder. Min andra häst som aldrig är uppbunden med balaband har aldrig slitit sig, hon har liksom lärt sig att man inte kommer loss... Så jag vet inte, säkerhetsmässigt är det ju rätt att de ska kunna komma loss, men jag har kört med vass kniv istället.

Samma tanke här. Jag har lärt mina redan från småttingar att när man sitter fast så sitter man fast. Det sitter i sen, nu har jag inga problem alls med nån av dom, de försöker inte ens för de vet att det inte går. Har dock alltid säkerhetsknutar som är lätta att rycka loss om det verkligen skulle bli panik nån gång.
Tvååringen provade en gång nu efter sommarbetet och liksom lutade sig bakåt för att känna efter om det verkligen var så att han satt fast, när han insåg att så var fallet så bara suckade han och ställde sig helt lugn och väntade. :p

Samma tanke här. Jag har lärt mina redan från småttingar att när man sitter fast så sitter man fast. Det sitter i sen, nu har jag inga problem alls med nån av dom, de försöker inte ens för de vet att det inte går. Har dock alltid säkerhetsknutar som är lätta att rycka loss om det verkligen skulle bli panik nån gång.
Tvååringen provade en gång nu efter sommarbetet och liksom lutade sig bakåt för att känna efter om det verkligen var så att han satt fast, när han insåg att så var fallet så bara suckade han och ställde sig helt lugn och väntade. :p

Jag har samma erfarenhet. Vågar inte ens tänka på vad konsekvenserna hade blivit om min huligan (nu 11 år) hade lärt sig att man kan dra sig loss, hon har varit jobbig nog ändå...

Jag är av den åsikten att man lär de små att de sitter fast och inte ska dra sig loss.
Din känns det lite att han kan sätta detta i rutin och det är klart mycket bättre att ha en fölunge som kastar sig än en stor häst som senare ska känna om den verkligen sitter fast .

När de senare vet att de sitter fast som vuxna kan man väll sätta snören på .

OM dom ??? skulle panika i stallgången ,men först ska de lära sig att de sitter fast annars skapar man mer problem med att de fortsätter försöka kasta sig loss och desto mer dramatiskt blir det desto fler gånger de klarat av att ta sig loss .

precis! Jag var skötare på en äldre häst en gång som inte kunde stå uppbunden. Hon stod snällt i gången, sträckte på linan, o ryckte till. Så gjorde hon jämt, varje gång man hade ryggen åt henne, hopplöst jobbigt.

Så gör min äldsta också (Mamma Häst), går inte att binda upp henne ute tex. Minsta du viftar med en borste eller nåt blir hon "rädd" och rycker sig loss. Hon får alltid stå i box eller i gång med 2 grimskaft, vilket är värdelöst när man åker själv på träning tex.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård