+11 kända generationer???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Turbis
  • Startdatum Startdatum
T

Turbis

Jag är lite dålig på just sånt. Vad säger de egentligen?? Jag har sett i en del annonser för avelsston att säljaren skriver ut tex +5 kända generationer. Min häst har som rubriken säger +11 kända generationer. Hur många kan man egentligen ha? Någon väl insatt som kan förklara lite? :confused:

Man kan nog ha hur många som helst! Ända bak till första urhästen. ;)

Allvarligt talat så betyder det ju att man känner till och har bevis(?) för så många generationer bakom hästen. Vilket är jättekul! Många känner ju knappt till föräldrarna på sina hästar menar jag. Finns ju många med okänd härstamning. Din häst har ju helt klart väldigt känd härstamning! Under förutsättning, så klart, att allt är korrekt återgivet och inga missar har gjorts.

Hennes stam stämmer. Turbis mamma lever faktist och är 25 år, jag har pratat med ägarna. De är himla kul att få veta lite om stolinjen, vilket jag har fått. Annars vet man ju nästan bara om hingstlinjen. Turbis mamma fick föl förra året! De är iallafall en bra stam jag har på kusen och glad åt de är jag :)

Tja, dåså! Bara att gratulera! Måste dock kommentera lite (ifall nån annan läser): att man känner till många generationer bakom en häst är inte omedelbart detsamma som att hästen har bra stam. Naturligtvis menar jag inte just din häst nu!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 422
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 783
Senast: morgaine
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka