10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Så jäkla dålig stil... Som Sar skriver är det ju himla taskigt även mot hästen. Och snacka om att utnyttja folk. :mad:

I fråga om mål och sånt så har jag inga direkt konkreta mål. Lade ut Kaptenen på annons idag. Nu har jag grubblat tillräckligt. Hur underbar han än är så är han inte rätt häst för mig. Jag kommer gråta ögonen ur mig den dagen han åker, men det känns ändå som rätt beslut. Har inte ett dugg bråttom att få iväg honom så jag väntar väl tills nån vettig dyker upp. Det kanske inte är nån som ens vill ha honom och då får han väl gå kvar här då. Han är ju inte besvärlig på nåt vis, vi bara klickar inte i ridningen. Han har alldeles för mycket potential för att vara hagprydnad så då är det bättre han får flytta.

Under tiden tränar vi vidare som innan, bara underlaget blir bättre ska det galopperas mycket. Jag har ju plats på dressyrträningar också framöver som drar igång v 18. Tre tillfällen bokade till att börja med. Sen ska vi väl försöka fortsätta åka lite, nästa gång vi är till ridhuset ska jag tömköra istället. Hade gärna löshoppat också. Hoppas våren kommer snabbt nu så det blir lättare att röra sig ute...
 
Sv: 10:orna del 6

Han är så fin! :love: Och det är så härligt att läsa dina inlägg, det märks verkligen hur mycket du tycker om din häst. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Vad tråkigt :( men ibland är de rätta besluten tråkiga.
Hoppas du hittar ett hem som gör att det hela känns lättare för dig.
 
Sv: 10:orna del 6

Så trist med hästen :(
Hoppas du hittar en ny snart som det funkar med.

Jaha, du hittade den filmen :D
Nä, jag har inte ridit ordentligt, alltså vanlig ridhäst på 4 år.
Jag jobbade med galoppörer därefter, men det var mest uteritter och Canter som gällde. Och ja, jag var lite mindre då :p
Tack för komplimangen :) ni är så snälla här inne!
 
Sv: 10:orna del 6

Sar - ja riktigt fult! Visst det blir ju billigt och bra, men synd om hästen som sagt :(

Va tråkigt att inte löshoppningen har funkat ordentligt! Och tråkigt att du har så långt till närmsta tävling! Men hoppas att allt löser sig så ni kommer iväg ändå! :) Änja är också väldigt hög bak nu så hon har vilat i några dagar och får fortsätta med det ett tag till tror jag. Väldigt trött är hon också, vilket säkert beror på att hon brunstar med. Hela bakbenen är fulla med intorkat piss och inte gillar hon att få bakbenen tvättade heller. Men det är bara att träna! :p

Maja_kandi - jo, känns bara så himla onödigt att jag tog hem henne nu för jag är ju helt kär i henne och tycker så synd om henne som ska behöva åka runt ännu mer, men jag får inse att jag tyvärr inte kan göra något åt det :(

Åh va tråkigt! Tufft beslut! Hoppas du hittar ett bra hem åt honom och att du hittar en ny som du passar bättre med! :) här är det vår iaf :D får hoppas att den kommer till er med snart så ni slipper det tråkiga underlaget och kan rida ordentligt!

Tingeling - Ja, jag luskade fram den :D tyckte det var starkt av dig att våga lägga ut filmen, själv kommer jag nog knappt våga lägga ut ridbilder! :o
 
Sv: 10:orna del 6

Mitt tips är att du köper en häst nästa gång istället för att på foder ;)

Ägaren tar ju också en risk som lånar ut sin häst :) Och om ni diskuterar det så är det kanske inte kört, hon kanske kan tänka sig att sälja till dig trots allt :) ? Märkligt upplägg annars att förbereda en häst för kvaliteten? Hade det varit min häst hade jag inte lämnat den ifrån mig på foder men men.

Hon ser fin ut på bilden , förstår att du gillar henne.

Tingeling, så duktig din pålle är!

Maja, ja när det kommer till försäljning så har jag inga tips att komma med :o
men det låter som om du har tänkt igenom det hela. Jag kanske kan ta emot några tips istället hur man gör när man ska sälja häst för jag har tydligen glömt det :meh:
 
Sv: 10:orna del 6

Fast jag var ju verkligen livrädd att visa mina ridkonster :)
Men alla här är så rara, så det är verkligen ingen fara!
Jag lovar :)
 
Sv: 10:orna del 6

Vad härlig han ser ut :) Reagerar ju inte det minsta över vattenmattan.

Ska själv börja plocka fram alla titthinder jag har. Nu när han har börjat få lite styrka och ork så kryper det fram lite tittighet :)

Gällande konditionen så har jag haft fördelen med skog och mark. Mycket galopper och bara rulla på. Skritt - galopp - skritt

På banan har vi jobbat med styrkan galoppfattning från skritt, bommar (trav och galoppbommar för att jobba med övergångar och tempo)

Han fick upp kondisen ganska snabbt men styrkan tar lite längre tid. :D

MajaKandi - Nej vad tråkigt. Trodde aldrig du skulle sälja.

Min kommer att bli till salu så småningom också. Han är för stor för mig. Försöka styra runt en bjässe på 1m höjder inga problem försöka styra runt på högre Nope det kommer inte att gå.
 
Sv: 10:orna del 6

Igår red jag Alliaria i padocken, den har äntligen torkat upp så man kan rida i hela även om det inte hjälper mot det ojämna underlaget. Det är svårt att rida in en unghäst på sluttande yta då den ju inte har balans för nerförslutningen.
Ridningen gick rätt bra förutom att hon tränade för Solvalla i början men jag vågade rida igenom det även om det fick bli några volter när jag kände att det höll på att bära iväg för okontrollerat. Efter några varv kunde vi börja jobba lite i skritten och det blev några helt ok volter med lätt trevligt stöd på bettet. När vi kom till att flytta i sidled så var hon inte alls med mig igår. Tidigare har det gått utan strul med bettet men igår körde hon fram huvudet och hängde sig på bettet i protest. Jag undrar varför för jag tog inte mycket i tygeln. Undrar om hon ärvt det här från Novan eller om jag gör något fel. Till slut flyttade hon helt ok ett par steg och då bröt vi med massor av beröm.
 
Sv: 10:orna del 6

Min häst gjorde likadant i början och kan fortfarande göra så. Kör fram huvudet och försöker sno bettet.

Ett sätt att testa om de kan komma undan arbetet.

Nilmar har börjat med en ny grej. i början drog han mig ur sadeln. Nu när han blir taggad och det kommer hinder med ni bilden så ruskar han jättemycket på huvudet och försöker dra samtidigt för han kan minsann själv *s* :D

Min ridbanan sluttar lite så varje gång man kommer på en riktigt ridbanan blir man eld och lågor över hur lätt det går :D
 
Sv: 10:orna del 6

OJ vad chockad jag vart,så pass att hade det varit första April så hade jag trott att du lurades. Tycker ni är så fina ihop,och att ni passar varandra som handen i handsken,men det är ju min åsikt som sagt,klart dte måste kännas rätt för dig också.

Hoppas du hittar den perfekta ägaren för honom,men nu är jag ju väldigt nyfiken,vad är framtidsplanen? Blir det nån ny? Och i sånt fall,vad letar du efter?Eller blir det 100% på Baldur nu?
 
Sv: 10:orna del 6

Ja jag har ju varit lite fram och tillbaka i frågan... Men nu fick jag lite hastigt och lustigt köpa syrrans ponny och hon är heeelt perfekt på alla plan. Finns ingen lättsammare häst, och så rolig, snygg och välstammad och dessutom STO. Och jag vill ju avla, svårt med en valack... Så då började vågen luta ganska kraftigt på en gång. Men klart det skär i hjärtat... Igår var vi ut på en helt underbar tur och då undrar man ju lite vad man håller på med...


Kl
Var som sagt ut på en underbar runda igår. Jag bytte tillbaka till hans gamla bett med parerstänger och det verkade han tycka var en bra idé. Han var lite trögstartad men kom som vanligt igång lite för bra mot slutet. Han tittade inte på nånting! Klafsade genom djupa vattenpölar, mötte flera bilar, balplast och stenar och allt möjligt, men han bara fortsatte. :love: Så skönt när jag inte behövde gräla på honom en enda gång. :) Vi galopperade väldigt mycket, överallt där underlaget tillät. Var hårdare på att han skulle ta rätt galopp. Konstigt, när jag tömkör ska han bara fatta vänster men när jag rider tar han bara höger... Och som vanligt är han en kopia av mamman, när han förstått vad jag vill så gör han det av sig själv. Gjorde fina fattningar, men sen byter han galopp typ varje gång vägen svänger. :p

Efter halva vägen var det mest is, då blev det träna på att skritta. Han ville smyga när jag hade korta tyglar men efter en stund förstod han att han kunde kliva på ändå. Mycket övergångar skritt - trav också där vägen tillät. Han blev helt galet fin att sitta på! När det blir jobbigt vill han gärna nicka med huvudet så jag hinner bli rädd att han är halt, men det är han inte, för trycker jag på framåt slutar han. Sista biten hem som vanligt helt magiskt, fjäderlätt i handen, uppåt och rund och så sjukt mjuk! Han är fortfarande så uppåt trots att jag länger ut tyglarna, blir lika förvånad varje gång. :p
 
Sv: 10:orna del 6

Vilken underbar tur ni verkar ha haft! Förstår att det väger över när du hittat DIN häst, I know the feeling!

KL.
Idag är jag lycklig!









Alltså bilderna är hur många som helst så ursäktar denna, och blivande, bildbomber ;)
 
Sv: 10:orna del 6

Bomba på, det är en ren fröjd för ögat! Själv lägger jag mig ikväll med känslan att jag har världens bästa häst! Red kurs idag och det gick så otroligt bra! Tydligen är det så att vi vilar oss i form....;) Provade för första gången på några framdelsvändningar idag. Får se vad som står på schemat imorgon!
 
Sv: 10:orna del 6

oj vad fort det går här då....

vår första P&J är nästa helg, ska bara hoppa mesigt 40cm lite lek typ...

han har blivit lite trotsig när man rider i skogen väldigt tittig så trava och galoppera går knappt för han saktar av hela tiden när han ser alla monster..går siksak över hela vägen hm hoppas de bara är vår känslor.

hade ett långt prat med stallägaren igår att hon kanske skulle låna ut sina 3 unghästar till en som ska sälja dom åt henne och då funderar på att innakodera någon mer....kul så fall behöver jag ju inte alltid rida ensam
 
Sv: 10:orna del 6

Så fin!!!!


KL
Idag och igår hade jag en kompis här hemma som hjälpte mig ta lite kort! Här kommer en liten del av dem, finns så himla många så jag kan ju inte välja! Kommer nog några fler sen...

Började med att knoppa och ta lite exteriörbilder igår, ni kan ju ignorera mig.

webb3_zps96ec4140.jpg


webb5_zps411f7a76.jpg


webb7_zpse62bb320.jpg


webb14_zps9b664869.jpg


webb13_zps120c6f3e.jpg


Och idag tog vi lite ridbilder, han var inte på topp idag, hård väg och konstigt påhitt att rida fram och tillbaka tyckte han.

blocketskritt_zps3ccf9591.jpg


blockettrav_zps2a3ded8a.jpg


blocketgalopp_zps5dc5ae2d.jpg


blocketgalopp2_zpscaa41cf3.jpg


Har MASSOR med bilder, ni ska få fler imorrn om ni vill se!
 
Sv: 10:orna del 6

Jag vill seeee!!!

Kl.
Idag var planen att filma prinsen, hade fixat en kompis och allt.
Sen kom min chef, mentor, coach och inspiration och tittade samt kom med tips. Slutade med att jag tvingade upp henne på prinsen.
DET var häftigt! Min fina fina kille :love: Mitt i allt så glömde jag såklart både fota och filma :p
 
Sv: 10:orna del 6

Vilka superhärliga bilder!!! :D

Fick en del bilder på Korven i dag också som varit iväg på en liten terrängträning,små små hinder och en massa vatten att traska igenom! :) Fått bilder där han går genom vatten som når upp en bra bit ovanför knäna,så han har varit superduktig,dessutom första träningen bland andra hästar! :D Visar bara en bild då det är den enda ryttaren inte syns på,så tyvär är det den enda ni får,men snart är han hemma så då blir det en massa bilder igen! :D

1978797_10202359631526360_5212031269449302010_n.jpg


Som sagt,snart är han hemma! :D Ska bli så kul att få hem han igen,sen hoppas jag att han börjar "fetta" på sig mer nu då jag ska lägga om fodret helt. Ska bli spännande att se om det blir några resultat!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 571
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 900
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 079
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 772
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp