10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Hahaha! Ja du, det kanske kommer nu snart :p

Men inte idag! Idag var hon en rund miljon! :love: Jisses vad jag gillar den här hästen! Makalöst rolig att rida, extremt mjuk, följsam och lyhörd. Hon har gått riktigt bra en ganska lång period nu, men idag var ännu bättre!
Jag hade gärna suttit kvar på henne än, men tvingade mig att sitta av efter att bara ha känt att allt fungerade som det skulle i båda varven. Vi sparar lite på krutet tills i morgon när hon ska hoppa.

Jag vill rida mer! :D
 
Sv: 10:orna del 6

Vad roligt att ha en sån underbar dag!

KL.
Här kommer ett försök till en film från igår på mig och prinsen efter våran uteritt.
Hade tänkt att han bara skulle få gå in i paddocken och rulla sig men det blev lite bus istället :love:
KLICKA HÄR
 
Sv: 10:orna del 6

Och en massa bilder från idag ...
SnappeochTinna080_zps11b34758.jpg
[/URL]









 
Sv: 10:orna del 6

Han är ruggigt fin!! :love:


KL
Här avverkade vi premiärturen barbacka idag! :D Sambon kastade upp mig och tog en bild och sen skrittade jag iväg. Mycket duktig häst skötte sig jättebra, brydde sig inte alls om att jag hamnade på sniskan ibland och knep åt med knäna. Han var spänd bitvis och tittade på allt på sidorna, ni vet stenar och balplast och stenar och rinnande vatten och stenar. ;)

På ett ställe var det en stor virkeshög bredvid vägen, men ingen där, man hörde dock skogsmaskinen inne i skogen. Red en bit till och vände, då kom den självklart rullandes över lägdorna för att lasta av träd just när jag nästan var där igen. Men så stod den alldeles still när vi närmade oss men den var på tomgång, så jag var beredd att hoppa av om den skulle börja lasta av när vi kom nära (den stod vänd längs med vägen och hytten bortåt). Men så öppnades dörren och föraren lutade sig ut och tittade efter oss, och när vi kom upp bredvid den så hälsade han med ett glatt leende och en kaffekopp i handen. :D Underbara människor det finns! :bow: :love:

Det blev en tur på kanske 30 min i strålande kvällssol. Mest skritt men faktiskt mer trav än jag trodde. :p Så nu har jag visst suttit ner i trav också. :angel: Det blev mycket övergångar för så fort han spänner sig i trav blir det som en studsmatta, är han avslappnad däremot så är han ljuvligt mjuk att sitta på! Det gjorde honom iaf väldigt mjuk och lyhörd och sista biten hem var som alltid helt magisk. :love: Rund och bärig, fjäderlätt stöd i handen och härligt påskjut med öronen framåt. :love:

Här får ni bildbevis, sambon tog bara en så ni får stå ut med att jag blundar, kolla på hästen istället, haha. ;)
DSC_0032_zpsecaf4e85.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Är det just i hoppningen framåtbjudningen inte finns?
Hur länge rider du fram?
Jag brukar inte vilja rida fram så "hårt" utan mest bara se till att han galopperar på ordentligt genom att rida på rakt spår och stå upp.
Låta honom gå på lite. Väcka honom, så han fattar att det är roligt.
Annars överlag är det väldigt effektivt att rida ut mycket, så han inte tröttnar att gå på banan hela tiden :)

han är lite bättre nu i framåtbjudningen i hoppningen kan vara för jag klippt han med och nu är inte allt så jätte nytt längre...ute rider jag jätte mycket och där är de inget fel på drivet utan det är mäst i hoppning men har kommit på de blir bättre med kortare upvärmmning
 
Sv: 10:orna del 6

Idag har Rozalie äntligen fått skor på sig igen! Nu jäklar ska vi ut och galoppa! :D

Jag har fått fler bilder från när vi fotade för ett tag sedan... ursäkta om jag bombar sönder tråden, känner mig lite tjatig, men bara några till! :o

10152464_10152142453863113_173390562_n.jpg


Lite suddigt, vi var för snabba
1795591_10152142453838113_698973890_n.jpg


1958235_10152142453853113_962681599_n.jpg


...Inte bara fina bilder blev det ;)
1899864_10152142454878113_519423446_o.jpg

åååååååååå lila :d vill med ha sån färg men hittar ej
 
Sv: 10:orna del 6

för övrigt så har jag trillat av honom för första gången...i galoppen stod jag i lätt sitts när han plötsligt blev rädd och for 90 grader åt höger och jag givet åt vänster aj :(

rakade han föra med första gången.. tog en islandsrakning och de tyckte han var skönt att bli av med lite björnpäls
 
Sv: 10:orna del 6

Härligt! :love:

*halvt kl*
Vi premiärade oxå med barbacka idag!! :love: 5e ridturen och allt :angel: haha!
Min underbara gigant så duktig han är! All träning på marken med att få en lydig häst visade verkligen resultat idag, när jag med hjälp av en liten pall skulle ta sats och hoppa upp på honom, han stod snällt stilla tills jag var uppe :D
LYCKA! :love:
10003202_10152285813451067_1434505560_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Åh så modig du är:nailbiting: Rida barbacka finns inte på kartan för oss. Hästen med en tunn rygg och världens manke och ryttaren med en riktigt benig rumpa:o aj, aj.
Duktig häst som verkar så stabil i alla situationer. Det är verkligen guld värt.
 
Sv: 10:orna del 6

+ van remo
Grattis till barbackapremiären! :D

kl

Vi åkte ju då iväg och hoppade på ett helt nytt ställe igår. Rozalie har inte åkt jättemycket transport, men hon är ju född till stjärna ;) så hon klev rakt in både dit och hem. Hon var på väg in i transporten redan innan vi hade bett henne att gå in :D

Hon hade stora ögon och tittade på allt när vi kom fram, men samtidigt lugn och sansad. Ridhuset hade väv till väggar, vilka man alltså ser rakt igenom, ingen sarg och ganska mycket saker liggandes längs sidorna = mycket grejer att titta på! Men det mest spännande av allt var den sjukt snygga hästen i spegeln! :D Oj vad hon stod och beundrade sig där länge!

När hon hade tittat färdigt på allt så sadlade vi och C satte upp och red på som vanligt. R var lite spänd från början och frågade om hon verkligen var tvungen att gå fram i galoppen med. Men efter att ha kört gunghästgalopp med handbromsen i, ungefär ett halvt varv så släppte det och hon gick fram och slappnade av. Sen fick hon snurra runt på några små kryss, först i trav och sedan i galopp. Några små missförstånd, men inget att lägga någon vikt vid.

Summa summarum så hade jag inte kunnat önska mig mer :)

Färdigskrytet för idag! ;)

Film http://youtu.be/VOR6WnrgFKM
 
Sv: 10:orna del 6

Åh vad duktig hon är!! Och jisses vad det syns att skorna gjorde mycket för henne! :) Lika fin som alltid. :love:

Och vilket coolt ridhus! Snacka om ljust!

Jag tycker alla verkar ha sån koll på sina som kan göra så kontrollerade svängar i alla gångarter, MED bjudning! Längtar tills jag kommer dit med min... Just nu känns det låååångt bort att ens kunna galoppera runt sådär mycket i ett ridhus, det känns som om vi inte alls får plats, 10 språng så är långsidan slut liksom... :crazy:
 
Sv: 10:orna del 6

Haha! Kaptenen är klotrund och jag har en stötdämpande kudde till rumpa så det är då rakt inga problem här. :D Men han är inte alls så speciellt cool, knepigt om jag fått det att verka så. :p Jag var väldigt beredd att hoppa av igår när vi närmade oss skogsmaskinen, då gick han verkligen på helspänn, och när vi passerat ville han trava. Sen är han ju tittig, inte lika mycket numera, med sadel är det inga problem, men som sagt. Rund häst som hastigt kliver åt sidan... Haha. :D
 
Sv: 10:orna del 6

Alltså han är verkligen gigantiskt! :o:D

Och vad roligt det är nu när tråden fått sån här fart,massa nya inlägg varje dag! :D Och vad fina och duktiga alla är!

Snart kan jag uppdatera mer jag med,för nu är det mindre än 4 veckor innan korven är på hemmaplan igen! :love::banana:

Åker efter lunch den 25: de april,och räknar med att vara hemma sen igen vid kvällen,så då får han gå in på box och sova direkt. Hoppas han är mindre åsna nu vid lastniingen än vad han var när vi körde dit han! :mad: Då var han billig!

Har även kollat upp en massa olika foder och blivit tipsad om ett som jag ska prova nu,inte billigt,men hjälper det så är det värt det! Dodsson & Horrell,build up. Ska köpa en säck på vägen så jag kan börja ge det direkt. Nu har vi gett både lucern och kraft muskel utan några större resultat.... Funderar dock på att låta han äta lite lucern också tills vi släpper på gräs iaf,då det var väldig dåligt proteinvärde i grovfodret. Det kan väll inte vara farligt att ge lucern också,för det räknas väll som grovfoder? Kommer endå inte ge full giva av build up,för försäljaren sa att det behövs inte i närheten av det som står på påsen,utan att det kan räcka mycket väl med ett halvkilo om dagen,dock tyckte jag att det lät lite lite då det på säcken står 800g per 100 kg häst... Aja,vi ska då vänja in det försiktigt först,sen får vi se vart vi hamnar på.

Ska bli spännande att se om vi kan få nån rumpa nu tillslut! :p
 
Sv: 10:orna del 6

Ha ha har nog missuppfattat det hela. Det är nog du som är cool;) Tänker så många gånger när jag läser dina inlägg, tänk om jag kunde göra så med min:p

Kl
Idag är det vår, äntligen:D Pållarna solade sig i hagen och sparrisen och jag tog en promenad i backarna, ljuvligt.

Så glad blev en liten sparris som slapp täcket:p
DSC_0097_zpsmt7iztfb.jpg


Måste smaka på mattes skor.
DSC_0106_zps0hwsabqr.jpg


Äntligen börjar han se lite rundare ut.
DSC_0105_zpsfkualu0b.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Härligt att läsa om alla framsteg. Känner att vi ligger lite efter här men vad tusan, vi tar er på upploppet ;) :p

Här har vi haft riktigt vårväder i helgen med strålande sol och helt vindstilla.
Våd har fått vila i veckan pga mycke i skolan, skitväder och en tappsko. Men nu är vi igång igen. Idag tog vi en rejäl tur i solen med några från stallet och en jättestor dressyrpålle (172 cm hööög) från ett grannstall.
Våd var så himla härlig idag, pigg som en mört men inte ett dugg stressad som han kan bli. Han sökte sig fram till bettet som aldrig förr och fick till ett sånt jäkla påskjut i traven stundvis så jag höll på att skjutas ur sadeln.
Hoppade lite diken och små bäckar.
Åh! Älskar denna hästen till månen och tillbaka :love:
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Oj vilken skön helg det har varit med supervårväder! Hästen var på strålande humör och vi hade jättekul på både lördagen och söndagen. Han är så himla arbetsvillig och glad, så det är en fröjd att rida. Klättrade lite i en skogsbacke på lördagen och på söndagen galopperade vi på en låååång raksträcka i riktning hemåt, utan att sprallbrallan flög i luften. Han var jättelydig och fattade rätt galopp, så jag går fortfarande omkring och myser pga detta. :D Ska köra på ett par veckor till, sen ska jag åka och visa upp honom för en kille som eventuellt ska visa honom på Kvalitén, så jag hoppas att han fortsätter att vara så fin och kul att rida och att killen vill ta sig an honom.

b95206.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 652
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 080
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 776
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • Sömstorlek
  • HJÄLP

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp