10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

TBT: Men så söt! Jippie vad kul att få springa naken! :D Påminner om Kaptenens mamma på huvudbilden.

KrullTroll: Åh vad härligt! Den där känslan är ju bara helt underbar! :love:

Shaggy: Jorå, ibland så, men Kaptenen har börjat vara riktigt sur på kompisen ibland också. :p

WBanna: Fin! Vad roligt att det går bra! :)


KL
Jag packade in hästarna och for till ridhuset idag. Kaptenen klev in efter nån minuts funderande. Där red jag honom först. En annan häst var i ridhuset, en suuuuuperfin sexåring. Man kände sig inte alls dålig när den gick runt och glänste liksom. :p Jättetrevlig och mycket hänsynsfull ryttare som gav oss utrymme och ropade i god tid innan hon skulle komma upp bredvid. Så då funkade det ju jättebra! Kaptenen tyckte dock att det var HEMSKT att lämna sin älskade flickvän i stallet och skrek och vrålade en hel del. Så när det började lugna sig och han började gå bra, då upptäckte han sig själv i spegeln och blev alldeles till sig och började vråla igen. :meh: Hej okoncentrerad lymmel.
Han blev iaf rätt fin stundtals. Jag var mycket mer noggrann med att han skulle FRAM och hellre gå för fort än för sakta. Så det kändes inte som han gick i "två delar" så väldigt många gånger ändå. Sen orkar han inte hålla ihop sig så länge och han är ofantligt vinglig att styra runt. Bogarna far lite åt alla håll och då bjudningen är lite si och så så blir det att jag lätt hamnar i obalans och då blir det vingligt och ostyrigt. Men bitvis tyckte jag som sagt att han glimmade till och blev fin. :)

Hade en tjej som hjälpte mig filma lite, men alla filmer utom en står upp. :banghead: Så ni får den enda som är på rätt håll. Bjuder på både bra och dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=V_9b5AXic5M&feature=youtu.be

Efteråt var han ganska gratis och for runt som en virvelvind i en lånad box och skreeeeeeek och skreeeeeeeeek och skreeeeeeeeeeeeeek när jag var inne med ponnyn. :meh: Han var röstresurser så det räcker för tio. Lite tjurig när vi skulle hem och växte fast på rampen, men ingen stress utan bara "vill inte". Efter några minuter gav han upp och klampade in. Då fick de stå på transporten och bara ta det lugnt medan jag pratade med lite folk i 15-20 min. Helt lugnt, inte ett omtramp. Hemma fick de stå kvar på en stund också medan jag gick in och släppte ut hundarna. Helt lugnt då också. :) Gick jättebra att lasta ut båda själv.
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Både roligt och tråkigt just nu

Roligt är att dottern ska starta en pay&jump på lördag och det tråkiga är att hon har sagt upp foderkontraktet

Efter juni vet hon inget om jobb och ekonomisituationen.
Med tanke på att ägaren vill sälja så känns det inte då så kul lägga ut pengar på att ha en häst på sommarvila du inte vet om du har kvar i höst sen

Vi har nog fäst oss mer vid hästen än vi trodde :(
 
Sv: 10:orna del 6

Ni vill inte lägga ett bud på pållen då? Om ni gillar den ? eller är det den ekonomiska situationen som krånglar till det? :)

Hoppas det går bra på pay and jumpen :)


Maja, han ser så mjuk o fin ut att rida. Fendi är ju milsvid efter, hon har aldrig ens varit i ett ridhus :p
 
Sv: 10:orna del 6

Ägaren vill ha alldeles för mycket betalt.
Vi vet för mycket historik om hästen för att betala den summan h*n begär
 
Sv: 10:orna del 6

Tycker du!? Jag blir ju svettig bara av att titta. O_o :p Han går bäst efter 3.50. Ska prova byta bett tills imorrn när jag ska rida och se om han kanske slutar slänga så jävligt med huvudet. Det här bettet är ju för långt men tycker ändå det har funkat bra. När man läser vad du skriver om Fendi de gånger du ridit tycker jag banne mig hon verkar lättare än min. :p Och då får hon ju ändå räknas som ett år yngre nu när hon är dräktig! ;)
 
Sv: 10:orna del 6

Vad tråkigt att ni inte kan ha den kvar. :( Kan inte säljaren gå med på ett lägre bud då när ni redan har hästen och har utbildat den?
 
Sv: 10:orna del 6

*KL*

Änja och jag har nu lärt känna varandra lite så tänkte uppdatera lite här :p

Jag har verkligen fäst mig vid henne redan, hon är en riktig mysig tjej att pyssla med! Men har lite humör ibland när det gäller ridningen verkar det som. Så några tips på att få henne att tycka att det faktiskt är roligt? Jag rider ju henne inte hårt, utan det är mest skogsridning nu, vilket hon älskar! Men problemet kommer just när jag ska lägga till skänkeln lite, tex vid galoppfattning. Då lägger hon öronen bakåt och kickar med bakbenen/sparkar bakut. Det var inget som jag märkte att hon gjorde när jag provred henne så vet inte om det kanske bara beror på miljöbyte/pälssättning/brunst eller om det är något som jag måste arbeta med för att hon ska "acceptera" skänkeln?

Sen fick jag idag reda på att Änja tydligen ska bli avelssto.. Så jag kommer alltså inte få köpa henne senare utan det ser ut som om jag bara kommer få ha henne fram tills slutet av juli för då ska hon på tillridning så hon kan gå kvaliten i höst och sen ska hon betäckas till våren. Så jag är lite nere för jag har letat efter rätt häst så länge och nu när jag äntligen verkar ha hittat rätt så blir det troligtvis inget.. Vågar inte ha hoppet uppe för mycket heller om att det kanske ändå finns en möjlighet att jag kommer få köpa henne för då lär jag bli så besviken och ledsen sen om det inte blir så :(

Nog om det negativa! Hur ser era scheman/planer ut för era hästar som ska gå kvaliten/championatet till hösten? Kanske ni redan pratat om, men berätta gärna igen! Änja är ju inte inhoppad och det känns bara som om att det blir väldigt tajt att komma upp i 1 meter med sommarvila och allt innan hösten? Jag har ju först och främst tänkt lägga fokus på grunderna. Men ägaren har ju inte haft något krav på att jag ska hoppa med henne, men blir det inte lite väl mycket för henne att gå från att kanske bara blivit hoppad något enstaka hinder på 50 cm till att hoppa 1 meter på en månad? :crazy:


En liten bild med :D
1618434_10202771387141080_2058457301_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

kl

När jag var yngre så fick jag lära mig att man inte skulle klättra och hoppa studs med hästar som växer. Men nu när jag sitter på en 4a åring så känner jag att klättring vore en bra komplettering i träningen. Hur gör ni andra?

Här har det vart så skönt väder att hon har gått utan täcke en vecka. Det är tydligt hur skönt hon tycker det har varit, hin och hagkompisen har stått och kliat varandra hela dagarna.

Sitter och funderar på om jag ska köra henne i transporten till träningen i dag, det tar bara 15 min att gå men kan vara en bra träning att ut och åka.

https://www.facebook.com/photo.php?...110629.1625415434&type=1&theater&notif_t=like
 
Sv: 10:orna del 6

Jag brukar klättra med min 4-åring. Vi håller till i en liten skogsbacke som inte är så jättelång. Brukar köra ungefär 2 ggr uppför i vardera gångart.
 
Sv: 10:orna del 6

Jag klättrar inte medvetet utan kommer det en backe vi måste upp för så går vi upp för den. Studs och travbommar och sådant undviker jag alltid på ungahästar, tycker det bara trasslar till det för dom. Nu har ju inte min kommit så långt i sin hopputbildning än men vi väntar med travbommar och sådant tills längre fram.

Har inte så mkt att skriva .. min vilar fortfarande, egentligen hade jag tänkt mig att han skulle vila i slutet av april, men det blir inte alltid som man tänkt sig och det är nu han växer så han får vila tills efter helgen .. då har det blivit lite mindre än 2 veckors vila ungefär!

Hittade en annan bebisbild haha.. Det är mitt gamla tävlingssto i bakgrunden som dock inte är mamman.

148427_475302811796_3531703_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Ha ha vilken härlig bild :D

*KL*

landet - jag har tyvärr inga bra klätterbackar men har fördelen av att kunna rida i skog och mark ganska bra. Har små rundor där de får lyfta lite extra på benen ibland :)

Vill jag ha ytterligare träning så rider jag ut med en granne. En gubbtjyv som rider som hejsan. hans ridvägar är oftast en för mig helt ogenomträngliga *s* Skulle aldrig komma på tanken att rida där han rider. Hans hästar är dock otroliga på att gå fram överallt och han med. Finns nog ingen gren den gubben inte provat på. :D

esswe - Tråkigt när det blir så :/ Hoppas ni hittar en lika trevlig häst igen.

Rodluvan - Vad tråkigt att det blir under så kort tid men du kanske får tillbaks henne när ägaren fått sitt föl? Även om hästen betäcks så kan de ju ridas en bra bit efter det.

Allmänt _

Här går det lite segt. Mestadels uteritt och lite jogging på banan. gav mig på att hoppa lite serier igår och Nilmar hade lika roligt som vanligt. Dvs han tyckte jag var ganska onödig där uppe på ryggen och körde sitt kan själv race :D

Trots det gick passet riktigt bra.

I lördags tog vi en liten längre tur bara han och jag. Tror faktiskt det är vår första riktigt lite längre tur själva. Han visade mig att den fanns diken väldigt nära gården som jag inte upptäck på de åren jag bott där, men de var säkert inte hästätande innan vi gick förbi heller *s*

Härligt det är nu när det är ljusare och man hinner rida ordentlig även när man jobbar sent :D

10013331_10152074879066819_1648530492_n.jpg


För ett litet tag sedan en kväll när jag skulle ut och rida. Jag vart jättetrött och tänkte nästan strunta i det kom jag ut till det här.

1238875_10152050862571819_589938717_n.jpg


Efter att ha gått in och klappat lite på honom gick jag ur boxen hämtade sadeln och lite annat och kikade in i boxen igen. Då har hästen lagt sig raklång på sidan och vilade istället *s*

Efter en liten stund ställde han sig upp och då tog vi en kort joggingtur på banan.

Känns skönt att fler än jag är trötta på kvällarna :D
 
Sv: 10:orna del 6

Kl
Som jag redan skrivit, så går det undan i den här tråden!
Jag hinner knappt blunda innan sidan uppdaterats hundra gånger :D
Hursomhelst så vilade Mowgli i en vecka. Sedan kom min dotter på vilken fin häst han är och ville börja rida honom igen, vilket jag naturligtvis blir jätteglad över. Tanken från början var ju att vi skulle ha honom tillsammans, men så blev hon ju så besviken på honom efter den där incidenten i hagen och allt.
Hursomhelst så har hon ridit honom denna veckan.
Jag är ju som en gammal disktrasa av all sömnbrist....
Idag satte vi upp en bana med lite karaktärshinder.
Bl.a. Vattenmatta. Hindren låg på 60cm bara, eftersom jag ville att han bara skulle träna på läskiga hinder. Men Mowgli brydde sig inte det minsta utan hoppade bara över. Däremot blir han trött väldigt fort.
Jag filmade tyvärr bara sista hindret, då han var riktigt trött, men ni ser iaf att han inte bryr sig om vattenmattan alls.
http://youtu.be/nX2iDlXMVUw

Hur gör ni andra för att bygga upp konditionen på era?
 
Sv: 10:orna del 6

Vad duktig han är! Ang kondition så: Ut i naturen! :) Här beror det lite på herrns humör. Är han jättepigg så travar vi långt, blir han tittig gör jag mycket övergångar skritt-trav tills det går över. När jag känner att orken tryter så pressar jag honom lite till, sen får han skritta aktivt en stund och sen på det igen. Då lägger jag även in galopp. Tar jag galopp från början tycker han att det är lite för roligt. :angel: Nu är jag lite beroende av underlaget än så länge, det är väldigt skiftande med is, mjukt, stenhård om vartannat. Längtar tills travbanan här borta är helt framtinad, då ska vi träna kondition på riktigt! Den ligger i skogen, det är en ovalbana, en rakbana och lite kringelkrokar runt om. Den ligger på barrskogsmark och är helt underbart mjuk och sviktande hela somrarna! :love:

Diabetikern: Inte lätt när man är trött inte, sötsak!

fio: Hahaha, vilken festlig bild! :D

landet: Här omkring är det backar oavsett vart man ska, så det blir naturligt lite klättring, ingenting jag har direkt schemalagt. Har en rejäl klätterbacke på somrarna men den är ingenting för en obalanserad bebis att vistas i med ryttare på ryggen. ;)

Rodluvan: Vad tråkigt att det blev så... Känns ju lite taskigt av ägaren att bara nu plötsligt komma på en sån sak, det kunde man ju nämnt från början liksom?


KL
Kaptenen vilade igår, på kvällen broddade jag i båda fram igen. Har lite problem med min rygg så jag satt på knä med ena knät i backen och andra upp och hade hans fot vilandes på. :p Duktig häst stod alldeles stilla och lät mig greja tills jag var klar. :p Idag hade jag tänkt brodda i bak också och rida en sväng men det hanns inte med. Får se om jag hinner imorrn, kommer lite folk hit på kvällen.
 
Sv: 10:orna del 6

*KL*

Diabetikern - Jo jag funderade också på det, men jag vill ju så gärna ha en häst att träna och utvecklas med nu nu nu! :p Har varit utan häst i ett år pga brist på stallplats mm och jag vill inte behöva vänta till 2016 med att komma igång igen med hästen jag tänkt köpa. Ägaren sa även att om Änja blir bra som avelssto så kommer h*n behålla henne och fortsätta avla på henne så det är ju inte alls säkert att hon blir till salu då heller :(

Maja_Kandi - Ja, jag vet inte om det blev något missförstånd mellan oss eller om ägaren helt enkelt valde att inte berätta det för mig just för att hon kanske misstänkte att jag inte skulle ta hem Änja då :crazy: Har för mig att h*n sa att vi skriver ett kontrakt på 4 månader "till en början". Jag uppfattade det då som att det var för att se så att allt funkar mm som man brukar göra när man tar hem en häst på foder för att sedan förlänga kontraktet, men jag kanske missförstod.. Men ägaren har ju haft henne ute på foder hos olika personer mycket då h*n inte har plats, vilket kanske är smart då h*n slipper kostnaderna för henne mm.

Jag har i alla fall tänkt så att jag börjar leta efter en annan häst som verkligen är för senare köp och om jag hittar någon så kanske ägaren kan ta hem Änja lite innan kontraktet går ut. Känns så sorgligt bara att jag fick så kort tid med henne, men det går ju inte göra något åt tyvärr.. :(

För övrigt känner jag mig lite vilsen här när ni skriver om era hästar och er utveckling. Vet ju inte vilka ni är, vad ni har för hästar och vad ni har för mål. Så om ni har ork får ni gärna berätta lite kort, annars får jag helt enkelt försöka gå tillbaka och leta upp lite information :D
 
Sv: 10:orna del 6

Jag kan börja med att berätta lite :)
Jag har haft häst till och från.
I höstas köpte jag en treåring mest för att jag blev så kär i honom.
Hade tittat på en massa hästar, men det var han som jag föll för ❤️
Jag har iaf haft så himla mycket skador och tråkigheter med mina tidigare hästar, så det har hindrat mig rätt mycket i vad jag vill med min ridning.
När jag var tonåring tävlade jag en hel del hoppning och mina ambitioner är att komma tillbaka någon gång :)
Nu har jag iaf en jättefin häst att utvecklas tillsammans med.
Första målet är att kvala till 4-års championatet.
Men det kan lika väl hända att vi inte kommer ut på mer än pay&jump
Vi får se :)
 
Sv: 10:orna del 6

Kl.
Idag kunde jag inte, trots feber, låta bli att åka till stallet och gosa med min lilla smällkaramell. Åh han gör mig så glad, varje dag! Bästa hästen :love:



 
Sv: 10:orna del 6

Åh va härligt att du hittade rätt! Han ser jättetrevlig ut på hoppfilmen! :) Är så roligt när man verkligen känner att man hittat rätt häst för det är inte lätt!

Letade upp en film som du lagt upp och läste att du inte ridit på 4 år? Såg ju himla bra ut för att ha varit "borta" så länge! Själv har jag inte ridit på 1 år och känner mig ju verkligen hur kass som helst. :o

Tråkigt att du haft så mycket otur med skador :( Men hoppas verkligen att din nya håller sig i skinnet så ni får många bra år ihop och kan uppnå era mål! :)
 
Sv: 10:orna del 6

*KL*

Ja, jag vet inte om det blev något missförstånd mellan oss eller om ägaren helt enkelt valde att inte berätta det för mig just för att hon kanske misstänkte att jag inte skulle ta hem Änja då :crazy: Har för mig att h*n sa att vi skriver ett kontrakt på 4 månader "till en början". Jag uppfattade det då som att det var för att se så att allt funkar mm som man brukar göra när man tar hem en häst på foder för att sedan förlänga kontraktet, men jag kanske missförstod.. Men ägaren har ju haft henne ute på foder hos olika personer mycket då h*n inte har plats, vilket kanske är smart då h*n slipper kostnaderna för henne mm.

Men så fult!:devil: Men det är klart att det blir billigt att föda upp om man slänger ut unghästarna på foder och får någon annan att utbilda dem gratis för att sedan ta hem dem.... Taskigt mot den unga hästen också att ha fått så många miljöbyten.

För övrigt känner jag mig lite vilsen här när ni skriver om era hästar och er utveckling. Vet ju inte vilka ni är, vad ni har för hästar och vad ni har för mål. Så om ni har ork får ni gärna berätta lite kort, annars får jag helt enkelt försöka gå tillbaka och leta upp lite information :D

Jag har ett sto efter Dalwhinnie som heter Adrielle. Vårt mål för hösten var kvalitets men löshoppningen har tyvärr inte fungerat så där superduper så jag vet inte om jag måste stryka den. Annars vill jag åka på championat men nordligaste tävlingen är vad jag förstår typ 60 mil söderut från mig sett så det blir både en kostnadsfråga samt en praktisk fråga. Hon har just vilat i drygt 14 dagar för att hon har varit snorig och hon är ordentligt hög bak och jag upplever henne som lite trött överhuvudtaget.
Idag tömkörde jag för första gången sedan vilan och hon skötte sig över förväntan.
Mina mål är just nu att påbörja inhoppning och börja åka iväg för att miljöträna nu i vår och sedan ska vi rida ut mycket så att jag känner mig säkrare med att rida ut själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 571
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 900
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 079
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 772
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp