10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Nej,han ska börja äta det nu när jag får hem han igen,just nu har han fri tillgång på hö i hagen (ute mellan 05-20),men har knappt ätit av det i hagen då det kommit fram massa gräs istället! :meh: Sen en massa lucern,och kraft groov,han får även 4,5 kilo hö inne på natten,men det äter han inte upp,utan han äter en massa halm istället,det är tydligen godare... :meh: Tillridaren hörde av sig för 2-3 veckor sen och sa att hon snart får panik då han struntar i höet i hagen,men som jag förstått så har han börjat äta mer av det nu igen. Sen fäller han massor nu också,vilket gör det ännu svårare för han att hålla hullet...

Han har alltid varit svår att hålla i hull,men veterinären säger att han är i fint hull,men jag tycker att han är för tunn. Sen är det som sagt MYCKET akhal teke i honom,och dom är ju väldigt slimmade,men endå....

Jag hoppas d&h kan hjälpa oss.

Tillridaren tyckte att det hade börjat hända liiite med hullet nu iaf,och av dagsfärska bilden av dömma kan jag nog hålla med.

10153069_10152086884398981_5841418757253396626_n.jpg


Den här är för en vecka sen tror jag:

1975011_10202383519723550_7033218685997762053_n.jpg


Maskprov tog vi i våras,avmaskades då,sen vart han avmaskad igen då vi flyttade i September,ska ta ett prov så fort han är hemma igen.

Tror och hoppas som sagt på d&h fodret,samt att det kommer bli lite längre innetid nu innan betet,så då kanske man kan lura i han mer hö inne också. Sen kommer han stå på spån här hemma,så då har han bara höet att pilla med inne,så då kanske han äter igen. Förhoppningsvis så har han fällt klart snart också,så då kommer han få behålla lite mer. Så som jag förstått så var hans halvbror likadan,men det vände sommaren han vart fyra,så jag har förhoppningar till det nu! ;) Dom har samma pappa,och det är där "akhalen" finns. Förut så syntes ju revbenen,men det har dom iaf inte gjort det senaste året,men vet att han föll ur MYCKET förra våren också. Jag vill som sagt ha upp han en hel del i hull,och jag hoppas det kommer ordna sig nu när vi provar annat foder,och han får komma in på stall. Hela hösten/vintern har det ju varit så rörigt över maten (mycket därför jag flyttade!) så det är inte så konstigt att det påverkat honom. Han var tunnare i vintras,men då syntes det inte då han hade så mycket päls. Sen ser han ju allmänt ful och bedrövlig ut nu när han fäller också,men jag hoppas som sagt det blir bra. Lite bete kanske gör susen också! :)

Här är en bild på en "akhal"
akhal-teke_297358.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Akhelen kallas ju "greyhound-hästen",men endå,är ju inte bara hullet som fattas,utan musklerna på korven.

Sen var ju grovfodret väldigt dåligt i protein i vintras,men jag fodrade ju upp med muskel så det skulle täcka,men nu så ska jag se till att köpa ett med mycket bättre värden,nu när jag kan välja själv,sen peta i han så mycket det går.
 
Sv: 10:orna del 6

Håller tummarna för att han snart lägger på sig, det är svårt att skapa muskler utan hull. Hullmässigt börjar Adrielle se mer ok ut nu, vi har ju haft problem åt motsatt håll...
Idag var vi ute på en fantastisk tur längs nya ridvägar med två andra hästar. Finfina backar att galoppera uppför och grusvägarna bjuder på sviktigt och fin underlag just nu. Hästen som gick först var väldigt spänd på hemväg och exploderade någon gång men Adrielle var stencool och totalt obrydd!

Jag har så smått funderat på att visa henne på championat istället för kvalitets och skulle gärna vilja få pm med tips på duktig unghästvisare (jag är ju tyvärr sent ute men hon är ju rätt väl framme i utbildningen). Jag bor ju så långt från smeten så jag har ingen aning om vilka som är vettiga...
 
Sv: 10:orna del 6

Tack! Jag hoppas som sagt jag får lite ordning på det nu när jag kan bestämma helt själv vad ,när och hur han ska äta,var ju lite svårt på lösdriften. Det kommer nog lösa sig hoppas jag! :) Har dock aldrig haft detta problem förut,ägt ett kallblod som svällde på luft,och en arab som var "normal"... :p

Vad skönt att hon är så cool! Spännande om du ska visa,tyvär så har jag inga tips,men uppdatera om du får tag på någon! :D
 
Sv: 10:orna del 6

Han är härlig min kille, älskar den hästen som aldrig förr. :love:

Vad duktig han är kaptenen, tekniken är kanske inte den bästa men han försöker ju och verkar så himla bussig :)
Vattenmatte-hoppen var ju för härliga :D Våd gjorde nått likande på en tur för någon månad sen. Över stigen där vi red låg det vit plast, typ hösilageplast. Han gick över med frambenen men när han hade plasten under magen kom han plötsligt på att den var där och gjorde ett jämfota hopp rätt upp rakt fram, landade och fortsatte lulla på som inget hade hänt. Jag skrattade så jag nästan trilla av :D
 
Sv: 10:orna del 6

KrullTroll - Du har så roliga bilder och vad 174... megahäst? tss.. knappt ponny juh :p

:p Vi har väldigt roligt på våra turer, ett gott skratt förlänger livet. Och den dagen jag inte skrattar med min häst är något fel :D
Och 174 är skiiiiiithögt!! Knappt så pallen räckte när jag skulle klättra upp, hujedamig :nailbiting:

Lycka till på sjukan och kul med träningen :D
 
Sv: 10:orna del 6

Haha! :p Nä han har ingen teknik att skryta med alls! :D Men som sagt så var han jätteduktig och gjorde allt hon bad om, det här är ändå bara tredje gången han går över bommar med ryttare. :) Andra gången hon rider honom. Hoppas att han får följa med fler gånger i nåt liknande upplägg. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Vilken lyster den hästen har i pälsen:d Ja det är inte lätt att få upp en häst i hull som inte vill äta:( Min är lite sån också.

Maja_Kandi -Så bra han skötte sig, förstår att du var stolt:)
Är det en helbror till Kapten? Är det din uppfödning? Trist att du ska sälja, men så är det ibland:(

Kl

Min gosse var ute på sin första uteritt häromdagen. Han skötte sig kanon och fick A+ i betyg för uppförande:up:
Har inte haft sällskap innan och är för feg för att rida ut själv, så han har bara varit ute på promenad och blivit tömkörd i skogen innan.

Duktig kille:)
DSC_0123_zpsuvpbl6uh.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Haha håller med, 174 är ju normalstort :D hästarna i stallet som ligger på den höjden ser ut som ponnisar bredvid Royal :rofl: :laugh:

Fibusen: Akhal teke är så otroligt vackra! :love:
Hoppas din grabb börjar äta bättre o så nu då, fin är han iallafall :)

Maja_kandi: Han är lika fin som vanligt din kapten! :d
 
Sv: 10:orna del 6

Nej det är en halvbror, samma mamma men han är e. Cortus, också uppfödd av mig. :) Sålde honom som treåring men han bor nära och jag har bra kontakt med hans ägare. Det är hon som hoppar Kaptenen åt mig. :) Han debuterade 120 felfritt i slutet av förra säsongen och har gått felfritt 120 på en P&J redan i år, ska bli så spännande att se hur det går för dom i sommar! :)

Van Remo: Tack :love:




Helt OT, men är det nån här som har lite känningar kring Hagby och/eller Ekeby stall i Stockholm? Isf får ni gärna PMa. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Hoppas du får ordning på hullet på honom, det märks ju att du försöker :)

Har också lite problem med mina att de nästan helt slutat äta hösilage i hagen och går o äter av det pyttelilla gröna som kommer upp :meh: Så mina har också tappat lite nu på vårkanten, har fått öka på kraftfodret till dem. Funkar bättre om de står inne lite längre för när de är på box så äter de ordentligt.
 
Sv: 10:orna del 6

Hoppas du får ordning på hullet på honom, det märks ju att du försöker :)

Har också lite problem med mina att de nästan helt slutat äta hösilage i hagen och går o äter av det pyttelilla gröna som kommer upp :meh: Så mina har också tappat lite nu på vårkanten, har fått öka på kraftfodret till dem. Funkar bättre om de står inne lite längre för när de är på box så äter de ordentligt.

Ja,det är det jag hoppas på är våran "räddning" också! ;) Lite längre boxtid,iaf tills det kommit upp nytt gräs i hagen så det är något i det iallafall,det gamla från förra året ger inte mycket inte... :(

Ja,då är jag inte ensam om att han struntar i höet i hagen iaf. På en häst som redan är på gränsen så märks det ju tyvärr mer... :meh:

Ska bli spännande att prova d&h fodret iallafall,hoppas hoppas det är våran lösning till att få på det där sista! :D Sen har jag kontaktat en bonde som levererer kanonvärden varje år,så ska ta analys på det inför hösten så får vi se vad vi behöver extra.
 
Sv: 10:orna del 6

Jag har egentligen riktigt höga proteinvärden i mitt hösilage, men om de knappt äter av det så blir det ju ändå för lite. Så jag har brassat på med både sojamjöl och rapsolja, lusernpellet.
 
Sv: 10:orna del 6

Haha håller med, 174 är ju normalstort :D hästarna i stallet som ligger på den höjden ser ut som ponnisar bredvid Royal :rofl: :laugh:

d

Pfft!! :p
Nu känner jag och 152 cm Våd att vi är lite mobbade.

Kan iaf skryta att den långbenta jätten inte hade en suck att hänga med mig och min "räser-ponny" på dagens tur.
Vi skulle trava längs gamla tågbanan och jag blev alldeles varm när Våd trampa iväg i friskt men lugnt tempo. Med tanke på vilken hetssporre han var igår så var han underbara idag. Tog förhållningar och rusa inte. Så saktade vi av när vi kom till bron och jag vänder mig om och ser att 174-bruden ligger 100 meter bakom :p
Hennes ägare frågade om Våd var kallblodstravare så som han älga iväg :p :D

Så långa ben är då inget att ha om man inte vet hur man använder dom ;)
Brukar säga att storleken visst har betydelse, men i detta fall tvekar jag :D
 
Sv: 10:orna del 6

Haha ja det kan jag hålla med om! Royal rör sig väldigt stort o luftigt, men snabb är han då inte :D ni skulle nog lätt dra ifrån oss oxå! :-D
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Måste bara få skryta lite över min fröken... Jag red henne idag mitt på dagen. Hon är nog den stabilaste unghäst jag suttit på. Vi red i skritt och trav runt koner på ridbanan. Det var andra gången hon travar med ryttare, hon är stabil, inte vinglig på något sätt, hon svänger där hon ska, hon saktar av när jag ber henne och hon bara är helt underbar! Pigg och framåt med spetsade öron hela tiden. Hon söker ett jämnt och fint stöd på bettet och går i en stabil unghästform. Känns som hon är betydligt mer riden än vad hon är.

När jag sitter av henne så har jag tårar i ögonen, har aldrig varit lyckligare. Kan inte fatta att hon är min och att vi har byggt upp detta ihop. Det är bara för underbart!
 
Sv: 10:orna del 6

Ursäkta mig om jag verkade korkad, men jag visste inte ens om att det fanns en hästras som såg ut så!!! De ser ju ut som sagohästar!!! :d
 
Sv: 10:orna del 6

Dom är ganska häftiga! ;) Orvars pappa hade ett riktigt skimmer i pälsen:
3649_10200140554330817_1240148762_n.jpg


Googla så får du upp massor,finns hur många färger som helst! :D

BTW,i dag om två veckor så är jag garanterat hos min korv igen! :D Åhhh vad jag längtar!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 590
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 952
Senast: Hyacinth
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 479
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp