10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Efter det har jag provat några olika stora hästar, men jag är bara 1,57 lång och insåg att det där med ponny var roligare.
dsc_0358_5172896dddf2b33d0d96575a.jpg

Ja hade det inte varit så att det blev ett föl undan mitt halvblodssto så hade jag definitivt satsat på en avkomma till vår welshponny! Det där med ponny is da shit egentligen, lättfödda och trivsamma, lagom i storlek (jag är 1,60) och som bonus billiga att försäkra. Vi red och körde in vår welsh utan att för en sekund tro att ngt skulle gå knas. Med Elvira, som ju eg också är himla snäll och cool, så har jag ändå en annan förväntning och jag väntar på att "storhästhaken" ska dyka upp..

Du får snart ta och snickra högre hinderstöd :)

17584101515131263900303.jpg

Annie ska gå 3 års test nu till helgen och jag är så nervös. Jag gör det mest för att ha henne visad för framtida avel om hon gud förbjude skulle skada sig. Planen är att hon ska bli fälttävlanshäst.

Den nunan känner jag allt igen :) Lycka till i helgen!!
/aka CiA från Ryttarfiket

Maja Kandi: Vilken underbart vacker häst!! :love:

Jag är arton år och bor mellan Uppsala och Västerås med mina föräldrar på en liten gård ute på landet. Hästarna står hos grannen då vi har för lite mark.
Jag går på ett lantbruksgymnasium inrikting häst och vill plugga vidare till hippolog i framtiden. Vill skaffa mig mer erfarenhet först innan jag söker ;)

Har ridit sen jag var liten och det har även min storasyster gjort till nångång under högstadiet. Vi har inte bott så att vi har kunnat skaffa häst innan vi flyttade ut på landet för några år sedan och skaffade våran ponny Betty.

Hon drog på sig en böjseneruptur i februari 2012 och går nu som sällskapshäst åt min andra häst. Han heter DaLaurian Ax e. Dalwhinnie och är född 2010. Jag skulle ha köpt honom förra sommaren men på väg till besiktningen hoppade han i ett dörrhandtag och slet av bicepsmuskeln. Efter tre månader var han helt återställd och veterinärerna var helt förbryllade att det enda som märks och syns på honom är lite vita hårstrån från stygnen, samt att han svettas på just det stället när han blir stressad.

På lördag är det treårstest på strömsholm för våran del och är han lika duktig som hemma så är jag inte orolig men det vet man ju aldrig... :p :nailbiting:

Ponnyn:
dsc_0124_518827eaddf2b3291f0d1ee8.jpg

Dojjan:
dsc_0188_51816639e087c3199670eb0b.jpg

Skadan: lägger in en länk istället för dom som inte vill titta.
http://cdn1.cdnme.se/3989510/6-3/183729_409952092394866_1778150490_n_518827769606ee0d07625346.jpg

Såhär ser det ut idag:
dsc_0122_518827c7ddf2b328e4f12a32.jpg

*kl*

Vad svårt det är att sitta och leta info med telefonen bara.... Någon som vet om det är någon större skillnad på Dobson & Horell (eller vad det heter) build up och spillers conditioning mix?

säger detsamma, vilken läkning! Får se om vi ses på lördag, jag visar också på strömsholm och Räkan går som katalognummer 53 =) Super duper nervös =)

MajaKandi - Otroligt vacker hon var ditt sto!! Och Kaptenen vad fin han är. Man ser att det är en riktigt fin pålle trots att han inte står "perfekt" på blderna =)

Molin Verkar som att du har ett litet dilemma med stallplatserna... Är ju så himla svårt att välja stall. Jag funderar på att stalla upp Räkan eftersom hon är så smal. Men lever lite i kvalet om jag ska försöka få en box på anläggningen där hon går nu.. (stortrivs men med en box blir det stalltjänst) Eller om jag ska försöka få plats i ett annat stall dit en kompis ska flytta. Vet ju inte hur det är där och om vi kommer att trivas men då behöver jag inte göra några stallpass vilket kan vara svårt med det jobb jag har.. Det är inte lätt och man vill ju att det ska bli bra. =)

Hippocampus jag ska hålla en nervös tumme för Annie på lördag =)

Flip the frog och Fibusen - Tack! hon kommer att starta runt halv tre-tiden på strömsholm.

Sidenote, ett av mina stora orosmoln när jag köpte Räkan var om hon skulle bli tillräckligt stor. Mamman ca 163 och pappa 165 men båda har + på mkh på blup. Nu är hon ca 171 och växer troligtvis lite till. Hon blir nog alltså helt lagom till mina 182, ska bli spännande och få henne mätt på riktigt på lördag =) Är annars i smyg väldigt avundsjuk på alla som kan rida ponnys. Min framtidsplan när jag var 11-12 var att jag skulle importera ponnys från irland - rida in, tävla och sälja dyrt. Mitt enda problem var hur jag skulle utforma avtal så att ponnyerna var garanterade ett bra liv med mycket kärlek =) Så småningom så skulle jag dessutom börja föda upp ponnys själv. :D

Lycka till på 3-års testet! =D
Nixi är nu anmäld och på torsdag är genrepet!
Då hon ska knoppas var jag tvungen att ta tag i hennes über tjocka man och rycka/tunna ur den. DET var inte poppis men 2 trasiga lädergrimmor senare stod hon snällt och lät matte tunna ur den..Imorgon ska rykt stenen fram också ska hon badas ;) Sen får vi se hur snygga knoppar jag kan gör.. Jag är inte så duktig på det!

http://www.tidningenridsport.se/Avel/3-arstest/2013/5/Tva-Nintender-avkommor-i-topp/ Man blev ju lite glad att det går bra för Nixis halvsyskon på 3 -års! =)

kul!

Vart och när visar du?

Tips för knopparna; dela upp manen innan, se till att benorna är raka mellan varje knopp. Sedan brukar jag använda lite hästsalva (svarta burken med vitt lock) eller matolja i manen innan jag flätar. fläta hårt hårt och rulla in knoppen som en flyinge knopp. Efter 3-4 försök så brukar alla knoppar bli fina - flyingeknopparna är typ de lättaste att lära sig - det viktigaste är att man flätar hårt.

Oj vad hon har växt! :eek:
Orvar var ca 161 cm fram och 163 bak när jag mätte han sist i Januari. Förra årets Januari var han 151 cm,så prick en dm på ett år! När jag hämtade han i Juni året innan det var han 146,så cm 5 cm på ett halvår! Så han växt i snitt ca 0.8 cm i månaden sen jag köpte han! ;)

Hans mamma var 164 men lämnade alltid större,pappan ca 166,så vi får se vad Orvar landar på,tror inte han blir så mycket större,ev att han kommer närma sig 165,men jag vet inte... Stallägaren tyckte han hade blivit stoooor nu,och att han kändes högre än hennes 163 häst,men jag tror man luras av Orvars långa ben,jag tror inte han växt en cm till sen Januari.

När är dom riktigt färdigväxta igentligen?

Jag är förövrigt 172,så det är ju lugnt nu med höjden,men hade gärna sett han runt 165.

Senast ändrad:

kul!

Vart och när visar du?

Tips för knopparna; dela upp manen innan, se till att benorna är raka mellan varje knopp. Sedan brukar jag använda lite hästsalva (svarta burken med vitt lock) eller matolja i manen innan jag flätar. fläta hårt hårt och rulla in knoppen som en flyinge knopp. Efter 3-4 försök så brukar alla knoppar bli fina - flyingeknopparna är typ de lättaste att lära sig - det viktigaste är att man flätar hårt.

Åå tack för tipset! Ja jag tror jag får börja öva.. har ju 13 hästar i stallet så det är bara att ta in och träna ;)

Jag visar i Sundsvall den 26 Maj =)

Jag tror Räkan var runt 146 i mars 2011. Så hon har vuxit en hel del men är precis som Orvar mest långa ben. Hon känns pytteliten att rida. :P Medryttarhästen på 161 känns mycket mycket större.

Tror att Räkan kommer att växa tills dess att hon är 6-7 år. När de är stora så växer de ofta länge. Men efter 3-4 så växer de ju mer på bredden och utvecklas i skelettet snarare än på höjden.

Ponnyer är fantastiska. :D Tjejerna som rider in henne har galopphästar egentligen, och de är helt lyriska över hur liten och bekväm och enkel hon är jämfört med fullbloden, och då är ändå deras fullblod betydligt lugnare än vad jag förväntade mig.

Hinderstöden är hemsnickrade, och går bara att höja till 110 (vilket jag absolut inte trodde var något stort problem när vi flyttade dit, hon masade sig knappt över 30 cm då), men vi har pratat om att köpa några "riktiga" i plast tillsammans vi som står i stallet. Det verkar behövas. :angel:

Jag håller självfallet alla tummar, tår och hovar härifrån för alla er som ska visa! Om jag tycker det här är spännande kan jag bara tänka mig hur det känns för er alla!

Det jag spontant tänker är ett stoföl ;):love:

Det hade varit mumma att få föra generna vidare ännu ett varv, hon var verkligen fin!

Jodu, varje gång önskade jag mig ett brunt stoföl, ut kom tre hingstar i varierande kulör... :cool: Nu fick jag ju en så pass snygg sista avkomma så den hade jag tänkt spara som hingst och visa på rådgivande, men det gick ju som det gick. :( Han var ju tyvärr lika mycket oturskorp som han var snygg och trevlig...

TACK till alla som skrivit så fina kommentarer om Kaptenens mamma, jag kan bara hålla med, hon var det vackraste i världen. Det gör fortfarande så fruktansvärt ont att tänka på henne än idag, usch vad jag saknar henne! :cry:

Oj jäklar! :eek: Snacka om att det läkt fint! Håller tummarna inför testet. :)

oanki: Vad kul! Då hoppas jag att jag får se dig, jag slutar jobba på morgonen kl 8 och då pyser jag direkt till Sundsvall, men det tar ju ett tag att köra från Östersund. :crazy:

Ottillia: Ja han ser ut som en kråka på kort, blir så irriterad! :meh: Han är väldigt mycket mer lik sig på ettårsbilden jag la ut för ett tag sen än vad de där korten visar. Han blev så låg och framtung och ful... Inte alls nöjd med bilderna! Men jag hoppas jag kan få till bättre snart.
Din tjej har verkligen utvecklats fint! Ska bli kul att höra om resultatet från treårs sen. :)

KL
Idag och igår har vi haft KANONVÄDER! Igår jobbade jag så då var hästarna bara latmaskar. ;) Idag däremot har alla tre blivit aktiverade, och Kaptenen var så jääääääääkla duktig! Han är ju alltid den som kommer och springer och vill följa med in, lika idag, men jag tog honom sist till hans stora förtret.

(Här syns det ju faktiskt att han inte alls är lika framtung och tråkig som på bilderna jag lade ut förut)
IMG_20130507_155633_zps5b763520.jpg

Sen fick han på sig sele också gick vi ner till alla körprylar. Jag hängde på mig en draglina också gick vi iväg. Han gick med höjt huvud och tittade lite bakåt i början men verkligen inget som helst stressat eller irriterat beteende. Så när vi gått en bit stannade jag och hakade på linan på ena sidan. Fortsatte tömköra och även fast linan nu alltså hoppade och skuttade och for på hans ben och hov hela tiden samtidigt som den skramlade så brydde han sig inte ett skit. Han är ju så jäkla van vid tömmarna som far runt så jag är inte så förvånad. Efter en bit till vände jag runt på en volt så att han verkligen fick linan mot benet - no problem. Stannade och bytte sida och tömkörde hem - no problems. Gjorde en volt igen så att han fick känna linan och sen stannade vi och jag tog den andra draglinan och hängde på. Sen gick vi ett tag på lägdan på lite svängar och snirkliga vägar. Då for linorna in mellan bakbenen, han klev på dom och tog i hela tiden, men brydde sig inte ett skvatt! :) Så då tog vi även en utetur och gick ner till vägen och en liten runda tillbaka hem. Mötte en bil också utan bekymmer. :)

Såhär imponerad var han av mattes påhitt. ;)
kaptenen_zps8ed5d4e7.jpg

Visst ser han förfärad ut? :D

Här finns en kort filmsnutt också!

Duktiga duktiga killen! :love: Han har sett på de riktiga hästarna och lärt sig. ;) Tyvärr är draglinorna på tok för korta, det var därför de for in mellan benen och hamnade i vägen flera gånger. Det är ju kanonbra träning, men till nästa steg måste jag försöka förlänga dom på nåt vis... Skulle vilja haka på svängeln och kanske dra ett däck. Han var ju så orädd för detta så det känns inte som det är nåt att öva på ens. :)

Senast ändrad:

Tack! Ja verkligen! det fd. såret är så fint nu! Han hade lite tur där! :D

Ottilia: Dojjan har katalognummer 59 så det kanske vi absolut gör! ;) Jag är också sååå nervös, snart börjar de sömnlösa nätterna också :o Ska bli roligt om jag hinner se räkan! Lycka till! :bump:

Senast ändrad:

oanki: Vad kul! Då hoppas jag att jag får se dig, jag slutar jobba på morgonen kl 8 och då pyser jag direkt till Sundsvall, men det tar ju ett tag att köra från Östersund. :crazy:
)

Va roligt! Du får komma fram och säga hälsa! Känner du inte igen mig så kanske du känner igen hästen :p

Så duktig han är!

Idag har jag för första gången satt bett i Adrielles mun efter vargtandsutdragningen. Vi ska ha tandkoll imorgon så jag tänkte att det skulle vara bra att ha sett om hon verkar besvärad eller ej.

Vi tömkörde inne i ridhuset och hon skötte sig utmärkt. Men jag märker att några gångers longering med inspänningstyglar vore utmärkt, direkt hon släpper efter och kommer i form vill hon nämligen gärna sakta av. Men hon verkar vara väldigt snabblärd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar