Sv: 10rna del 5
Så fin hon är! Jättekul att få läsa om henne, mamman ser superfin ut!
KL
Passar ju bra att presentera min kille idag då, han blir ju hela TRE ÅR idag! Stora fina killen fick komma in för rejäl rykt och finputsning, man fyller ju bara tre en gång, och eftersom det inte blir nåt treårstest för vår del så passade vi på att knoppa och göra fint idag istället. Mätte honom också till 159 både fram och bak - alldeles lagom!
Pålle var mystrött och ville helst bara gosa i solen, så det blev inga superbra uppställda bilder, han är så mycket snyggare nu än vad dessa bilder visar... Hade en icke hästkunnit fotograf så det blev konstiga vinklar och lite så, men jag är ändå glad att jag öht FICK kort!
Efter att vi fotat uppställt slängde jag på sadeln och skuttade upp. Duktiga killen var stencool och uppförde sig exemplariskt! Lite vingligt och lite stretigt, han vill fortfarande inte riktigt ta stöd i handen så det blev mycket kast med huvudet. Dessutom tog vi ju fintränset och han är inte alls förtjust i den nosgrimman, remont passar herrn bättre. Vi travade lite åt båda håll också och en gång råkade det bli en kort galopp!
Wiiiiiiiiiiiiie vilken känsla! Kom tyvärr inte med på bild... Blev inte så mycket ridbilder då fotografen tyckte det blev tråkigt...
Den här bjuder jag på bara för att han står bättre på den än på de uppställda bilderna. Jag tror att jag byter spöhand, det är därför jag flaxar så dant. Haha!
Tänk, för tre år sen såg han ut såhär:
Kaptain Highjack är riktiga namnet, e. Highcruiser - Antares - Ostwind. Uppfödd av mig. Mamman var trakehnare, supertrevlig, känslig, elektrisk och väldigt väldigt vacker - världens bästa häst! Här med lillebror f. 2011.
Planen var treårs, men han är otroligt aktiv i hagen med sin kompis så det blev en busskada, en smäll på ett bakben som blev svullet och fult. Han har inte varit halt av det, men dock svullen. Det konstaterades med ultraljud att det mest bara var en rejäl "lårkaka" och det mesta är bara svullen hud, men det hade varit en liten liten blödning på ringbandet som nu läkt. Vet avrådde från löshoppning så därför skippade vi treårs. Så vi håller på att sätta igång efter hela den långa vilan nu. Hoppas kunna hålla igång fram till juni då det blir långt sommarlov.
Han är riden i alla gångarter (totalt 13 gånger), mycket tömkörd i skog och mark, varit med som handhäst, longerad och kan alla kommandon kanonbra. Så vi har en bra grund, nu ska bara ridningen läggas till också. Han är jättesnäll och hemskt okomplicerad i all hantering - förutom i lastningen där han blir en riktig ÅSNA och bara växer fast och inte vill kliva på. Det är nåt att träna på...
Men tänk vad jag älskar honom!