Sv: 10rna del 5
Jättesvårt det där... Har du möjlighet att köpa billigt foder så går det väll an,men ska du behöva betala 3,50:-/kg (som dom flesta tagit nu efter den här skitsommaren) så drar det ju iväg en hel del. Det blir ju 2500:- bara i kallhyran för dina två då.. Får du betala 3,50 för grovfoder så blir det väll säkert närmare 2000:- till beroende på hur mycket dina äter. Orvar käkar ju 15-16 kg om dagen tex,så två sånna hade ju dragit iväg hutlöst!
Hur är resvägen dit? Det får du lägga på också till kostnader. Speciellt om du måste åka flera ggr per dag.
Är paddocken bra och användbar året om? Dvs torr på höst/vår,plogad på vintern? Bara det är ju värt en slant! Hur ser förvaringen ut för foder/spån? Kan du köpa hem större mängder,eller måste du hämta ofta? Då kostar det en slant. Varmt rum är jätteskönt att ha! Det har inte vi... Dock "uppvärmd" sadelkammare som håller några plusgrader på vintern,alltså inget man kan värma sig i direkt om man inte sätter fötterna direkt på elementet.
Hör dig för om regler! Jag har,av egen erfarenhet, lärt mig att inte stalla upp mig på ställen där reglerna sitter a4 efter a4! Oftast blir det bara en massa tjaffs om att reglerna inte följs,(fast dom gör det igentligen) och tyvär så brukar stallägaren/stallkamraterna vara sånna som man inte kan göra nöjda,hur man än försöker!
Vet som ex i ett gammalt stall där stallgången skulle sopas varje dag,och jag jobbade kväll så jag var ju alltid först på morgonen och sopade alltid hela stallet,varje dag i veckan. På helgerna var jag oftast där på eftermiddagarna,och jag sopade faktist inte stallet på helgerna då jag sopade varje dag under veckorna (tog självklart upp efter mig och min häst) och då fick jag skäll för att jag aldrig sopade,för det stog ju på reglerna att vi i stallet skulle hjälpas åt! Undrar om dom trodde stallet sopade sig själv varje morgon under veckorna? Och står det på en lapp att stallet ska vara släckt tex 20.00,så blir det ett helvete om man råkar vara där till 20.15.
Ett till exempel var en liten ponnytjej,vars ponny inte så gärna ville stå still på stallgången. Stog på reglerna att grimman alltid skulle tas bort från gången,det gjorde hon,men eftersom det var full fart ut på ponnyn så fort hon knäppt bort allt så hängde hon grimman på en träkloss som satt på väggen vid gången,och varje gång hon kom tillbaka efter att vissa personer varit/var där så hade dom hängt hennes grimma på hennes box,för det skulle inte finnas några grimmor i stallgången! Detta gorde så att det vart en massa problem för denna tjej då hon inte kunde sätta fast sin ponny direkt,och när hon fick lov att leda ponnyn mot boxen så plöjde han över henne flera gånger för att han skulle in (trodde han) och få mat. Ouppfostrad ponny,javisst,men måste man göra det svårare än vad det var? Dom andra kunde ju parkera sin häst på gången medans dom gick och hämtade grimman,men då drog denna ponnyn järnet... Grimman störde ju ingen när den hängde där på väggen liksom,men detta var ett typiskt sån där fall där reglerna följs,eftersom den inte satt fast i varken kedjorna,eller i gången,utan på en kloss på väggen brevid,men enligt vissa så dög inte det...
I nuvarande stall har vi inte en enda regel,mer än att hästarna ska vara ute SENAST klockan 8 på morgonen,och att insläpp ska påbörjas runt kl 19. Det är den enda regeln vi har. Det finns 16 platser + 8 på lösdriften,och det är ALDRIG något tjaffs eller bråk,eller skitsnack! så ju färre regler,desto mindre problem! För dom flesta människorna är faktist vettiga nog att hålla rent efter sig utan att det ska stå på en lapp!
Och syna stallägaren noga,får du en dålig magkänsla av h@n,så stämmer oftast det. När jag var och kikade på nuvarande platsen vart jag kvar i tre timmar,och det kändes som om vi alltid kännt varandra och det liksom bubblade i magen när jag åkte därifrån efter vårat trevliga samtal,och jag blir fortfarande lika glad varje dag jag träffar min stallägare!
Hon är den bästa man kan ha!
Bara att hon stog ute i stallet med mig den där decembernatten i vintras när korven var jättedålig,när vi trodde att han t.o.m skulle dö ifrån oss i bland,i 28 minus,som stöd och hjälp att hänga upp hans dropp m.m pga att jag var höggravid,det säger allt om denna underbara människa!
Har du råd,OCH DET KÄNNS BRA, så slå till,det är värt varenda krona! Visst,det var en dyrare kallhyra,men om stallet är trevligt,vettiga folk,och ligger bra till så är det ju faktist värt det. Du kan inte hyra in dig på bete i sommar bara så du får känna av stället lite? Eller ska Sakura också upp till betet mellan Blg och La? Du behöver ju inte säga upp platserna du har nu direkt i sånt fall,så du har möjlighet att flytta tillbaka om du känner att du inte trivs.