10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Låter som ett perfekt upplägg! Så skulle jag också ha det om jag hade inackorderingsstall! :D

Molin: Jag tyckte det lät dyrt om det inte ingår nånting alls. Hoppas verkligen det löser sig!

oanki: Ja, hon gav mig tre helt underbara killar. Hon gav vidare sin fantastiska skritt, aktiva bakben, schwunget i steget och det vackra ansiktet, vad mer kunde jag önska!? :love:

Lite nyfiken bara,ska stallet vara mockat kl 14? Hur gör man om man jobbar normala tider,säg 07-16? Måste man gå upp och mocka innan jobbet då?

Vilken rolig ide, kul att få veta lite mer om allas bakgrund även om jag hängt i tråden till och från sen 2011 =)

Själv bor jag utanför sthlm med min sambo. Fram tills helt nyligen bodde vi på 17 kvm men har flyttat till 83 !!! =D. jag är nu 25 år, och tog juristexamen i november. Har jobbat i snart ett halvår med rätten till personlig assistans.
Hästintresset har funnits så länge jag kan minnas, som sjuåring lyckades jag äntligen få plats på ridskolan (kö i ett par år!! ) Första pållen fick jag som 15 åring. Var även en vända i tyskland och jobbade kom hem och red lite problempållar och unghästar. Hade sedan ett fullblod på 3 år som var världens olyckskorp. 3-4 kolikanfall första året varav ett allvarligt. andra året bodde vi på klinik - var där ca 1/mån minst. tillslut så sa veterinären stopp och hon fick vandra vidare. Då var jag ganska bränd av hästägandet. Så jag hade hästuppehåll ett par år. Började sedan med flera medryttarhästar, innan jag bestämde mig för att köpa egen trots att jag pluggade. Så då hittade jag Kuusama a.k.a. Räkan e. Camaro M - Martini - Cavalotti.

hon var livrädd för allt i början. Sprängde staketet vid ihopsläpp, skakade när man försökte borsta och grimman var en orm som bet en i näsan typ. Hon har en del nerv men är klok och är nu väldigt cool, social och mysig. Inkörning är påbörjad men kom aldrig så långt att jag spände henne framför en vagn och nu har hon nog vuxit ur rockarden. Är inriden och löshoppad och på lördag ska hon gå treårstestet! =)

Lite nyfiken bara,ska stallet vara mockat kl 14? Hur gör man om man jobbar normala tider,säg 07-16? Måste man gå upp och mocka innan jobbet då?

Då skriver man upp sig på en helgdag. Vi har bara 1 person i stallet nu som jobbar kontorstid. Jag tex börjar 10.00 slutar 10.00 dom dygnen jag jobbar. En annan tjej i stallet jobbar mycket helger och är ledig på vardagarna. Man får ju skriva upp sig när man vill mocka =) Vill man mocka sina 3 dagar på rad och vara fri från mockningen resten av månaden så går det bra.

Låter ju toppen! :) Hur lång tid tar det att mocka i genomsnitt till allihopa?

Senast ändrad:

Fina Räkan! Tycker hon ser så härlig ut! :) Lycka till på Söndag,kommer vara superspännande att höra hur det har gått sen.

Nån mer som har 3-års framför sig?

Hon var helt otroligt vacker, väldigt uttrycksfull. man såg precis vad hon tänkte. :love:

hopslaumlpp025_zpsc56005e5.jpg

Min once-in-a-lifetime... Tyvärr somnade hon in för ett år sen. :cry:

Vackra, vackra Kandi :love: du vet ju att jag är arabmänniska men skulle jag ha ett halvblod är det någon som ser ut som henne!

Jag bor i nordvästra skåne sen 1.5 år tillbaka. Jag flyttar ganska ofta ;)

Jobbar med säkerhet, krisberedskap och brottsförebyggande arbete. Har jobbat mycket med säkerhet innan men även pluggat, jobbat utomlands och pluggat utomlands.

Jag började rida när jag 12 år på ridskola, aldrig suttit på en häst innan. Sen hade jag turen att som nybörjare få börja sköta en häst på ridskolan som 1 år senare utvecklades att börja sköta tävlingshästar på elitnivå. Jag red både på ridskola och i tävlingsstallet och senare även tillridningshästar.
Jag har varit mest i fälttävlansstall och på ridskolor men även i hoppstall och dressyrstall.

Jag sparade ihop pengar och köpte min första häst när jag fyllde 30 år. Annie :love:

Jag hade satt ut en köpesannons och fick det mest intressanta svaret från en som hade 4 dräktiga ston. Mina krav var att det skulle vara ett sto, gärna mycket fullblod i och en fördel var om den var skimmel :p Uppfödaren skrev fölens blivande stammar och vi väntade på att fölen skulle komma.

Sen föddes Annie och jag tittade på henne när jag hon var 3 veckor gammal:

37788466432515029501954.jpg

Annie är efter Odermus R-Rhett Butler xx-Battleburn xx. Annies mamma var irländsk sporthäst och tävlade tom 135-140 i speedhoppning med placeringar 130.

Jag köpte henne och efter 8 månader kom hon hem till mig. Tänk att den lilla hästen blivit 3 år!

17584101515131263900303.jpg

Annie är liten, inte ens över 160cm men fantastisk häst. Hon är extremt lättlärd och arbetsvillig men kan bli odräglig när hon blir uttråkad, och det blir hon lätt. Hon har ett bra psyke, vi har gjort allt själva från dag 1 och inget är konstigt. Hon behöver gå i stora hagar och leka med andra hästar, annars blir hon ohanterbar och vill leka mer än vad kanske gemene sto vill.

Vill hon inte det man vill, blir hon förbannad, på sto-vis, dvs tjurig :cautious: Hon testar också ibland.

Annie ska gå 3 års test nu till helgen och jag är så nervös. Jag gör det mest för att ha henne visad för framtida avel om hon gud förbjude skulle skada sig. Planen är att hon ska bli fälttävlanshäst.

Jag kan ju berätta vad jag/vi har betalat för i de tre stall jag har stått i som "vuxen".

Första stallet, där stod vi från 2005 till 2010, så vi trivdes egentligen bra. Stallägarfamiljen var underbara, de hade visserligen inget direkt med hästarna att göra, men de var/är bönder, så det var aldrig några problem med att sätta in en höbal eller spån eller vad det nu var som var tungt. Jag betalade 500 kr/box i kallhyra, det fanns kallvatten men inget annat. Hö och spån kunde vi köpa till av stallägaren, som sagt jättebekvämt eftersom det bara "kom in" utan att man knappt reflekterade över det. Mina har aldrig ätit några mängder kraftfoder, så den summan har varit minimal. Hagarna var lite för få/små för antalet hästar, men våra drog vinstlotten och fick de bästa. Ridvägarna var halvkassa, men grannen hade en fin paddock som sköttes även vintertid, som vi fick låna. Visserligen fick vi sköta allting själva, men när man var i det så var det inget jag reagerade på. Pappa tog tidiga morgonfodringen när han körde till jobbet, sen släppte jag ut när jag körde till skolan och på eftermiddagen tog man in när det passade. Våra hästar gick i egen hage. Vid morgon- och kvällsfodring gav vi samtliga hästar i stallet. Resvägen var 13 km enkel resa.

Andra stallet, 2010-2013, det vi flyttade ifrån nu. På pappret var allting så mycket lyxigare där. Hyran låg på 1100/box, då skulle utsläpp, luncher, hö, betfor och kvällsfodring ingå. Ridvägarna påstod stallägaren var bra och det fanns två ridbanor, en med lyse. Det fanns möjlighet att köpa till strö, för drygt 300 kronor extra i månaden för mina båda tillsammans. Men när vi väl var på plats så ingick plötsligt bara utsläpp på vardagarna, luncher på helgerna och kvällsfodringen alla dagar. Betfor äter inte mina hästar, men det är ett val jag har gjort själv och inget att tjafsa om. Dessutom började det anmärkas på höet, antingen åt de för mycket eller för lite. Ridvägarna visade sig vara usla och paddockarna sköttes inte alls, så de var alltid geggiga/dammiga/obrukbara. Hit var det en mil att åka.

Tredje stallet, det jag står i nu. Jag betalar 2000 kr/månad för den hästen som står på box, 1500 för lösdriften. Då ingår allt, hon till och med mockar åt mig. Ridbanan är liten, men det finns lyse och den sköts bra, ridvägarna är outstanding. Eftersom hon gör det mesta behöver jag bara åka ut en gång, vilket är bra då det är dubbelt så långt att köra. Tjejerna som har det är underbara, och hästarna trivs. Hästarna har fri tillgång i hagen, så det blir aldrig något tjafs om lunchtider.

Det jag vill komma till är om magkänslan är bra och om man trivs med de som har stallet/är i stallet så kan det vara värt att köra lite längre eller betala lite mer, för man ska faktiskt trivas i stallet och tycka att det är roligt att åka dit. Men om du känner dig osäker, så ska du nog inte hoppa på det tåget, särskilt som du inte direkt vantrivs i ditt nuvarande stall. När jag flyttade från stall ett till stall två var det en panikgrej, eftersom jag var mobbad i det första stallet av en annan hästägare (det var därför vi flyttade därifrån), och det blev inte alls bra. Hade jag haft lite is i magen den gången så hade vi kanske aldrig ställt oss i stall två. Finns det möjlighet att dina nuvarande stallägare kan fixa till det som behöver fixas i ditt nuvarande stall?

Helt ärligt var det nog den absolut vackraste häst jag har sett i hela mitt liv. :love: Förstår att du valde att ta föl på henne.

Som du vet från dräktigheten av 08:an så älskade jag ditt otroligt fina sto!
Så himla trist att det gick den väg som blev.

Delvis kl.

Här fortsätter det vara på topp med vädret, idag ska jag göra det sista för andra hagen och jag hoppas kunna ställa dit dom idag.
Är dock något orolig för hur Miraz kommer sköta sig med tråd osv (eftersom hon tuggat på en del sista tiden).

Men jag valde iaf att dra 3 trådar igen, vågar inte lita på två trådar när det gäller henne. Trist nog!

För övrigt så har Miraz inte mycket till vinterpäls kvar och det hade väl säkert gått fortare att få undan om jag borstat mer än jag gjort nu på senaste tiden.
Men hon mår bra och verkar ha lugnat sig lite, ibland...

Hon försöker GÄRNA busa när jag tex gått förbi henne, men jag vänder mig om snabbt och slår upp handen i vädret och så hoppar hon fint åt sidan och står kvar. Ingen ide att försöka busa med matte!
BRA, hon börjar inse fakta nu ;) haha

Vinterhagen har torkat upp sjukt bra, tyvärr blöt på sina mjukaste ställen med vattenhål osv.
Men jag vette fasen om det kommer någe gräs i hagen i år :/ Ser förjävlig ut!

Nåja, vi får se hur allt går...

Ingen som har en shettis och låna mig under sommaren? :p

Är det rejält med ström i staketet? Min har haft noll respekt för eltråden eftersom det knappt har varit någon ström i under hela hennes livstid, jag har sett henne stå och tugga på den flera gånger. När vi flyttade hit fick hon sig några rejäla omgångar när hon gick emot/var allmänt nonchalant som hon var van vid, sen har hon faktiskt hållit sig på behörigt avstånd, peppar peppar.

oanki: Ja, hon gav mig tre helt underbara killar. Hon gav vidare sin fantastiska skritt, aktiva bakben, schwunget i steget och det vackra ansiktet, vad mer kunde jag önska!? :love:

Det jag spontant tänker är ett stoföl ;):love:

Det hade varit mumma att få föra generna vidare ännu ett varv, hon var verkligen fin!

Hon har respekt för tråden så länge det är ström i det. Men hon hittar ju på allt möjligt den där skiten.
Haft delar som är satta på lägre ställen och dom har inte ström i sig och det är dom som hon även tuggat på.

Nu har jag satt runt alla träd i denna beteshagen och där är det inte ström så vi får se.. Men dom borde vara sysselsatta av det lilla gräs som finns ;)

Släppte dom idag och oj så glada dom blev :)

Vet ej om det funkar?
946494_10151629227752177_1261917233_n.jpg

Nixi 2010 e Nintender ue Mio de baugy
Roxi 2011 e Bravour ue Mio de baugy
Magnus 2011 e Guido ue Island reef xx
Bruno 1999 e Robin z ue Jasper ( min mors uppfödning i tredje led
Och min shettis f 1995 har haft han i 16 år , och min gamla d-ponny .Man kan säga att jag sparar på hästar ;)

Hehe, känner igen det där med att spara på hästar :) Behöll både min B-ponny och min D-ponny trots att jag först hade mamman till mitt 18-åriga sto och parallellt med detta sedan mitt sto då.
Welshponnyn vi har nu (utöver storhästarna) skulle vi egentligen rida in, visa på kvalitets och sedan sälja.. Men när folk började ringa på annonsen fick vi panik och sa att hon redan var såld :angel: Detta var långt innan vi skaffade barn, men vi insåg att vi aldrig någonsin skulle kunna hitta eller har råd med en sån ponny igen ifall vi nu skulle få barn och ifall de nu skulle bli hästintresserade.. Långsökt jag vet.

Men vad är planerna för unghästgänget du har?

Men vad är planerna för unghästgänget du har?

Planerna är/ var att jag skulla behålla Nixi ( min första egna uppfödning ) Och betäcka henne iår. Sen var det meningen att både Roxi och Magnus ( 2011:orna ) att dom skulle säljas efter 3 års nästa år. Men nu vet jag inte då jag fick ta bort en av mina tävlingshästar i höstas. Också har jag bara 14 åringen kvar och han kommer vara 16 år när Nixi kan börja tävlas. Så jag funderar på att behålla någon av 11:orna ;) Dock vet jag inte vilken! Beslutsångest ;)

Hon var helt otroligt vacker, väldigt uttrycksfull. man såg precis vad hon tänkte. :love:

hopslaumlpp025_zpsc56005e5.jpg

Min once-in-a-lifetime... Tyvärr somnade hon in för ett år sen. :cry:

Otroligt vacker ja!!
Mitt 18-åriga sto är min once-in-a-lifetime-häst och jag hoppas så att jag får ha henne i många år till!

Nu äntligen, efter 6 lager färg, kommer vi snart att ha köket färdigt så det kommer att bli en riktig höjdare att slippa laga mat i källaren!

Idag hade jag sadelkoll på Adrielle och det visar sig att Rösslin fungerar (JAAAAA!!!!) med en Mattes correction pad. Har någon en dylik över till salu, gärna stl L och dressyrmodell får ni gärna skicka ett pm.
Hon blev också helt själv i hagen i går kväll då alla boxhästar gått in och båda de andra lösdriftshästarna skulle ridas. Gick hur bra som helst! Hon är stentuff min donna!:D

Det ska bli spännande att se köket! Skafferiet är superfint!

Så bra att sadeln fungerar! Efter att ha haft ett himla sjå med att hitta en dressyrsadel som fungerar på Gaia, mamman till Elvira, så har jag sagt att nästa gång så köper jag en häst som passar till mina sadlar istället för tvärtom. Men nu har jag nog lyckats avla fram en med ett liknande sadelläge som Gaias istället... Så kanske passar sadeln jag har (och i så fall typ ingen annan i hela världen).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar