10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Gud så duktig liten pojke du har :)

Delvis kl.

Mina flickor har då iaf njutit av att käkat gräs från igår, dom hade även ätit av höt men inte så mycket som jag hade trott så jag la ut mindre idag och så får man väl se.
Jag har tyvärr inga värden på hö och man behöver ju inte direkt fodra lika mkt hö som hösilage så detta blir spännande, speciellt när man har hästar som lätt blir för runda med för mycket (speciellt unghästarna).

Miraz kommer alltid i hagen när jag ska plocka in någon av dom andra två, och det känns taskigt att inte ta henne. Men jag har bestämt att låta henne vara till störta delen nu.
Ingen ide att ta någon ridtur eller börja tömköra nu innan hon åker.

Men någon promenad tänker jag iaf ta emellanåt.
Nu borde hon kunna gå hyfsat på grus, om inte annat får hon försöka hålla sig på sidorna. För grusvägar är det överallt.

På torsdag ska hon få komma in på en storborstning så det heter duga sen blir det en promenad med. Får se hur hon sköter sig.

Kul att se! Han ser både oberörd och belåten ut samtidigt :)

KL

Idag har vi som då ligger efter alla (?) er andra med indridandet lagt på sadel på Elvira för första gången! Eller ja, vi har lagt sadeln på ryggen på henne några gånger förut, men idag var första gången som vi spände fast den också. Hon reagerade lite faktiskt, hon tyckte nog det kändes knepigt både över rygg och runt magen. Tidigare har vi spänt fast en barbackapadd och en travsele utan att hon reagerat. Men efter att ha hoppat lite, lite kråka och inte riktigt velat gå framåt en kort stund, så slappande hon av.

H har jobbat med henne en hel del från backen och Elvira gör nu både öppnor och slutor (eller ja, iaf 'slutlingar'), kul att se! Jag hängde en del i sadeln också, och det reagerade hon inte öht på.

Jag har förresten försökt att filma henne lite, men det som blir med mobil är lite som gamla filmer från 30-talet; tempot är lite för snabbt och hästarna ser struttiga ut :( Så det är inget kul att visa. Ska prova med Hs kamera nästa gång!

Maja.kandi,tipsar om att använda snöpinnar,dom är mjuka,gör ingen skada,låter lite men trassler inte runt hovarna.

Vad duktig han är! Med kedjor som skramlar och allt!!

Just nu är jag så himla ledsen och besviken. Väntar på telefontid till veterinärstationen. Lite glad är jag över att "det" upptäcktes i vad jag tror är god tid. Men just nu tar känslorna av besvikelse över.

Skulle träna med Räkan igår, sista passet innan treårs. Men något är fel. Hon travar inte som hon brukar. Hon är kort och trippar med frambenen, markbunden och har inte alls samma schvung. Vi provar att sadla om, samma, provar att plocka av henne benskydd och sadel och longerar lite, samma - plus att hon lade öronen bakåt och små-sparkade mot mig när jag försökte driva på. Det händer typ aldrig!! Något är fel men jag vet ännu inte vad. Inget vad jag kan komma på har hänt annat än att hon var lite kort och stum i steget i lördags när jag var på utevolten och longerade men jag trodde det var eftersom underlaget var hårt. I måndags longerade jag i ridhuset och tyckte då att hon var fin även om hon var lite springig.

Jag försöker förgäves greppa efter halmstrån - försöker tänka att det kan vara något litet som blir bra på två dagar som inte förhindrar tre-års. Men jag kan inte tänka mig att det finns något som orsakar detta som på ett magiskt sätt kommer att försvinna. Blev rekommenderad en vet. på en klinik som har telefontid från 9.00, så jag ska ringa dem snart...

Fy va trist att hon inte känns fräsch, så jäkla typiskt när man ser fram emot något! :( Hoppas det är något tillfälligt, är hon barfota så att hon kanske ömmar?

nej hon är skodd, första gången för 7 veckor sedan och skoddes om för en vecka sedan. Hittade då en utläkt liten böld i ena fram.. jag hoppas hoppas hoppas att det är den som spökar men det ser ut att vara dubbelsidigt så jag tror ju inte det egentligen :(

602655_10151619870618679_1457310078_n.jpg

264414_10151619865653679_678906163_n.jpg

två nytagna bilder :)

Dessa J*vla hovbölder.. Hon kanske behöver sulor fram? Har själv en häst som behöver sulor då han är så tunn i bottnarna. Trist vilket som :(

Men nej, så oturligt! Hoppas att du får snabbt svar på vad det är och att det är lättbehandlat!

Men fy vad tråkigt.... Har ni fått mycket gräs nu? Går hon i gräshage? Vill absolut inte skrämmas,men nu är gräset superstarkt,och tyvär så får många fång då... Påminner om min förra häst som vart som du beskriver trippig i bägge fram. Hon fick fång i början av Maj det året med hovbensrotationer och allt. Lika så kompisens häst fick en fångkänning i mitten av Maj för två år sen.

Dock så brukar väll unghästar inte få det så ofta om jag förstått det rätt,min förra var 12,kompisens var dock bara 5.

Nu är det förhoppningsvis inte det,men när man tidigare har haft en fånghäst så blir man skadad och tror att alla har fång när man hör "trippig fram",och speciellt denna årstid när gräset bara exploderar.

Tänkte på det i går när jag var ute med hundarna,vi hade 20 grader i skuggan,
(första riktiga sommarvärmen för oss) att i dag är det nog många stackare som drabbas,för man såg nästan gräset växa framför ögonen på en... O_o

Jag har ju också haft två fångponnyer, och min gamla får jag passa som en hök (hon går med betesreducerare till grannarnas stora förtret, jag fattar inte hur man kan lägga sig i något så fruktansvärt när man inte har en susning om vad det innebär om hon blir sjuk igen, folk :banghead:), det är min första tanke också så fort någon börjar prata om att hästen går orent.

Men Ottilia, du ska inte måla fan på väggen, det kanske bara är en hovböld? Min gamling blev oförklarligt halt i mitten på mars, hon haltade inte när hon gick ut till hagen på morgonen men när tjejen som är ansvarig för stallet tittade till max en kvart senare haltade hon rejält. Det var på en lördag, min hovslagare kommer inte ut på helgerna, och det är kunnigt yrkesfolk i stallet som tyckte att jag kunde avvakta till måndag morgon (hon stod ju upp, benen var fina och normala och hon verkade inte medtagen på andra sätt, hon till och med belastade hoven). Måndag var hästen i det närmaste ohalt, några dagar senare fullt frisk. Jag glömde faktiskt bort det där helt, tills hovslagaren kom på sin ordinarie tid en månad senare, och då hittade två nästan utläkta hovbölder på henne. Ungefär en vecka senare fick hon tillbaka det igen, två dagar senare var hon "frisk". Hon fick en hovböld fram redan förra våren, efter det skoddes hon med sulor. Hon har alltid varit oskodd bak, men eftersom hon hade fång även bak sista omgången misstänker jag att hennes bakhovar också blivit sämre. Det är mycket möjligt att hon måste ha sulor även på bakhovarna nu. Det är mycket hovbölder/fång/skit med hovarna nu den här tiden på året, bra att du kollar upp det!

Ja,har man haft/har en fånghäst,så blir man nog lite fångskadad.. :o

Vi hoppas på något enkelt,bäst av allt att hon är fullt frisk och att det bara var något tillfälligt så hon kan gå 3-års testet,hade verkligen sett fram emot att höra hennes resultat...

Nej men vad tråkigt! Håller tummarna att du får en snabb tid och att det inte är nåt som sätter stopp! Det KAN ju ha varit nåt väldigt bagatellartat! Håller tummarna stenhårt!

dobbis: Tack för tipset! :) Jag har fått låna de här draglinorna av en kompis, men de är lite för korta för Kaptenen, så jag ska försöka förlänga dom lite så han får prova dra typ ett däck innan jag går vidare på mera fastare inramning. När linorna sträcks blir det ju inte samma problem med att de kliver över iaf. Men jag ska hålla det i minnet! Tack! :)

Tack allihopa! Han är ganska cool min kille. :love:

Förra året var ett fruktansvärt fångår här, det var mycket hästar av raser som normalt sett inte "ska" drabbas som blev sjuka. Min lilla har det i generna, i och med att hennes mamma har haft det flera gånger och förra året fick hennes syster det också (min teori är dock att det var någonting i den hagen som hästarna absolut inte tålde, alla hästar som blev sjuka hade gått i den hagen och lillan som klarade sig hade inte gått där), så hon kommer få betesreducerare den värsta tiden i förebyggande syfte.

Svara alla.. Vettefanken vad jag ska tro. Har ringt veterinärer och kliniker idag, ingen som har tid denna v. Longerade på utevolten som hon egentligen inte tycker om då det är hårt underlag men nu bjöd hon framåt och travade på som hon brukar. -Hon går ju lätt lite i framvikt i traven, speciellt när hon inte får stöd från en ryttare och det gjorde hon idag också. Men hon svarade fram på en enkel smackning precis som hon brukar... Såg lite tecken på brunst vilket också kan göra att de kniper lite. En kompis sprang med henne också och hon travade på, lyfter jämnt fram och bak. Äter, dricker och drog iväg i full galopp i hagen.
Så hade hon stått igår och jag tittat på henne idag så hade jag nog inte lyft ett ögonbryn. Men nu tänker jag ju ändå på att hon faktiskt såg ut som hon gjorde igår och oroar mig lite i alla fall. Tycker det är så svårt när de visar så lite, när man knappt kan bestämma sig om det bara är lite bjudning som tryter eller om hästen försöker säga något.

En vet. som jag pratade med som har sett henne tidigare och vet att hon är lite känslig tyckte att jag skulle avvakta och se hur hon ser ut om två dagar. Om hon inte visade ngt konstigt då så tyckte hon att det bara var att köra på.

Jag hade ju ett fullblod som jag var tvungen att ta bort p.g.a. kroniska inflammationer i båda framhovarna - så precis som ni som har haft fånghästar så målar jag gärna fan på väggen så fort något ens pyttelite liknar fullblodets symptom.

Angående gräs och fång så har hon ingen värme eller puls, vi har lite gräs i hagen som sticker upp mellan fjolårets vissna strån. Så jag tror inte att hon får i sig några rejäla mängder - for fortfarande hö och äter det hellre än gräset. Hovarna är annars super-kvalitet. Skodde bara för att hon skulle gå tre-års -har inte varit ömfotad annars än om hon gått på någon riktigt stenig grusväg.

Ja,usch för denna sjukdom! Araben jag hade fick inte gå på gräs överhuvudtaget,kände mig som världens sämsta matte när hon fick gå kvar i sin vinterhagen och fodras med hö när alla andra gick brevid i sommarhagen... :( Växte ju så klart lite gräs i hennes hage också,men inte var det mycket. Hon hade ju kraftiga rotationer,så hon skulle aldrig klara ett anfall till. Specialskoning och allt.

Tyvär så vart den snöiga vintern för mycket påfrestning på hennes ben så hon vart sämmre och fick somna in i December 2009. Hon stog bara inanför grinden och ville inte alls gå ut i snön,styltor fick hon i sina skor då hon hade helsulor,kändes knackig till och från enda sen snön kom,väme i kotor,och puls. Då fick det vara nog när hon inte ens kunde få leva normalt på vintern. Hon var redan triangelmärkt också så hon var ju enligt veterinär och försäkringsbolag,utdömd för flera år sen.

Är orolig för Orvar då han skulle se ut som ett benrangel direkt om jag satte på han en munkorg,han äter ju 16 kg hö om dagen,vilket motsvarar mängder med gräs,så han lär ju ut på "fullt" bete. Tjejen han är hos nu skulle iallafall vänja in han åt mig då han kommer hem en vecka innan betessläpp hos oss,så om han inte ska bli själv vid stallet så måste jag kunna släppa han den 31 maj när dom andra hästarna släpps. Men hon har som sagt börjat nu,sen får jag handbeta han mycket den veckan han hinner vara hemma innan betet.

Vi har iallafall inte så kraftigt bete då det ligger i skogen,är sånt där lite tunnare skogsgräs,blandat med lite ängsmark,men det är ju betat på i så många år så det är inte alls mycket kräm i det. Kommer nog lägga ut lite hö också åt honom,hoppas han äter lite av det också.

Hm, konstigt... Kan hon ha haft träningsvärk? Varit stel pga kyla? Det låter ju ändå som att du kan avvakta lite och se, är hon lika fräsch imorrn och på fredag är det nog ingen fara. :)

KL
Eftersom min lilla pålle var så obrydd om linorna igår så kopplade jag på svängeln idag. Provade bara att sätta dit den för att se om linorna verkligen var för korta, vilket det visade sig att dom inte var. Skönt! :)

Så Kaptenen fick börja dra på svängeln direkt, nemas problemas. Gick lite hemma på lägdan och svängde i åttvolter runt två stolpar för att han skulle få känna linorna mot benen ordentligt, inga som helst bekymmer, han bara knallade på! Så då gick vi tillbaka upp på gården och hämtade däcket och kopplade på det - nooo problems! Han lyssnade lite bakåt första stegen och sen var det öronen framåt som vanligt igen. :) Vi gick ut till vägen längs infarten och sen på lägdan tillbaka - duktig häst! :love:

Här kommer en dålig mobilbild från turen, pålle passade på att smaka på "gräset" medan matte fjantade sig som papparazzi. ;)
920322_10200092835306522_530886651_o_zps9c07a665.jpg

Jag filmade en kort snutt också, men behöver hjälp av sambon för att få över dom på datorn, riktigt så teknisk var jag visst inte. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar