10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vad duktig han är! =)

Kl. Nixi blev friserad och badad idag inför genrepet imorgon =) Sen tränande jag på att springa med henne och jäklar vad man får kuta ;) Skulle behöva lite intervall träning själv märker jag. Haha

Det är samma för min, får hon det en gång till är det slut. Hon lever redan nu på övertid, det var bara tack vare en helt fantastisk veterinär som verkligen engagerade sig i henne som hon fortfarande lever. Hagen hästarna går i nu är ganska mager, och senare i sommar ska de upp i en som också är mager, men jag oroar mig lite för det där med att hon ska "falla ur" med betesreduceraren, precis som du. Hon ser helt okej ut i hullet nu, men det är jäkligt svårt att stödfodra en häst när det går två till i hagen som har motsatt problem och blir smällfeta istället. Jag är ändå så tacksam att hon kan få ett hyfsat normalt hästliv med den, hon slipper stå i en dammig liten paddock i alla fall. Jädra piss-sjukdom det där. :rage:

På tal om hull, så måste jag bara berätta hur fin 10:an har blivit bara de senaste månaderna. Vi har ju kämpat på med hennes övervikt efter att hon diat så länge + ätit kopiösa mängder kraftfoder hos uppfödaren, men fri tillgång + normal motion verkade vara lösningen. Hon är riktigt, riktigt fin nu. Bara att hålla tummarna för att det fortfarande ser ut så efter sommaren. :p

Han är så himla fin och vad han vuxit till sig =D
Och skimlat för den delen :angel:

Ottilia
Fy så tråkigt, hoppas det "bara" är lite träningsverk lr dyligt.

Maja
Duktig kille!

Du kan ditt med hästar!

kl.

Ikväll fick lillfia komma in och bli ompysslad och borstad vilket hon njöt av såklart. Hittade lite ytliga revor längs benen (mer bortskavd päls) så jag vette tusan vad hon sysslar med.

Hon är riktigt fin, och rund :o
Just nu önskar jag bara att hon fick åka på betet redan nu så att jag slipper gå och må dåligt över att jag inte gör något med henne.
Men så sakta som gräset växer så blir det väl säkert inte förens i mitten av Juni med tur som dom släpps? Vi får se!

Jakten på en shettis/ponny att hyra över sommaren verkar inte gå bra heller :/ Suck!

Och till något annat....
Imorgon kväll ska jag och kika på ett stall som ligger bredvid det stall som har dyr hyra.
Tyvärr har detta stall bara en plats ledig så jag vet inte alls, men jag tänkte att det är värt och kika på åtminstone.

På fredag ska jag kolla ett till, men jag förmodar att det inte blir det :(
Går dåligt med bussar under helger och röda dagar. Annars helt toppen även det stallet!

Spännande dagar med andra ord!
Imorgon hade jag tänkt ta en promenad med lillfia, får se hur det går.

Hoppas du får något bra napp i stalljakten!

Jag kollade ju Adrielles tänder igår. Med blandat resultat. Hon hade en stor hake vi fick ta bort men det som oroade mig var vargtänderna. Vargtandsoperation och caslickoperering var en förutsättning för köpet och säljarna gjorde båda delarna. Jag pratade med vetrinären efteråt och han oroade sig lite över att det kunde finnas någon flisa kvar på vänstersidan eftersom vargtänderna var så stora och oerhört splittrade av bettet. Därför ville han att jag skulle göra en extra tandkoll. Men det såg ut som att halva tanden var kvar på vänstra sidan! Eller om det möjligtvis är en kindtand som sitter väldigt nära men det ser inte ut som på andra sidan.

Jag måste åka iväg till klinik för att säkerställa detta och är det vargtand kvar blir det ju ytterligare 14 dagar utan bett plus kostnaden att ta bort den. Och måste jag åka till stora kliniken går en hel dag plus en massa bensin. Suck!

Åh vad tråkigt att det var så! Men varför blev det caslickoperation? Jag har bara hört om det i samband med dräktighet så har ingen aning om varför det annars skulle göras?

KL
Idag har Kaptenen varit duktig kille och fått gå bredvid farbror när jag kört både rockard och stötting. :) Duktig kille hade mest sjå över att försöka undvika vattenpölarna på vägen. :p Så han är inte speciellt brydd alls, känns bra. :) Hade en kompis hemma som filmade lite, ska lägga över på datorn senare. :)

En sån duktig kille du har Maja, såg filmen :)

Sar ush vad jobbigt med tänderna, jag har ju inte ens kollat Fendis tänder, tänkte ta alla pållarna senare i sommar när jag ändå inte kan rida längre.

Jag går ju i hingstfunderartagen, ska åka med Fendi till stationen på söndag eftersom hon troligtvis går i brunst nästa vecka. Så himla svårt att välja hingst, ingen duger ju åt min prinsessa ;)

Hon har aldrig varit hemifrån så det ska bli spännande :D men jag tror hon kommer acceptera det mesta, hon är den okomplicerade typen.

Och ja, jag är väldigt velig av mig, har ju både bestämt mig ett par gånger nu i vår för att först sälja hästen och sen inte betäcka, men nu till att ändå betäcka. Om jag inte hinner ändra mig till på söndag.

Senast ändrad:

Caslicken gör man då vulvan lutar lite inåt i överdelen. Man vill helst att den ska vara så rak sim möjligt i lutningen eftersom det då är minimal risk att det kommer in bakterier. Väldigt många travston opereras för att minimera risken att de suger luft. Det är en väldigt okomplicerad operation, på Adrielle sydde de fyra stygn längst upp.

Aha! Tack för info! :) Hur länge går dem sydda då?

Sassiball: Kul att du ska betäcka! Fina tjejen! :) Du kanske skulle lägga på nån trakehner, då kommet du ju ifrån de vanliga hingstarna (som ni diskuterade i andra tråden). ;)

Kom nyss hem från genrepet, och jag säger bara WOW vilken jäkla häst jag har! Lättlastad, trevlig överlag på ridskolan.Hoppningen gick hur bra som helst, sista språnget på 130 var RIKTIGT bra! Fick till en bra visning i traven också när jag sprang =) Ridningen fungerade kanonbra även om den var i ett annat ridhus. Film kommer sen på löshoppningen =)

Jag försökte titta men det stod bara att länken inte funkar för tillfället. Kul att genrepet gick så bra!

Kul att det gick så bra! Men kan inte se filmen. :(

KL
Här kommer en liten filmsnutt på Kaptenen från idag när han fick gå bredvid. :) När han gick bredvid rockarden hade han fullt sjå att hålla koll på vattenpölarna - brydde sig inte ett skvatt om själva rockarden, tog i skalmen några gånger utan märkvärd reaktion. Tyvärr är hjulet på rockarden lite för långt ut så om han hamnar lite efter farbror kommer han åt hjulet med bakbenet, så man får vara på honom med pisken och flytta ut honom lite.
Hemma på lägdan blev farbror jättehet och Kaptenen löjlig och skulle försöka busa. Så han skulle bita på allt och på farbror och springa fortare osv. En gång tänkte han köra sitt vanliga race och helt enkelt tvärnita för att skita, HAHA! Tji fick han för farbror drog med honom samtidigt som han fick pisk på rumpan. :D När man tömkör spelar det ingen roll om man går på honom, han bara SKA stå stilla på toaletten! Men kombinationen idag gjorde visst susen. ;) Efter att vi snurrat runt lite på lägdan slutade han bråka och gick lugnt och sansat bredvid. Lite tveksam när han skulle gå i innersväng men det får man vara i början. :)

Duktig pojke!

Film finns här!

Men så duktig han är! måste ju vara kanon att köra in så som du gör jämte en gammal säker häst. Jag körde ju in min ponny för drygt ett år sedan och det är verkligen jättekul! Och ganska nervkittlande :D

Mäh! När jag klickar härifrån så fungerar det. Den ligger på facebook kan det vara därför? Det är inte jag själv som lagt upp den för då hade jag kunnat lägga upp den på youtube.. Ska se om jag kan lösa det :p

Ja det är verkligen kanonbra! Nu är tyvärr farbror nordis såld och åker innan sommaren (jag har bara lånat honom). Så jag tänkte försöka utnyttja honom så mycket som möjligt så länge han är kvar. :angel: Det är jättebra att dom får lära sig att dels ha nånting bakom sig och dels att ta i skalm och skaklar så att dom får se att ingenting händer. Dessutom kan man lära dom hur man går undan för skaklarna i sväng vilket man har en jäkla nytta av senare. :) Med farbror försvinner även min rockard, den är lite för tung och otymplig för att jag ska vilja använda den på unghästarna så jag ska införskaffa en annan. :)

oanki: Kan fortfarande inte se filmen. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar