10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vad skönt att hon verkar okej! Jag är plusmedlem i klubben: målar-fan-på-väggen-för-lite-och-ingenting. ;) Så jag vet hur det är! :p

Håller tummarna stenhårt för alla som ska visa på treårs i helgen! Kommer bli så kul att få höra resultaten sen! :) Heja heja!!

Jag är också "sån". I och med att ingen tog våra problem med B-ponnyn på allvar, utan slog bort oss som hysteriska hästägare, och han sen dog, och därefter tre rejäla fångturer med C-ponnyn förra året, reagerar jag på minsta lilla.

Jag håller också alla tummar för er som ska visa i helgen, så spännande!

Jobbigt läge att ha så kort tid på dig att välja.
Men vilka har du varit inne på då?

Du ska se att du ordnar till det i sista sekund =D

Molin - gud vad hon har blivit vuxen i kroppen! superfin! Kul att hon också har blivit så cool och skötsam =)

Tack så mycket!
Ja jag tycker hennes utveckling går framåt fint, hon har ju hållit en fin växtkurva också för den delen vilket känns ganska bra.
Men hon får gärna växa några cm till för min del, eftersom jag ändå är ganska lång.

Men jag tror hon blir en ganska grov häst i slutändan eftersom hon alltid varit lite grov av sig. Hon verkar hålla fint hull och muskler på plats av sig själv med.

...
Skönt för dig att det verkar vara bra.
Din vet kanske har rätt, växtverk kan det säkert vara. Du ska se att allt går fina fisken för er =D

Anmälningarna för årets sommarpremieringar har kommit ut, jag sitter i valet och kvalet om jag ska anmäla lillan eller inte. I och med att ett eventuellt treårstest inte ligger förrän i september för hennes del så skulle det innebära ett "genrep" att vara med där (de två aktuella platserna är båda i mitten på juli, det är lite hugget som stucket vilket som är närmast oss). Det är ju heller inte säkert att hon ska gå treårstesten, men skulle jag visa henne kommer de förmodligen mäta henne (det gjorde de i alla fall med min kompis 08:a, de har varit med ett år på respektive ställe), så då har jag en fingervisning om det är värt att anmäla till treårs överhuvudtaget. Hon är ju heller inte visad som föl p.g.a. uppfödarens tidsbrist, så det vore kul. Samtidigt är jag en total rookie i sammanhanget, jag har aldrig visat en häst förut. Vad gör man på en sån där premiering? Typ exteriör och visa i skritt och trav? (Pinsamt att jag kan så lite... :o)

Åh vad drygt att stå i val och kval...
Låter som en bra ide att få ett litet "genrep".

Jag har visat mina på premiering och man visar för hand i skritt och trav samt uppställning. Man mäter dom också vid ankomsten.
Tycker du absolut ska anmäla ;)

Lycka till!

Jag anmälde mig till slut förra året, men sen avbröt jag det iaf för jag kunde inte komma iväg.

Hade varit kul, men i år ska lillan få stå hela sommaren faktiskt, längtar tills samtalet kommer om datum för släppet. Hjälp vad hästar det lär vara där då! Nervöst till tusen, livrädd för att hon ska skadas lr dyligt :o

Klart du ska vara med, det blir säkert ett bra genrep! Ett tips är dock att hyra en riktigt duktig visare som kan springa fort och inte hindra hästen från att visa sin gång. En proffsig visning kan lätt rendera i någon extra poäng.

Klart du ska vara med, det blir säkert ett bra genrep! Ett tips är dock att hyra en riktigt duktig visare som kan springa fort och inte hindra hästen från att visa sin gång. En proffsig visning kan lätt rendera i någon extra poäng.

Ibland önskar jag så himla mycket över att det borde finnas en GILLA knapp här på buke med!!

kl

Har läst men har varit så nervös inför visningen så jag har inte haft ngn ro alls att skriva..

I vilket fall som helst så är jag en medelålders kvinna med tre barn och gubbe samt ngr hästar och andra djur.

Har en -10a efter Dalwhinnie som vi fött upp själva.
Mamman Gabrielle är A-premierad och u ett elitsto som heter Galaxie i övrigt så är det Weltbürger - Bellini - Cyrano.

Vår lilla är jättetrevlig och mkt fin under ryttare men jag tror att hon på testet i helgen kanske kan skrapa ihop 42 poäng då hon inte är ngn gångartsstjärna och inte heller ngn flott häst vare sig typmässigt eller har den perfekta exteriören. Så får hon 7 rakt över vilket bör betyda "godkänt" så får vi vara nöjda med det. Hon har dock hoppat mkt trevligt och varit på tre övningstillfällen på visningsplatsen samt också tillbringat 3 månader hemma hos proutbildare så hon är väl förberedd.:)
Kankske hon kan knipa en 8a på ngn del av hoppningen?
Hon har dock lite flottare syskon som visats med bra poäng.

under ryttare

904841_499455606771009_430672776_o.jpg

Jag tycker att hon är fin! När startar ni?
I övrigt så håller jag med dig, jag har läst men varken haft tid eller ro att svara i tråden... ett mer utförligt svar på "allt annat" kommer senare, när jag har återhämtat mig!

delvis kl

För idag var det 3års dags för oss!!
Jag är både missnöjd och jättenöjd med dagen.
Det dåliga först, så är jag missnöjd över att jag inte lyckades visa vilken bra skritt hon har och är lite oförstående till dålig poäng på galoppen.
Hon skötte sig ypperligt i alla momenten men blev jättetrött!
Hon hoppade strålande!

Raden blev 787776 9-8,5
Är förstås mycket glad över hoppningen!
Jag har en dressyrstammad hopphäst som en vän sa ;)

Wow vilka underbara hoppoäng samt Grattis till ett klass I sto i hoppning!:)

Jag har sett den domaren som kommer dömma hos oss på söndag dömma i två dagar nu och ser jag till de bedömningarna så tror jag på de poäng jag skrev.

Hon har starka sidor men också svaga och jag har sett Hen ge ros för att sen, för lite samma fel som vår har, ge en sjua.

Nämän ojj! Grattis till väl utförd visning och dubbelgrattis till så bra hoppoäng! :) Men jag förstår inte heller hur hon kunde få bara 7 på typ och 6 på galopp? Vad jag sett rör hon sig ju bra! Nu har jag ju bara sett det du visat här, men tyckte ändå det lät snålt... Hur som helst jättekul att det gått bra, och vilka poäng på "fel" gren! ;) Grattis igen!

Kiwi: klart du ska visa! En sommarpremiering är ju inget jättestort och allvarligt, ta det som en träning och ha kul. :) Jag hade gärna visat Kaptenen på nån sån eftersom jag inte fick nån bedömning nu, men vad jag kan se får man inte visa halvblod på SHs premieringar. :(

Grattis!!!!

Vad kul att det gick så bra!! Sitter nu själv nervös som få... 9:00 ska jag åka hemmifrån, allt är packat och klart och jag vill åka nu!! men vill inte vara för tidig för hon blir uttråkad och lite störig om man fixar och donar för länge :p

Grattis!!!!

Vad kul att det gick så bra!! Sitter nu själv nervös som få... 9:00 ska jag åka hemmifrån, allt är packat och klart och jag vill åka nu!! men vill inte vara för tidig för hon blir uttråkad och lite störig om man fixar och donar för länge :p

Lycka till!!

Grattis! det var ju kanonbra, hoppoängen var ju kul men det visste vi ju redan här inne på buke, efter de kanonbilder du visat där hon hoppar ;)

Vart får man tag i en proffsvisare då? Och ska man satsa på det även på premieringen, eller kanske vänta till treårstesten?

Om jag anmäler henne nu, kan jag då ta tillbaka anmälan om det sen skulle visa sig att vi inte kommer iväg? Jag kan tyvärr inte köra släp själv, och hinner nog inte lära mig det heller på den korta tiden, så vi är helt beroende av att pappa kan köra. Som sagt är jag rookie på området. :p

Idag har vi ridit ut, vi tre som står i stallet. Jag red visserligen min gamla, och tjejen som har ridit in lillan red henne. Det är första gången vi rider ut med henne "på riktigt" (både tjejen och jag har ridit henne i sommarhagen innan), och vilken cool ponny det är. De två gamla (21 respektive 26 år) steppade runt som älgkalvar, medan hon bara skrittar, travar och galopperar. :love:

Tre veckor tills jag får tillbaka henne idag. :up:

Nu blev jag förvirrad här. Som ni säkert sett så är min hästs mankhöjd lite av ett "problem", hon känns väldigt stor och det finns risk för att hon blir större än ponnymåttet. Jag satt och tittade runt lite på Blå Basen nu, och hittade lite information om mamman, bland annat hur hög hon var vid olika mätningar. Där stod det att hon som treåring bara var 141 cm, men när hon slutmättes som åttaåring (i samband med att hon fick sitt första föl), så var hon 147 cm. Sex cm på fem år känns ganska mycket, särskilt när min redan nu är bortåt 146 cm? Min har varit "jämn" hela tiden, hon har växt men aldrig direkt haft några spurtar. Idag ser hon "färdig" ut, jämfört med de jämngamla fullbloden i stallet ser hon vuxen ut. Hur mycket hade ni gissat att hon hade växt till?

Mamman har inga andra mätningar registrerade, enligt uppfödaren så ligger hon idag på 148 cm. Pappan är bara 141.

En häst (ponny) i stallet har inte växt en endaste cm sen förra våren,han har stannat på 146,och han är född -09. Mamman halvblod på ca 152,pappan welsh på ca 132. Han har varit otroligt jämn och fin enda sen födseln,och har alltid sett klar ut i kroppen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand