10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jag känner mig fortfarande helt slut efter hela spektaklet. Att det kan vara en sån enorm urladdning! Men jag ångrar inte alls att jag valde att visa henne själv, det var jätteroligt och en väldigt nyttig erfarenhet. Det känns extra roligt att jag har gjort precis allt själv med henne, även om hon säkert hade kunnat knipa nån poäng extra med ett proffs som visat, så är jag löjligt stolt över min fina häst. Jag vet att det dessutom finns mer att hämta ifrån henne!

428561_10151510182253113_812084801_n.jpg

Smakprov från hoppningen
180262_10151509493143113_931428467_n.jpg

Grattis till genomförd visning till alla er andra som också har visat! Tycker ni att det känns lika skönt som mig att det är över nu!? :D

grattis alla till resultaten på testerna.
Min gick åt skogen, jag har verkligen coolaste hästen i världen, hon var inte ens varm efter allt, men domarna sågade henne totalt. Jag vill inte ens tänka på det mer, jag blir bara förbannad.

Ridprovet gick fint, harmonisk häst blev sista kommentaren.
Men hon är verkligen cool, inget bekom henne, jag kunde ta av täcke o allt utanför transporten utan att hon rörde sig. Sadla osv, hon stod still. Transporter och bilar, hästar, inget konstigt. Reds i ridhus första gången, med presenning...inga problem. Tog galoppfattningar direkt, domarbord i mitten...vem bryr sig...superduktig. Detta är en häst som jag i framtiden säkerligen kan åka själv med på tävlingar.
dsc01277h.jpg

Hon mättes in på 160cm :D Chippet hittades inte och de brydde sig inte om att det stod brun i passet heller... (fast kommentaren kom, jaså, denna bruna häst :D)

Så himla synd att domare är så olika i bedömning och gör så himla olika... Läste i andra tråden. Men grattis ändå, väl genomfört och hästen kunde ju inte skött sig bättre. :)

Malacki: Grattis! Han ser onekligen stor ut på bilden bredvid dig. :)

Aida: Jättefina bilder! Hon satsade visst på att hoppa över sargen? ;) Hon är så läcker!

Kl
Kaptenen verkade *peppar peppar* som vanligt imorse. När jag klev upp stod han och sov, nästa gång jag tittade ut låg han. Gick ut och klämde på honom senare och han ömmar ingenting över rygg/kors och var ren och fin i alla(!) benen. Lika glad och nyfiken som vanligt, åt och drack och jag såg inga konstigheter när han skrittade. Nu jobbar jag tills imorrn bitti så har bett sambon kolla lite.

Imorrn fm kommer tandläkaren, tillika min hemmaveterinär, tänkte be henne kolla lite också. Sen ska jag ringa ET och boka tid tills nästa vecka. En kompis kände till en som hon haft till sina som hon tyckte var bra.

Jag har ju haft stora problem med övervikt på min (för övrigt den enda anmärkningen vi fick när vi veterinärbesiktade innan köpet, och det visste jag ju om), men det har liksom legat kvar och varit den eviga följetongen. Särskilt eftersom min gamla då går med betesreducerare hela somrarna p.g.a. sin fång, jag måste nästan alltid stödfodra henne för att hon inte ska falla ur, och vem är där och petar mest om inte lillan. :banghead:

Men för oss vände där när hon fick fri tillgång på hö hela tiden. Hon är inte alls lika intresserad av maten nu, för den finns hela tiden. Det där "panikaktiga" kring att äta och gå in försvann. Att vi sen satte igång henne ordentligt (hon rids/longeras/tömkörs ungefär fyra gånger i veckan, ibland bara tre) gjorde att kilona rasade av henne. Nu är hon riktigt snygg. Så jag skulle gissa att det kommer försvinna från Miraz också när du börjat rida lite mer.

Fina bilder dessutom, jag är verkligen svag för henne (har haft welshponnyer hela livet, och C-ponnyn är korsning welsh-arab.)

Usch så otäckt det lät, men tur att han ändå känns fräsch idag! Förstår om du blev fruktansvärt skakad!

Men du, en sak jag funderade på när jag läste hur han tjafsar med bettet, vad använder du för nosgrimma? Vi började med min utan nosgrimma, för det gick så himla bra när jag inte direkt "använde" bettet (longerade henne med träns, fast med grimman över och linan satt i grimman), men nu när vi började rida började hon kasta med huvudet och gapa och ha sig. Hennes syster gör precis likadant när hon är otränad, på henne försvann det nästan helt när hon byggde lite muskler och hon insåg att jag inte tänkte såga henne i munnen (som hennes förra fodervärd hade gjort). Vi satte på henne en vanlig Aachen-rem och efter det har hon inte gapat en enda gång. Hon kan fortfarande kasta lite med huvudet när hon blir trött eller uttråkad, men det är en enorm förbättring.

Ja alltså dom har alltid haft fri tillgång på hösilage och sen hö inpå våren inför sommaren så att säga.
Men i år är första året hon är så sjukt rund :o

Men som sagt, jag hinner nog inte få ner så många kg innan hon åker eftersom jag inte gör annat än går en liten promenad ibland med henne. Tänkte försöka få till 2ggr/v nu tills hon åker och det är inte många ggr.

Men jag kan testa att dra ner lite på hö till alla, sen får jag som sagt hålla koll på två andra som ligger precis, enligt mig iaf.

Sen har ju Miraz, hur är hästar när dom är skendräktiga? :o
Det är nämligen så att Miraz har haft rejäla ödem framför hennes juver sen ett bra tag tillbaks, inget jag brytt mig i riktigt sådär eftersom 5åringen haft lite ödem med (har tänkt på att det kan ha med värme/flugfärn att göra).

Men sen har Miraz fått vätska i spenarna, inget alls i själva juvret utan bara spenarna och så har ingen av dom andra liksom.
Igår hade jag besök så jag visade även henne detta (en här på buke).

Och hon visste inte heller riktigt, hon frågade också om det finns hingst i närheten eller om hon kan tänka sig tro vara dräktig.
Det ända är att hon gått med min kompis valacker förra sommaren ju, ingen hingst i närheten.

Vad tror ni?
Dräktig vet jag att hon INTE är, men tänkte om det är värmen och flugfärna lr om hon kan tro sig vara dräktig?

Tror iof hon brunsta tidigt på vårkanten i år, har jag för mig... Men ja..

---------------
Till er andra som varit på 3års, Grattis till er =D
Superfina bilder på fina hästar!

Använd hellre en remontgrimma skulle jag säga.

Achengrimma med snokrem skulle jag inte använda på en unghäst

KL

Tack för rapporterna från alla treårstest! Bra jobbat allihop, kul att ni kom iväg och kul att de flesta/alla verkar ha uppfört sig bra! (tänker på hästarna då, fast ni uppförde er säkert bra ni med).

Grattis till er som är nöjda till er som inte är det så kan jag säga att jag förstår er och även om man vet att det är samma häst man kommer hem med som man åkte dit med, så kan det ta ett litet tag innan man smälter det hela...

Jag surar faktiskt fortfarande lite över mitt 18-åriga stos resultat på hennes kvalitetsbedömning. Hon hade visats på treårstest året innan (på den tiden gick det på hösten och såg ut som kvalitets, dvs gångarterna betygsattes även uppsuttet) och fått fin poäng - och så får hon sedan mindre på nästan allt ett år senare..?! Hon är även visad på treårspremiering och jag tror inte att de satt samma poäng en enda gång :meh:

Men försök i alla fall att inte vara lika långsinta som jag är!

Vår lilla Rosevelt-avkomma visades inte, dels för att vi ligger efter i tidsschemat men mycket även för att jag efter att ha visat några hästar på kvatlitetsbedömning insett att jag inte riktigt kan ta att hästarna får lite mindre poäng på ngn punkt än vad jag har tyckt att det borde ha.. Jag tycker ju ändå att jag har sett hästen väldigt många mer minutrar än vad domarna har gjort och att jag inte är helt tappad bakom en vagn när det gäller att bedöma exteriör och gång... Men visst, lite jävig är man väl också. Slutligen vet jag också med mig att att vår lilla Roseveltare inte skulle få så bra poäng exteriört och jag tror att hon tillhör de hästarna som i längden kommer att göra sig bäst under ryttare. :)

Men att ha treårs och motsvarande som mål och morot tycker jag är kanon!

KL

Instämmer med Flip the Frog, jätteintressant att läsa om bedömningarna. Måste också erkänna att jag också visat två unga lovande hästar som fick extremt dåliga poäng och ja jag är nog lite sur fortfarande. Ville därför absolut inte utsätta min fina Fendi för det, plus att jag inte haft tid att ordna med löshoppning.

Visade ett 2 årigt sto 1989 som fick 33 poäng exteriört, alltså klass 3. Ush det var hemskt, hennes enda exteriöra avvikelse var egentligen något intåad vänster fram, men det slogs ner på allt, trots att jag tyckte och fortfarande tycker att hon var jättefin. Ett par år senare visade jag hennes föl på fölvisning och då undrade domarna varför jag inte stamboksfört detta fina sto :meh: De sade då att hon borde fått i alla fall 37-38 poäng.

Visade även en 3årig valack på premiering 1994 som fick 34 poäng, jättteroligt. De dressyrtränare som sedan såg hästen var helt oförstående över denna poäng, men det följde ju hästen hela livet.

Så det är inte bara du FTF som är långsint ;)

Men aida, din pållas hoppoäng förstår jag, hon är ju en superhoppare! Ska du verkligen göra dressyrhäst av henne ;)

Just det där är faktiskt en av anledningarna till att jag velar runt om jag vill visa eller inte. Det är ju en himla fin och trevlig häst, det behöver jag liksom inte få på papper för att fatta, men hon kan ju få en dålig dag just den dagen och få usla omdömen, och då skulle jag nästan tycka det var bättre att hon inte var visad alls. :p

Jag tänkte mest om Maja inte använde nosrem alls. Men det kanske hon gör? I vilket fall som helst så ska hon ju kolla upp hans tänder imorgon (?), och det kanske visar sig vara något strul där.

Nyfiken fråga, varför är remont bättre för unghästar (detta är min första unghäst, och jag har bara träns med aachen-grimmor, plus att de som rider in henne ville ha den, vi har den mycket, mycket löst), så jag är nyfiken? Alltid lär man sig ju nått nytt. :)

Jag kan lova dig att när hästen var i boxen igen så släppte adrenalinet och jag skakade hejdlöst i hela kroppen... Ringde en god vän, tillika min förra hovslagare som haft hästar i alla tider och varit med om det mesta, och jag skakade så mycket så jag hackade tänder... På kvällen kom tårar och jag sov INTE gott inatt...

Jag använder en remont, ibland har jag haft vanlig engelsk utan aachenremmen, men han är mycket bättre på remont. Men jag vet att han har tappat kindtänder nyligen, kanske är det nåt snett sen det... Vi får se vad vet säger imorrn!

cirkus: Tack, jag gick på autopilot tror jag... I efterhand var jag väldigt glad att han fick dra hem allt efteråt så han inte skulle koppla ihop det, även om min sambo tyckte jag var knäpp just då.

kl

Har läst men har varit så nervös inför visningen så jag har inte haft ngn ro alls att skriva..

I vilket fall som helst så är jag en medelålders kvinna med tre barn och gubbe samt ngr hästar och andra djur.

Har en -10a efter Dalwhinnie som vi fött upp själva.
Mamman Gabrielle är A-premierad och u ett elitsto som heter Galaxie i övrigt så är det Weltbürger - Bellini - Cyrano.

Vår lilla är jättetrevlig och mkt fin under ryttare men jag tror att hon på testet i helgen kanske kan skrapa ihop 42 poäng då hon inte är ngn gångartsstjärna och inte heller ngn flott häst vare sig typmässigt eller har den perfekta exteriören. Så får hon 7 rakt över vilket bör betyda "godkänt" så får vi vara nöjda med det. Hon har dock hoppat mkt trevligt och varit på tre övningstillfällen på visningsplatsen samt också tillbringat 3 månader hemma hos proutbildare så hon är väl förberedd.:)
Kankske hon kan knipa en 8a på ngn del av hoppningen?
Hon har dock lite flottare syskon som visats med bra poäng.

under ryttare

904841_499455606771009_430672776_o.jpg

Kan ju avslöja att det gick skitbra!:D Fenestra får berätta själv när hon landat lite.:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar