10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Men så himla skönt att det inte blivit några efterverkningar av olyckan. Skulle dock fortfarande, för säkerhets skull, rekommendera en et-koll. Gör ju ingen skada och skulle det sitta något längre in kan man få hjälp innan det hunnit gå alltför lång tid. Håll tummarna för mig ikväll då jag åker in för koll av Adrielles vargtand/kindtand....

Ja jag var lite orolig att han skulle ha ryckt sönder nånting som kanske inte var trasigt sen innan, iom att han ryckte sig själv rätt duktig hårt i munnen. Kroppen verkar också vara som den ska, och vet anmärkte dessutom på att benet blivit så mycket finare sen sist hon såg honom! Jätteskönt! :) Jag tror jag ska ringa och höra med den ETn som jag blev rekommenderad, berätta lite och se vad hon tycker, ett samtal kostar ju just inget. :)

Klart jag håller tummarna för er, hoppas det är lätt fixat så ni får komma igång! :)

Maja_kandi Vad bra att han verkar okej i kroppen!
Och för alla er som redan visar era 3 åringar: Kul att det gått bra! Även om man skulle vara missnöjd med poäng eller liknande så får man tänka på att alla hästar har olika dagar och det är 3 åringar vi visar och jag tycker man ska vara jätteglad att man har så pass hanterade hästar att dom går att veterinärbesikta visa,löshoppa,lasta och rida på en och samma dag utan att det slår slint i huvudet på dom. Det är ganska stort! =)

Kl: Nixi har fått vilat och gått i lösdriften sen genrepet, har fått massor med beröm från flera duktiga ryttare och uppfödare att jag har sån fin och trevlig häst! Så just nu känns det som att jag redan visat henne och fått högsta poäng! ;)

Idag ska jag rida henne tänkte jag, har haft lite problem med att hålla henne på spåret hon vill gärna gå någon meter innanför spåret. =)

Tack!

Lite fler bilder på stumpan!

182894_503768646339705_1773010970_n.jpg

283696_503796859670217_187411559_n.jpg

969113_503768366339733_259643095_n.jpg

922575_503766303006606_1427487421_o.jpg

Härligt, riktigt snygg häst!
Kul att det gick så bra!
Stort Grattis =D

Molin: Jag kunde inte se dina bilder i telefonen, men åååh vad hon är fin! Tycker som andra att hon är klart snyggast på tvåårsbilden, jättefin! :love: Så speciell färg också, lite synd att hon kommer bli vit ju. :p

KL
Ja, så har tandläkaren varit här! Alla tänder som det är dags för är redan bytta och klara, allt såg jättefint ut! Nån liiiiten kant som slipades ner men annars fanns där ingenting att klaga på. Så nu ska jag longera mannen inspänt så att han fattar att han kan gå framåt även fast bettet tar emot... Han gick ju emot bettet i höstas också vilket försvann efter att han longerats inspänt nån gång, men nu ville jag avvakta tandkoll innan jag "satte hårt mot hårt". Han fick dock mer än godkänt på dagens koll, skönt! :)

Jag berättade allt som hände i lördags för vet och hon klämde och kände och kollade men han ömmar ingenting nånstans, rör sig precis som vanligt och är pigg och glad som alltid. När jag släppte ut dem efter att de fått piggna till lite så drog han och Balder en racerunda direkt och jag ser verkligen ingenting som skulle kunna vara galet... Vet tyckte inte jag behövde ringa nån ET om jag inte skulle se nåt konstigt, så jag avvaktar lite.

Men imorrn ska han longeras! Slut på leken nu...

Tack Maja!
Ja hon är en riktigt fin häst faktiskt, ska ta en ny 3 årsbild på henne för hon har definitivt gått ner sen den bilden i april... Men hon är rund för det :p
Inte en svårfödd häst kan man säga, så det ska bli spännande och se hur mycket hö osv som kommer krävas för lilltösa när man stallar in henne. Men inte mycket tror jag!

Ja det är lite synd men jag är lite hyper inför skimlandet, jag vill att det ska hända mer för det märks inte på henne förens man står vid henne att hon har vita strån..
Sen ser man både föl och åringar osv som är riktigt stickelhåriga osv, fusk tycker jag :angel:

Skönt att höra att det inte var några problem i munnen på honom! Jag hade också ringt ET i alla fall, jag har haft en häst med långt gångna ryggproblem (som h*n uppenbarligen hade långt innan jag fick den), och vet vad det innebär, i vårt fall var ET:n betydligt bättre än veterinärerna. Med så unga hästar kan man ju inte vara nog försiktig, liksom.

Oj oj, vad dålig jag är med mina uppdateringar. :(
Hur som var vi på Grevagården i lördags och visade Sammy. Han fick 45,5 poäng som gångartstalang och jag ångrar faktisk att jag visade honom själv- jag kunde inte göra hans trav rättvisa så han fick bara 6,5 där. Men men.
Men det som var riktigt roligt var 48 poäng och diplom som hopptalang! Han är våran första uppfödning och så får vi diplom direkt.
Vi är otroligt stolt över honom och han skötte sig verkligen perfekt.
https://www.facebook.com/madeleine.pitzing här kan ni se några kort som en kompis till min sambo tog. Jag tror det ska gå för alla att se...
/Nessaja

Haha, ja sargen är väl en sisådär 2 m hög ;)

Vad skönt att det inte blev nått värre av det hela med Kaptenen! Lät riktigt ruskigt!

Hur stor var hon?

*kl*

Idag har vi varit på kliniken för tandkoll. Adrielle gick bra att lasta både dit och hem men tänkte någon minut på rampen innan hon gick in. Jag ska försöka träna i sommar så att hon börjar gå fram för drivning bakifrån så att hon kan lasta sig själv, perfekt att ge kraftfodret inne i släpet så att det blir en positiv upplevelse. Inga problem att gå in i seminspiltan men tyckte det var surt att bli stucken vid sederingen. Även denna gång behövdes två sederingar för att det skulle ta. Det visade sig vara en mjölktand på väg ner så det var inga vargtandsrester så nu är det bara att tuta och köra!:)

:) Hon har en hel del hopp i sig också. På mödernet finns egentligen fler hopphästar (svår klass) än dressyrhästar. Bla den godkända hingsten Greve Molke (e. Irco Marco)
Morfar Ragazzo har lämnat mer hopphästar än dressyrhästar. Sen på pappa Rosevelts sida finns ju Argentan, far till Argentinus som är en stor hoppförärvare.

Nu är jag dock helt nollställd till hur jag ska gå vidare... Sälja? Betäcka? (med vad!?) eller bara behålla och fortsätta utbilda till hösten...?

Grattis till en klass 1 häst! Det var ju jättebra poäng om hon dessutom inte var helt 100 för dagen!

Men aida, din pållas hoppoäng förstår jag, hon är ju en superhoppare! Ska du verkligen göra dressyrhäst av henne ;)

Tack! Den kommentaren värmer!

Jag blev faktsikt lite ledsen och nedstämd efter att ha läst i 3års-tråden, att det var flera som tyckte att de blev för högt bedömda i hoppningen på flyinge. :(
Men nu har jag kommit över det, jag har fått så många kommentarer av duktiga människor runt omkring mig som tycker att hon är grym och jag vet ju själv innerst inne att hon är en liten guldklimp!

Vi får se vad jag ska göra av henne, vet inte alls i dagsläget!

Folk har alltid åsikt. När jag vann gångarterna på kvalitets med en tidigare pålle skrev en person (som före testet berättade vart den skulle skicka pållen om den vann) en stor insändare i ridsport om att det var helt otroligt att domarna dömde efter den häst som gick bäst på tygeln istället för den häst som rörde sig bäst.
Jag tog väldigt illa vid mig vid tillfället men så här efteråt är jag både stolt över att ha vunnit gångarterna plus (antagligen) haft den bästa ridningen på testet på en häst jag själv ridit in. Jag är ju bara en glad amatör!:)

Fast det var ju inte din häst "folk" pratade om antar jag. Jag såg inte den iaf. Men jag var en av de som skrev att i flyinge bedömdes väldigt många hästar högt. O det gjorde de. Enligt mig. O det är inte för att racka ner på ägarna eller hästarna. Det är ju inte deras fel. Men när en domare betygsätter hästar 8.5-8.5 som vägrar, river osv och när andra domare, sätter en 6a pga av en vägring, då reagerar man. Och 6an åkte hästar ner på direkt med en vägring oavsett höjd. O fick inte hoppa vidare. Eller när Flyinge låter hästar hoppa 11 rundor mot andra ställen där de hoppar 5-6 rundor max. Och dessutom 11 rundor är inte enligt reglementet. De hade fel avstånd på hinder också hörde jag (iaf plankan). Vad kommer det få för konsekvenser? Kommer ASVH göra något åt det?
Så det handlar ju inte om hästarna utan om domaren.

Din häst är superfin!

Kände att jag var tvungen att skriva detta bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10