10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Inte kan du sälja den pärlan! Har du andra hästar som också tar upp tid eftersom du funderat i de banorna?

Sar: Vad skönt att det inte var värre! :) Jag har också tänkt ge kraftfoder i transporten så Kaptenen lär sig kliva på nån gång, jäkla envishet... Han var ju så snäll förut men nu har han kommit på att han kan vägra. :meh: Tyvärr finns det inte nåt smart sätt att sätta upp krubban i transporten, det är där problemet ligger för oss just nu. Tänkte försöka fixa nån lättare upphängning så man kan ta ut krubban också.

Fast i bollerup satte den domaren du syftar på 9-9 på en häst trots att den fick ett stopp och inte hoppade om på samma höjd utan fick sänkt. De tittar ju på helheten och hur de beter sig före och efter stoppet också, ibland vill de se dem försöka på samma höjd igen och ibland tycker de att det räcker.

lånar knappen.

Våra 10or tuffar på, men inte med treårstest ;)

Först och främst har vi fått in en till 10a, denna:
http://stallmalmborg.se/2013-05-11 001 017 (880x621).jpg

Tigris (närmast kameran) har hunnit med att starta.
http://stallmalmborg.se/2013-05-08 001 002 (880x589).jpg

http://stallmalmborg.se/2013-05-08 001 007 (880x589).jpg

Tyvärr vet vi nu i efterhand att vi har infektion i stallet och många hästar verkar ha blivit småsjuka, så hon presterade inte alls so vi trodde i sitt lopp.

Jättekul att läsa om allas treårstest! :)

Skit i det,svenska avundsjukan vet du? ;) Jag,liksom många andra,tycker iallafall du har en toppenhäst! :)

Skit i det,svenska avundsjukan vet du? ;) Jag,liksom många andra,tycker iallafall du har en toppenhäst! :)

+ 1 på den. :bow:

aida, man får ju inte säga att man har en bra häst i landet lagom, precis som man aldrig någonsin får säga något positivt om sig själv. Hästfolk är dessutom läskigt bra på att racka ner på andra, och är det någon som har en fin häst anses det som skryt.

Jag kan ju bara ta min som ett exempel. Hon är väldigt "rastypisk" och de som har henne nu och rider in henne öser beröm över henne både utseendemässigt och i sättet. Hur hon ser ut kan väl inte jag ta åt mig äran av, men hanteringsmässigt är det faktiskt jag som har gjort allt jobb med henne (med god hjälp av smygläsaren Vimsan i alla fall ;)), uppfödaren har inte dragit över henne med en borste ens. Men det får man inte säga, för då framhåller man sig själv. Men du har en jättefin häst, hon är väl värd de poäng hon fick. Försök att inte ta åt dig av sura kommentarer, för det kommer alltid finnas folk som är missunnsamma.

Vi ville verkligen att det här med hästtransporten skulle bli något positivt för lillan eftersom C-ponnyn har varit sjukt svårlastad, och hennes mamma och systrar är hopplösa (lillan åkte ju dock aldrig med mamman som liten, så hon har aldrig påverkats av henne som de andra två). Första gången tog jag en hink med lite pellets och hade i handen när jag ledde på henne, därefter fick hon en hink framme när hon kom in. Om det har med det att göra vet jag inte, men hon går rakt på transporten och vill nästan inte gå ut.

Och +1 på dig med! :bow::D

I Morgon ska jag åka och träffa Korven! :love: Fick ett sms av tjejen han är hos i går kväll att hans hovar börjar bli lite flisiga,så i morse var det operation få tag på hovslagare med kort varsel! :D Min ordinarie var mer än fullbokad,men fick tag på en tillslut,så i morgon efter kl 18 så ska han få fossingarna fixade! Hade ju hoppats han skulle klara sig tills han kom hem,men nu löste det ju sig bra endå. Ska bli kul att träffa min lilla bebis och höra hur allt gått,han hade gapat efter bettet i dag så nu börjar han acceptera det bättre,kommer dock endå prova ut ett annat bett,har bara ett tvådelat tränsbett som har åkt med från tränsvänjning till inridning i bara farten. :p

Sen ska han hämtas hem den 24,sen blir det stall en vecka (Om inte vädret är bra,då får han gå ute,men i vinterhagarna har vi inte så mycket regnskydd) sen den sista Maj släpps dom på bete! :banana::bump:

Tänk att man överlevde en vinter till! :D

Jag lever fortfarande i förnekelse, jag vågar inte tro att vintern verkligen är över. ;) Ändå släppte vi våra på bete redan förra söndagen (visserligen i en annan hage precis vid stallet, men ändå).

Här i sundsvall har gräset exploderat på en vecka och jag inser nu att jag måste börja med alla sommarhagar :P Blir förhoppningsvis betessläpp 1 juni =)

Igår var Nixi sjukt fin att rida! Stadig i form och följde fyrkantspåret utan att gena ;) hon är så lättriden och jag tror att vem som helst kan hoppa upp och rida utan problem!
Idag köpte jag ett bett till henne, har haft ett travbett på henne innan men jag tror inte man får visa i det. ( och det är inte så snyggt ) Det har faktiskt varit svårt att hitta ett vanligt 2-delat bett med fasta ringar som inte är smalt som ett bridongbett. Hon har också fått ett eget schabrak som jag vann på en hopptävling i helgen ;) Ett rosa Rider By horse schabrak! Det blev hon väldigt snygg i!

Sar: Vad skönt att det inte var värre! :) Jag har också tänkt ge kraftfoder i transporten så Kaptenen lär sig kliva på nån gång, jäkla envishet... Han var ju så snäll förut men nu har han kommit på att han kan vägra. :meh: Tyvärr finns det inte nåt smart sätt att sätta upp krubban i transporten, det är där problemet ligger för oss just nu. Tänkte försöka fixa nån lättare upphängning så man kan ta ut krubban också.

Jag har en slags presenning (höhäck) köpt på umesläp där det är två fack för hö så jag fodrar i den (lägger kraftfodret ovanpå höet). Borde kunna gå att tillverka något liknande själv, det är en rätt enkel konstruktion.

Grattis Mård!!! :) Han ser fin ut! :)

Fibusen: Kul att hälsa på honom igen! :)

oanki: Kul att hon är så fin i ridningen. :)

Sar: Är det som ett vanligt hösegel? Jag har en gammal enaxlad transport som är rätt trång där fram, det är svårt att ta sig ut själv när man går in med hästen om det är nånting i vägen där... Har funderat på att göra nån anordning på väggen på sidan där fram så man kan sätta dit en krubba tillfälligt, får spåna vidare. :)

KL
Idag fick grabbarna brudsällskap när syrrans ponny anlände för en snabbvisit. ;) Jag ska skjutsa henne på inmätning på torsdag så det var enklast att hämta henne i förväg. Nu står hon i en hage i hagen och pojkarna är såååå kära. :p Kaptenen har idag visat upp sin underbara trav, och det är verkligen inget fel på honom, för jäklar vad han hoppade och for som en galning i hagen en sväng... Det är så jäkla SYND att det inte blev nån visning, för han är så himla fin nu... Får försöka filma honom nånting framöver så ni får se. :)

Nu blev det ingen longering idag, imorrn jobbar jag, så på torsdag kör vi på igen efter jag har kört tillbaka ponnybusan. :)

Jag hade en äldre Fobo för ganska många år sedan, jag skruvade upp en krubba i skötardörren, så när dörren var öppen så var krubban utanför transporten så den var inte ivägen. Funkade bra, hästarna lär sig snabbt att det finns något gott där. Har krubba i min nuvarande transport också och tycker det är jättebra.

Precis, jag kryper under! Den går ju att knyta upp också om man behöver på ena sidan där man ska ut så kan de äta från motsatt "krubbadel". Nu har kag en stor transport men den fungerade i min gamla enaxlade också

Senast ändrad:

Hur stor var hon?

*kl*

Idag har vi varit på kliniken för tandkoll. Adrielle gick bra att lasta både dit och hem men tänkte någon minut på rampen innan hon gick in. Jag ska försöka träna i sommar så att hon börjar gå fram för drivning bakifrån så att hon kan lasta sig själv, perfekt att ge kraftfodret inne i släpet så att det blir en positiv upplevelse. Inga problem att gå in i seminspiltan men tyckte det var surt att bli stucken vid sederingen. Även denna gång behövdes två sederingar för att det skulle ta. Det visade sig vara en mjölktand på väg ner så det var inga vargtandsrester så nu är det bara att tuta och köra!:)

Gud va skönt att hon var ok i munnen!!:)

Vår lilla är just liten, bara 1.61 men perfekt storlek på framtida avelssto då hon troligen landar på 1.63-1.64 som färdig. Jag hade starkt för mig att jag svarat i tråden men det hade jag tydligen glömt.

-Aida, vi funderar starkt på detta med betäckning. Det är verkligen ett toppenpris! Men vi funderar faktiskt på att åka ner till 3års championatet iom att hon kvalat dit. Vi får grubbla lite till:D

Sen tycker jag inte du ska ta åt dig över hoppoängen. Hon hoppade bra that´s it! Var stolt och glad över din häst! :love:

Åh vad smart! Hm, kanske ska införskaffa en mindre krubba och skruva upp! Har en sån där med krokar som man kan hänga över boxväggen, men den är inte så passande.

Du har säkert skrivit det någonstans men det är så mkt text att jag missat det. Andrielle är också kring 1.60 och jag tycker rätt många i tråden verkar ligga kring 1.60-strecket med undantag från någon som redan passerat 1.70!

Vad tippar ni att era hästar kommer att landa på för slutlig mankhöjd?

Du har säkert skrivit det någonstans men det är så mkt text att jag missat det. Andrielle är också kring 1.60 och jag tycker rätt många i tråden verkar ligga kring 1.60-strecket med undantag från någon som redan passerat 1.70!

Vad tippar ni att era hästar kommer att landa på för slutlig mankhöjd?

Nu är ju "mina" bara fullblod och dessutom galoppörer...

De flesta av dem kommer väl (gissar jag) hålla sig mellan 1,55 och 1,65.

MEN, en av dem var ju senast vi mätte honom 1,75 (inte bara hög utan stooor, känns som han tar upploppet i fyra språng) och jag tror verkligen inte han är färdigvuxen :O
Jag vet att det inte räknas som en JÄTTEstor häst, men när man nuförtiden nästan enbart handskas med "små" galoppörer känns han ju helt gigantisk :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 840
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA