10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jag tror Miraz låg omkring 137 som 1åring, vad tror ni om henne då?
Uppfödaren sa 150-155cm, men hon ligger nu omkring 147 (mätte i våras).

Jag har hört att de som ettåringar ska vara 150 för att bli (och här minns jag inte vilket:crazy:) alt.1 över 1.60, alt.2 över 165.

Min erfarenhet är dock att de som ser riktigt fina och klara ut redan som 2,5-åringar sällan växer så mycket mer medan de som ser rätt tunna och bedrövliga ut oftast växer längre tid.

Orvar lär då växa lääääänge då! :p

Har nu varit ut och hälsat på min fina! Tog några halvkassa bilder med mobilen,här ser ni vad fin han är i sommarpälsen,han blir alldeles guldig! :love:
(Tunn och muskelfattig rumpa,jag vet...)

548941_10200361622657387_171459544_n.jpg

Tyvär fångade mobilen inte den rätta glansen,han blänker verkligen! Måste komma från Akhal teken som han har mycket i sig av.

Man ser vart vinterpälsen sitter kvar, :p :

558055_10200361357930769_1316961670_n.jpg

Han var så rolig när jag kom,för han stog inne i ligghallen och käkade,jag smög mig på honom,sen ropade jag "kåååååååårwen" Han kastade upp huvudet och lyssnade bakåt,ropade igen,då vände han sig om och travade fram till mig,sen så började han tokbusa med kompisarna,stog på bakbenen och hade sig,så då skulle han visa upp sig! :p Tjejen sa att hon hade aldrig sett han så,så hon trodde att han skulle spejsa för mig! :D

Min älskade lilla korv,å vad vi mös!

Allt går jättebra,han rids själv i skogen,över stockar och sten,genom bäckar,över viadukter med lastbilar dundrades under,vedklyvar,traktorer,fyrhjulingar,inga problem. Har börjat lite förflyttningar för skänkeln,han sköter sig exemplariskt. Ibland blir han lite "åsna" och stannar,men nu går han fram för skänkeln igen. Toppen! Bara 9 dagar kvar nu.

Tycker han såg gigantisk ut! Vet inte om han har växt,eller om det är för att jag red islänning här om dagen! :p

401891_10200361364050922_62346404_n.jpg

(Jätte fula och tråkiga bilder,men det var tyvär allt jag hade att komma med...)

Verkningen gick klockrent! Så skönt! Fy vad vi har krånglat med den förr i tiden,jag trodde aldrig han skulle kunna gå att verka normalt,men dom tre senaste gångerna så har han stått helt stilla och skött sig exemplariskt! Duktig korv!

Hjälp :eek: Då blir hon kanske inte så mycket högre då?
Fast, hon är fortfarande lite högre bak så med lite tur kanske vi når 150, det skadar inte.

Nu blev jag nästan ännu mer sugen på att mäta snart :p

Ja,han har det toppen! :) Tjejen är verkligen HELT suverän! Är så glad att jag hittade henne! :)

Hur lång är du? Miraz är ju ganska grov,och kommer garanterat bli grövre,så hon kommer nog kunna bära upp ganska mycket människa oavsett om hon hamnar över eller under 150! :D

Senast ändrad:

Men vad kul!
Du får gärna pm:a hennes hemsida om hon har
En eller berätta mer om henne där.

Jo jag tror inte det blir någon direkt fara över
Miraz, som sagt hon är grov och kommer definitivt att
bli grövre!

Just nu ser jag inte heller så jättedum ut
tror jag? Ingen tycker det hittills och jag har inte direkt
känt så heller.

Jag är lång, 177.. Men det verkar fungera :)

Jag har hört att de som ettåringar ska vara 150 för att bli (och här minns jag inte vilket:crazy:) alt.1 över 1.60, alt.2 över 165.

Min erfarenhet är dock att de som ser riktigt fina och klara ut redan som 2,5-åringar sällan växer så mycket mer medan de som ser rätt tunna och bedrövliga ut oftast växer längre tid.

Sen finns det alltid undantag. Min femåriga uppfödning var inte ens 140 på ettårsdagen och är idag ca 167-168. Han är dessutom efter en hingst som har minus i mankhöjd på blupen.

Men oj, det hade jag aldrig tippat med den mankhöjden! Nu minns jag inte om det var exakt på ettårsdagen man skulle mäta utan det kan vara att den ska ha kommit upp i 1.50 innan tvåårsdagen. Tattarmåttet ska väl dock tas just på ettårsdagen med det fungerar inte med dagens långbenta hästar.

*kl*

Har man mamman tillgänglig kan man även kolla skenbenen, Ceasar hade betydligt längre skenben än sin mamma och blev följdaktligen större.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Min C-ponny (139 cm, viktbärande) såg inte alls liten ut när min kompis red, hon är 1,75 och alltså nästan två dm längre än vad jag är.

Idag diskuterade jag viloperioder med tjejerna som har henne nu (när det ändå var uppe för diskussion i tråden igår), och vi har väl mer eller mindre bestämt att vi kör på så här över sommaren. De har henne månaden ut och då rider de kanske två-tre dagar i veckan och så har de longerat henne en, och från och med juni tar jag över och gör samma sak. Treårstesten ligger 14 september, och det är dit vi siktar, så efter det får hon vila. Hon kommer nog få en månad där, för jag misstänker att det kommer bli en mer sammanhängande vila senare i vinter när det blir mörkt och snö och is igen (håller tummarna för att det aldrig mer ska snöa :cautious:). Jag söker ju jobb för fullt, så får jag jobb kommer det vara snudd på omöjligt att rida både november och december i alla fall, så där får hon en sammanhängande viloperiod. (Får jag inte jobb så är det ändå världens tråkigaste tid, så då kan hon likaväl stå...)

Fina Korven! :love: Han har så himla härlig färg!

KL
Idag var jag och köpte en krubba! En sjuliters som är lagom stor för att kunna krypa förbi om man fäster den i väggen på transporten. Alldeles lagom! Kaptenen har tagit sig fint i hull igen men får fortfarande ½ kg lusern, lite groov och mineraler, perfekt om han kunde käka det i transporten! Nu ska bara sambon övertalas, han tycker att jag vill "förstöra släpet" när jag vill skruva upp krubban i två skruvar. :grin:

Fråga till er alla: Vad har ni betalat om ni ställt iväg era hästar på bete hos nån annan? Vi har nog inte riktigt tillräckligt med bete (förra året var det visserligen tre hästar, i år är det bara två, men ifjol fick vi börja stödfodra i mitten på augusti) och fick nys om en som ville ha hem fler hästar för att hon hade för mycket bete. Vi hade tänkt ställa iväg dem typ hela juli, då hinner det växa till sig igen här hemma. Det som ingår är bete, daglig tillsyn, mineraler och salt. Vad skulle ni betala för det? Jag tyckte hon begärde överpris, framför allt som det är hon som letar hästar att beta av. Visst gynnar det även mig och självklart ska jag betala för mig, men jag vill veta om det är skäligt det hon vill ha. Så vad har ni andra betalat?

Har så gott som alltid haft bete där jag hyrt in mig,då har det varit kallhyran som gäller,oftast 500:-,men nu har vi kallhyra på 1000:- så det är det som gäller om hästen går på bete,men en gång lämnade jag faktist iväg,kom inte ihåg om det var 300:- eller 500:-/månad,men något sånt. Det är väll det jag kan tänka mig att betala i dagsläget på ett ungefär,eftersom vi har sån pass hög kallhyra i stallet som man såklart måste betala även om man inte är där,annars skulle det dra iväg för mycket.

Om betet är toppenfint,välskött stängsel,bra vidskydd och allt känns helt suveränt så skulle jag kanske betala ett par hundra till. MAX!

Senast ändrad:

Delvis kl.

Snälla, någon hjälp mig...
Om ni kan?

Hur märker man om en häst är skendräktig?

Vet inte om ni missade mitt förra inlägg där jag skrev och frågade er om just detta.
Saken är nämligen att jag tror till 98% att Miraz är det!

Inget juver men däremot ödem framför (som iof dom andra också har) gissar på värmen/flugfärna, därför jag inte direkt tänkt mer på det tills jag upptäckte att även spenarna är fulla med vätska.

Så idag provade jag och trycka till lite lätt i bägge spenarna och vips så spruta det grumlig vätska.
Men inget juver, tack och lov!

Visst måste hon vara skendräktig? Kan ju förklara henne massa extra kg också mot förra vintern. Då var hon också tjock men i år extremt tjock :o

Ingen hingst i närheten så dräktig är hon absolut inte, vill bara veta av erfarenheter hur sånt är. Alltså, jag har aldrig varit med om det liksom... Går det bara över sen eller? :o

Om någon vet så tackar och bockar jag för svaret! :)

Tack för svar!

Det är så jag har haft också, antingen kallhyra för det aktuella stallet, eller så har jag betalat max 500/häst/månad. Även de hingstbeten jag lämnat iväg på har kostat 500/mån. Men den här tjejen vill ha 1000 kr, vilket jag tycker är alldeles för mycket för ett helt vanligt bete! Då kan jag ju lika gärna köpa hö för halva priset och stödfodra som vi gjorde ifjol liksom... Visst, inte lika kul/bra för hästarna, men inte lika ont i plånboken... När det dessutom är hon själv som vill ha dit hästar förstår jag inte riktigt hur man kan ta så mycket för det... Hon började först prata om 80kr/dygn (2400/mån) för att det var vad en hingsthållare i närheten tog, men då sa jag tvärnej, det finns inte på planeten...

Molin: Hon är så jäkla söt! :love: Har ingen erfarenhet om skendräktighet tyvärr så kan inte hjälpa dig, men vet att det är ganska vanligt med ödem på hästar som är i överhull, vet inte nåt om det där med vätska i spenarna dock...

KL
Också måste jag ju berätta om dagens bravader... Nu vet jag vad grabben gör som blir så fel!

Började longera precis som vanligt, kollade av kommandon och allt gick jättebra. Så spände jag in honom ganska löst men ändå så att det tog emot, han gick ett varv och så rakt upp och ner så tvärkastar han sig bakåt igen... Den här gången var jag väldigt beredd, såg två steg innan att han spände sig och hann därför med att tjonga till honom med långspöt så att han for framåt och stannade istället. Gick fram och tog tag i honom och ledde honom istället några varv runt.
Hela tiden gick han och gapade allt vad nosgrimman tillät, jag tänkte först att han säkert ryckt till och fått lite ont i lanerna, men eftersom han aldrig slutade gapa stannade jag honom för att kolla så inte bettet hamnat mellan tänderna eller nåt. Spände loss tyglarna, öppnade nosgrimman - hittade ingen tunga... Hästen hade alltså dragit in HELA tungan som låg totalt tillknycklad BAKOM bettet. Det har jag faktiskt aldrig sett förut... Visst har han lagt tungan över nån gång, men det redde ju till sig, men jag har aldrig hört talas om en häst som lägger tungan så! Jag fick ju bända upp munnen på honom och karva ut den... Då ställde han sig och slickade och slickade och slickade.
Sen satte jag på prylarna igen och ledde honom några varv till, och då gick det ju mycket bättre. Provade longera lite till men han blev fortfarande spänd när det tog emot och jag såg tendensen till att han skulle fara igen, så jag stannade honom och spände om tyglarna in under magen istället, så att dem satt som en snodd, och plötsligt gick allt så mycket bättre! Han slappnade av i hela kroppen, tuggade på bettet och gick med näsan framåt nedåt. Skritt och trav i båda varven utan minsta tillstymmelse till problem!

Så ja, där kom problemet fram. Han kör alltså bak tungan... Hur i hela friden får man bukt på det!? En vän som haft hästar i alla tider och kört på travet och sett det mesta tipsade om tungrem (hette det så?), en rem som alltså håller fast tungen på plats så att den inte kan fara iväg åt nåt håll. Känns ju lite brutalt i mina öron, men det är väl jättevanligt på travhästar och gör ju knappast nån skada, kanske värt att prova?

Imorrn tänkte jag upprepa longering igen, men den här gången ha tyglarna under magen direkt. Tyvärr är dem ju inte direkt gjorda för att sitta så och blir lite fladdriga och tunga, men jag äger ingen snodd så tills jag hunnit köpa en får det helt enkelt gå. Han blev ju väldigt tillfreds så fort jag spänt om det så.

Positivt dock: Han är inte en gnutta halt, han blir JÄTTEFIN när han slappnar av och jobbar genom kroppen, jag ser så mycket mammahäst i honom. :love: Det blev såklart jobbigt när han plötsligt använde kroppen rätt, men det är bara att lära sig! ;)

En annan (dock negativ) sak är den där jäkla framfoten som återigen har börjat flyta ut... Åh jag blir galen! Bara fyra veckor sen han blev skodd och den är redan på väg åt fanders... Pratade med världens bästa hovis igen och han skulle försöka få tid att komma ut och kika i helgen. Han jobbar ju på kliniken och föreslog att vi skulle ta en tid där och röntga båda fram och sen sko honom med en specialsko där i smedjan. Han menar på att det är sulan som blivit sänkt och därigenom pressar själva hoven utåt istället för neråt. Han misstänkte att Kaptenen vuxit för fort och blivit för tung och att foten inte hunnit med, jag tyckte det lät lite knepigt men jag litar på honom. Men däääär flög alla mina pengar med vinden. :( Vi får se vad han säger när han kikat här hemma först. Men det är klart att det vore bäst att röntga och se efter ordentligt, suck... Hovis pratade nämligen om att det kunde blivit hovbensrotation av det hela. :(

Jag ska byta hästras. Punkt.

Angående tungan.

Vi har ju tungband på en del av våra galoppörer, och jag har inte märkt att någon tagit skada av det.

Har du provat olika sorters bett, gör han detta med alla?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 841
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar