10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Ang tungband. Om du provat olika bett ( fasta ringar/lösa, 2,3 eller raka bett ) Så skulle jag absolut prova tungband! Har själv haft det på flera hästar ( uppfödd på travet) Och även mitt starka halvblod som la tungan över bettet hela tiden när det blev jobbigt. Red med tungband 2 veckor sen kunde jag lämna dom starka betten ( pelham/ kandar ) och rida och tävla på vanligt tränsbett =)

kl. Idag har vi haft 20+ i skuggan! Helt underbart och jag tränade att "visa för hand" med Nixi, gick jättebra men det var Huuur varmt som helst ;) Fick upp flåset bra efter några varv i full fart i paddocken :P

+ supercassie: Jag har ett rakt och ett tvådelat bett med fasta ringar, han har funkat bra på båda förut. Jag trodde ju tjafset med bettet berodde på att det var längesen han jobbade riktigt och att han helt enkelt behövde komma på att han visst kan gå framåt fast bettet tar emot (så som det brukar vara på hästarna första gången det tar emot), men så hände detta och jag blev lite konfunderad... Faktiskt blev jag lite rädd, man har ju hört om olyckar där hästarna kvävt sig själva när tungan hamnar så... :crazy:

Men alltså funkar det är rida på tungband? De blir inte hämmade på nåt vis av det? De kan fortfarande jobba på i form? Jag vet som sagt ingenting alls om detta fenomen...

Våra galoppisar rids ju alltid i form när de rids fram innan jobb. Tycker det är ytterst sällan som det känns "konstigt".

Det är klart att det funnits en eller ett par som inte gillar bandet och i det fallet går de ju och jiddrar lite. De hästarna brukar vi dock försöka att bara ha tungband på när de ska jobba snabbt, alternativt byta till ringbett.

Ja alltså, i början när han skulle vänja sig vid bett gick han och grejade och lade tungan över hit och dit. Då löste det sig genom att jag en period hade sidostyckena åtdragna hårdare, sen har det inte varit några problem och idag är tränset inställt normalt. Men detta är nåt helt nytt för mig... Kan det hjälpa att bara dra åt likadant igen? Eller kanske använda tungband en period för att han ska lära sig? Eller måste man då använda det "hela tiden" sas? Jag är ju lite rädd att han ska göra samma sak som i lördags och bara försöka backa ifrån det... Det funkade ju jättebra när jag satte om tyglarna som en snodd, kanske ska jag bara använda en sån ett tag?

Ååååh vad detta är jobbigt. :(

Finns ju bett med en sån där rund platta på,har du provat ett sånt? Tungfelsbett eller vad dom kallas...

Nej har inte provat, men har fått höra att många som redan fått för sig att lägga tungan fel gör det även med ett sånt bett? Har dock ingen som helst erfarenhet av det så jag vet inte...

Gud vad tråkigt att han gör det.
Men varför inte prova ett sådant bett med platta, det kanske funkar annars har du provat och får då gå till nästa fras, det med tungband.

Jag har ju haft lite problem med Sakura, hon lägger dock inte tungan över bettet utan hon kan slänga ut den i sidan och "lufta" tungan ibland. Men det är inte alltid.

Jag varierar också på bett för tycker det är en bra idé och inte nöta på samma.
Jag hoppar mellan rakt och 3 delat.

Delvis kl.

Fick provsvaren idag från bajset jag skicka in igår :)

Pillan höll nollan som vanligt sedan så bytte Miraz och Sakura mängd för i år, förra året hade Miraz mer än Sakura men i år tvärtom, konstigt nog.

Miraz låg på 550 EPG, så det blir att avmaska under nästa vecka!

På söndag kommer även en tjej och ska kika på Miraz (allt gick så plötsligt).
Hon behöver sällskap åt sin ponny under 1år till och börja med och jag kan tänka mig att lämna iväg henne under den tiden också.
Då får hon växa på sig under 1år och så är det bara att köra igång med ridningen sen igen.
Givetvis tömkörning och uppvärmning först!

Känns jobbigt, men det skulle underlätta lite i mina problem med stalltitt, så svårt att hitta TVÅ platser! :(

Min har också tramsat sig med bettet i början nu när vi började rida och tjejerna som har henne rekommenderade tungfelsbett till henne. De håller liksom Supercassie på med galopphästar annars. Vi hann dock aldrig byta bett på henne, för hon slutade sen. Nosremmen har jag ju redan frågat om, men vi har såna där "bettskivor/bettringar" i plast (såna som shettisar brukar ha ;)), och när hon fick på dem slutade hon direkt. För hennes del var det nog roligast att försöka pilla in tyglarna i munnen.

Angående kostnaden för betet: Vi har alltid antingen haft hästarna hemma på bete (gratis) eller stått kvar i stallen vi stått i över sommaren. Första stallet vi stod i även på sommaren betalade vi enbart kallhyra till ägaren året runt, så det förändrades ju inte på sommaren. I förra stallet betalade vi kallhyra (500 kronor) för juni-augusti. Här betalar vi samma pris året runt, men vi behöver å andra sidan varken bry oss om staket eller vatten eller någonting, det fixar hon som har det. Jag hade en kompis på bete ihop med min förra sommaren, som alltså inte stod i stallet på vintern, hon betalade också 500. Hon tyckte det var svindyrt eftersom stallägaren varken passade vattnet eller såg till att det var ström i staketet (som hon egentligen skulle göra). Jag hade med lätthet betalat en dyrare peng om det hade varit mer saker som ingått (som vi har det nu), men om det är fråga om ren kallhyra tycker jag faktiskt 500 är rimligt.

Jag har också haft ett sto som fick vätska i spenarna helt plötsligt. Då hade jag haft henne i två månader bara, hon hade gått upp rejält i vikt och det var dessutom i december, så gissa om jag blev skakig. Det försvann dock på henne av sig självt.

Jag fortsätter på bett-temat. Vilka bett använder ni och varför? Jag har ett tredelat tränsbett på min nu, 10,5. Det köpte jag billigt av en kompis att ha för att vänja henne, jag hade aldrig trott att hon skulle kunna ha det så länge som hon har haft, men nu börjar det bli lite för litet. Jag är egentligen anti starka bett (och hon behöver absolut inga starkare grejer), på min andra häst har jag ett vanligt tjockt tvådelat tränsbett. Det är 11,5 och jag antar att jag kan börja med att prova det, men jag är samtidigt rädd att det för tjockt? Vilket bett hade ni rekommenderat till en treåring?

Vi har ju ett gäng olika 10or, med lite olika bett...

En går med Nortonbett, ett par av dem på ringbett, någon med vanligt tvådelat,lösa ringar.

Det är inte alltid de har samma bett vid snabbjobb/start som vid träning

Tack för ditt svar!

Ja jag fick för ett tag sedan höra att hon är lönnfet av en annan här inne på buke. Men den uppfattningen har då ingen annan haft, överviktig JA men inte överdrivet!

Sen går hon faktiskt på mindre giva nu, försöker åtminstone i och med att dom andra två behöver sin mängd ändå. Speciellt travaren :)

Jag har hört på så många håll nu att tjocka/tunga bett är bra! Fick tips om att prova det på Kaptenen och se om han blir bättre. Ska in och köpa en snodd så kan lika gärna se om det finns nåt tjockt bett också, två- eller tredelat. Kanske ett med parerstänger... Har precis köpt ett sånt till nordisen så kanske ska prova om det faller herrn i smaken. Annars har jag också såna där plastplattor liggandes. ;) Visst brukar han också gå och försöka fånga tyglarna, men det är när han får stöd eller det tar emot som han kastar och backar. Så brukar de ju kunna göra när de precis ska vänjas vid bett, men han slänger sig ju så kraftigt, plus att han nu alltså börjar krulla ihop tungan...

Kaptenen har ett tvådelat på 9,5 som sitter bra, och ett rakt 10,5 som också funkar bra. Gissar att han i slutänden kommer ha 10,5. Har ett tjockare tvådelat på 10,5 som jag också tänkte prova och se om det passar bättre... Alla med fasta ringar.

Molin: Så himla tråkigt att det ska vara så svårt att hitta för två hästar, men vet så väl hur det är... :( Men det kan ju ändå bli bra om hon får ett år på sig att bli mera färdig.

KL
Satte upp krubban i transporten idag! Så nu ikväll ska hästarna få kliva in där en och en för att käka kvällsmat. Vi får väl se hur lång tid det tar. ;)

Så kände jag med i just det tillfälle när jag fick samtalet av denna person.
Det kanske gör henne gott helt enkelt och araber är ju lite senare i utveckling.

Men en dag i taget, får se på söndag hur allt blir helt enkelt.
Jag lär lämna besked om stallplats på ett ställe då också, men där har jag nog inte råd att stalla in två eftersom det är så dyrt :(

Vi får se helt enkelt!

Maja

Det kanske är smart att sätta krubba i transporten. Men på dörren, då blir det ju fel sida mot vad dom står på.
För man har dom ju alltid på den vänstra sidan när man kör dom. Dörren sitter ju på höger....

Jag har iof en värmlandsvagn, så jag vet ej :p

Jag satte den på väggen på vänstra sidan. :) Det blev jättebra faktiskt, tar ju ingen plats just så det är lätt att komma under bommen och ur vägen, får väl se om hästarna håller med. ;)

Har för övrigt hittat ett annat bete för 500kr/häst på närmare håll, så om inte denna människa som jag redan pratat med går ner till samma pris så tackar jag nej och kollar med den andra. :)

Det känns väl kanske mest rimligt att prova C-ponnyns bett på henne då, och i alla fall se om storleken är okej?

(Jag är för övrigt helt förundrad över att Kaptenen har så liten mun, mitt bett ser ut som en leksak bredvid fullblodens, och då har jag ändå en ponny. :p)

Då kanske du kan parkera Sakura på den där lösdriften nu ville stå på,och stå på kö på en plats till? :)

(Och ang ditt PM,har inte kontaktat henne än,men kommer göra det under sommaren! :) )

Lösdriften har dessvärre inget ledigt ännu så jag funderar på att tacka ja till det dyrare stallet isåfall. Vill gärna ha in henne på box och se hur hon är då.
Hon har ju verkligen varit en riktigt grinig kärring denna vinter :( Vill se om hur hon är vid installning en vinter också.

Nu var iof vädret väldigt växlande i grader och kan säkert ha satt spratt i pälsen/huden då.
Hon är ju väldigt superkänslig vid pälssättning/fällning och har varit hela vintern (trots b-vitamin bland annat).

Jag satte den på väggen på vänstra sidan. :) Det blev jättebra faktiskt, tar ju ingen plats just så det är lätt att komma under bommen och ur vägen, får väl se om hästarna håller med. ;)

Har för övrigt hittat ett annat bete för 500kr/häst på närmare håll, så om inte denna människa som jag redan pratat med går ner till samma pris så tackar jag nej och kollar med den andra. :)

Okey då vet jag. Ja köper man en lagom stor en så borde ju inte det bli så tokigt :) Men hur i höjden satte du den? Så att botten går vid bommen typ eller? :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 841
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar