10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vet inte om det är gamla råd,men vad jag har hört så är klöver farligast! Är det tänkt att hon ska motionera henne något,eller ska hon bara gå på bete?

Eftersom hon redan är ganska rund så skulle jag absolut ha munkorg på! Den storleken hon har nu på magen är det jag skulle se som maxgräns även under betesperioden,om hon redan har den magen innan betet så lär den ju inte bli mindre! :p Fång är ju ett hellsike,och man kan (och SKA) göra så mycket för att undvika det. Släppa en redan rund häst på sådd åkermark skulle jag vara väldigt skeptisk mot...Speciellt så här tidigt på sommaren. Frostnätter är ju rent utav "livsfarligt" och kan väll vara det enda in till mitten av Juni här. Efter midsommar ska ju den största tillväxten lugnat ner sig,så då brukar jag kunna slappna av lite. Om dom har en ponny så lär dom väll endå begränsa betet för den med? Om inget sånt är planerat så skulle jag faktist dra öronen åt mig lite,luktar tyvär lite för mycket okunskap om risker då i min näsa...

Hur mycket gräs har hon hunnit äta nu? Lång invänjningsperiod är också superviktigt.

Det var tillslut fångens påföljningar som tog livet av min förra arab,så ja,det är en hemsk sjukdom som man aldrig kan vara för försiktig med.

Senast ändrad:

Vad kul! Vilken cool häst du har! :D

På Fredag så ska Korven hämtas hem igen,helt sjukt att det redan gått en månad! :eek: Vart tar tiden vägen?! Är iallafall glad att han kom iväg,känns som man för första gången faktist fått andas och hinna landa efetr förlossningen och allt,känner mig som en ny människa nästan med MASSA sug efter stallet/träning och ridning,mer än på väldigt länge! Känns hur kul som helst! :D

Har dessutom ÄNTLIGEN hittat ett bett som funkar! Han har ju aldrig gillat att tränsas,utan försöker komma undan genom att lyfta huvudet,inte öppna munnen osv,men nu har han t.o.m börjat gapa efter bettet vid tränsning! Så nu har jag fått shoppa ett eget sånt. :) Jag hoppas även att det bidrar till mindre spänningar,och iom det så kanske sadeltvången lättar lite.

Han är riden 9 av 10 gånger utan sällskap,och det funkar superbra. Dock så promenerar hon från marken ut i skogen,hoppar upp där,sen rider hon en stund,sen promenerar hon från marken hem,så då har hon aldrig behövt ta "kampen" från ryggen att han ska lämna gården,och jag har ju aldrig haft några problem med att promenera utan sällskap heller,utan det är när jag ridit han har nitat och vägrat gå,så vi får se hur vi tar oss vidare. Ska iaf försöka hitta på en bra uppsittningsplats så börjar vi så vi med,promenerar en bit från gården innan jag hoppar upp.

Han får iaf guldstjärna för hur han har skött sig,han har ju fått en MASSA miljöträning nu,hemma har vi ju bara skog och åkrar typ,där har dom gått över bäckar,fyrhjulingar har kommit,viadukter,hög trafikerad väg brevid hagen,vedklyvar,höns,lastbilar m.m. Det var dag två när hon hoppade upp direkt han exploderade,men det är det enda "dumma" han gjort.

Även jag fick en guldstjärna för att markarbetet var superbra gjort enligt henne,det kunde inte vara bättre,kändes jätteskönt då mitt självförtroende sjönk i botten då ridningen krånglat lite för oss. Kände mig som en värdelös hästägare som inte kunde någonting,och ärligt talat så satt jag och läste annonser om riktiga läromästare och "tanthästar" en hel kväll,för hur kunde jag vara så korkad att köpa unghäst! :p Nu känns det dock bättre,hoppas känslan håller i sig! :D

Känner så väl igen den där värdelösa känslan! Men himla kul att det gått så bra för Korven, du ska se att det blir häst av honom också. ;)

Molin: Håller med alla andra kring betet, är det så pass bra bete som sådd vall så är det väl jättekraftigt även för deras ponny, och alltså ganska riskfyllt för båda två? Munkorg och invänjning. Vet att du haft dina på gräs ett tag men inte hur pass mycket dom fått i sig. :)

Sar: Vilken pärla du har! :) Kul att ni är på G nu!

KL
Ikväll lasttränade jag Kaptenen igen. Den här gången riggade jag kameran en bit bort så jag fick det på film. :) Duktig häst knallade in direkt han såg/hörde att jag hällde upp kraften i krubban! Han stod ännu lugnare på idag och väntade jättesnällt tills jag sa åt honom att backa. Ändå fick han stå och filosofera en stund även sen han ätit upp, rörde inte en fot! :)

Filmbevis!

Här har vi haft kanooooonväder idag! Det har fullkomligt exploderat grönt nu två dagar och idag fick hästarna inviga skogshagen några timmar på kvällen efter Kaptenens transportträning! :) Mycket glada hästar käkade gräs, busade, käkade och busade. ;) Nu är de tillbaka i vinterhagen igen och får nöja sig med hö. :p

011_zps1dc07a8f.jpg

013-2_zpsa8bd9233.jpg

016_zps827475f0.jpg

Kl

Idag har Alva varit på 3-årstest, hon skötte sig utmärkt, men blev lite för ivrig på löshoppningen så hon hoppade inte lika bra som vanligt.

Fick 8 8 7.5 7.5 7 7.5 = 45.5 dressyr

8 8 7.5 7.5 7.5 7 = 45.5 hopp

Men jag är nöjd med henne! Hon var 161 cm.

Klöver har ingenting med fång att göra. Klöver är inte alls farligt (alsikeklöver kan vara det dock) om det inte skördats sent på hösten, då kan det innehålla förrhållandevis mycket stärkelse.
Men klöver på bete är bara bra för hästar, proteinrikt.

KL

Vad kul att det går bra för allas hästar!! Min går på bete som sagt en vecka tillbaka och det händer ingenting där, förutom att hon ser ut som en flodhäst redan, antar att det är mycket vatten i den där lilla gräsmagen hon fått.

Då var det som jag misstänkte,att det var ett gammalt rön som legat kvar.

Själv har jag inte stått på klöverberikat bete på säkert 10 år minst,så är inte så uppdaterad om just klöver.

Jag har haft två ponnyer med fång (min B-ponny fick det som ung och det var ett helvete, C-ponnyn fick sin första attack som 24-åring, så i hennes fall var det kanske mer åldersrelaterat), och står nu med en ponny som har det i generna. Jag har munkorg på C-ponnyn, hela sommarhalvåret, det är inget snack om saken. Senast förra veckan var det en sur kärring från helvetet som skällde ut mig för att det är så synd om M för att hon måste ha munkorg i hagen, men det är hennes enda chans till ett drägligt hästliv tillsammans med de andra hästarna. Ändå är det betet de går på nu magert. Jag rådfrågade den hovslagare som skor min lillas mamma (jag litar faktiskt mer på honom än på min egen, men han är så gammal att han inte tar emot fler kunder), och han rådde till munkorg på lillan också, kanske redan i år eller nästa år med tanke på att både hennes syster, mamma och mormor har haft fång. Man kan aldrig vara nog försiktig.

Är familjen vana vid fånghästar? Annars hade jag faktiskt aldrig lämnat iväg henne den här tiden på året. Min kusin ville låna min B-ponny över sommaren, vi höll på att starta ett världskrig för att slippa låna ut honom (jag litar inte ett ögonblick på att de skulle passa honom, vi hade inte direkt någon bra relation ens innan), men som tur var gick farmor och farfar in och sa att de förbjöd oss låna ut honom till dem ifall något skulle hända. Jag hade aldrig velat ha tillbaka en sabbad häst för att någon annan inte orkade/kunde/ville passa den ordentligt.

Vad härligt att du är så motiverad och att du snart får hem honom! Jag känner igen det där, jag får min 1 juni, och jag räknar ner dagarna nu. ;)

Tack ALLA för era fina svar!

Jag vill absolut INTE att hon får fång givetvis och vi alla tänker lika där, även mamman i familjen.
Dom har själva haft fånghäst så dom vet risken och allt jobb med det.

Jag kommer köpa mig en munkorg, inte en sådan där mjuk utan en sådan där plastplatta man fäster i grimman bara.

Jag ska ikväll och kolla på marken, ska fråga om hur gammal vallen är samt om den är gödslad.
Det jag vet nu är ju att DOM sått så nu är den ju antagligen gödslad eller åtminstone sådd liksom.

Familjen i sig känns helt toppen verkligen, dom har stor erfarenhet (mamman), dottern tävlar i hoppning och mamman rider dressyr.

Mamman erbjöd sig att att ta promenader med Miraz om jag ville det, ev löshoppa ibland just för att hon får göra något litet ibland och inte bara gå enbart som sällskap.
Detta är helt OK för mig!

Och som sagt, hon kommer stå ca 1mil ifrån mig, om ens det? Så jag kan åka dit precis när jag vill och det om något känns helt underbart!

Jag tror detta beslut blir bra för alla, nu har allt löst sig med precis varje häst, jag får bort alla från den hemska hagen, dom kommer må betydligt mycket bättre. Miraz kommer garanterat stortrivas på nya stället, dottern blev totalförälskad i henne och ville knappt slita sig, så hon kommer nog få massa ompyssling i stallet ;)

Men jag ska fråga om vallen, och precis som alla sagt jag vill inte ha henne rundare än vad hon är så man får helt enkelt se hur länge hon får gå med munkorgen, vem vet om det kanske blir längre tid.. Det får man se såklart.

Nu ska hon få vaccinering samt avmaskas denna vecka sen är hon redo för flytt, detta kommer bli riktigt jobbigt och jag lovar att en eller två tårar kommer spillas (förhoppningsvis inte så dom ser) :o
Det gör bara ont av att prata/skriva om detta :( Såhär svårt har jag nog aldrig haft när jag släppt iväg en häst... Hualigen!

Vet inte riktigt vart ni fick klöver ifrån :p
Men jag skrev att det finns på det bete som hon gått på hos mig, en hel del faktiskt men absolut mycket mer gräs.

Vet inte hur denna vall ser ut, men det finns säkert klöver i det också, dom lyckas ju alltid komma upp på sådana ställen om det kanske var DET ni menade ;) :o

Är det här en mer permanent lösning för Miraz, eller är det bara över sommaren? Kommer detta innebära att det blir lättare för dig att hitta ett nytt ställe till Sakura, när du bara har en häst?

Ett tips bara, kliar hon sig mycket mot träd/försöker få av grimman nu? För om hon gör det lär hon garanterat lyckas få av den där munkorgen som man sätter på grimman. Vi hade en sån först till B-ponnyn, men jag tröttnade på att springa och leta efter den i hela hagen varenda dag. Nu kanske han var helt hopplös med det (han avskydde den djupt från första stund), men tänkte bara varna dig. ;)

Jag vet att många är duktiga på att få av sig dom, tur nog dom ggr Miraz har haft grimma på sig i hagen så bryr hon sig inte i den. Så nej, hon kliar sig inte :)

Så det ska nog gå bra!

Det är för 1år till och börja med, tjejen sökte akut sällskap och hon hörde av sig till mig då jag frågat henne tidigare (men om min travare) och tyckte att varför inte.
Då får hon njuta ett år till och växa till sig, sen kan jag sätta igång ordentligt med henne som 4åring :)

Och ja, det underlättar, nu har jag fått en stallplats åt Sakura så allt har löst sig väldigt bra.

Vad skönt att höra! Jag vet hur svårt det är att hitta stallplats till en häst bara, och jag hade ju också två precis som du. Men de tänkte alltså ändå jobba lite med henne, så hon ska inte bara vara sällskap i ett helt år då?

Men precis, jag sa att helst får hon stå hela betet men någon promenad ibland skadar ju absolut inte liksom.

Men sen längre fram osv så sa jag att det är fritt fram med promenader och ev löshoppning om dom vill.
Det är själva ridningen jag vill att hon ska få vila från nu när jag skickar iväg henne :)

Iih, jag är lite nervös.. Ska strax åka till bort till dom och kika och då får
vi se om hon ev hittat på något bra kontrakt också.

Ja stallplatser är inte lätt, men nu känns det bra!

Skönt att det ändå känns som en bra lösning! :) Jätteskönt när man hittar nånting nära hemma också!

KL
Idag är Kaptenen dyr! :love: Först lasttränade jag på samma sätt som tidigare. Han knallade in direkt, vi stängde och han fick stå där en stund. Vi gick in och satte oss med dörren öppen, hörde att han trampade lite grann men inget farligt alls. :) Han fick stå en stund extra och sen lastades han av lugnt och fint - jätteduktig kille!

Efter det tog jag in honom i stallet och gjorde i ordning för tömkörning. Han var hur fin som helst idag! Ända från första sekund tog han mjukt fint stöd i bettet och BJÖD faktiskt fram mot handen, följde tygeltagen klockrent, lyssnade kanon och blev så hiiiimla fin! :love: Jag märkte att jag blev lite hängande i högerhanden av spöet så jag slängde det åt sidan innan vi provade traven, och det var en riktig win win, för satan i gatan vad han klev på bra och välvde sig fint! Jobbade verkligen aktivt genom hela kroppen men var hela tiden med mig och lyssnade, enda jobbiga med det var ju att jag fick kuta för allt vad tygen höll! :p Det blir svårt att sitta ner i den traven kan jag lova. ;)

Efteråt fick han gos i massor, godis och ompyssling. Han är så rolig för han har så tydligt minspel, precis som mamma häst, och man riktigt såg hur det gick runt i huvudet på honom. Duktiga duktiga killen! Sen fick han gå ut i skogshagen igen för att käka lite grönt, det var han verkligen värd! :love:

Nu ska jag klättra upp och åka nån liten runda på honom också och se om det funkar även från ryggen, sen är det sommarlov för hela slanten!

Vad skönt att allt ordnat sig! Se till att fixa körkortet nu när hon är borta (för visst var det så att du inte hade det?) så är du inte lika bunden sen till vart stallplatserna ligger! ;)

Hoppas på att du hänger kvar och fortsätter uppdatera oss med bilder iallafall på fina Miraz! Lite synd att du inte kom iväg till betet som var tänkt från början då jag gärna hade velat ha betyg på det inför nästa sommar,men jag får väll kika dit själv helt enkelt! :)

Haha, jodå jag ska börja övningsköra igen nu... Är mer än 1 år sedan jag körde sist nu. Så det är verkligen på tiden och jag hoppas verkligen vi kommer ligga i som tusan detta år så kanske jag kan ta det under vinteråret. Men jag vet inte :p

Skönt att det ändå känns som en bra lösning! :) Jätteskönt när man hittar nånting nära hemma också!

Ja men precis :)

Vad kul att det går bra med din fina kille, det går fort för dom när man har den där möjligheten som du har. Att kunna lasta vid både morgon och kvällsmaten.

Delvis kl.

Nu är vi hemma och vad glömde jag?
Jo fråga om vallen, suck!

Men det var inte mycket till klöver, mer gräs och just nu ligger det på ca 1dm kanske lite mer och det var STORT bete!

Hon kommer stortrivas kan jag lova! Kommer nog aldrig vilja flytta därifrån!

Ska fråga om vallen igen, men jag har nu köpt en sådan där munkorg så hon kommer ha den på sig första tiden av betet sen
får man väl se helt enkelt.
Kanske får hon ha den hela jag vet ej?

På tal om körkort så håller jag på att plugga till BE.. Jag ångrar så mycket att jag inte tog det direkt när jag tog b-kortet. Så jäkla tråkigt att läsa om teorin :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar