10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Eventuellt. Beror på vad hon tycker. Hon hade egentligen bokat honom redan när han låg i magen, men ångrade sig för att satsa på sin tävlingshäst. Men nu ska den pållen säljas som läromästare (han är lite till åren för att ta henne vidare uppåt) och hon letar lite lätt efter ny. Jag kontaktade henne och erbjöd henne att kika på Kaptenen (som absolut inte är officiellt till salu) och hon ville gärna komma. Nu ska vi bara se om det klaffar med tid innan betessläpp. Hon är jätteduktig, jag känner henne sen förut och hamnar han där har han ALLA förutsättningar att bli bra. Så jag hoppas faktiskt att hon vill ha honom. Jag kan lika gärna skogsmulla med min nya kärlek nordsvensken, jag är ändå inte tillräckligt duktig för att ge honom den chansen han förtjänar. Här skulle han bara bli träningskompis/skogsmullehäst/hobbyhäst. Hos henne är det bara han själv som sätter gränsen, och jag tror faktiskt att han kan gå ganska högt i klasserna med rätt matchning. (I hagen gör han då alla rörelser för grand prix utan problem, haha.)

Tyvärr inte :p Lite för tung bil och släp.. Med B96 kan jag koppla på transporten men inte lasta något :p Min tävlingspolare väger ca 850kg :P

Have mercy! :D

Lycka till med detta då! Önskar också att man kommit på det när man ändå skulle ta sitt B. Själv hade jag fixat lämp, bok, CD, kompis som varit trafikskollärare och börjat plugga till BE för ett par år sedan... när vi istället köpte en bil som fick dra släpet vi spanat in, så jag la ner det hela. Ångrar det nu när vi vi köpt en ny förstabil och 'bara' får dra med andrabilen :meh:

Det är lite därför jag har valt ponny, ett bra halvblod hade liksom varit bortkastat på mig då jag egentligen är hoppryttare så det skriker om det, men har hoppskräck efter en ridolycka för några år sen.

(Sen fick min ponny, som jag fick köpa enbart för att uppfödaren tyckte att hon hade för dåliga hoppanlag jämfört med storasyster och som var livrädd för bommarna för bara fyra månader sen, för sig att det här med att hoppa är skitkul och hoppar små hus... Jag la upp några av löshoppningsbilderna på Facebook, uppfödaren såg dem och tyckte att lillan visar betydligt mer talang och hoppvilja än syrran gjorde vid samma ålder. Systern har idag, elva år gammal, fortfarande bara hoppat 1 meter, min lilla hoppar 110 cm som treåring även om den ena gör det med ryttare och den andra löst. Man kan aldrig planera någonting alltså. :p)

Måste säga himla tråkigt om det kommer till försäljning av din sista avkomma efter ditt otroligt supertrevliga och snygga mammahäst!

Men jag säger lycka till även om jag tycker du ska behålla honom :angel:

Hipp hipp hurra! Grattis Malin! :) Tänk, för fem år sen firade "vi" födelsedag samtidigt för första gången. Tänk vad tiden går fort!

TACKAR snälla du.
Ja tänk vad tiden går fort alltså, det var en fin dag det!

Stort grattis till den killen med!

Jag är skitglad!! Ägget var kvar, nu en femma. Perfekt!

Vad kul, hoppas det går lätt och smidigt nu då!

Angående munkorgen, min fånghäst har den hela sommaren (maj-september), men skulle jag sätta på en på lillan skulle det ju enbart vara i förebyggande syfte, och skulle betet se hyfsat ut skulle hon slippa efter midsommar. Jag bor ju så långt söderut att det har växt på bra de senaste veckorna, och efter midsommar brukar allt gräs vara av den fina färgen brunt här.

Angående körkort: Håller med Fibusen, ta det! Jag tog mitt när jag var 18 ½ (ett halvår försenat p.g.a. brutet ben), köpte bilen ett år senare, och jag hade aldrig klarat mig utan. Det är så underbart skönt att slippa be om skjuts eller försöka anpassa sig till dåliga busstider hela tiden, samt att många jobb idag kräver B-körkort.
Jag ska ta utökat B tänkte jag, det första min ekonomi stabiliseras lite, mina hästar väger bara 350-400 kg var, så jag behöver inget monstersläp för att dra dem.

Grattis på födelsedagen, förresten!

TACK för gratulationen!

Ang munkorg, ja jag vet inte heller jag, men hon kommer absolut få gå till minst efter midsommar, jag vill inte ha henne rundare om man säger så. Så vi får se hur det går med allt.
Vi får ta en dag i taget!

Körkort håller jag på med, dock är jag SEN... Blir ju för tusan 27år idag :o
Hahaha

:bump::banana::bump:

Och Molin,GRATTIS på FÖDELSEDAGEN! Hipp hipp,HURRA!

I går köpte jag mig faktist en moped,så nu kommer jag åka billigt till stallet,perfekt nu när han kommer hem på Fredag! ;)

Och jag hoppas hans nya bett kommer i dag på posten,råkade ju shoppa ett nytt träns åt han förra veckan också! :o Varför kan man inte vara miljonär,finns ju massa saker jag vill ha nu! :cautious::crazy:

Tackar så mycket!

Vad härligt med moppe, min sambo tyckte också att jag skulle köpa mig en sådan, men man lär ju gå en sådan där liten kurs och ta moppekort för precis allt nu, suck...

Det lär du visa, det nya tränset.
Gud vad kul att du får hem han snart...

Måste säga himla tråkigt om det kommer till försäljning av din sista avkomma efter ditt otroligt supertrevliga och snygga mammahäst!

Men jag säger lycka till även om jag tycker du ska behålla honom :angel:

Jo det är klart att det känns jobbigt... Jag som aldrig ville sälja Konjack, blev av med Koronn (honom hade jag tänkt spara, bara låna ut för tävling) och nu går i säljar-tankar kring Kaptenen... Men jag måste säga att jag är så nådigt jävla spyless på dessa smalbenta halvblod som bara går och gör illa sig hela tiden... :crazy: :p Jag tycker det är jättekul att utbilda upp till grundridning, men sen är jag helt enkelt inte tillräckligt duktig (eller modig, jag är både hopp- och "höjd"rädd! :p) för att ta utbildningen vidare. Om jag har kvar Kaptenen kommer han inte utvecklas så mycket som han skulle kunna, vilket känns tråkigt då jag ser på honom att han har kapacitet. Om den här tjejen vill ha honom bor han ändå bara tre mil bort.

Kiwifrukt: Ja jag vill ha en LITEN häst, min mammahäst var perfekt, 157 i manken. Men nu vill jag fasen hellre rida ponny, det är så mycket smidigare och roligare på alla vis! Jag är ju ändå inte alltför stor, 165 lång, väger ca 60 kg, så D-ponny kan jag ju rida utan problem. Det är mycket närmare backen och mycket behändigare. ;) Sen har jag ju verkligen fått smak för dess riktiga hästar som är så underbara på alla sätt och vis. :love: Har ju redan bokat ett föl till nästa år. :love:

Åh jag tycker det skulle kännas vemodigt om du sålde Kaptenen... tycker ni hör ihop ;) , men det känner du ju såklart bäst själv. Förstår vad du menar med att kunna utnyttja kapaciteten, jag känner på samma sätt med Fendi, men försöker bortse från det.

Idag när jag var på seminstationen så frågade personalen om hennes mamma varit lika snäll och lätthanterlig som Fendi. Ja sa jag, alla som hade med den hästen att göra sa att hon verkligen var världens snällaste häst :love: Fendi har verkligen ärvt sin mammas temperament och det är värt så mycket.

Lastade henne själv imorse igen och åkte iväg, hon står lugnare för varje gång.

Åh vad kul att hon sköter sig så bra! Det är alltid roligt att få beröm av "främmande" människor. :) Hoppas Kaptenen ska bli lika lättlastad nu också, tänkte fortsätta ge honom kvällsmat i transporten ända fram till han ska åka på bete.

Och jo det är klart att det lär bli lite jobbigt, sista egna uppfödningen man har kvar efter vackra mamman... Men samtidigt så kan jag ju enkelt följa honom hos den tjejen och kommer få glädjen i att se honom utvecklas, samma förutsättningar om jag redan har med storebror (fast han är ju hoppehäst han) som bara bor två mil härifrån. Men hon kanske inte alls vill ha honom, då är det ju ett lätt val. ;)

Tackar!

Vad skönt att hon ärvt det. Det betyder så mycket att ha en så lugn och snäll häst i allt.

Maja, jag förstår absolut hur du tänker, men det är givetvis ändå väldigt trist.
Dock är du en riktigt duktig brud på alla sätt och vis, varför inte tänka dig låta en person tävla och träna men ändå ha kvar honom?

Iof, när man väl kommit in i den perioden med tävling så finns det inte så mycket mer än just det nästan.

Jag håller tummarna för att det går bra!
Du har ju din nya lillbäs nu också, det blir absolut bra i slutändan oavsett vad :)

Förstår om det känns konstigt att göra dig av med honom, särskilt när han är "sist" kvar av avkommorna. Säger som Molin, du har inte tänkt på att göra som du hade tänkt med Koronn, alltså fortsätta äga men att någon annan tävlar?

Njao, det har ju flugit genom huvudet... Vi får väl se vad den här tjejen säger. Vill hon inte köpa honom kan jag ju alltid erbjuda henne att ha honom för träning och tävling.

KL
Lastträning på schemat ikväll också. Duktig pålle visste precis vart han skulle när jag tog honom ur hagen och gick direkt fram till transporten. Han klev in när jag höll fram sleven med mat, han vill gärna stanna på rampen och vänta på att jag ska visa maten. ;) Lastade honom i pausen på ett tvprogram, sen fick han stå tills programmet var slut. Satt med sänkt volym och ytterdörren öppen, hörde nån liten bankning men annars stod han så snällt! När jag gick ut stod han och vilade och kikade bara helt lugnt på mig. Sambon var seg att komma ut efter mig så jag knäppte loss, fällde ner rampen, tog loss repet och bad honom backa, men då ställde han sig bara bättre tillrätta. :D Så jag fick gå fram och backa ut honom som vanligt. :p Duktig häst, ett steg närmare att kunna lasta helt själv! ;)

Hej på er alla 10-ägare!

Jag lämnar tråden men kommer smyga även fortsättningsvis! Tyvärr fick min underbara -10, Asta e Stalypso-Cortez lämna oss för de gröna ängarna för två veckor sedan.:cry:

Hon gjorde sig illa i hagen (fläkning?) den 14 februari och kunde inte röntgas uppe i lårbenspannan förrän 3 månader senare. Då konstaterades det att det fanns flera frakturer och begynnande artros i vissa läkta delar. Hon röntgades sövd och fick fortsätta att somna in på ett bra sätt!

Var rädd om era småttingar, som nu är påväg in i "vuxenvärlden", och stort lycka till på alla möjliga test!:):)

Igår blev Adrielle tömkörd av min tömkörningstränare. Han är verkligen så duktig! Det var väldigt trevligt att kunna se den exakta formen som han tyckte att vi skulle sträva mot och som hon klarar av för ögonblicket.
Hon är fortsatt väldigt rädd om sin mun och stödet som kommer bakifrån är fortsatt tunt och "skört". Hon har väl tidigare antagligen bitit fast sig och strövat uppåt när det gjort ont i vargtänderna.
Men i slutet började hon faktiskt tugga och suga på bettet och det är första gången jag sett henne göra det.
Hon har också svårare i höger varv.

Jag har beställt ett novabett som jag ska prova för att se om hon har mer förtroende för det. Sedan skulle jag vilja få henne genomgången muskulärt också men jag vet inte om ekonomin riktigt räcker till detta den här månaden i alla fall, känns som att pengarna bara flyger iväg!

KL.

Har läst på lite om moped och jag vet faktiskt inte om jag fattat det rätt men det kan hända :p

Står att "Enligt de nya regler man införde 2009 så får man
köra klassII moped om man fyllt 15 år innan år 2009 utan förarbevis".

Jag är ju 27år gammal nu, så jag fyllde ju absolut 15 innan 2009 så då borde väl jag klara mig utan att gå en sådan där kurs? Jag borde väl bara kunna köpa mig en moped helt enkelt?
Och nej, EU moppe kan jag klara mig utan faktiskt, allt för att just slippa gå denna kurs måste jag erkänna :o

En 30 moppe funkar väl bra :p Blir som cykel men lättare :rofl:

Hm, ska forska vidare i detta... Kanske ska man invenstera en moppe iaf då?

Fast kursen var väääldigt enkel och simpel,lite vägmärken,sen fick du åka slalom på en bana! :p Jag gick en sån när jag var 16,kostade typ 1000:- då för alltihopa. Dock så vet jag inte hur långt du har till stallet,jag har ju 1,6 mil,så för mig så blir det ju en skillnad på att köra 30 eller 50! En kortare strecka hade jag inte brytt mig om hastigheten. Fanns en hel del 30-moppar till salu nu när jag letade efter min.:angel:

Jag tycker det är toppen att ta moppen,har räknat ut att jag åker 4-5 dagar moped för samma bensinslant som 1 dag med bil! :bump: Bensinkostnad på ca 350:- istället för 1500:- SÅÅÅÅÅÅÅ less att betala den där bensinen månad efter månad,nu är bilen dessutom i dåligt skick,så vill enbart köra dom nödvändigaste resorna med den,vilket blir till BVC bara typ då vi har gångavstånd till affär och till jobb. Så fort vi börjat jobba igen bägge två så blir det inköp av nyare bil,men kommer nog åka moppe så mycket det bara går endå! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar