Sv: 10rna del 5
Ang lastningen och linans vara eller icke vara,jag tycker att man får läsa av hästen här. Orvar fick vi ju lägga på lina när han skulle iväg nu sist,men då står han fastfrusen,men heeeelt lugn,likaså var jag med en kompis på tävling förra helgen,hon likadan,går upp på rampen men inge längre,också helt lugn. Där satte vi lina på efter 5-10 minuter. Jag kan tycka att det är bättre att lägga på tex lina i stället för att bara stå och truga,för det är då dom kan lessna ur tillslut och börja kasta sig och stå på bakbenen,bättre då att ta till metoder så man får in dom utan massa bråk. Man kan sätta en tidsgräns,att är h*n inte inne på 10 min så försöker vi med annat.
Som i dag när vi hämtade Orvar,jag vill ju gärna kunna lasta helt själv,och det börjar vi alltid försöka med,men han går upp på rampen med huvudet inne i transporten,sen står han bara där. Efter 5 min så provade vi med lite havre,då gick han in direkt,bättre dte än att börja bråka med dom och bygga upp massa stress i samband med transport/lastning. Har alltid tre steg,först försöker ta in han helt själv,sen med "godislockare",sen med lina. Ger varje moment några försök,annars går vi till nästa steg. I dag räckte det som sagt att vi plockade fram havrehinken,när han skulle iväg för en månad sen så fick vi gå enda till att lägga på linan.
Jag märker iallafall att han blir bara irriterad att stå och truga en längre tid,lika bra då att ta i med "hårdhandskarna" relativt snabbt. Han är inte den som blir ett dugg stressad av linan,utan han kan försöka backa mot den en gång,sen bara: "Aja,jag går väll in då.." Helt lugnt och okomplicerat. Skulle jag bara stå och nöta och nöta med att skicka in honom från utsidan skulle han tillslut bara lessna och försöka dra iväg/kasta sig/stå på bakbenen,då lägger jag hellre på linan en gång,det är ju inget dom tar skada av.
Då får läsa av henne,är hon däremot jättestressad från början och kastar sig hejdlöst och står på bakbenen så får man ju fundera ang linan,antingen så kan det göra saken ännu värre,eller så inser hon att "Ok,jag får väll gå in då.."
Det viktiga är ju att försöka att inte göra nån stor grej av det,funkar inte det ena,så prova det andra. Blir hon jättestressad så får man backa ett steg och prova något annat.
Jag anväder oftast repgrimma och låååångt grimskafft när jag lastar/lasttränar,ger ett bra tryck och eftergift precis när den ska,och jag har bättre kontroll om han skulle göra något ryck.