10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Åh förstår att du vill betäcka, men visst kostar det. Säger som föregående talare, du hittar inget intressant med lev föl avgift? Jag ville också helst ha lev fölavgift men hittade ingen jag tyckte om så det får bli 90 dygn här.

Gullig sambo du har, min make står också alltid bakom mig i mina (mer el mindre tokiga) beslut och det är skönt att ha det så :)

Men vad kul, jösses vad han utvecklas snabbt!
Iof handlar det om mat också, så går han ej in ja då får han ju inget :p

Tycker iaf att han är superduktig, lilla killen!
Då tar ni snart och åker en vända med han i också eller?

Min sambo ska fästa dragkrok i helgen är det sagt sen ska den ju reggas med drag sen är det väl bara tuta och köra.
Miraz åker på onsdag eller torsdag eftermiddag, beroende på vilken av dagarna som går snabbast för mig hos tandregleringen (Ska plocka bort rälsen).

Känns bättre nu, efter att jag hade varit och kollat in stället, pratat ännu mer med mamman i familjen samt fått hem munkorgen så känns detta helt super!
Hon kommer trivas och må bra där, dom kommer promenera, tömköra och ev longera i longervolt med henne.

Känns helt UNDERBART!

Så i helgen ska jag plocka och dona bland alla mina tusen saker, skicka med rätt saker till rätt häst osv. haha
Ska väl ta hem och tvätta en massa saker med!

Lämnade in receptet för avmaskning igår och givetvis så fanns det inte hemma som vanligt.
Hon sa att det kanske kunde komma in idag annars är det på måndag, så det var inte fullt så kul :/

Så nu hoppas jag verkligen att det blir torsdag vi kör henne iaf!
Vet sa att 3 dagar innan flytt räcker att ge maskmedlet men ja... Suck

Vad bra! Jag hade ju givetvis kunnat köpa ett par chinos, men jag söker jobb för fullt och ekonomin är ju inte den bästa, så det tar lite emot att köpa ett par byxor som jag kommer använda en enda gång och sen aldrig mer. (Jag köpte en snordyr examensklänning och sen fick jag veta att skolan skippat examensdagen, så det var de pengarna rätt i sjön... :cautious:)

Förstår om du hade velat ha det gjort nu så fort som möjligt, maj känns det som den ultimata leveransmånaden för småttingar. Jag ångrar nästan att jag inte har betäckt min också i år nu när jag ser alla föl, men det får bli senare i livet. Tjejen som har stallet föder upp hästar till galopp, så det bästa hade ju varit att samköra min med en av hennes, och nästa år kommer hon inte få något föl. I värsta fall kanske du kan vänta till juli och få en juni-bebis? Det känns ju inte som att du kommer gå arbetslös ett helt år, men förstår att det känns alldeles för riskabelt att chansa. Jag vill inte hellre "snylta" på andra, det räcker med att mamma och pappa betalar hyran för gamm-hästen, som ändå är mer familjens än min egen.

Vi har alltid kört på tre dagar med avmaskningen, både vid flytt och när det "bara" är byte av hage. I år tror jag de fick avmaskningen på torsdagen (stallägaren/hon som är ansvarig avmaskade), och sen bytte vi hage på söndagkvällen. :)

Jag köpte munkorg till min lilla också igår. Hagen de går i nu är väl rätt okej, men de ska byta sen och då är det nog lika bra att ha den. Passar den inte (stod och velade länge och väl mellan ponny och cob, C-ponnyn kan inte ha ponny och de borde vara ungefär lika stora), så kommer säkert C-ponnyn slakta sin nuvarande förr eller senare. Förra sommaren misshandlade hon *trumvirvel* sex stycken på en sommar. Stackars varmblodsfarbrorn de går med kommer i alla fall bli glad när inte lillan kommer åt honom med sina tänder mer.

elle12: Vad fin hon är! Blev det inget treårstest för hennes del?

Tack! Nej, inget treårstest, hon har bara varit igång i en månad, hon ska inte säljas och hon har förhoppningsvis tiden framför sig, och det kändes lite stressigt att få henne klar i tid till testet i år. Kanske satsar jag på att visa henne på kvaliteten nästa år istället, för visst är det intressant att veta vad ASVH anser om henne.

Nej vi kommer nog inte köra nånting, bara låta honom kliva in och äta. :)

elle12: Då förstår jag! Kul att hon blir kvar hos dig. :)

KL
Idag har mitt hjärta varit jätteduktig! :) Först fick han kliva in i transporten och käka mat, precis lika smidigt som igår! Hela tre sekunder tog det så var han inne. ;)
Sen red jag ca tio minuter på lägdan bara för att kolla start och stopp, gas och broms samt att ratten funkade som den skulle. Han tar fortsatt fint stöd i tyglarna i skritten, traven är han dock lite mera orolig i, men det kan säkert ha att göra med att bjudningen inte var den bästa för dagen. Mera uteridning i höst så kommer nog det av sig själv, han går så fint i tömkörningen nu så det kvittar lite hur det går i ridningen känns det som. Jag är glad att han lugnat sig i munnen ändå. :)
Han skötte sig iaf strålande! Red som sagt inte så länge, han hann inte ens bli fuktig, men vi tog oss runt lite överallt i både skritt och trav. Lite vingligt såklart, det går också bättre i tömkörningen, men det kommer!

Här kommer lite bilder. :)
DSC_1512_zpsbea8edcc.jpg

DSC_1536_zps75df4fe5.jpg

DSC_1553_zpsd611ebb6.jpg

DSC_1661-2_zps58d1fb5a.jpg

Duktiga killen. :love:

Och efter det blev det betessläpp! Här kommer en blandning kort som både jag och min kompis Emma Löjdahl tagit, alla foton i föregående inlägg är fotade av henne, alla BRA foton här nedan är också fotade av henne. ;)

DSC_1696_zps4e5a08a8.jpg

DSC_1740_zps5e088cbf.jpg

DSC_1763_zps9ff736b8.jpg

DSC_1701_zpse73addad.jpg

DSC_1721_zpse550d6cd.jpg

Och här kommer några som jag tog.

DSC_0274_zpsbcfbd13f.jpg

DSC_0345_zpsbc168714.jpg

DSC_0372_zps79626dc7.jpg

DSC_0383_zps55989a15.jpg

Tänk att man aldrig kan få till en BRA travbild! Suck...
DSC_0391_zps408a8c14.jpg

DSC_0422_zps86434370.jpg

Men himmel vad snygg den där gossen är!!
Duktiga killen!

Vi har alltid kört på tre dagar med avmaskningen, både vid flytt och när det "bara" är byte av hage. I år tror jag de fick avmaskningen på torsdagen (stallägaren/hon som är ansvarig avmaskade), och sen bytte vi hage på söndagkvällen. :)

Jag köpte munkorg till min lilla också igår. Hagen de går i nu är väl rätt okej, men de ska byta sen och då är det nog lika bra att ha den. Passar den inte (stod och velade länge och väl mellan ponny och cob, C-ponnyn kan inte ha ponny och de borde vara ungefär lika stora), så kommer säkert C-ponnyn slakta sin nuvarande förr eller senare. Förra sommaren misshandlade hon *trumvirvel* sex stycken på en sommar. Stackars varmblodsfarbrorn de går med kommer i alla fall bli glad när inte lillan kommer åt honom med sina tänder mer.

Okey, ja vi har låtit våra gå någon extra dag.
Men då blir det tajt för våran del då i och med att dom kommer få medlet under måndagen... Men får hoppas det är lugnt.
Som sagt, vet sa att dom skiter ur sig redan dagen efter man gett medlet samt 2:a dagen sen brukar det vara lugnt, och nu hade hon minst också.

Idag tog jag in fisen och borsta av och smorde in henne i medel och WOW så duktig man kunde vara idag :)
Som ni vet har vi kämpat med den där sprayflaskan länge och det har gått framåt men sen har det varit livsfarligt ibland igen.

Idag stod hon helt stilla på ena sidan medans jag spruta (pratade snällt med henne). Visst blev hon lite stel men fick spraya precis ÖVERALLT!
Sen på andra sidan hoppa hon till lite lätt men när jag sa vänligt åt henne att det inte är farligt så gick det bra.

Så stolt över min prinsessa! <3

Imorgon ska jag gå en liten promenad med henne.
Dom har fått gått och käka gräs i två dagar nu igen, det hade vuxit upp en massa under dom dagar dom stått i torra hagen nu.

Ska försöka hinna promenera med henne några ggr nu innan hon åker.
Sen får vi se hur det går med transporteringen. Kanske blir att lägga tröja för ögonen om det inte vill sig, lr alt lägga snöre om rumpan men det vill jag helst inte alls.
Vill inte att hon ska få obehag utav lastningen! *Nervös*

Först funderade jag på om jag skulle lasta in min ena först och låta henne stå där tills Miraz gått ur och då ta ur henne, men det tänker jag inte för vem vet om Miraz får panik då (även om bakbommen) är fast bakom henne så vill jag inte riskera något sådant. Hua!!

Hoppas på fint väder imorgon med för isåfall blir det lite bilder :)

Fiiiina fina Kaptenen! Han är döläcker,och ni är så fina ihop,ska du verkligen ev sälja honom? :nailbiting:

Ang lastningen och linans vara eller icke vara,jag tycker att man får läsa av hästen här. Orvar fick vi ju lägga på lina när han skulle iväg nu sist,men då står han fastfrusen,men heeeelt lugn,likaså var jag med en kompis på tävling förra helgen,hon likadan,går upp på rampen men inge längre,också helt lugn. Där satte vi lina på efter 5-10 minuter. Jag kan tycka att det är bättre att lägga på tex lina i stället för att bara stå och truga,för det är då dom kan lessna ur tillslut och börja kasta sig och stå på bakbenen,bättre då att ta till metoder så man får in dom utan massa bråk. Man kan sätta en tidsgräns,att är h*n inte inne på 10 min så försöker vi med annat.

Som i dag när vi hämtade Orvar,jag vill ju gärna kunna lasta helt själv,och det börjar vi alltid försöka med,men han går upp på rampen med huvudet inne i transporten,sen står han bara där. Efter 5 min så provade vi med lite havre,då gick han in direkt,bättre dte än att börja bråka med dom och bygga upp massa stress i samband med transport/lastning. Har alltid tre steg,först försöker ta in han helt själv,sen med "godislockare",sen med lina. Ger varje moment några försök,annars går vi till nästa steg. I dag räckte det som sagt att vi plockade fram havrehinken,när han skulle iväg för en månad sen så fick vi gå enda till att lägga på linan.

Jag märker iallafall att han blir bara irriterad att stå och truga en längre tid,lika bra då att ta i med "hårdhandskarna" relativt snabbt. Han är inte den som blir ett dugg stressad av linan,utan han kan försöka backa mot den en gång,sen bara: "Aja,jag går väll in då.." Helt lugnt och okomplicerat. Skulle jag bara stå och nöta och nöta med att skicka in honom från utsidan skulle han tillslut bara lessna och försöka dra iväg/kasta sig/stå på bakbenen,då lägger jag hellre på linan en gång,det är ju inget dom tar skada av.

Då får läsa av henne,är hon däremot jättestressad från början och kastar sig hejdlöst och står på bakbenen så får man ju fundera ang linan,antingen så kan det göra saken ännu värre,eller så inser hon att "Ok,jag får väll gå in då.."

Det viktiga är ju att försöka att inte göra nån stor grej av det,funkar inte det ena,så prova det andra. Blir hon jättestressad så får man backa ett steg och prova något annat.

Jag anväder oftast repgrimma och låååångt grimskafft när jag lastar/lasttränar,ger ett bra tryck och eftergift precis när den ska,och jag har bättre kontroll om han skulle göra något ryck.

Nu är korven hemma igen! :love: Allt har gått jättebra,och han fick en MASSA beröm! Dom senaste dagarna har han skött sig mer än perfekt,hon har ridit på ställen där dom flesta hästar vägrar att gå,tex korsa en bäck,en myr m.m. Orvar har gått igenom allt med endast lite betänketid! Mött traktorer,stressade hästar m.m,han har skött sig hur bra som helst. Är ju sadeltvånget som spökar,men så länge han är promenerad en bit innan så är det inget problem heller.

Hon har ju skrivit dagbok för varje dag,jättekul att läsa,och man kan inte bli annat än stolt över när hon skriver att markarbetet kunde inte ha gjorts bättre! :o:) Även kommentarer som "Helt otroligt stabil för att bara vara 3!" "Gått toppen som vanligt!" "En riktig toppenhäst" och "Helt säker att rida ut själv med,går fram överallt med trevlig bjudning!" :)

Dom senaste dagarna så har dom lagt till galoppen lite,räcker att säga galopp så faller han in direkt,vilket hon var förvånad över då hon sa att unghästar oftast vill springa in i galoppen,men han tar galoppen direkt och det är rund och bärig från första steg.

Lastningen gick bättre än när vi skulle dit,men finns fortfarande lite att träna på,men den får vi ta lite då och då. I morgon ska jag ut en sväng om vädret tillåter,men på Söndag får han då vila för då ska vi på Elitloppet.

På Fredag är det betessläpp och "hästsläppsfest" i stallet,ska bli kul! :) Hagarna är redan mycket grönare än vad dom var förra året,så vi hoppas på lite bätte bete i år,förra året var ju katastrof,bara regn regn och regn! :yuck:

+ Sar, Molin och Sassiball: Tack! :D Han gjorde sig bra på bild idag, förutom att jag aldrig får till nån bra bild på traven! Suck och pust... Men nog är han bra fin min guldgosse. :love:

Fibusen: Kul att ha honom hemma igen! Och vad roligt att få så mycket positiv kritik om honom! Lät roligt med en sån fest, kanske skulle börja ha en sån här hemma också? :p

Och mjo, vill den här tjejen ha honom så får hon köpa honom. Men än har hon ju inte varit här och kikat ens så vi får väl se. :)

Ang lastning så tycker jag som Fibusen. Min är ju också en sån som bara fastnar på rampen utan att vara ett dugg rädd. Han bryr sig dock inte ett dyft om linorna heller utan bara sätter sig på dom när man håller emot. :grin: Det brukar oftast vara mut-metoden som funkar bäst, jag hoppas att denna intensivträning med mat i transporten ska hjälpa även för framtiden.

Tack alla för hjälpen ang lastningen.
Jag är inte mycket för att tvinga in hästen, tar hellre tiden på mig.

Men man får precis som ni säger se hur det går och sen se vad som kan tänka sig att locka in skitungen.
Hon gick ju in utan problemos första gången så nog tusan ska jag få in henne även denna gång ;)

Yes, repgrimma och lina blir det, alltid.
Även det jag tränat med. Jag kommer ha hjälp av bästa Sanne att lasta också så det kommer gå fint.

Gillar också den bilden! Jättefin!

Kl. Imorgon är det 3-års test för Nixis del. Idag ska allt packas och Nixi ska badas..Oturligt nog så har vi fått stopp i avloppet i duschspilltan ( så jäkla typiskt! ) Men jag får väl duscha henne ute och dra slangen genom stallet så hon får varmvatten..

Jag ska iväg och inhandla ett par vita byxor också vilket jag inte har någon lust till då jag har den "trevliga veckan " + Migrän. Behöver jag säga att jag är på toppenhumör!! ;)

Ojoj så spännande, du ska se att det kommer gå riktigt fint för er eller ja henne :)

Mindre kul åt det sistnämnda, att det alltid ska planera att komma vid sådana här saker.

+ maja
Haha ja nog blir man trött av att käka gräs, springa runt, käka gräs osv =)
Sen solen som värmer för den delen.

Fina pojkarna, har nordisen åke nu?

Ja farbror flyttade igår. Äntligen... Fast lite vemodigt kändes det allt. Småkillarna har då inte brytt sig ett dugg. ;)

Oanki: Typiskt med både avlopp och fel vecka... Hoppas jag hinner se er imorrn! Beror på när vi tar oss iväg. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar