10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Fina, fina Kaptenen! Han är så himla snygg, jag har alltid varit svag för fuxar.

Fibusen: Skönt att ha Orvar hemma igen, och vad härligt att tjejen har varit så nöjd med honom. Man blir så stolt när även andra berömmer ens lilla bebis.

Molin: Min C-ponny är riktigt rejält svårlastad, eftersom hon varit med om otäcka saker i samband med lastning tidigare i sitt liv. Hon är dessutom bakskygg, så även om hon "bara" växer fast på marken som en istadig åsna har jag aldrig vågat pressa in henne med lina, vi försökte en gång för att några andra i stallet brukade göra så med sin häst och hon fick fullständig panik. När det var som värst så var det enda som hjälpte att lasta B-ponnyn först, hon var lugn när hon väl var inne i transporten, så det var inga problem att lasta av honom sen och låta henne åka själv. Jag trodde att vi aldrig skulle få in henne i en hästtransport mer när han dog, men förra sommaren när vi lasttränade lillan började vi lasta henne också, och det gick ganska bra. Hon tjurade lite nu när vi skulle flytta, men då hade jag spökat ut henne i tävlingstäcket och transportskydden, det var isgata och jag var dessutom lite nervös för flytten och allt, så det var kanske inte så konstigt.

Oanki: Lycka till med testet! Är det inte konstigt att "tråkiga veckan" alltid anländer precis när man ska ha vita byxor på sig? :cautious:

Jo, min ena har jag fått ta med lina bakom någon gång och där finns inga problem, hon är iof inte ens rädd för transporten osv utan det är bara dumheter hon fått för sig under åren, vet inte vad då hon lastat sig själv en gång i tiden...

Äh vet ni vad, detta kommer gå så bra så ;)

Ända nackdelen nu är att vi inte längre har en bil att köra med :/ Vi har nu försökt fästa dragkroken på bilen vilket går galant tills bakskiten ska på, då är balken förstor så nu lär vi skicka tillbaka skiten och sen har karln sagt att vi byter in vår bil till en annan med färdig krok för skulle vi lämna in den skulle det kosta runt 12 tusen att få det gjort.

Nu har vi haft bilen i 2 lr om det är 3 år så det är dags och byta lite :p Haha

Nu ska ska jag söka bil lite akut att låna över nästa helg bland annat, jippi liksom!

Har idag faktiskt fotat flickorna lite, men alla fick ha sina masker på för knotthelvetena är igång som faaaaan nu. Alltså dom är riktigt hemska, även på mig.
Riktigt bitna på framdelen och vid juvret, sen manen har dom börjat nu med..

Jag har överlevt dagen! Började med att fixa till avloppet som satt igen.. Sen fick åkte jag till h'öks för att titta på vita ridbyxor, dock så såg man trosorna väldigt tydligt i dom :p Så jag traskade till hm och hittade ett par vita byxor för 99kr. Helt ok eftersom dom inte kommer vara vita imorgon eftermiddag :p Sen hem och duscha Nixi och packa in allt i transporten.. Nu ska jag hålla i huvudet resten av kvällen och förhoppningsvis är jag migränfri imorgon!

Kiwifrukt: Jo visst fasiken är det typiskt när man ska ha vita byxor på sig.. :P

Superfin är han! Och så kul att han blivit så stoooor!! :D Helt otroligt att du rider honom, känns som det var igår han var en liten bebis (åring, jag har ju bara följt honom "på håll" i 11a-tråden) :love:

I morse så åkte jag ut till stallet för en ridtur,jätteduktig häst att hämta i hagen,sadla och allt. Vi promenerade en bit,spände gjorden,promenerade,spände gjorden, promenerade. Joggade en kort sträcka,sen var jag halvdöd då jag hade klätt på mig för mycket! :p

Försökte hitta en bra upphoppningsplats längs vägen,men tyvär var inte utbudet så stort på det. Hittade tillslut en kantig sten som skulle kunna funka. Fick parkera om korven lite då det var knölig terräng,men tillslut så stog han bra så då hoppade jag upp,han var jätteduktig,stog helt still och väntade tills jag bad om framåt.

Han skötte sig helt perfekt,men sen kom vi kanske 5 meter,sen började någon skjuta hej vilt ute där i skogen! O_o:nailbiting: Korven la så klart in en tvärnit och öronen klippte fram och tillbaka lite osäkert. Det lät som det var riktigt nära så jag höll ju själv på att skita ner mig. Kände att jag hade fyra alternativ,tvärvända,stå och vänta,gå framåt,eller hoppa av. Valde sen en liten mix,bad om framåt och fick fram han 3 steg,sen vände jag, så att vi inte vände på hans villkor helt enkelt,men vända ville jag verkligen så ingen skulle skjuta oss. Vart lite ivägstövling dom första stegen hemåt,för dom sköt ett skott precis när vi vände,men han lyssnade på superbra på mig och lugnade sig snabbt. Det sköt 5-6 gånger till,och visst var han lite spänd (Jag med!!!) men han lyssnade kanon och sprätte inte i väg,utan gick i skritt,om än lite spänd som sagt.

Efter ett tag så släppte han det där helt och sökte sig ner på bettet,och vi red hela vägen hem. Var ute kanske 35 min,varav jag red 10-15 min. Han får guldstjärna i dag! :) Helt själva var vi och vi redde ut det så bra!

969925_10200406940150296_225043818_n.jpg

423795_10200406954630658_1542992486_n.jpg

Senast ändrad:

Vad mörk han ser ut på den undre bilden, om man jämför med de vinterbilder du lagt upp på honom innan! Jättesnygg! Lät läskigt med de där skotten, men annars gissar jag att det kändes rätt bra att rida idag, va? ;)

Halvt knapp, så längtar jag fruktansvärt efter att "få tillbaka" min nu. Egentligen skulle jag ju få henne på lördag (1/6), men eftersom ryttaren ramlade av en annan häst och skadade sig så tyckte de att de skulle ha henne ett par dar till, jag hade ju betalat för hela maj också tyckte de. Jag hade visserligen väldigt gärna fått henne till helgen, men men, bara att längta ett par dar till. :p

Han är mörk nu,kommer blekas under sommaren och bli mer beige,sen blir han nästan vit igen när vinterpälsen kommer. Men jag älskar hans färg nu! :)

Ja,jag är som sagt jätte jätte nöjd över turen,kunde inte gått bättre! Självklart så spänner han sig när det skjuts för fulla muggar i närheten,och det var inga små puffar,utan verkligen PANG,och alla skogens fåglar bara flög upp!!! Tror vilken häst som helst skulle reagera,och han får verkligen guldstjärna för att vara första gången vi var helt ensamma denna vända,han har ju gått där någon enstaka gång både på släp bakom gammelman,och riden med sällskap,men i dag var vi ju helt själva som sagt. Jag var faktist beredd på att det skulle bära av i lite lätt panik när vi vände hemmåt,att han skulle fly bort från det där,speciellt när det small precis när vi vände,men han höll sig otroligt bra i skinnet. Taktade till något steg i början,men sen skrittade han endast lite spännt.

Han har ju trots allt sadeltvången också,så det var ju sämsta tänkbara tidpunkt det kunde hända eftersom jag precis hade hoppat upp,och han hade ju kunnat vara lite spänd efter det också,men det gick bra som sagt. Sen hade vi en supermysig tur,och jag älskar min lilla farbror gul nått så otroligt! :love:

Nästa Fredag är det betessläpp,och jag hoppas att vi får bra bete i år då han skulle behöva lägga på sig lite mer. Han har ju gått på helt fri tillgång nu,men endå så vill dom där sista kilorna inte komma. :( Kommer ge han soja till hösten,men antar att det inte är någon ide att göra det nu under betet?

Senast ändrad:

KL

Ni som inte har visat era treåringar, vilken poäng ungefär tror ni att de hade fått på en exteriörbedömning?

Jag har ingen koll på det här med halva poäng, men ifall man utgår ifrån min erfarenhet av kvalitetsbedömningar, gamla treårstest och premieringar så tror jag att vår lilla hade fått 7 på typ, 7på huvud-hals-bål och 7 på benen.
När det gäller rörelserna så skrittar hon minst lika bra som sin mor (som bedömts med 8 och 9) och både traven och ffa galoppen är bättre. Mamman har fått 7 och 8 på traven, 8 uppsuttet, och bedömts med mellan 6 och 8 på galoppen. Vår lilla är överlag välbalanserad och har en riktigt fin bakbensaktivitet tycker jag.
Så kanske 777988

Ridbarhet och hoppning har jag fortfarande ingen aning om! Det ska bli intressant att lära känna de sidorna av henne!

Om det har varit en häst som av olika anledningar har behövt kraftfoder även på sommaren har jag gett den i samband med ridning, inne i stallet eller utanför där de andra hästarna inte kan blanda sig i. Jag tror att min äter lite, lite havre fortfarande, men har inte riktigt fått klarhet i om hon gör det (kraftfodret ingår ändå i hyran), och då får hon det efter ridning. Jag hade nog fortsatt ge honom faktiskt, det är så tråkigt när de faller ur.

Idag var en bra dag!
Nixi var något spänd och blev inte riktigt avslappnad i steget. Men hon skötte sig bra och fick 7,5 7,5 7 7 7 8 9 9
Diplom hopp på 48p! Fick 9/9 på ridprovet också! =)
977016_10151522307533612_1180306567_o.jpg

:D
157cm hög är hon :P

Jag såg henne precis, JÄTTEFIN! Skötte sig ju alldeles utmärkt! Jag filmade några rundor på hoppningen som jag kan lägga ut om du vill, tyvärr glömde jag självklart ladda filmkameran och systemkameran ville inte alls vara med i ridhuset. :meh: Hon såg inte alls liten ut och jäääääklar vad hon hoppade! :D Synd att jag missade din på ridningen, vi gick precis iväg och skulle fixa pållen då, jag hjälpte till med den gula, du såg mig säkert. :)

JÄTTESTORT GRATTIS!!! :banana:

KL
Ja, som ni alla förstår åkte jag på treårstest i Sundsvall idag och kikade på finfina hästar. :) Fina fuxen stod kvar i hagen och njöt av gräs och således försvann konkurrensen så dom andra fick glänsa. ;) Haha, nej, skämt åsido. Jättetråkigt att jag inte fick honom visad, men sånt är livet. Har dock fått en rejäl motivationsboost nu så nu vet jag inte alls om jag vill sälja honom längre. :p Nästa helg tar jag med honom till min väninna som jag hjälpte idag så får hon tömköra honom, hon är mycket duktigare än mig. :) Eventuellt får hon tömköra honom på fredagen så rider vi ut tillsammans på söndagen, men vi får se om hon har tid på fredag. Annars blir det bara tömkörning på söndag istället. Blir bra för honom att träna på att åka lite. :)

Pepp idag! :bump: Snart ska pålle ut och lasttränas också. Han visst vad som väntar nu för när jag gick ut till transporten kom han och sprang och hängde över staketet med låååång hals. :D

KL

Ni som inte har visat era treåringar, vilken poäng ungefär tror ni att de hade fått på en exteriörbedömning?

Jag har ingen koll på det här med halva poäng, men ifall man utgår ifrån min erfarenhet av kvalitetsbedömningar, gamla treårstest och premieringar så tror jag att vår lilla hade fått 7 på typ, 7på huvud-hals-bål och 7 på benen.
När det gäller rörelserna så skrittar hon minst lika bra som sin mor (som bedömts med 8 och 9) och både traven och ffa galoppen är bättre. Mamman har fått 7 och 8 på traven, 8 uppsuttet, och bedömts med mellan 6 och 8 på galoppen. Vår lilla är överlag välbalanserad och har en riktigt fin bakbensaktivitet tycker jag.
Så kanske 777988

Ridbarhet och hoppning har jag fortfarande ingen aning om! Det ska bli intressant att lära känna de sidorna av henne!

Jag har heller ingen koll på halvpoäng, men nu när jag sett dagens visning kan jag väl höfta på ett ungefär...

Jag tror att han kanske hade fått: 777 987 = 44 p. som gångartstalang. Han är liten, 159 med skor, så det drar ju ner på typen. Men den raden jag tycker att han borde ha när man ser honom hemma är väl typ: 887 988 = 47 p. Hade han haft en riktigt bra dag hade han kanske kunnat nå det, men då skulle han få ta i och vara duktig. ;) Hoppningen hade väl iaf blivit godkänd. :p

Va roligt! STORT Grattis till hoppdiplomet!!:banana::banana:

Har inte skrivit så mkt då ja allt bara gått i stå iom att lillan vart förkyld. Hon har ingen feber längre men snorig och jag måste vänta tills symptomen är borta innan jag kan räkna ner dagar till ev resa till seminstationen..:(

Jag såg henne precis, JÄTTEFIN! Skötte sig ju alldeles utmärkt! Jag filmade några rundor på hoppningen som jag kan lägga ut om du vill, tyvärr glömde jag självklart ladda filmkameran och systemkameran ville inte alls vara med i ridhuset. :meh: Hon såg inte alls liten ut och jäääääklar vad hon hoppade! :D Synd att jag missade din på ridningen, vi gick precis iväg och skulle fixa pållen då, jag hjälpte till med den gula, du såg mig säkert. :)

JÄTTESTORT GRATTIS!!! :banana:

Tack! Ja du får gärna lägga ut någon av rundorna om du vill! =)

Sassiball +Fenestra Tack! Ja det var superkul! =)

KL
Kaptenen kom springande från andra sidan hagen när han hörde att jag skramlade med fodermåttet. :D Sen klev han snällt in när han såg att jag hällde i fodret. Tänk om han bara kunde komma över det där steget med att stanna på rampen innan han kliver in. ;)

Nu väntar vi på hovis som skulle komma ikväll, han brukar kunna bli sen. :p

Det var så lite! :)

KL
Kaptenen fick stå typ en 15-20 min, sen tyckte jag det började banka lite väl så jag gick ut. Han skakade på huvudet, gnäggade åt kompisen, trampade å hade sig. Jag röt i åt honom, knäppte loss och fällde ner rampen. Idag stängde jag även övre luckan för första gången - lite nervös blev han tydligen av det för han hade lagt en hög. Men så började han backa innan jag hade tagit bort repet så han fick en smack i rumpan så han gick fram igen. Sen stod han snällt tills jag bad honom backa, men då backade han istället ut i räserfart. Insåg då varför han börjat leva om så hemskt, stackars hästen var ju fullproppad med mygg över hela kroppen... :crazy:

Nu är hovis snart här, hoppas det går smidigt så jag får sova nån gång. :p

KL

Så kanske 777988

Jag tror huvud-hals-bål och skritten skulle ha gett hennes bästa poäng. Hon skulle ha fått lite avdrag på benen för veka kotor, när det gäller typen vet jag inte när de drar ner för att de är små men hon är väl just över 1.60. Traven är hennes sämsta gångart för tillfället.
Jag tycker att hon borde ha legat på 897 978 men fort kan det ju ryka någon poäng.

På tal om att ryka, jag passade på att rida en kort lektion med Adrielle för min portugisiska tränare när jag lika skulle rida den andra hästen jag utbildar.
Fokus för dagen var att hon skulle acceptera bettet och gå mellan hand och skänkel i skritten. Hon var rätt missnöjd och väldigt slängig med huvudet då jag plötsligt ser att hon är röd i munnen. Jag stannar framför tränaren som ska kolla henne och då faller det ut en stor bit! Jag hann nästan dö för jag trodde att hon bitit av sig en bit av tungan men det är en mjölktand som ramlar ut! Den var kort men ordentligt stor, nästan 3 cm!
Jag provade fortsätta rida ett varv och då gick hon hur bra som helst så det var naturligtvis den som hade irriterat!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar