10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Stort Grattis till det fina diplomet, det såg jag på facan idag på något sätt.

Jättefin tjej och hon kan minst sagt hoppa ja, superfint!!

kl

Plutta på bete

21196_10201079914461751_1516414220_n.jpg

316251_10201079917221820_901381529_n.jpg

480560_10201079929822135_986775129_n.jpg

Så fin =D

Delvis kl.

Nu är mina två maskade vilket inte var lätt med min 08:a, hon som alltid tyckt om maskmedel sen liten har ändrat sig om det :p haha
Jösses vad vi bråkade, men hon fick sin dos!

Miraz var enklare även om hon inte fullt var villig, men hon bråkade inte direkt.
Men hon lyckades trampa mig rakt på foten med ena bakhoven när jag skulle mota bort henne från väggen då hon stod och klia sig mot den.

Har ganska ont måste jag erkänna, haha
Tur nog är hon lätt och utan skor så det hade kunnat vara värre.

Bjuder på lite bilder från i helgen.
1305259_zps106b2c29.jpg

13052511_zps6707dbfe.jpg

13052514_zps2a856b79.jpg

13052516_zps349d2e89.jpg

Mina små monster :D

Hihihihi! Vart har du hittat dessa huvor? Jag beställde ett gäng på B****s men de sitter för tajt över ögonen för att kännas bra.

Haha ja dom där med ögon har jag köpt från någon butik på tradera, minns inte vilken butik nu bara för det. Hade nästan velat haft nya, för som ni ser så är Pillans ena öra trasigt :p Men hon får ha den iaf för hennes nya väntar i Örebro.

Den Miraz har är köpt på Hööks förra året!

Sakuras huva har hon vuxit ur, stl M. Den ligger an lite mot ögonen och jag vill såklart ha det luftigt där så nu har jag köpt en ny från H**ks, den som ser ut som dessa men utan ögon osv.
Älskar dessa huvor och det hjälper även mot Sakuras ljusa mule som lätt flagnar tack vare solen :meh:

Hoppas givetvis inte L blir allt för stort men det tror jag inte!
Har dessutom köpt hem knottmedel, får det inte förens på lördag dock eftersom mamma handla åt mig när dom var på H**ks.
Ska bli skönt och få hem det, har nu dränkt manar och svansar med vanligt medel och har inte sett att varken Sakura lr Miraz kliat kliat något nu så *peppar, peppar* =D

Lr ja förutom Miraz idag vid maskningen, men skyller på att regnet som kom i natt tog bort allt... ;)

Jag lär ut och shoppa flug/knottmedel nu jag också,såg att Orvar börjar bli lite biten,dock inge mycke alls än,men märks att det börjar komma nu. Dock så går han fortfarande in på nätterna iallafall. Har lite switch kvar,så tror jag kommer ha på han lite av det på Fredag när han ska släppas i sommarhagen och börja gå ute dygnet runt. Nu lär man ju tänka på att inte ha på något i sadelläget också,förr har man ju bara hällt på! :p

I dag är jag för övrigt världens lyckligaste. Har i dag galopperat för första gången på Orvar! :nailbiting::D:love::bump::banana: Galoppen var precis så underbar som den sett ut att vara! :)

Han skötte sig perfekt med allt i dag,kunde inte ha gått bättre! En supertrevlig och possitiv häst enda från början till start. SÅÅÅÅÅÅÅ nöjd!

Här har vi haft problem sen april redan med mygg och flugor men nu har knotten kommit efter allt regn vi hade en sväng. Helt sjukt mycket :(

Vad kul GRATTIS till första galoppen.
Och vad kul att han sköter sig för dig också. Det om något måste väl vara helt underbart.

Delvis kl.

För någon timme sedan pratade jag med tjejen som ska ta Miraz.
Runt kl 16 kommer dom för att hämta henne och jag följer givetvis med ut till dom och stannar tills det lugnat sig mellan dom.

Jag ska imorgon tvätta något schabrak som ska få följa med, som dom kan ha under tömkörningsgjorden tex. Men vet iof inte om det är något måste för jag brukar köra utan (har ju ludd på tömkörningsgjorden).

Usch det är så pirrigt så jag vet inte alls längre, nu händer det verkligen. Snart står jag här med bara EN häst :eek: Det har jag inte gjort på länge kan jag säga, kommer kännas så himla konstigt minst sagt.

Jag hoppas på tusen bilder på torsdag, och enligt väderprognosen ska det bli upp runt 24 PLUS dessutom =D Toppen väder och allt, gud så härligt!
Låt allt flyta på nu bara!

Insekterna är vidriga och dessutom gör allt regnande att man blir rädd att de ska trampa sönder för mkt i markerna..:(

Ja det blir mycket oroande faktiskt i och med att vi haft mycket regn hela förra året och redan året innan det också på hösten.
Inte alls kul men jag hoppas det blir en bättre sommar i år, tycker faktiskt vi haft riktigt bra väder hittills även om det kommer regnskurar emellanåt, men mest smått och ibland sånt som varar i dagar = inte lika kul :p

....
Kl.

Tisdag idag, det närmar sig med stormsteg och det jag velat göra sen flera veckor tillbaka har jag inte hunnit och kan inte heller innan hon far.
Tanken var att ta henne till banan och få en film på henne i alla gångarter bland annat. Har ju lovat en del folk en sådan film, men eftersom dom fått vaccin så ska dom hållas lugna i 1v tid. Snyft!

Kom precis hem så nu ska jag sova lite innan jag ska upp kvart i tolv och tvätta en massa hästsaker, sedan ska man väl ut och pyssla om grisarna också ;)

Godnatt!

Ja,nu har vi ju haft sol nästan hela tiden sen Mars typ! :p Dalarna hade inte haft så många soltimmar i Mars sen nån gång på 50-talet eller hu det var. Och nu tycker jag det är sol så gott som alltid,sååå härligt,det förtjänar vi med tanke på hur förra sommaren såg ut! Dom hade ju räknat ut att det var 3 (TRE!!!!!!) dagar under Juni,Juli,Augusti som det INTE kom någon nederbörd på,alla andra dagar så kom det alltså ner regn mer eller mindre. Borlänge hade väll dessutom mest regnmängd i hela Sverige?

Har aldrig varit med om värre,och höpriserna steg ju till det dubbla! :o

Vi säger så stallägaren och jag,att det kan ju inte bli värre i år,men nu börjar jag bli lite nervös när vi redan fått så mycket sol,nu är det snart bara skitdagarna kvar! O_o

Jag har också en från B****s, och den är kass, använder den inte alls. Satt dumt vid ögonen och sen jättelöst över pannan. Min C-ponny är mest känslig, och just nu har hon lånat en av fullbloden i stallet, i storlek L (hon har M i vanliga fall), och till och med den sitter bättre än den där dåliga. Undrar om de från H***s är bättre?

Jag gillar h**ks huvor, aldrig haft problem det deras och dom har faktiskt aldrig (*peppar peppar*) gått sönder!! =D

Ja,nu har vi ju haft sol nästan hela tiden sen Mars typ! :p Dalarna hade inte haft så många soltimmar i Mars sen nån gång på 50-talet eller hu det var. Och nu tycker jag det är sol så gott som alltid,sååå härligt,det förtjänar vi med tanke på hur förra sommaren såg ut! Dom hade ju räknat ut att det var 3 (TRE!!!!!!) dagar under Juni,Juli,Augusti som det INTE kom någon nederbörd på,alla andra dagar så kom det alltså ner regn mer eller mindre. Borlänge hade väll dessutom mest regnmängd i hela Sverige?

Har aldrig varit med om värre,och höpriserna steg ju till det dubbla! :o

Vi säger så stallägaren och jag,att det kan ju inte bli värre i år,men nu börjar jag bli lite nervös när vi redan fått så mycket sol,nu är det snart bara skitdagarna kvar! O_o

Haha okey nu ska vi inte noja oss över att skitdagarna är kvar, för jag har SEN semester i år och det ska minsann vara strålande sol då har jag bestämt! Ska det regna får det göra det INNAN det!! ;)

Nejdå, du ska se att det kommer gå bra.

Men nog fan är det skillnad minsann, åkrarna växer det dubbla mot hur det såg ut vid samma tidpunkt förra året så i år borde det sjunka i priserna igen, att betala 3-4kr/kg totalvägrar jag göra!! haha

Tänk den tiden då jag börja med häst, då kosta halm 50öre/kg, en spånbal 50-55kr/st och hö 50öre till 1kr/kg... Då var det billigt ;)

Ja,frågan är ju bara om dom vill sänka nu när dom ser vilka priser dom har kunna tagit... Hö måste man ju ha,så det går nog åt endå kanske dom tänker. Betalar liksom 3,50:- kilot nu,jättekul när Orvar äter 15 kilo om dagen...! :crazy:

Dock så fick jag ju tag på ganska torrt hösilage så jag hade ju det i vintras,men nu så äter han ju hö sen två månader tillbaka. :meh:

När jag började med häst betalade jag 850:- för en stallplats,då ingick fri tillgång på både hö och halm....

Nu har jag fått några bilder från fotografen från 3 års testet =) Här är min lilla snygging!
944142_10151484623658460_622398939_n.jpg

312221_10151484624188460_1434238135_n.jpg

( hårt åtdragen nosgrimma va? ;) )

Vad bra att du gillar huvorna från H***s, då ska jag nog skicka efter två stycken därifrån. Vi hade en lokal hästaffär här innan, som hade jättebra huvor, de satt kanon på mina hästar som står och skvalpar mellan ponny och cob i allt, och dessutom var det enormt slitstarka. C-ponnyn har känsliga ögon, hon har alltid huva från halva maj - september typ, och vi köpte hennes huva runt 2006 och den gick sönder förra sommaren, det kallar jag kvalitet! Lillans bajs-huva från B****s höll ungefär en vecka... :meh:

Det är helt sanslöst vad mycket priserna har gått upp. Jag (mamma och pappa) betalade 700 kronor/månad för en helinackordering till min B-ponny första vintern vi ställde honom i ett mer "seriöst" stall, det var vintern 02/03. Då ingick allt utom pellets. Nu ingår visserligen kraftfodret här, samt att de till och med mockar (de vill ha det så, jag hade gärna mockat min egen box annars), men nu betalar jag 2000 kronor för samma sak, och det är ändå bara tio år sen. Men då är det fri tillgång på hösilage också, det är jag tacksam för, C-ponnyn äter mängder.

Även jaaaag är helkär i din häst :love:
Vilken snygging alltså!

Till er andra

Ja priserna har stigit så enormt men så är det ju med allt nu för tiden, tyvärr.
Ang huvorna så är jag som sagt nöjd med dom jag köpt under åren. Ingen har gått sönder.
Har någon enklare huva också men tror bara Miraz kan ha dom, Sakura kan ev ha en utav dom också, har tvättat dom nu så får pröva dom senare :)

Jag såg någon huva med nån båge över ögonen förut,men kan inte minnas vilket märke det var....:( Såg skitbra ut,för det kunde verkligen inte ligga mot ögonen,och förra året så skavde ju korven bort pälsen på ögonlocken på ett dygn i en flughuva... :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar