10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Kl..

Hjälp, nu ska jag försöka ge er en mindre bildbomb men det kan hända att det blir många bilder :o

1305308_zps081bd50b.jpg

13053014_zps698345f4.jpg

13053015_zps7c91f15c.jpg

13053029_zpsa2ed49d6.jpg

13053030_zps05257ea7.jpg

13053041_zps7233e9d6.jpg

13053045_zps956396e0.jpg

13053047_zps976e40a1.jpg

13053060_zps8d8a7ea7.jpg

Forts följer

Vilket vackert uttryck hon har i ansiktet!:love:

Imorgon rider jag kurs på Adrielle, får väl hoppas att alla tänder sitter kvar den här gången!

Så fin hon är! Härligt bete :) var det inte hon som behövde banta :p ? eller har jag blandat ihop med någon annan pålle?

Fin hon är! Hoppas att det går bra nu för henne. :)

I dag vart det lite ridning,red på ridbanan för det vart så sent,gick jättebra iallafall,lite seg men det var ju jättevarm,skrittade och travade lite. I morgon ska vi ut i skogen med sällskap och då blir det skritt,trav och galopp,spännande att se hur bjudningen är när vi får sällskap! :D

Några bilder vart det i dag iallafall,fick t.o.m med mig gubben så vart en ridbild:

947158_10200433603936874_19287783_n.jpg

970_10200433603416861_1363628353_n.jpg

969649_10200433604136879_620367484_n.jpg

Favoriten:
600649_10200433581856322_1924248412_n.jpg

Haha,glömde denna,han fällde ut snoppen,sen ställde han sig och glodde på den,ungefär som "Vad är det dääääär!? O_o"

575385_10200433605536914_214049742_n.jpg

+ alla andra...

Tack!

Ja hon är så otroligt fin och betet är gigantiskt men
detta kommer räcka för dom i sommar tror jag.
Dom har inte stängslat den andra delen ännu för det tog
sin tid med denna hage.

Sassibal, jodå det är hon som gått på bantningskur
I några veckor nu och som gjort susen dock kommer hon få
ha munkorg minst till midsommar iaf.
Hon fick vara utan idag för att vi inte ville ha den i vägen
vid ihopsläppet.

Hon skulle sätta på den sen men frommas blev tok
förliten med munkorgen på så hon ska sätta fast den imorgon
bitti istället.
Jag hoppas det inte gör något!

Fibusen, vilka fina bilder!
Han är så himla snygg med sin färg också.
Tycker han blivit jättefin, med mer muskler också så kommer
Du få en kanon snygg häst!

Mysig bild den med bebis :)

Myyys!

Molin: Hon är jättefin! :love: Så skönt att allt gick bra med transport och hopsläpp. :)

Fibusen: Han har så härlig färg!! Och verkar ju vara coolast i stan! Jättefin bild på honom med dina tvåbenta killar!

Kiwifrukt: Vad kul att det går så framåt för dig! :)

Oanki: Men vilket flyt på seminstationen! Håller tummarna att hon tar sig! :)

Sär: Vad får du göra på de kurserna när du rider? Hur länge rider du?

Aliah: Vad vacker han är!!!

Kl
Idag kom jag hem till en pålle som dragit av sig skon från sin fula fot... Hovis lade sömmarna så att om han klev på skon skulle den bara glida av och inte förstöra foten, vilket funkade så hoven var hel tack och lov... Plockade in hästen och kollade, ringde hovis som inte var hemma förrän imorrn. Gick ut och skulle leta efter skon med tanken att det går aaaaldrig hitta den i hela stora sommarhagen! Men tio meter senare fick jag syn på den. :D Den var också helt orörd och plan så den var bara att slå på den. Duktig Kapten skötte sig exemplariskt! :) Sen fick han gå ut i skogshagen med kompisen vilket såklart firades med race... Han verkar vilja bli fälttävlanshäst min röda. ;) Skuttar och hoppar över allt i hagen, snäva svängar runt träden och snabba start och stopp.

Ikväll ska vi åka till min veterinär som ska få tömköra honom. Tar med myror i form av mat att locka honom med även på hemvägen. Hoppas han sköter sig...

Vilken mysig bild på fina hästar! =D

Alltså det är så underbart med sommar alltså och en BRA sommar för den delen. Det behövs. Man ser hur pass mycket allt växer på bra nu jämfört med hur det såg ut vid denna tid förra året. Så skönt!

Miraz trivs och mår bra, hon har tagit allt väldigt schysst och lugnt. Ligger ner ibland och sover eller strövar omkring.
A sa även att hon är inte den som går med huvudet nere och betar hela tiden och det vet jag ju, det är så himla skönt på så sätt.

Men hon fick iaf munkorgen på sig i morse, hon hade blivit en aningen grinig men hon vänjer sig.

Vi får väl se hur gräset ser ut efter midsommar, om hon ev lär behöva den mer men jag vet ej?
Vad tror ni?

Jag lyckades banta ner henne hyfsat bra under sista veckorna ändå, känner mig duktig :o Blev lite annorlunda när dom fick småbalshö på givor istället för fri tillgång, gjorde mycket.

Min andra två bryr sig inte nämnvärt, Sakura skriker lite men det har hon gjort sen dom fick gå upp i denna skittråkiga hage dom går i just nu sen jag maska dom.

Imorgon kommer hon få flytta ner i stora beteshagen tillsammans med min kompis hästar och kommer få gå där tills flytt av henne.

Och ja, det kommer bli tomt med bara en häst men jag känner att det kanske är något som behövs just för tillfället i och med att
jag mått riktigt dåligt under en lång tid pga jobbet dels och sen allt extra jobb med alla hästar denna vinter. Det blev för mycket.

Så det känns bra, både Miraz och Pillan hamnar i goda händer med mycket kärleksfulla människor omkring sig och jag kan träffa dom båda hur mycket jag vill också i stort sätt. Pillan har jag 18mil till så inte lika ofta där då men iaf.
Det blir bra! Det känns bra!

Har dina också torra hovar nu?
Dom har lätt för att dra av sig dom då tycker jag.

Blöter dom så ofta jag kan men det är inte lätt :p

Skönt att du hitta på den och att allt gick bra!

Sär: Vad får du göra på de kurserna när du rider? Hur länge rider du?

Nu heter jag ju Sar, men bara för att det är du är det ok att kalla mig Sär:D:laugh:

Ja, det här var ju liksom första vanliga kursen eftersom den förra blev väldigt konstig då hon plötsligt spottade ut en tand.
Förra gången hade jag tagit en halvtimme men tränaren ville ha en timme så nu gick vi på det (även fast jag var tveksam..). Han lovade att lägga passet så att hon inte skulle bli slut.

Passet idag gick ut på att hon skulle börja förstå innerskänkeln. I höger varv är det jobbigt för henne att skåla ur sig, det går betydligt lättare i vä varv. Jag fick därför rida med ledande innertygel och när hon inte vill skåla lägga till innerskänkel, spö mot bogen, innerskänkel etc. och direkt när hon skålade berömma. Hon fattade rätt snabbt.
Vi jobbade på detta i skritt och trav (vi galopperade inte idag) och hon gjorde överraskande fina övergångar från skritt till trav! Hon provade bocka till ngn gång när det kändes jobbigt men fullt hanterbart. Sista traven kändes fantastiskt bra, bra stöd i handen men ändå väldigt mjukt och det kändes som att hon hade hur mycket gång som helst. Tränaren gillar henne skarpt och berömde henne för hennes fina gångarter. Lite förvånande för mig som tycker att skritten är hennes starkaste gångart så var det traven han benämnde som "lovely". <3
Han sa också att en timme är för lite för den här hästen, hon är grundstark, har starka bakben och överlinje. Jag kan dock berätta att för ryttaren (som dessutom ridit en till häst en timme innan) så räckte det gott och väl, jag var genomblöt innanför säkerhetsvästen!

Efter passet då jag duschat av henne (inte helt uppskattat...) och släppt ut henne i hagen till de andra hände ngt hemskt. Hon la sig för nära staketet och rullade in i tråden. Jag sprang dit direkt jag såg att det skulle ske men hann inte fram och hon fastnade i tråden. :eek:

Som tur var gick den av och det rök en stolpe men hon fick bara ett ytterst ytligt brännsår framsida hasen så jag hoppas att detta blev en lärpenning inför framtiden att man måste kolla vart man lägger sig. Men jag dog faktiskt lite inuti när jag såg det hände, tänkte att det är min vanliga tur, först behöva ta bort min egenuppfödda p.g.a. en hagskada och sedan ryker det en sena på Adrielle.
Hon såg helt ohalt ut (och rätt obekymrad) efter händelsen.

Jag känner mig ytterst tacksam över att hagincidenten verkar ha gått bra samt att hon verkar så ridintelligent, det här bådar bra inför framtiden!

"Nu heter jag ju Sar, men bara för att det är du är det ok att kalla mig Sär"

Haha, komiskt :D ;)

Men en sån tur ni hade med tråden att den rök av och att hon verkar hyffsat oskadd :eek: hon har förhoppningsvis lärt sig att man ska akta sig.

Ja,han är väldigt cool faktist,gillar honom verkligen! :love:

I dag så vart det en uteritt,skötte sig kanon,och vi skrittade,travade och tog två gallopper,faller in i fin galopp direkt,massa beröm får man då! :D

Dock så upptäckte jag att mitt ben är åt helvete...:( Ni kanske minns att jag vart rejält sparkad av Orvar för ca 1,5 år sen,hamnade på akuten och allt,och jag har sen dess haft en hov på mitt lår där jag varit uppsvälld och ingen känsel,har dock vant mig vid det och accepterat att känseln kommer nog inte komma tillbaka. Det hände ju i November,sen var jag ju skadad ett tag,sen vart jag gravid,så har liksom inte kommit igång med benet annat än promenader med hundarna,och i dag var ju första gången vi körde på lite "hårdare" med ridningen nu när vi hade sällskap,vart en hel del trav och två galopper som sagt,och sen small det bara till i benet,gjorde inte ont,men kändes som om något liksom gick åt skogen,tappade all styrsel i det för nån sekund,sen kom det tillbaka. Vi red på och jag hoppade av sen och gick med Orvar en bra bit hemmåt,gjorde inte ett dugg ont,men kände mig svälld över gamla skadan.

Kvällen flyter på bra i stallet,hästarna släpps på bete,sen har vi lite "hästsläppsfest" med grill och lekar,inga problem,mer än att jag känner mig varm och svälld. Sen när jag ska åka hem och ska in i bilen så inser jag att jag kan inte lyfta benet! :crazy: Fick lov att lyfta benet för hand,även när jag skulle ur bilen,väl hemma i soffan så skulle jag lägga upp fötterna på bordet (:o) och det GÅR INTE!!! Vore som om benet vore förlamat,muskeln på ovansidan existerar inte,kan lufta det 2-3 cm,sen går det inte längre,men det gör inte ett dugg ont någonstanns,mer än att det "pirrar" lite över knäet och får sockerdricka i foten.

Blir till att ringa vårdcentralen på Måndag,för något är ju väldigt knas i benet... Har ju vilat i princip i 1,5 år,så även om det hade blivit en stor skada då så tycker man ju att det borde ha läkt ut helt... Fokuset hamnade nämligen inte på det benet när det hände,utan på det andra,det som jag inte kunde gå på,där var ju minisken skadad i knäet,det här benet vart det bara "en rejäl lårkaka" på i papprerna,dom undersökte det inte ens mer än att kolla.

:rofl: :laugh: :laugh:

Hahahahaha, jäkla telefon! :laugh: Men schysst av dig Sär, jag brukar kallas för både Måla och Maka, men Sär var ju klart bättre! ;) :D Såg att jag dessutom tagit med "myror" istället för mutor, haha!

Nä, skämt åsido! ;) Kul att det gick så bra på kursen! Lät ju lite häftigt att rida en hel timme, men det är klart att det är individuellt hur mycket hästarna klarar. :) Usch så läskigt med tråden! Balder gjorde samma sak här hemma en gång, bara tvärlade sig när jag släppte honom vid grinden, jag hade ändå tur att jag stod där så jag hann rycka upp grinden och hålla undan tråden, han reste på sig utanför hagen och knallade lyckligt ovetande tillbaka in. :grin:

Men du, vi vill ju se BILDER på fina damen! ;)

Molin: Jo lite torra är dom kanske, men herr Kapten har alltid haft lätt för att trampa av sig framskorna. Han har så stor skritt och hinner inte riktigt dra undan framfötterna så han slår i sko mest hela tiden... Nu hade hovis dessutom kapat av sömmarna rejält nästan utan nån nit öht så det inte skulle ta emot om han klev på sig. Det funkade ju uppenbarligen! :)

Nej men usch så läskigt! :eek: Hoppas verkligen det inte är nåt allvarligt så det går att få till! Kan ingenting om sånt där, men kanske kan det vara en nerv som kommit i kläm på nåt vis?

Ändå jätteroligt att det gick så bra med din fina gula! :)

KL
Även här blev det lite väl spännande idag... Jag skulle ju åka till veterinären som skulle tömköra Kaptenen. Lastade in honom som vanligt med käk (inte myror :angel:) som lockbete och han klev in direkt. Så jag plockade i ordning mina prylar och åkte. Halvvägs ska jag till å bromsa och ser hur det ryker i backspegeln, "oj!" tänker jag, men eftersom jag ändå svänger in på en mindre väg tyckte jag att jag kunde ju stanna och kika där. Men väl av den stora vägen är det inget konstigt längre så jag fortsätter. En bit längre fram måste jag bromsa igen och ser återigen hur det bolmar svart rök i backspegeln! "SHIT!" tänker jag då och svänger snabbt in på en P-ficka. Det har hänt förut att handbromsen legat på på transporten så det var det jag trodde hade hänt. Så jag gick runt och kände på alla däcken, märker inget konstigt alls, luktar ingenting eller nåt. Ringer svärfar och åker vidare lite försiktigt. Ser inget mer men det känns ändå inte bra så jag tänker att jag skiter i det här och svänger in på en bensinmack för att stanna och kolla. Då¨kommer det en bil bakifrån i en väldans fart och stannar framför mig, en kvinna hoppar ut med brandsläckaren i högsta hugg och skriker: "DET BRINNER UNDER HUVEN!!!"

Mitt ansikte: :confused: O_o :nailbiting:

Jag var fortfarande så inne på att det var däcken så jag blev totalt handlingsförlamad och stirrar på tjejen som tömmer hela brandsläckaren underifrån på bilen, till slut får jag upp huven - där det mycket riktigt brinner - och en annan tjej kommer springande med en brandsläckare från butiken, som vi också tömmer till hälften. Jag är fortfarande typ tom i huvudet och tänker lättat att "ja men det gick ju bra, det blev ju släckt", och börjar ringa till sambon för att få dit honom. Då säger en av tjejerna att "vi måste ringa 112!". Jag fattar ingenting och tyckte att "jamen det brinner ju inte längre?" "Nej, men du står precis bredvid dieselpumpen!" Jag: :eek: Det enda som flög genom huvudet då var en stor svordom...

Jaja, brandkåren snabbt på plats, det slutade ryka, allt lugnades ner. Ringde till A-S som jag skulle till och hon skickar gubben med bil för att hämta transport och häst.

Summa summarum: TUR att det finns människor som handlar ÅT en i situationer där man själv inte fattar nånting! Guldstjärna till alla inblandade som antagligen stoppade morgondagens nyhet innan det gick för långt. :bow: :bow: :bow:

Ja, där kapade jag väl tråden lite kanske... Men Kaptenen stod i transporten hur snäll som helst, trampade inte ens om mitt i all kalabalik. Jag hade för första gången stoppat bomull i öronen på honom inför resa vilket jag var VÄLDIGT glad över just då! En brandbil på vardera sida om transporten, ni kan ju föreställa er hur det lät...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar