10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jag vet inte vad det är för någon faktiskt.
Men jag gillar dom där som går ner över nosen och sitter om öronen osv för dom är oftast "pösiga" runt ögonpartiet liksom.

Jösses vad jag är duktig på att beskriva saker :o
Men den som Miraz har på bilderna är jag också nöjd med i och med att den delen som sitter om ögonen är lite hårdare variant så den stannar där liksom. :)

Hittade den jag menade nu! :D

rambo_fly_mask.png

Så tror det blir en sån,sen en sån där "ful" med ögon på,tycker dom är så fräna! :D Då har man två stycken och kan ta hem och tvätta emellanåt. Den där stora hästbutiken (antar att man inte får skriva namn?) i Blg har sånna där med ögon i fall du vill byta ut dom! :P

Senast ändrad:

Jag har köpt mina flughuvor på Granngården, dom funkade faktiskt bra. Inga öron på dom dock, men dom satt kvar bra och skyddade det dom skulle. Lite små i storleken dock... I år har jag inte använt dom än.

KL
Kaptenen är dyr idag! :D Jag tog en tur nu ikväll. Sadlade, tränsade och gick iväg. Han var lite loj men jag väckte honom redan från början och manade på honom att faktiskt skritta på, inte såsa, och då gick det himla bra efter ett tag. :) Gick längs en grusväg (tyvärr stenhårt) kanske 30 min, sen stannade jag, hoppade upp (från höger sida) och vände. Åkte häst tillbaka. Provade några travsteg där det var lite mjukare i marken, lite seg var han, men tror att det berodde ganska mycket på underlaget. Hoppade av och ledde honom längs en lite större väg, förbi lite gårdar och upp på en mjuk och fin skogsstig. Men där hade grannen släppt hästarna så där blev det inte alls nån mer uppsittning som jag hade tänkt utan pålle stylade i balanstrav med svansen rakt upp. :p Gick förbi hagen och upp en bit i skogen tills han taggat ner lite, sen satt jag upp igen (från vänster sida) och åkte häst igen. På hemvägen tog vi bondens lägda istället för infarten så han fick gå på lite mjukare mark, då klev han på MYCKET bättre och fick ett helt annat driv. Provade trava igen och då tog han verkligen för sig och sprang på riktigt bra. :) Stora mjuka steg utan att det blev det minsta hetsigt. :love:

Skritt för hand sista biten, sen massor med beröm inne i stallet igen! Massor med mygg så jag skulle spraya på honom myggmedel, knäpp häst som tycker det är sååååå farligt... Han kryper ihop när det kommer medel på honom, när jag riktar flaskan mot kroppen backar han undan. Det är ändå bättre än förra året då han fullkomligt exploderade när jag provade. Nu KAN man ändå spraya om man tar det lugnt. :) Skapet vill han dock inte alls vara med på, så där får jag spraya i handen och smeta på. ;)

I LOVE MY HORSE! :love:

Ja,inte kan du sälja den där inte! :p

Även Korven är dyr i dag! Vart en liten promenad för hand bara,först så möter vi en väghyvel som höll på att jämna till gruset på en grusväg,den var precis klar och backade hemmåt igen,så vi gick framför den när den backade,och Orvar brydde sig inte ett skit. När väghyveln var hemma igen och avstängd passade vi på att ta ett varv runt den så han skulle få kolla ordentligt,men det var då inget som han ens höjde på ögonbrynet för.

En gubbe var ute på en gård så vi stannade och pratade strunt med han ett bra tag,jättebra träning att kunna stå still utan att tröttna ur direkt!

Sen så på vägen hem så går man förbi en hage med all dess blandning av både kvigor,kossor,tjurar,kalvar,och dom där råmade som sjutton när vi närmade oss,sen när vi skulle passera så stog dom först kvar i ena hörnet,sen när vi gått halva långsidan på hagen så får dom för sig att haka på,så dom börjar skena runt där inne,och herregud vad kor kan studsa,trodde aldrig dom kunde vara SÅ rörliga! :D:p

Orvar tyckte så klart det var jättekonstigt så han hoppade till lite,sen vart det något travsteg med svansen i vädret,sen ställde han sig och glodde på dom bara,när vi skulle fortsätta gå sen så tyckte han fortfarande det var lite läskigt,men han höll sig på sin plats iallafall,när vi passerat hagen så blir det mer plats igen (är bara en åkerväg,sen är kohagen på ena sidan,sen har tomten mitt emot ett staket,så är bara åkervägen man kan gå på) så då stannade vi och kollade på dom ett bra tag och käkade lite gräs alldeles brevid,så sen sket han i dom där galningarna. :D

Guldstjärna även i dag,massa massa miljöträning som han klarade exemplariskt! :up:

*kl*

Idag longerades Adrielle för första gången med inspänningstyglar. Gick otroligt bra, hon är verkligen trygg i sig själv! Det blev lättare för henne att hantera sin stora skritt med inspänningstygel än utan, det blir lättare för henne att verkligen marschera framåt. Även traven tyckte jag gynnades av att hon fick en ram.
På fredag ska vi återigen rida för min supertränare men den här gången hoppas jag att alla tänder får vara kvar i munnen!

Jag använder faktiskt alltid inspänningstyglar när jag longerar, inte spända utan så pass att ytterbogen inte far all världens väg. Det är svårt att få en häst i balans om man enbart har lina och hästen ska springa runt en med huvudet i vädret. =)

Snart åker jag och Nixi på utflykt till Seminstation! Hon är brunstig så nu ska vi kolla om det finns något att seminera! Och förhoppningsvis blir jag "mormor" nästa år ;)
431805_10151485944808460_1989371734_n.jpg

En bild från igår =)

Varit på semin stationen med Nixi, såg brunst igår nämligen. Visade sig att hon är redo att semineras imorgon! =) Ibland har man tur!

Sånt är riktigt bra att öva på, min C-ponny kan verkligen inte stå still, hon steppar runt som en galning om hon behöver stå stilla längre tid än typ 20 sekunder. :meh: Vi 26 års ålder är det väl bara att inse att det är sån hon är och att hon aldrig tänker ändra sig. Men tjejerna som har lillan har övat riktigt mycket på att stå still och att hästen ska stå stilla tills ryttaren/den som leder säger åt henne att gå, tycker det är kanon. :)

Oanki: Vad roligt! Ska bli spännande om det blir ett par bebisar i tråden nästa år då. ;)

Jamen vilken hingst blir det då??? du kan inte säga A och sen inte B:D

Hurpass sätter du inspänningstyglarna?

Jamen vilken hingst blir det då??? du kan inte säga A och sen inte B:D

Hurpass sätter du inspänningstyglarna?

Det blir Bravour! =) Glömde att skriva det, självklart vill ni veta ;)
Har ju en halvsyster till Nixi som är efter Bravour och hon ser ut att bli riktigt snygg och stor så jag hoppas på att Bravour nedärver lite storlek =)

Jag brukar spänna inspänningstyglar på första hålet när jag börjar vänja dom =) Beror lite på hur lång hals dom har. Har dom kort hals kanske man får spänna in något hål. Huvudsaken är att dom kan söka sig framåt mot bettet utan att inspänningen blir för kort och dom känner obehag.Brukar ha longeringlinan spänd från bettet till longergjorden så att ett ledande tygeltag kan göras om det skulle behövas.

Aaha, vart finns den där och köpa då?

Det är ju samma stuk som jag faktiskt tycker om!
Jasså, har dom "mina" huvor. Då kanske man ska slå sig en kik där senare.

Vet inte om jag behöver dom faktiskt.
Två av mina har fått nya och miraz hon ärver deras gamla haha

Idag packa jag sakerna som jag skickar med Miraz imorgon, kl 15 hämtar A mig och vi åker då ut tillsammans för att ordna med transporten och sen kommer min kompis upp och hjälper mig lasta :up:

Hon får med sig två grimmor, munkorg, tömmar och tömkörningsgjord samt två flughovor.
Liten packning men behövs inte så mycket mer. Täcke ska jag köpa nytt till hösten, har ett vintertäcke hon kan ha men det är så tjockt och i år har hon inte ens behövt ett täcke så jag hoppas på samma under kommande vinter med.
Men ett tunare regntäcke är alltid bra och ha ifall att så därför köper jag in ett till hösten isåfall.

Jag får inte glömma kameran, men det känns hela tiden som det är något jag kommer glömma. Haha

Fina tösa!

Såg du skrev, vilken tur.
Hoppas hon tar sig nu och att allt går bra!

Lycka till =D

Maja, fina killen. Håller med, honom kan du ju inte sälja ;)

Delvis kl.

Kul att läsa om er alla, det händer saker nu och det känns tråkigt att jag inte kommer pyssla med min lilla efter betet men jag tror att ge henne 1 år är en bra ide också.
Så det känns fortfarande väldigt rätt!

Jag har fortfarande min 5åring som jag tänker satsa väldigt mycket på nu!

Vad roligt att du också betäcker din treåring, hoppas båda blir dräktiga nu på en gång, ush är alltid lite nervöst det där :nailbiting:

Då kanske vi fölvakar ungefär samtidigt nästa år.

Fendi gör inget alls nuförtiden utom att äta gräs, klia kompis och mår bra. Rider inte henne nu då jag ju är gravid o känns onödigt att ge sig upp på en treåring nu när magen börjar sticka ut.

knapp.

Idag är min tjej dyyyr. Hon var lite bökig igår, jag och tjejen som rider henne red ut på mina en kort barbackatur i skritt och hon tjafsade lite under ridturen (mest att hon försökte komma undan, försöka sparka gamlan eller nappa åt sig gräs i dikeskanten), men hon är ju ändå så himla stabil så att det går att ens skritta ut barbacka med en så ung häst som är så pass lite riden som hon ändå är. Men vi kom ändå överens om att hon förmodligen har lite överskottsenergi eftersom hon inte fått galoppera på ett tag (tjejen är ju skadad, så hon fixar bara att skritta).

Idag löshoppade jag och den andra tjejen henne för att hon skulle få springa av sig lite. Vi introducerade oxern för henne för första gången idag, och det var inga som helst problem. 110 cm, lätt som en svala. :D Jag har en film, men har ingen aning om hur den ska förflytta sig från min mobiltelefon till nätet. :p

Är det förresten någon som vet hur brett löshoppningshindret är på treårstesten för D-ponnyer?

Vilken läcker kuse du har! Superfina bilder också! =)

Nixi är seminerad nu! Utav MIG! ;) Fick spruta in dom dyra dropparna så nu hoppas jag att det blir ett föl nästa år! Hon ska kollas igen på lördag och finns det något ägg kvar så semineras hon lördag morgon igen =)

426599_565183653505079_1362211935_n.jpg

Riktigt snygging alltså!
Och ni har väldigt fin natur =D

Delvis kl.

Kul för sassibal och oanki som betäckt era fina i år, ni ska se att fölisarna blir minst lika snygga och härliga i temperament osv.
Ser fram emot och se dom nästa år!

Nu ska jag strax dra mig ut till stallet, hjälp vad nervös jag plötsligt blev...
Vi har iaf strålande väder, supervarmt ute.

Jag har kommit ihåg kameran, den ligger tillsammans med munkorgen samt kontrakten. Så det blir nog väldigt bra!

Får se hur mycket jag kommer in och kör en uppdatering om lillisen!

Bjuder på en bild som jag visat för ett tag sedan!

13051624_zps1ac746f6.jpg

Sist av allt, imorgon fyller min lilla älskling 3år dessutom och den firas tillsammans med den nya familjen. Känns jobbigt :( Får se om jag kan lyckas få min älskling och köra ut mig med ett äpple åt henne <3

Du får se till att ta en MASSA bilder nu på henne,då kan ju jämföra sen hur hon förändras över gångerna ni ses! :)

I dag har jag tänkt att kravla mig upp på korven igen,kameran åker med i det här fina vädret,dock så kommer jag nog vara själv i dag så det blir nog inga ridbilder tyvär... :(

Hoppas bara jag orkar ta mig en sväng,hade planerat det så länge nu,och det är sånt underbart väder,men miniherrn här hemma har varit förskräckligt surig och gnessig i dag så känns som om jag får hjärnsläpp snart! :crazy: :banghead: Ingenting duger,har bytt 120 blöjor känns det som,matat,lekt och burit som en tok hela dagen för att få han nöjd,men inte då... :meh: Så nu sökte jag lite skydd här vid datorn så får pappan släppa bygget ute på uteplatsen en stund faktist! :p

Tur man har stallet så man kommer hemifrån en liten stund då och då,men jag hoppas jag har ork kvar till en liten sväng på ryggen också som sagt...

Tack!

Jodå jag fick till en del bilder tror jag och någon film.

Kan iaf tala om att allt gick över förväntan med lastningen, inga problem alls!
Tog knappt 5min att lasta, allt mellan 5-10min max.
Väl inne så stod hon så snällt där, vi väntade med att ta upp lämmen och när den var uppe så vänta vi ett tag med överluckan osv.

Vi stod i minst 10min innan vi åkte iväg och hon stod snällt och lugnt inne där utan problem! MIN duktiga prinsessa!!!

Hon stod snällt i transporten också, och varje gång vi stannade vid rödljus så stod hon hon lika lugnt och snällt då med. Inga problem alls alltså.

Väl framme så skulle vi lasta ur och det var ett problem, haha
Hon ville inte riktigt ur, och ännu mer så tror jag inte hon alls förstod att man kunde backa.

Vi försökte verkligen att backa ur henne men hon stod fast med bakbenen. Till slut fick vi henne att flytta bakbenen lite och DÅ insåg hon att wow, man kan röra dom bakåt också.

Så då var det inga som helst problem, men det tog nog 10min att lasta ur henne :o
Men hellre så än att dom rusar ut osv!

Ihopsläppet kunde inte ha gått bättre, dom gick ut och började käka, höll sig till varandra. Lukta lite löst på varandra efter en bra stund men ingenting mer. Dom njöt av nya stället och sällskapet antar jag.

Vi stod och kikade på dom bra länge men ingenting hände så vi gick in och fikade samt fixade med kontrakten.

Sen blev det lite spring när karln i huset slog lite gräs efter staketet, så det blev lite spring iaf :)

Ska kika på bilderna nu och fixa sen slänger jag väl in en bildbomb!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 843
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar